
Denk je aan de Elan, dan denk je aan het briljante sportwagentje uit de jaren ’60. Eind jaren ’80 blies Lotus de naam nieuw leven in, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen.
Zoals het een Brits merk betaamt, heeft Lotus meer eigenaren gehad dan de gemiddelde Golf II op Marktplaats. In 1986 was het de beurt aan General Motors en een van de eerste projecten was het ontwikkelen van een nieuwe, betaalbare sportwagen. Op dat moment kon je bij Lotus alleen nog terecht voor de Esprit en de ondertussen behoorlijk verouderde Excel.
Er was daarvoor als eens het bedcaht om een 1.6 van Toyota te gebruiken en de auto te verkopen als Lotus Toyota via dealers van het Japanse merk. Dat project kwam echter niet van de grond, al schijnt Toyota het een en ander gebruikt te hebben voor de MR2. Eind 1986 kwam met hulp van GM het project M100 van de grond. Een kleine, wigvormige roadster, ontworpen door Peter Stevens.
Als krachtbron werd een 1.6 viercilinder uit de schappen van GM-dochter Isuzu geleend. Nadat de tovenaren uit Hethel er klaar mee waren, leverde de atmosferische versie 132 pk en de Turbo-variant 164 pk. Wat daarvan overbleef aan de achterwielen? Helemaal niks.
De Elan is namelijk de enige Lotus ooit met voorwielaandrijving. Volgens Lotus in een dergelijke lichte auto sneller dan achterwielaandrijving, al kregen de latere Elise, Exige, Europa en Evora gewoon aangedreven achterwielen. Dat Mazda vrijwel tegelijkertijd de veel goedkopere MX-5 presenteerde -met achterwielaandrijving én een design dat meer dan een knipoog was naar de originele Elan– was te merken aan de tegenvallende verkoopcijfers.
In 1995 viel het doek voor de Elan, althans, bij Lotus. In een poging toch nog wat te kunnen verdienen aan de kleine sportwagen, verkocht Lotus alle rechten aan Kia. Uiterlijk herken je de Kia Elan enkel aan de andere achterlichten en Kia-logo’s, maar onderhuids zijn de wijzigingen groter. De door Lotus getunede Isuzu 1.6 werd vervangen door een 1.8 van Kia zelf, goed voor 151 pk. De Elan werd voornamelijk verkocht op de thuismarkt en in Japan als Kia Vigato. Enkele exemplaren vonden hun weg naar Europa, zo staat er eentje bij de Nederlandse Kia-importeur in de showroom.
Had er nog nooit van gehoord, tot een exemplaar een paar weken geleden voor de ZLM tour (wielerronde) reed. Geinig ding van de lokale Kia dealer.
@jeroen797: dat is die auto van de importeur. Die mochten ze gebruiken voor de zlm tour
@dennis1234: ah, dat voegt wat aan zijn bericht toe, haha
De eerste Elan had ook al voorwielaandrijving. Dus als je alle Elans onder dezelfde noemer schaart heb je gelijk.
@Original_Arnoud: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Lotus_Elan_car_chassis.jpg
Maar waarom staat de motor dan in de lengterichting en loopt er een aandrijfas naar achteren?
@Dizono:
Oké. My bad. Ik heb altijd gedacht dat de originele Elan ook FWD was.
@Original_Arnoud:
Uhm. Nee?
Die eerste Elan had gewoon achterwielaandrijving.
De Elan was een revolutionaire voorwielaandrijver, jaren later nog de best sturende FWD en een inspiratie voor de voorwielophangingen van de Focus en Megane RS.
Zo zou ik best een Kia willen rijden.
Opzich wel een punt met de voorwielaandrijving. Meer vermogen aan de wielen, niet teveel vermogen zodat ze nooit grip vinden en een laag gewicht. Theoretisch ook wat lichter, al ligt dat ook aan de gehele ligging van de onderdelen. Alleen driften wordt lastig, wat veel mensen zal tegenhouden ;).
De artikelschrijver weet duidelijk niet waarover hij het heeft. :)
De Lotus Elan M100 is op vandaag +-30 jaar oud en kan zich nog steeds meten met moderne sportwagens. Op het interieur en de achterlichten na ziet de Elan M100 er zelfs nog best modern uit, zeker wetende dat het ontwerp reeds 30j oud is.
Op de vooras zit een gepatenteerde torquesteersysteem dat de torquesteer bijna volledig liquideerd, waardoor de wagen zijn vermogen makkelijk kwijt kan op de baan. Enige wat je niet kan is driften op onderstuur, maar daarvoor heb je een handrem … “scandinavian flick”. Zelf zie ik totaal geen voordeel in constant je kont gooien, dat vreet alleen maar banden.
Geen fun met FWD? Focus RS anyone? … CIVIC Type R?
Mensen die toch interesse hebben in (onderbouwde) feiten, lees dit maar eens:
3 posts door Peter Stevens himself, over het ontstaan en ontwerpen van de Elan M100
https://www.facebook.com/PeterStevensDesign/posts/1013556158677384
https://www.facebook.com/PeterStevensDesign/posts/1020969831269350
https://www.facebook.com/PeterStevensDesign/posts/1026567227376277
Alfa Romeo .. Die was pas goed met FWD ..
Het enige waar ze in uitblonken ..
Speciaal voor de gelheads hebben ze de enige merkwaarde die ze hadden overboord getieft ..
@norge , de enige leuke Kia!
-edit: tips kunnen op de mail-
Ik was er toen niet echt van onder de indruk, nu ook nog niet. Ik vind het een nietszeggende auto.
schijnbaar staat een conceptcar hiervan te koop, http://m.autoscout24.be/anbod/lotus-elan-ital-design-concept-car-86-benzine-grijs-262985797
al lijkt het mij statisch
@bpc: Ahh, het voorstel voor de Elan van Giugiaro. Het ontwerp heeft hij later gerecycled tot de Subaru SVX
@Dizono: nu je het zegt herken ik de lijnen wel, dat wist ik helemaal niet, thx
Staat een Kia Elan bij Hoebeke in Rilland, voor lezers van Youngtimer Magazine: hij staat daar in.
Video van vroeger met Baardmans.
https://youtu.be/sJPZmnxasxc
Lijkt als 2 druppels op de mercury capri
https://www.google.fr/search?q=mercury+capri&client=safari&hl=en-us&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjx7ui42L7MAhUFtBQKHc0jCEIQ_AUIBygB&biw=1024&bih=729#imgrc=9BbYi0A54O2NSM%3A
Moest gelijk aan dit denken: http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/lotus-3-the-ultimate-challenge.php
Vette kleur paars op die tweede foto. OT: grappig kende de Kia uitvoering
nog niet..