• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe de minst leuke Lotus een hele gave Kia werd

Auteur: Dizono, gepost 3 mei 2016 om 17:58 – 22 Reacties

Kia Elan


Denk je aan de Elan, dan denk je aan het briljante sportwagentje uit de jaren ’60. Eind jaren ’80 blies Lotus de naam nieuw leven in, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen.

Zoals het een Brits merk betaamt, heeft Lotus meer eigenaren gehad dan de gemiddelde Golf II op Marktplaats. In 1986 was het de beurt aan General Motors en een van de eerste projecten was het ontwikkelen van een nieuwe, betaalbare sportwagen. Op dat moment kon je bij Lotus alleen nog terecht voor de Esprit en de ondertussen behoorlijk verouderde Excel.

Er was daarvoor als eens het bedcaht om een 1.6 van Toyota te gebruiken en de auto te verkopen als Lotus Toyota via dealers van het Japanse merk. Dat project kwam echter niet van de grond, al schijnt Toyota het een en ander gebruikt te hebben voor de MR2. Eind 1986 kwam met hulp van GM het project M100 van de grond. Een kleine, wigvormige roadster, ontworpen door Peter Stevens.

Als krachtbron werd een 1.6 viercilinder uit de schappen van GM-dochter Isuzu geleend. Nadat de tovenaren uit Hethel er klaar mee waren, leverde de atmosferische versie 132 pk en de Turbo-variant 164 pk. Wat daarvan overbleef aan de achterwielen? Helemaal niks.

Lotus Elan

De Elan is namelijk de enige Lotus ooit met voorwielaandrijving. Volgens Lotus in een dergelijke lichte auto sneller dan achterwielaandrijving, al kregen de latere Elise, Exige, Europa en Evora gewoon aangedreven achterwielen. Dat Mazda vrijwel tegelijkertijd de veel goedkopere MX-5 presenteerde -met achterwielaandrijving én een design dat meer dan een knipoog was naar de originele Elan– was te merken aan de tegenvallende verkoopcijfers.

In 1995 viel het doek voor de Elan, althans, bij Lotus. In een poging toch nog wat te kunnen verdienen aan de kleine sportwagen, verkocht Lotus alle rechten aan Kia. Uiterlijk herken je de Kia Elan enkel aan de andere achterlichten en Kia-logo’s, maar onderhuids zijn de wijzigingen groter. De door Lotus getunede Isuzu 1.6 werd vervangen door een 1.8 van Kia zelf, goed voor 151 pk. De Elan werd voornamelijk verkocht op de thuismarkt en in Japan als Kia Vigato. Enkele exemplaren vonden hun weg naar Europa, zo staat er eentje bij de Nederlandse Kia-importeur in de showroom.

Kia Elan

Ook interessant!

  • Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
    Kia EV6 rijtest: de leukste Kia in jaren
  • Video: Kia Soul verliest heftige strijd tegen boom
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, elan, Kia, Lotus, youngtimer

Vorig bericht: « Eigenaar crasht McLaren 650S 10 minuten na ontvangst
Volgend bericht: Klanten straffen VW en Mitsubishi voor sjoemelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeroen797 zegt

    3 mei 2016 om 18:00

    Had er nog nooit van gehoord, tot een exemplaar een paar weken geleden voor de ZLM tour (wielerronde) reed. Geinig ding van de lokale Kia dealer.

    Login om te reageren
    • dennis1234 zegt

      3 mei 2016 om 18:41

      @jeroen797: dat is die auto van de importeur. Die mochten ze gebruiken voor de zlm tour

      Login om te reageren
      • subaru555 zegt

        3 mei 2016 om 19:51

        @dennis1234: ah, dat voegt wat aan zijn bericht toe, haha

        Login om te reageren
  2. Arnoud zegt

    3 mei 2016 om 18:01

    De eerste Elan had ook al voorwielaandrijving. Dus als je alle Elans onder dezelfde noemer schaart heb je gelijk.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      3 mei 2016 om 18:03

      @Original_Arnoud: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Lotus_Elan_car_chassis.jpg

      Maar waarom staat de motor dan in de lengterichting en loopt er een aandrijfas naar achteren?

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        3 mei 2016 om 18:31

        @Dizono:
        Oké. My bad. Ik heb altijd gedacht dat de originele Elan ook FWD was.

        Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      3 mei 2016 om 18:10

      @Original_Arnoud:

      Uhm. Nee?
      Die eerste Elan had gewoon achterwielaandrijving.

      Login om te reageren
  3. talladega zegt

    3 mei 2016 om 18:17

    De Elan was een revolutionaire voorwielaandrijver, jaren later nog de best sturende FWD en een inspiratie voor de voorwielophangingen van de Focus en Megane RS.
    Zo zou ik best een Kia willen rijden.

    Login om te reageren
  4. guusboum zegt

    3 mei 2016 om 18:23

    Opzich wel een punt met de voorwielaandrijving. Meer vermogen aan de wielen, niet teveel vermogen zodat ze nooit grip vinden en een laag gewicht. Theoretisch ook wat lichter, al ligt dat ook aan de gehele ligging van de onderdelen. Alleen driften wordt lastig, wat veel mensen zal tegenhouden ;).

    Login om te reageren
  5. XiPHiAS zegt

    3 mei 2016 om 18:23

    De artikelschrijver weet duidelijk niet waarover hij het heeft. :)

    De Lotus Elan M100 is op vandaag +-30 jaar oud en kan zich nog steeds meten met moderne sportwagens. Op het interieur en de achterlichten na ziet de Elan M100 er zelfs nog best modern uit, zeker wetende dat het ontwerp reeds 30j oud is.

    Op de vooras zit een gepatenteerde torquesteersysteem dat de torquesteer bijna volledig liquideerd, waardoor de wagen zijn vermogen makkelijk kwijt kan op de baan. Enige wat je niet kan is driften op onderstuur, maar daarvoor heb je een handrem … “scandinavian flick”. Zelf zie ik totaal geen voordeel in constant je kont gooien, dat vreet alleen maar banden.

    Geen fun met FWD? Focus RS anyone? … CIVIC Type R?

    Mensen die toch interesse hebben in (onderbouwde) feiten, lees dit maar eens:
    3 posts door Peter Stevens himself, over het ontstaan en ontwerpen van de Elan M100
    https://www.facebook.com/PeterStevensDesign/posts/1013556158677384
    https://www.facebook.com/PeterStevensDesign/posts/1020969831269350
    https://www.facebook.com/PeterStevensDesign/posts/1026567227376277

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    3 mei 2016 om 18:24

    Alfa Romeo .. Die was pas goed met FWD ..
    Het enige waar ze in uitblonken ..

    Speciaal voor de gelheads hebben ze de enige merkwaarde die ze hadden overboord getieft ..

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    3 mei 2016 om 18:42

    @norge , de enige leuke Kia!

    Login om te reageren
  8. ocda zegt

    3 mei 2016 om 18:45

    -edit: tips kunnen op de mail-

    Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    3 mei 2016 om 19:25

    Ik was er toen niet echt van onder de indruk, nu ook nog niet. Ik vind het een nietszeggende auto.

    Login om te reageren
  10. bpc zegt

    3 mei 2016 om 19:46

    schijnbaar staat een conceptcar hiervan te koop, http://m.autoscout24.be/anbod/lotus-elan-ital-design-concept-car-86-benzine-grijs-262985797
    al lijkt het mij statisch

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      3 mei 2016 om 20:40

      @bpc: Ahh, het voorstel voor de Elan van Giugiaro. Het ontwerp heeft hij later gerecycled tot de Subaru SVX

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        4 mei 2016 om 01:25

        @Dizono: nu je het zegt herken ik de lijnen wel, dat wist ik helemaal niet, thx

        Login om te reageren
  11. rd1991 zegt

    3 mei 2016 om 20:15

    Staat een Kia Elan bij Hoebeke in Rilland, voor lezers van Youngtimer Magazine: hij staat daar in.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    3 mei 2016 om 20:55

    Video van vroeger met Baardmans.
    https://youtu.be/sJPZmnxasxc

    Login om te reageren
  13. super zegt

    3 mei 2016 om 21:59

    Lijkt als 2 druppels op de mercury capri

    https://www.google.fr/search?q=mercury+capri&client=safari&hl=en-us&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjx7ui42L7MAhUFtBQKHc0jCEIQ_AUIBygB&biw=1024&bih=729#imgrc=9BbYi0A54O2NSM%3A

    Login om te reageren
  14. djerome zegt

    4 mei 2016 om 09:04

    Moest gelijk aan dit denken: http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/lotus-3-the-ultimate-challenge.php

    Login om te reageren
  15. pinut187 zegt

    6 mei 2016 om 13:27

    Vette kleur paars op die tweede foto. OT: grappig kende de Kia uitvoering
    nog niet..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North