• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-5 is goed voor een miljoen exemplaren

Auteur: Dizono, gepost 25 april 2016 om 17:58 – 46 Reacties

Mazda MX-5


Iets dat alleen de allergrootsten is gegund.

Je moet wat goed doen om een miljoen auto’s van één model te bouwen en half Autoblog aanbidt de MX-5 dan ook. De betaalbare achterwielaandrijver is sinds 1988 op de markt en is momenteel toe aan zijn vierde generatie. En vandaag liep in Japan nummer 1.000.000 van de band.

Hoewel Mazda dus eigenlijk vier verschillende auto’s nodig heeft gehad om dit aantal te behalen, is het wel degelijk een prestatie van formaat. Vergeet niet dat de MX-5 geen volumemodel als de Golf, Astra of Megane is, maar dat het een nicheproduct is. Een nicheproduct dat iets betaalbaarder is dan hetgeen de concurrentie te bieden heeft, maar anders dan we soms willen geloven, is de MX-5 géén eerste levensbehoefte.

Zijn grote voorbeeld, de MGB, kwam tot 512.112 verkochte exemplaren. De enige andere sportwagen die in de buurt komt qua verkoopaantallen is de Porsche 911. Daarvan waren er bij de 50ste verjaardag in 2013 reeds 820.000 van verkocht, maar nummer 1.000.000 laat vermoedelijk nog heel even op zich wachten. Ik kan het mis hebben, maar ik kan geen andere sportwagen bedenken die populairder is en derhalve het miljoen al heeft aangetikt. Corrigeer me vooral in de comments…*

Om dit heugelijke feit te vieren hieronder nog even wat fijne plaatjes van alle vier de generaties, met natuurlijk ook die ene onvermijdelijke vraag: wat is jouw favoriet? Is dat een basic NA of zie je liever een ND met Retractable Hardtop?

*Ja, er zijn inderdaad Amerikaanse sportwagens die het miljoen al gehaald hebben, dank @lekbak. Bekend is bijvoorbeeld de miljoenste Corvette uit 1992, die enkele jaren terug nog in een sinkhole verdween.




Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Cabrio, Mazda, mx-5

Vorig bericht: « Dit kost de Abarth 124 Spider
Volgend bericht: Waarom Porsche deze 718 Cayman Club Sport moet maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekbak zegt

    25 april 2016 om 18:01

    Volledig terecht, dat succes. Op naar de twee miljoen!

    Zijn er trouwens geen Amerikaanse ‘sport’wagens die net zovaak verkocht zijn? De camaro, mustang en corvette draaien ook al een paar jaartjes mee.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      25 april 2016 om 18:26

      @lekbak: ohw, verdomd, die Amerikanen bouwen ook sportwagens. De 1.000.000e Corvette werd al in 1992 gebouwd, de miljoenste Mustang vermoedelijk nog eerder. Heb het stukje even aanpast, dank!

      Login om te reageren
  2. svdv zegt

    25 april 2016 om 18:02

    Fantastisch wagentje! Op naar de 2 miljoen!
    Ik hoop nog op een gesloten “fastback” versie.

    Login om te reageren
    • kapitein zegt

      25 april 2016 om 18:28

      @svdv: Die is er van de NB geweest volgens mij. Althans, in ieder geval en coupé achtige variant, alleen geleverd in Japan.

      Login om te reageren
    • luittinke zegt

      25 april 2016 om 19:25

      @svdv: Google eens op ‘Miata’ of ‘MX-6’ of een combinatie van die 2

      Login om te reageren
      • p2000 zegt

        25 april 2016 om 20:30

        @luittinke: en dan?

        Login om te reageren
        • luittinke zegt

          25 april 2016 om 20:37

          @p2000: Wellicht vindt hij dan wat hij zoekt

          Login om te reageren
  3. biohazardracer zegt

    25 april 2016 om 18:06

    De 3e generatie vind ik de mooiste van allemaal. Verder puike cijfers

    Login om te reageren
  4. noudjuh zegt

    25 april 2016 om 18:15

    Dat is een fors aantal lekkere kleine hoekijzers.
    Enige puntje van kritiek, hoe kun je bij iedere nieuwe generatie gewoon door blijven tellen?
    Citroen telt toch ook niet de C4, xsara, zx, bx, gsa, gs, ami etc bij elkaar op om dan te roepen dat ze er 4 miljoen verkocht hebben?
    Alleen omdat een auto in verschillende generaties met toevallig dezelfde naam vaak verkocht is maakt toch niet dat je ze op kunt tellen tot 1 en dezelfde??

    Maar, dit is geen kritiek op de mx5, een van de weinige moderne “British classic roadsters”.

    Login om te reageren
    • super zegt

      25 april 2016 om 18:33

      @noudjuh:
      vw zegt ook dat ze 30 miljoen golfjes hebben gebouwd.

      Login om te reageren
      • noudjuh zegt

        25 april 2016 om 18:38

        @super: I rest my case.

        Hoe, in vredesnaam hoe?! Hoe kun je met enog zelfrespect zeggen als fabrikant dat je zo- en zoveel wagens gemaakt hebt van eenzelfde model, terwijl het in het geval van de golf al 7 verschillende generaties zijn.

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          25 april 2016 om 19:01

          @noudjuh: Mercedes heeft compleet nieuwe modellen als “facelift” op de markt gebracht om een motor met oud typegoedkeuring te kunnen gebruiken.. Is ook zoiets

          Login om te reageren
          • cadrez zegt

            25 april 2016 om 19:19

            @sr20det: vertel

            Login om te reageren
          • lekbak zegt

            25 april 2016 om 19:59

            @sr20det: dat ding om een ouder type airco vloeistof. Die nieuwe, milieuvriendelijke, meuk was niet goed genoeg voor Mercedes.

            Login om te reageren
        • fapfap zegt

          25 april 2016 om 19:36

          @noudjuh: wat moeten ze dan zeggen, 1 miljoen Golfjes en 1,5 miljoen Golfjes en 1,2miljoen Golfjes? Dan kun je ze beter bij elkaar optellen, ze heten tenslotte allemaal Golf

          Login om te reageren
  5. phdg zegt

    25 april 2016 om 18:21

    Proficiat Mazda en voor mij graag een eerste model met 1.8.

    (Maar met mijn twee meter zal dat niet lukken denk ik ?)

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      25 april 2016 om 21:11

      @phdg: eerste 1meter80 zal prima passen hoor, dat je loopt zeuren over die laatste 20cm hoort toch niemand als je met 100kmh met je kop in de wind zit?

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        25 april 2016 om 21:42

        @lambo4all: hahaha good one!

        Overigens zit mijn 1.85 ook nog achter de voorruit zonder muggen of vliegen in de ogen.

        Login om te reageren
      • Jesper zegt

        26 april 2016 om 12:13

        @lambo4all: Hier 1.90 in een NA, en nergens last van!

        Login om te reageren
    • mischa94 zegt

      25 april 2016 om 23:51

      @phdg: gaat best hoor. Als je maar niet op de passagiersstoel zit(staat iets hoger) en anders zijn er mods voor langere mensen haha

      Login om te reageren
  6. reinoutgtr zegt

    25 april 2016 om 18:21

    Ik vind het geinige auto’tjes, maar als het gaat om een sportieve auto is een mx-5 het gewoon net niet. Het mist gewoon een beetje body ofzo. Doe mij dan maar een GT86, dat ziet er een stuk volwassener uit!

    Login om te reageren
    • pechweg zegt

      25 april 2016 om 18:59

      @reinoutgtr: het oogt misschien niet al te sportief voor sommigen, maar uit ervaring weet ik dat het een behoorlijk sportief wagentje is qua wegligging en schakelen!

      Login om te reageren
  7. timmmehhhh zegt

    25 april 2016 om 18:26

    Ben binnenkort in de markt voor eentje, waarschijnlijk een NB, als eerste ‘fun’auto, echt heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken qua dagelijks gebruik en betrouwbaarheid. Hoor er eigenlijk voornamelijk positieve verhalen over.

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      25 april 2016 om 20:00

      @timmmehhhh: Same here

      Login om te reageren
    • fts9 zegt

      25 april 2016 om 23:06

      @timmmehhhh: ik heb nu sinds een jaar een Nb voor dagelijks gebruik. Het is prima te doen, windgeruis etc went. Rijdt als een kart en zelfs met het 1.6 je kan je prima in het verkeer meekomen en in de bochten ben je zowiezo de koning. Qua betrouwbaarheid is hij mij een beetje tegen gevallen, hij heeft me tot nu toe 2x met een stomende motor laten staan. Ook zijn de onderdelen pittig duur ( reken ongeveer 2x wat je voor je golfje oid zou moeten betalen). Ook moet je goed op roest letten, vooral dorpels en a-stijl. Banden mooi op de aanbevolen 1.8 bar doen, als je ze te hard oppompt gaat hij bij nat weer te snel uitbreken. Verbruik is ongeveer 1:10,5. 1.8 je is aan te raden omdat deze een 6 bak heeft en daardoor waarschijnlijk ook minder verbruikt. Die van mij voelt in zijn 5 aan alsof hij nog in z’n 4 staat.

      Login om te reageren
      • Jesper zegt

        26 april 2016 om 12:19

        @fts9: Dan heb je óf een heel goedkoop adres voor VW onderdelen, of een veel te dure voor je Mazda ? Ik reken altijd met veel plezier een setje remblokken, schijven of wat dan ook af. Tientjeswerk!! Toelichting van die 6 bak is wel spot on, voor de volledigheid bedoel je dan de NB FL, anders heb je nog een 1.8 met 5 bak.

        Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    25 april 2016 om 18:30

    Het is ze absoluut gegund.

    Login om te reageren
  9. clarkson zegt

    25 april 2016 om 18:37

    De NB blijft gewoon cool. Allemaal eigenlijk wel. Ik ben absoluut geen mazda fan maar wel een mx5 fan.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    25 april 2016 om 18:47

    De MG-B hét grote voorbeeld voor de MX-5…

    Eerder de Lotus Elan uit de sixties. Mazda heeft daar overduidelijk met een schuin oog naar gekeken toen ze de eerste MX-5 / Miata ontwierpen. Én een heel geslaagd ontwerp gemaakt van een pure en basic sportieve open 2-seater die enigszins doet denken aan die Lotus, maar ook eigen genoeg is. Hier een filmpje van de Lotus:

    https://www.youtube.com/watch?v=W3KWU1qlfIM

    En what’s in a name, Mazda heeft ook het segment van betaalbare open sportwagens nieuw elan ingeblazen. Want op het moment dat Mazda met de MX-5 kwam was Alfa Romeo zo ongeveer de enige andere fabrikant van een dergelijke auto. Alleen de Alfa Spider was toen al stok- en stokoud, de laatste facelift kon dat nog maar nét verdoezelen, en werd nog maar mondjesmaat verkocht aan een handjevol liefhebbers.

    En of het niet op kon kwam Mazda in die jaren ook met de MX-3, de MX-6, de Xedos 6, de Xedos 9, en een verse 121, 323 en 626. Het kon niet op. Na deze vernieuwende periode leek het heel even of ze alle inspiratie verloren hadden. Maar gelukkig is Mazda sinds een paar jaar weer terug van weggeweest.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      25 april 2016 om 20:30

      @moveyourmind: Mx-3 heb ik persoonlijk hele fijne herinneringen aan. Kleinste v6 ter wereld meen ik zelfs.

      Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      25 april 2016 om 21:40

      @moveyourmind:
      De MG B was ook een voorbeeld. Tot in details zelfs. Je zou voor de grap eens het geluid en gevoel van versnellingsbak en koppeling van een NA moeten vergelijken met de B. Dat is maar één van de vele voorbeelden waar heel goed naar de B is gekeken. De Lotus is technisch meer een voorbeeld, wat gezien de ontwikkeling der techniek niet gek is. Qua gevoel, beleving en soort auto was het toch zonder twijfel de B. Betaalbaar, gemaakt voor plezier maar niet zo fragiel en onpraktisch dat je het niet als enige auto kan gebruiken. Dat is waar de B en de MX-5 overduidelijk vader en zoon zijn.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        25 april 2016 om 22:06

        @mgmgb: Dank voor je toelichting!

        Login om te reageren
  11. Davidov zegt

    25 april 2016 om 18:57

    fant, kom er maar in :P

    Login om te reageren
  12. licht zegt

    25 april 2016 om 19:05

    Landcruiser: Voor Arabieren is dat een sportauto, vooral in de woestijnen. Zandbak.

    Hoeveel merken hebben eigenlijk modellen de 1000k producties overstijgen?

    Toyota: Landcruiser, corolla?
    Mazda: 323, 626?
    Vw: Kevel, golf?
    Renault : 4?
    Peugeot: 504, 207?

    In Afrika rijden de 504, 626 en 323 nog steeds. Ook corolla’s trouwens. Af en toe Renault 4. Dat zijn betaalbare auto’s. De landcruisers zijn wat luxer.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      25 april 2016 om 20:57

      @licht: Je bent erg voorzichtig, Renault wist bijvoorbeeld van de 21 al ruim twee miljoen exemplaren te verkopen, van de 16 1,85 miljoen en zelfs de ‘onsuccesvolle’ Renault 14 haalde nét het miljoen niet. De R4 werd liefst 8 miljoen keer gebouwd, veel meer dan bijvoorbeeld de 2CV (5.3 miljoen)

      Login om te reageren
      • licht zegt

        25 april 2016 om 23:35

        @Dizono: Dat kan best. Die modellen vallen wel op. Ik ben ook geen kenner. Daarom de vraag.

        Login om te reageren
    • enrique zegt

      25 april 2016 om 22:45

      @licht: Van de Espace zijn er ook een miljoen gemaakt!

      Login om te reageren
      • licht zegt

        25 april 2016 om 23:41

        @enrique: In 2005 hadden een Renault Espace. In tijd reden er Renault Megane en Laguna. Die modellen zijn snel uit de straatbeeld verdwenen.

        Login om te reageren
  13. gwnbmw zegt

    25 april 2016 om 19:05

    geef mij maar een miata in t rood met zwarte softtop!

    Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    25 april 2016 om 19:31

    Prima auto. Vind zelf de NC met klapdak het mooist. Maar dat is weer geen ‘eckte’ MX-5 volgens de kenners. Maar het succes maakt dat je hem ook mega veel ziet. Haalt het speciale er wel een beetje af voor mij. Dan liever die Fiat/Abarth 124.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    25 april 2016 om 19:36

    NC en ND had Ferrari onder het Dino label kunnen uitbrengen ..
    Prachtig (voor een ander) ..

    Login om te reageren
  16. Rick-dos zegt

    25 april 2016 om 19:42

    Pssssst…..@dizono……maak er gewoon “ik ken geen sportwagen waarvan zo snel een miljoen exemplaren verkocht zijn” en je zit goed…

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    25 april 2016 om 20:09

    Puike prestatie. Het is ze gegund.

    Login om te reageren
  18. Calimero zegt

    25 april 2016 om 20:26

    Het gaat om een sportwagen toch qua productieaantallen?
    Dan is het een mooie prestatie voor een auto die begon als een “aftreksel”de eerder genoemde Lotus Elan. Model 1 of NA van mijn part blijft de leukste en ook voor de meeste mensen de meest bereikbare. Vaak als auto voor er bij of als auto voor er bij naast de auto voor er bij.

    Qua productieaantallen vergeten jullie als het om niet sportauto’s gaat nog een paar belangrijke auto’s. Denk aan de T Ford e.d. maar bv ook de Fiat OerPanda-Panda Classic ( 1980-2003) waar er ruim 4 miljoen van geproduceerd zijn. Da’s dan nog van 1 model als je de Facelift naar het Classic model in 1986 las een Facelift ziet.

    Login om te reageren
  19. parker zegt

    25 april 2016 om 21:46

    kappers gonna kapper

    Login om te reageren
    • Jesper zegt

      26 april 2016 om 12:21

      @parker: En parkers gonna parker?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North