Op één dag? In één ochtend!
De grote heropening van de Velsertunnel op de levensgevaarlijke A22 tussen IJmuiden en Beverwijk ging niet bepaald van een leien dakje. De tunnel werd in een tijdsbestek van negen maanden grondig gerenoveerd en vandaag was het dan zover: de boel werd weer vrijgegeven voor verkeer.
Een trucker die kennelijk zijn bak koffie nog niet had gehad greep het moment aan om met zijn te hoge vrachtwagen de tunnel in te karren. Dat gaf dusdanig veel problemen dat de tunnel in noordelijke richting meteen weer kon worden afgesloten. Intussen mag het verkeer er weer in beide richtingen doorheen.
Bij de renovatie van de tunnel werd de rijhoogte met 12 centimeter verruimd omdat er vaker problemen waren met trucks. Verder was het bouwsel al 60 jaar oud en dus toe aan een stevige opfrisbeurt.
flatsix010 zegt
Zo grondig was die renovatie dus ook weer niet.
metalmike zegt
@flatsix010: Zeer grondig, werkelijk alles is aangepakt Rn gestript geweest.
Doorrijhoogte is gestegen van 4,17m naar 4,29m. Vrachtwagens in Europa mogen maximaal 4 meter hoog zijn. Rara waar gaat dat mis?
metalmike zegt
@metalmike: Rn = en
swid zegt
@metalmike: wss boven de 4,29
por100 zegt
@flatsix010: daarnaast is het allemaal binnen het geplande tijdsbestek afgerond. Ik was positief verrast, hopelijk weer een stuk minder files tussen op mijn traject … het ov was de afgelopen 9 maanden een beter alternatief …. loop nog steeds bij de psycholoog om het trauma te verwerken.
n54coupe zegt
Beroepschauffeurs…
toniominestrone zegt
Truckers, het blijft een apart slag!
peug206 zegt
Herkansing dus. Gelijk nog maar 12cm erbij?
granlusso zegt
Dan vind ik negen maanden nog wel meevallen, vergeleken met andere projecten waar men vele jaren overdoet (oké, sommige tunnels zijn dan nieuw in plaats van gerenoveerd, maar toch).
87sandyd zegt
@granlusso: Geloof mij, de snelheid van bouwen hier in Nederland is echt niet langzaam. Tuurlijk, het duurt altijd te lang als je erdoor word gehinderd, maar hier in Nederland gaat het behoorlijk snel.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland. Ik sta sinds mensenheugenis al in de file bij Würzburg door Baustelle….
granlusso zegt
@87sandyd: Ik vind het ook niet storend hoor ;)
Ik weet dat men in het buitenland, ook in Duitsland, lang over bouwprojecten kan doen. Toevallig vorige week nog een reportage over gezien, aanleiding was de opening van dat nieuwe operagebouw in Frankfurt.
JanC zegt
@granlusso: Hamburg. 800 miljoen kostte dat.
hamburg65 zegt
@granlusso: was overigens niet Frankfurt maar Hamburg ?
Gulli zegt
@87sandyd: heb je wel dekens en peut bij je?
87sandyd zegt
@gulli: Ik had ooit eens een 5 liter can met diesel in de kofferbak omdat ik naar de oostgrens van tsjechie moest, ik had het gevoel dat deze misschien van pas kon komen. Om het verhaal niet te lang te maken: de can is gaan lekken en ik heb de stank van de diesel nooit meer uit de auto gekregen…
Marijn90 zegt
@87sandyd: niet dat ik er door vaak door gehinderd word maar de brug bij slijk ewijk op de a50 duurt echt al jaren.
kosanostra zegt
@87sandyd: ??? rij er al sinds ’99 gemiddeld elke 2 jaar langs “in de zomer”
Maar altijdd die Baustelle bij Würzburg ?
alfalfa zegt
Hoe een kop niet bij een artikel past..
dampu020 zegt
@alfalfa: maar klikken deed je wel, je plaatste zelfs een comment!
v60germany zegt
Max. 4.29 m, en dan nog zulke domme acties uithalen. Vraag me dan ook echt af, als chauffeur zijnde, als je je eigen materiaal niet kent, hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Kan me niet voorstellen dat een kraan z’n eigen leven leidt als de PTO van je truck uitstaat…
JanC zegt
@v60germany: Blijkt dat truckers kennelijk gewoon een opdracht krijgen een bepaalde trailer ergens heen te sturen en dus inderdaad vaak geen idee hebben hoe hoog die trailer is.
fmgarcia zegt
Ik heb dit artikel sneller geopend en gesloten en weer geopend voor deze reactie.
mperformance zegt
Ik vraag me dan altijd af waarom ze die tunnels niet toekomst proof maken en direct een flink stuk hoger maken. Scheelt je een x keer die tunnel afsluiten. Pas kwam hier ook een artikel voorbij over hoeveel dat per keer kost.
futse zegt
@mperformance: omdat niemand de toekomst kan voorspellen?
jasperhallo zegt
@mperformance: Dat is niet mogelijk, omdat dan de constructie beschadigd raakt.
pinut187 zegt
@mperformance: iets met budgetten te maken..
snorrie zegt
@mperformance: duuhh, dan varen de boten er tegenaan.
solksagen zegt
@mperformance: In de toekomst blijft de wettelijk toegestane hoogte voor auto en lading max. 4,00 meter, conform EU-richtlijnen uit 1996. Heel Europa is er op berekend en gebouwd.
Erik zegt
Hmm, max. 4,29 mtr. Laad de lading nu eens 4,26 zijn en vóór de tunnel is de weg niet glad waardoor de vrachtauto zo’n 4 cm gaat deinen in verticale richting. Op de juiste plek en het juiste moment dat de vrachtauto 4 cm uit zijn ‘vering’ komt heb je dus een probleem. De vraag is dan ook of het wegdek vóór de tunnel glad genoeg is waardoor deining wordt voorkomen.
dinobreezy zegt
@erik2907: bij de detectiepunten ligt redelijk nieuw asfalt, ik rij er bijna elke dag en deinen zal dat niet zo snel gebeuren
Erik zegt
@dinobreezy: mooi als dat zo is, echter je hebt er niets aan als je al deinend over het detectiepunt gaat als de rest van het asfalt bagger is.
M.a.w. het hoeft niet altijd aan de truckers te liggen.
pinut187 zegt
Tja, snap die beroepschauffeurs niet…
Dutchdriftking zegt
Over iedereen die nu meteen in de hoogste boom klimt betreffende truckers, het zijn vrijwel altijd onze Oost europese vrienden die dit soort stommiteiten begaan. Natuurlijk zitten er ook pannekoeken tussen met gele kentekenplaten. Maar laten we wel realistisch blijven.
swid zegt
@dutchdriftking: Dus, jij doet het niet voor dat geld.
yipikaye zegt
Tijd voor giga boetes voor deze zogenaamde beroepschauffeurs.
mrrallycross zegt
Worden die trucks voor de tunnel stop gezet of is het motto boem is ho