
Op één dag? In één ochtend!
De grote heropening van de Velsertunnel op de levensgevaarlijke A22 tussen IJmuiden en Beverwijk ging niet bepaald van een leien dakje. De tunnel werd in een tijdsbestek van negen maanden grondig gerenoveerd en vandaag was het dan zover: de boel werd weer vrijgegeven voor verkeer.
Een trucker die kennelijk zijn bak koffie nog niet had gehad greep het moment aan om met zijn te hoge vrachtwagen de tunnel in te karren. Dat gaf dusdanig veel problemen dat de tunnel in noordelijke richting meteen weer kon worden afgesloten. Intussen mag het verkeer er weer in beide richtingen doorheen.
Bij de renovatie van de tunnel werd de rijhoogte met 12 centimeter verruimd omdat er vaker problemen waren met trucks. Verder was het bouwsel al 60 jaar oud en dus toe aan een stevige opfrisbeurt.
Zo grondig was die renovatie dus ook weer niet.
@flatsix010: Zeer grondig, werkelijk alles is aangepakt Rn gestript geweest.
Doorrijhoogte is gestegen van 4,17m naar 4,29m. Vrachtwagens in Europa mogen maximaal 4 meter hoog zijn. Rara waar gaat dat mis?
@metalmike: Rn = en
@metalmike: wss boven de 4,29
@flatsix010: daarnaast is het allemaal binnen het geplande tijdsbestek afgerond. Ik was positief verrast, hopelijk weer een stuk minder files tussen op mijn traject … het ov was de afgelopen 9 maanden een beter alternatief …. loop nog steeds bij de psycholoog om het trauma te verwerken.
Beroepschauffeurs…
Truckers, het blijft een apart slag!
Herkansing dus. Gelijk nog maar 12cm erbij?
Dan vind ik negen maanden nog wel meevallen, vergeleken met andere projecten waar men vele jaren overdoet (oké, sommige tunnels zijn dan nieuw in plaats van gerenoveerd, maar toch).
@granlusso: Geloof mij, de snelheid van bouwen hier in Nederland is echt niet langzaam. Tuurlijk, het duurt altijd te lang als je erdoor word gehinderd, maar hier in Nederland gaat het behoorlijk snel.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland. Ik sta sinds mensenheugenis al in de file bij Würzburg door Baustelle….
@87sandyd: Ik vind het ook niet storend hoor ;)
Ik weet dat men in het buitenland, ook in Duitsland, lang over bouwprojecten kan doen. Toevallig vorige week nog een reportage over gezien, aanleiding was de opening van dat nieuwe operagebouw in Frankfurt.
@granlusso: Hamburg. 800 miljoen kostte dat.
@granlusso: was overigens niet Frankfurt maar Hamburg ?
@87sandyd: heb je wel dekens en peut bij je?
@gulli: Ik had ooit eens een 5 liter can met diesel in de kofferbak omdat ik naar de oostgrens van tsjechie moest, ik had het gevoel dat deze misschien van pas kon komen. Om het verhaal niet te lang te maken: de can is gaan lekken en ik heb de stank van de diesel nooit meer uit de auto gekregen…
@87sandyd: niet dat ik er door vaak door gehinderd word maar de brug bij slijk ewijk op de a50 duurt echt al jaren.
@87sandyd: ??? rij er al sinds ’99 gemiddeld elke 2 jaar langs “in de zomer”
Maar altijdd die Baustelle bij Würzburg ?
Hoe een kop niet bij een artikel past..
@alfalfa: maar klikken deed je wel, je plaatste zelfs een comment!
Max. 4.29 m, en dan nog zulke domme acties uithalen. Vraag me dan ook echt af, als chauffeur zijnde, als je je eigen materiaal niet kent, hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Kan me niet voorstellen dat een kraan z’n eigen leven leidt als de PTO van je truck uitstaat…
@v60germany: Blijkt dat truckers kennelijk gewoon een opdracht krijgen een bepaalde trailer ergens heen te sturen en dus inderdaad vaak geen idee hebben hoe hoog die trailer is.
Ik heb dit artikel sneller geopend en gesloten en weer geopend voor deze reactie.
Ik vraag me dan altijd af waarom ze die tunnels niet toekomst proof maken en direct een flink stuk hoger maken. Scheelt je een x keer die tunnel afsluiten. Pas kwam hier ook een artikel voorbij over hoeveel dat per keer kost.
@mperformance: omdat niemand de toekomst kan voorspellen?
@mperformance: Dat is niet mogelijk, omdat dan de constructie beschadigd raakt.
@mperformance: iets met budgetten te maken..
@mperformance: duuhh, dan varen de boten er tegenaan.
@mperformance: In de toekomst blijft de wettelijk toegestane hoogte voor auto en lading max. 4,00 meter, conform EU-richtlijnen uit 1996. Heel Europa is er op berekend en gebouwd.
Hmm, max. 4,29 mtr. Laad de lading nu eens 4,26 zijn en vóór de tunnel is de weg niet glad waardoor de vrachtauto zo’n 4 cm gaat deinen in verticale richting. Op de juiste plek en het juiste moment dat de vrachtauto 4 cm uit zijn ‘vering’ komt heb je dus een probleem. De vraag is dan ook of het wegdek vóór de tunnel glad genoeg is waardoor deining wordt voorkomen.
@erik2907: bij de detectiepunten ligt redelijk nieuw asfalt, ik rij er bijna elke dag en deinen zal dat niet zo snel gebeuren
@dinobreezy: mooi als dat zo is, echter je hebt er niets aan als je al deinend over het detectiepunt gaat als de rest van het asfalt bagger is.
M.a.w. het hoeft niet altijd aan de truckers te liggen.
Tja, snap die beroepschauffeurs niet…
Over iedereen die nu meteen in de hoogste boom klimt betreffende truckers, het zijn vrijwel altijd onze Oost europese vrienden die dit soort stommiteiten begaan. Natuurlijk zitten er ook pannekoeken tussen met gele kentekenplaten. Maar laten we wel realistisch blijven.
@dutchdriftking: Dus, jij doet het niet voor dat geld.
Tijd voor giga boetes voor deze zogenaamde beroepschauffeurs.
Worden die trucks voor de tunnel stop gezet of is het motto boem is ho