
Kom op mensen, wees eens niet zulke gewoontedieren! Er ligt een gloednieuwe tunnel onder Den Haag, alleen wordt die nauwelijks gebruikt. Da’s toch zonde?
Het leek zo’n goed plan. Bouw een tunnel die Den Haag met Rotterdam verbindt. Dat scheelt dagelijks enorm veel files en dus geld. Want, tijd is geld en vele tientallen miljoenen worden jaarlijks weggegooid omdat mensen in de file staan.
Nou, de tunnel ligt er, maar vrijwel niemand maakt er gebruik van. Gevolg; op de oude route staat het als vanouds vast, terwijl het blinkende nieuwe asfalt zo goed als onaangeroerd blijft liggen. En dat is zonde!
De Rotterdamsebaan
We hebben het over de Rotterdamsebaan, die knooppunt Ypenburg verbindt met industrieterrein Binckhorst. Dat ligt vlakbij Den Haag Centraal. De nieuwe weg is vooral bedoeld voor forenzen die vanuit Rotterdam en Delft naar Den Haag komen en andersom.
Hoogtepunt van deze nieuwe weg is de gloednieuwe Victory Boogie Woogietunnel. Die meet ongeveer 4 kilometer en kostte honderden miljoenen om aan te leggen. En als je je afvraagt waar ze die rare naam vandaag hebben, Victory Boogie Woogie is een schilderij van Piet Mondriaan. Was nog een hoop gedoe over, de Nederlandse Staat kocht het ooit voor een enorm bedrag, terwijl het nog niet eens af was…
Afijn, met de Rotterdamsebaan zou de Utrechtsebaan worden ontzien. Dat is het laatste stuk van de A12, dat langs het Malieveld loopt. Maar het lijkt erop dat mensen niet weten dat er een andere mogelijkheid is om de Hofstad binnen (of beter, uit) te komen, want die weg staat nog elke dag muurvast.
Afsluiting Utrechtsebaan, goed nieuws voor de tunnel
Volgende maand gaat de Utrechtsebaan op de schop en worden automobilisten min of meer gedwongen om door de gloednieuwe tunnel te rijden. Dat zag je afgelopen weekend al, toen die weg ook al even dicht was.
De gemeente Den Haag hoopt dat de nieuwe route daarna in het geheugen geprent staat van de weggebruikers en dat ze de Rotterdamsebaan dan voortaan zullen blijven gebruiken.
Dan als laatste een tipje -maar die heb je niet van ons-… Nu het nog zo rustig is in de tunnel, pak je kans en ram er voluit doorheen met je auto, zeker als het een fijn exemplaar met dikke motor is. Niks lekkerder dan het motorgeluid enorm versterkt 4 kilometer lang in je oren geforceerd te krijgen.
Veel plezier alvast!
Voor wat betreft die laatste tip: dat is nou sinds tijden eens een echte onvervalste AutoBenzineHoofdBlog-toptip.
Ik verwacht overigens veel commentaar op die tip en misschien ook wel mijn reactie. Helaas kan ik het niet helpen dat ik kippenvel krijg inclusief lach op mijn hoofd van een fijn potje herrie van de juiste motoren zo op z’n tijd.
Dank, AutoBlog!
@jeroenm83 Helemaal gelijk! De laatste tijd lijkt het wel azijn- & elektro-blog! En vooral alles wat niet elektrisch is flink afzeiken en laten blijken hoe veel ze er van af weten terwijl 90% op kantoor werkt met een lease-Tesla van de zaak en nog nooit zelf een bougie hebben vervangen.. Niks zo mooi als effe kinderachtig op het gas duwen en de symfonie van mechaniek aanschouwen.
Hij zit zeker nog niet in de diverse fabrieksnavi’s uit 2013.
@bernoulli: Ik ken geen persoon die de achterhaalde fabrieksnavi’s gebruikt van 201X
@faalhaas; Ik gebruik de fabrieksnavi van m’n E65 uit 2006 met een DVD van 2 jaar terug, dus 201X.
En, ook niet onbelangrijk, ik ben een persoon.
Their loss, ik gebruik ‘m graag. Scheelt mij daadwerkelijk 15 minuten.
@JamesBond007: Same here. Rij de tunnel uit en de parkeergarage van m’n werk in. Scheelt zo veel tijd.
Ik wist niet eens dat die tunnel.er was (niet dat ik ooit naar rotterdam hoef gelukkig)
Nederlandse infra beleid in een notendop?
@retetikker: valt wel mee toch, we hebben een van de beste infrastructuur van de wereld ;)
Wist niet van het bestaan.. klinkt als een handig alternatief voor de regelmatige bezoekjes naar DH
kaartje tunnel https://www.denhaag.nl/upload/d46e513e-027a-4a56-9b08-51b7375f26f0_RoBa-tunnel-1-page-001.jpg
kosten tunnel : 573 miljoen bouw prijspeil 2013, beheerkosten 5 miljoen per jaar.
Vergis je niet, files zijn ook duur.
Lengte tunnel 1.860 meter waarvan 1.640 meter gesloten.
4 km is dus wat overdreven PR praat.
Das natuurlijk niet de bedoeling. Kan er nu juist lekker rustig (niet het tempo) doorheen karren.
Velen zullen niet op GPS rijden en dan zien ze een bord staan met Den Haag ↘️ en snappen ze er niets van want vroeger was het ↙️
Ik gebruik hem regelmatig.
Er zullen vast een aantal mensen erg balen dat hun mooie sluiproute nu bij het grote publiek bekendgemaakt wordt…
Geen flitsers/trajectcontrole daar?
Zodra de Binckhorst is volgebouwd met woningcomplexen, gaat dat wel veranderen. Nog los van zijn vooralsnog relatieve onbekendheid. En laten we idd binnenkort afwachten, als onze Haagse U-baan zijn langdurige en hoognodige onderhoud krijgt…
Misschien toch eens met de qpv doorheen blazen!
Komt omdat het lekker verstopt is en je moet weten dat daar een tunnel is. Je moet eerst weten dat je bij Knooppunt Ypenburg er af moet maar als je op de A13 zit dan is het een rechte weg naar Den Haag. Als je al weer dat je bij knooppunt Ypenburg er af moet dan kom je eerst nog een kruispunt tegen waar je bij het stoplicht moet wachten om rechtsaf te gaan om zo de Rotterdamsebaan en de tunnel in te gaan.
Het idee is goed maar de uitvoering is weer kwalitatief uitermate teleurstellend.
Het is idd een erg mooie tunnel! Die de potentie heeft diverse knelpunten te verlichten (maanweg, Utrechtse baan). Maar qua akoestiek is de Hubertus tunnel superieur.