Jacques Villeneuve weet wat er mis is in de F1

Auteur: , 53 Reacties

De wereldkampioen van 1997 legt ons haarfijn uit waarom de Formule 1 de Formule 1 niet meer is.

Jacques Villeneuve weet wat er mis is in de F1

F1-coureurs van vandaag de dag hebben namelijk geen respect meer voor hun concullega’s, aldus Villeneuve. De rijders benaderen races alsof het videospelletjes zijn, wat mede het gevolg is van de toegenomen veiligheid in de Formule 1.

In het tijdperk van vader Gilles (eind jaren ’70 begin jaren ’80) waren auto’s en circuits stukken gevaarlijker. Coureurs bejegenden elkaar toen met veel meer respect omdat de gevolgen van een crash stukken ernstiger konden uitpakken.

Een quote dan maar, voor jullie gaan denken dat we deze onzin zelf hebben bedacht:

“You never saw drivers weave down a straight line. You never saw a driver brake on the inside of the track, he would keep line, brake on outside and try and brake later. It was clean and respectful. They banged into each other but they were mistakes. Now, you see a video game, where drivers think they are inside a video game. There is no respect. What is respect? It’s not even in their dictionary. Everything is fine – you can’t get hurt.”

Villeneuve vervolgt zijn tirade en daarbij krijgt het DRS-systeem een veeg uit de pan. Sinds de intrede van deze techniek nam het aantal inhaalacties fors toe. JV meent echter dat de kwaliteit van deze acties omlaag is gegaan, hij beweert zelfs dat niemand zich een specifieke inhaalactie kan herinneren sinds 2011. Da’s niet helemaal waar Jacques. Wij herinneren ons er wel 100, allemaal van Max.

Ook is de motortechniek (om maar een voorbeeld te noemen, want de auto’s deugen volgens Villeneuve in het geheel niet) veel te ingewikkeld en is het eerder een leuk speeltje voor ingenieurs. Prima Jacques, jij ook een prettige week! (via: autosport.com)



53 reacties

Op zich heeft hij hier wel een punt als je het mij vraagt. Ik snap hem wel.

Maar hij moet wel stoppen met het zeiken. Geen puike inhaalactie kunnen herinneren vanaf 2011, laat me niet lachen vent.
@viezefreddyw: hij heeft sinds 2011 niet meer gekeken waarschijnlijk?
@lekkerlinksrijden: Denk eerder dat ie in 2011 dement begon te worden.
@viezefreddyw: Hij heeft helemaal geen punt. Een paar maanden geleden heeft iemand nog een video van meer dan 20 minuten samengesteld van coureurs die in het verleden all die dingen ook deden waar nu over wordt geklaagd en waarvan wordt beweert dat alleen Max het doet. Ook Vetel en Raikonen zitten daar tussen.

Jammer genoeg kan ik de video op het moment niet vinden, dus zullen jullie me maar op m’n blauwe ogen moeten geloven of misschien, ook een idee.. eens zelf naar oude F1 video’s kijken..
Als fan van een andere totale klootzak op de baan, Michael Schumacher, was dit voor mij sowieso geen verrassing.
@dracae: mee eens. Ik ben een grote Gilles Villeneuve fan. Check maar eens een van de mooiste duels van de F1 ooit (op youtube): het gevecht om de 2e plaats in de Franse GP van 1979 tussen Gilles Villeneuve en René Arnoux! No mistakes there! Puur racen. Het heeft lang geduurd voordat ik weer een beetje van Gilles terug zag in de F1. En dat was niet van Jacques maar wel van Max!
Aldus Jacqelien Villeneuf..
Ik kan me een actie van Schumacher op Villeneuve herinneren die niet zo respectvol was, maar die botsing was dus gewoon een foutje…
@rvvm: ik kan me ook nog wat do-or-die pogingen van JV herinneren. Stiekem mis ik dat wel, net als een echte ploffende motor met vlammenzee. Ik word oud, denk ik ;)
@rvvm: echt he… jv nog 5e geworden en op t nippertje kampioen. Schumacher achteraf berispt
Qua DRS en motortechniek moet ik hem toch gelijk geven.
Wat een piepkont, deze middelmatige F1 chauffeur.
Wat DRS heeft hij gelijk. Ik kan me niet 1 inhaalactie met DRS herinneren (want in die context moet je dit plaatsen, slordige quote)
Nee Jaques dat is het niet.
Ik ben het roerend eens met der Jacques. DRS is een kunstgreep die de adhd kinderen van tegenwoordig aan de buis gekluisterd moet houden. Heeft weinig met eerlijke sport of echt racen te maken. Inhaalacties zijn tegenwoordig vaak al beslecht ver voor de braking zone. Gewoon op het rechte stuk er voorbij blazen met je spoilertje open.
@riddertevoet: Ja klopt dat DRS is niks. Al voordat de nieuwe raceronde begint weet je al dat de voorligger de nieuwe ronde met DRS gepakt wordt. Wel heb ik zoiets van, als je een gelijkwaardige auto hebt dan pak je ander toch gewoon weer terug met DRS…
Maar daarom verrast Max de andere coureurs ook, want die gaan er half slapend (zijn ze zo gewend geraakt) vanuit dat iemand ze eigenlijk niet meer buiten de DRS zone inhaalt. Vandaar ook al die kritiek in het veld op hem dat hij wat minder agressief moet rijden.
Ik snap hem wel. Als je net als de rest redelijk positief bent, val je niet echt op.
Wanneer je overal op afgeeft, dan haal je zelfs autoblog. Negatieve publiciteit is ook publiciteit zal hij wel denken.

Tijden veranderen… het is goed dat veiligheid voorop staat… we zouden niet willen dat max in vangrail terecht komt en ons verlaat..w8 hmm dit geldt niet voor max maar wel dat mensen meer respect kunnen vertonen. Elemento tuning..
Okay, voor de duidelijkheid: De auto’s zijn te veilig waardoor coureurs meer risico’s durven nemen wat voor meer spektakel zorgt en dat is niet goed?
Zeg is dat hij ongelijk heeft. Het is ook voor groot gedeelte speeltje van ingenieurs. Daarbij ben ik ook tegen drs. Ga gewoon weer racen. Geen gepraat meer met pit behalve als je naar binnen wilt voor tanken en banden wissel. Voor de race begint zet je je auto neer zoals je denkt dat het goed is en daarna zit je niet meer aan de knoppen en word er niet aan de auto gezeten. Ook geen waarschuwing meer als er regen komt. De baan word van zelf nat. En als je dan banden wilt wisselen zeg je dat.
@gerjan: eens. Het aandeel “auto sturen” blijft essentieel en blijft een talentenkwestie maar met de rest eromheen lijkt het wel een raketlancering…
@davelepeef: Talent bestaat niet… Als je maar jong genoeg begint met drillen, en je de juiste connecties hebt kom je er. Kijk naar Max, of Sainz, of Dayley, of Justin, of noem alle ‘zoontjes van’ maar op…
Tijden veranderen Villetje. Helaas blijven dit soort types zich continue vastbijten in ‘vroeger was alles beter’. Als je over een beetje intelligentie beschikt, dan geef je niet louter af op dergelijke punten, maar kom je met verbeterpunten of onderbouwde feedback.

PS.
Dat hele drs mag wat mij betreft wel weg. Ik vind het niks toevoegen aan de spanning en kwaliteit in een race.
@st220: Voor DRS was de Formule 1 een saaie optocht. Men reed in de volgorde van de startgrid weg. En eventueel kon je bij een slecht geplande pitstop in een langzaam groepje terechtkomen. DRS is een kunstmatig hulpmiddel en niet sportief maar het voorkomt hele saaie races.
@mashell: volkomen mee eens. Iedereen schijnt wel te vergeten dat drs er gekomen is omdat het inhalen van een voorligger op een gegeven moment gewoon onmogelijk was. Van zodra je tekort bij een voorligger kwam verdween alle downforce van de voorvleugel met een hoop onderstuur tot gevolg
@chrisvis: eens, maar dan nog is DRS de verkeerde oplossing.
@bluebird: toendertijd was dit de beste/gemakkelijkste oplossing(geloof dat het seizoen 2011 was). Ben er zeker geen voorstander van maar je kon als snelle auto geen Minardi bv inhalen en dat was ook een deel van de opzet. Echt elke F1 fan wou toen meer strijd. Is dit gelukt? Deels wel, is het mooi, sensationeel? Helemaal niet, maar het zorgt wel deels voor betere verhoudingen onderling.
@mashell: Dat is helemaal niet zo. Tijdens kwalificatie bepaalde je de hoeveel brandstof je aan boord had bij de start. Hierdoor kreeg je juist een hele gemixte startopstelling. Zelfs in Schumacher z’n dominantste jaar waren er toch 6 verschillende rijders die pole pakte dat seizoen. Nu is de kwalificatie zo goed als de uitslag voor de race, over saai gesproken.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat DRS een oplossing is van een probleem dat door het reglement is bepaald. Een auto moet en bepaalde hoeveelheid drag hebben om snelheid laag te houden. Door dit reglement is er onnodig veel vuile lucht en is inhalen moeilijk. We zorgen dat er extra veel drag is waardoor inhalen op de rest van de baan onmogelijk is behalve in een DRS zone.
Ach, ondanks dat het zo’n ouwe zuurpruim is, heeft ie hier en daar wel degelijk een punt. Maar goed, de vinger op de zere plek(ken) van de F1 leggen kunnen we allemaal wel..
Man wat is die vent irrelevant geworden. Kunnen we niet afspreken dat we hem collectief negeren?
@tvklarenbosch: ben ik het helemaal mee eens wat een zeiksnor zeg. Tijden veranderen dus ook F1
@tvklarenbosch: Het is een F1 wereldkampioen , maar goed hier op AB weten we het vast beter ;)
Volgens mij moet hij gaan rijden met de afdeling geriatrie. Wat een zuurpruim
Zit misschien wat in maar dat is nou eenmaal dr vooruitgang van de techniek, daar is F1 toch een platform voor. Ik vind het zelf te ver van “normale” auto’s afstaan (en het daardoor matig interessant) maar is dat niet iets wat al 30 jaar zo is?
Ik zou eerder het tegenovergestelde denken: coureurs hebben tegenwoordig veel te veel respect voor elkaar (ok, Max is een positieve uitzondering). Het zijn best wel passies geworden die gelijk gaan huilen (Vettel) zodra een situatie iets te angstig wordt. De FIA springt daar vervolgens gelijk op in om beperkende maatregelen te verzinnen, alsof het om een race game gaat waar de programmeur de parameters naar wens kan aanpassen. Wat is het toch met die JV?
Ik heb medelijden met zijn vrouw. Wat een vreselijk negatief mannetje is het toch. Iemand Villeneuve ooit iets positiefs horen zeggen, behalve over zijn eigen kampioenschap.
Kunnen we Villeneuve gewoon niet negeren, dan houd hij misschien eindelijk z’n mond dicht. Niemand zit op zijn mening te wachten
Waarom hebben al die oude coureurs een mening over de huidige manier van race, tijden veranderen soms is het beter soms is het minder leuk. Zo gaat dat. Dus minder mopperen en lekker laten gassen met die hokken!
Ondanks dat hij over de DRS en de motoren misschien gelijk heeft, word ik heel moe van Jacques.
Jacq Wieneuf ?
Pfff… wat een droeftoeter is die man geworden zeg, terwijl hij vroeger best een leuk stukje kon sturen.
Stilstand is achteruitgang, behalve in de Formule 1..!
Ik weet ook wat er mis is nu ik die prachtige williams renault weer zie. clean, breed, vleugels in proportie en een jankende v10.
Als ik die foto zie: wat waren formule 1 auto’s toen veel mooier dan nu zeg! Sommige dingen waren vroeger echt beter.
Och, de Britten willen een F1 Brexit omdat het niet meer haalbaar is, wie volgt?
In Duitsland is de populariteit tanende zonder echte grote cracks.
De nieuwe circuits waar het circus land zijn op zijn zachts gezegd sfeerloos.
Probeer je echt te racen, krijg je een standje alsof je een kleuter bent.
DRS is eigenlijk een kunstgreep om het racen aantrekkelijker te maken, dat lukt wel, maar het blijft toch een kunstgreep.
Geen tankstops meer eigenlijk is de ziel uit de F1 gehaald.
Hij heeft hier wel degelijk een punt en onzin tegelijk. Het respect voor elkaar is er vooral bij grootheden nooit echt geweest. Kijk naar Senna die vaker de auto bewust in de ander parkeerde en Schumacher die ook niet vies was van een potje wheelbanging. Hoewel ze naast de baan wel deden alsof ze vrienden zijn was het bijvoorbeeld Prost die na het ’89 incident nooit meer teamgenoot met Senna wilde zijn en dit liet opnemen in zijn contract. Ook moet JV niet vergeten dat de regel tegen het “weaven” is opgenomen in het reglement omdat ooit twee rookies gevaarlijk reden zonder respect naar elkaar toe.

Ik denk dat de nieuwe manier van lichte straffen er ook mee heeft te maken. Omdat bepaalde overtredingen nu ineens niet meer zwaar worden bestraft neemt de rijder nu meer risico, maar dit heeft volgens mij niet zoveel met respect te maken. Eerder was de lichtste straf een drive-through of een grid penalty. Zoals Rosberg nu na de race 5 seconden erbij op krijgt waardoor hij uiteindelijk geen positie verliest is natuurlijk een lachertje. Ook ben ik nog steeds verbaasd dat Rosberg pole kon pakken onder gele vlag. Eenzelfde rijdersfout maakte Bianchi ooit ook maar betaalde er de hoofdprijs voor. Wanneer een rijder gewoon de ouderwetse 5 seconden stop-and-go penalty krijgt (mag dus niets aan de auto doen, ook geen banden wisselen) en dit gebeurt hem twee of drie keer nemen ze vanzelf minder risico. Maar is dit ook wat we willen als kijker?

Wat betreft de huidige auto heeft hij wel een punt. Dankzij DRS en Pirelli zijn de inhaalacties verdubbeld, maar in verhouding hoeveel waren er echt spectaculair? Het rubber zorgt voor meer inhaalacties maar maakt het onmogelijk om ronde na ronde in iemand z’n versnellingsbak te hangen wat op zich toch wel spannend is om naar te kijken. DRS zal voor het grootste deel gezorgd hebben voor meer inhaalacties maar wel ontzettend saaie inhaalacties. Als we aan mooie races en inhaalacties denken, denk ik aan Brazilië waar geen DRS was en inhaalacties zoals op Silverstone ook gedurende de periode zonder DRS.
@bassx: ‘Kijk naar Senna die vaker de auto bewust in de ander parkeerde’

Onmogelijk, Senna reed (in principe) altijd vooraan.

Die ene keer dat hij Prost eraf ramde en WK werd wad nog een openstaande rekening van het jaar ervoor die betaald moest worden. Rekeningen betalen moet nu eenmaal anders komt de deurwaarder op een gegeven moment :-).
@erik2907: 161 starts, 61 poles en 40 overwinningen??? Altijd vooraan???
De oude baas en F1 kampioen heeft gewoon een goed punt!
Vroeger was alles beter, Jac…
Was de azijn lekker?
En dat komt dan van deze man af zo’n reactie:

https://www.youtube.com/watch?v=-njvNZN1E6k
“De rijders benaderen races alsof het videospelletjes zijn, wat mede het gevolg is van de toegenomen veiligheid in de Formule 1.”

Ik snap het probleem niet?
Ik kan mij herinneren dat Michael Schumacher tegen Damon Hill knalde om zo kampioen te worden. Jacques heeft last van geheugen verlies.
Het enige wat ik van deze man hoe is gejank dat het vroeger allemaal beter was

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).