Hoe gaat het met Saker?

Auteur: , 18 Reacties

Al jarenlang werden in Etten-Leur raceauto’s gebouwd, maar onlangs was er groot nieuws over Saker. Het merk is namelijk overgenomen. Wat zijn de plannen? We spraken met nieuwe eigenaar Johan Kraan.

Saker GT

‘We hebben net twee auto’s verkocht,’ vertelt Johan Kraan opgetogen. Dat klinkt niet als een enorm aantal en je Volkswagen-dealer op de hoek heeft dat aantal waarschijnlijk al vóór de lunch gescoord, maar voor Saker is het behoorlijk wat. ‘In heel 2015 zijn er vijf Sakers verkocht, tegenover twintig in de topjaren. Natuurlijk willen we weer terug naar die twintig. Met een nieuwe eigenaar, een nieuw netwerk en vers bloed moet dat kunnen, denken we.’

Even terug naar wat een Saker precies is. Ik had me er ook nooit zo in verdiept, tot ik in september 2009 een telefoontje kreeg. ‘Heb je interesse in spionagefoto’s van een nieuw model van Saker? Dan moet je volgende week op Assen zijn.’ (Of dacht je echt dat spionagefotografen al die auto’s toevállig tegenkomen?) Zo gezegd, zo gedaan — en zo betrapten we de RapX. Die RapX is één van de vier modellen die het merk levert. De RapX en GT zijn dicht, de Sniper en Sprint zijn open. Onderhuids zijn het eigenlijk dezelfde auto’s: een buizenchassis met een lichte carrosserie erop, aangedreven door een Subaru-motor. ‘Wel willen we de RapX nog dit jaar een update geven,’ vertelt Johan Kraan. ‘Daarbij moet het vermogen naar minimaal 400 pk gaan en bovendien willen we de auto voorzien van een sequentiële versnellingsbak.’

Toch zijn ook de nieuwste modellen inmiddels alweer een jaar of zes oud. ‘Dat klopt en daarom werken we ook aan de ontwikkeling van een nieuw model. De bedoeling is om dat in 2018 te presenteren.’ En Sakers voor de straat? ‘Dat is in het verleden wel geprobeerd, door Saker zelf en ook door Isis, maar een Saker is echt ontworpen als raceauto en het is daarom heel lastig om ‘m op kenteken te krijgen. Er moet ineens een handrem in zitten, de lichten moeten op een bepaalde hoogte zitten, en ga zo maar door. Het kan allemaal wel via een omweg en via mazen in de wet, maar dat is een grijs schemergebied waar je niet in wilt zitten. We onderzoeken het wel voor het model dat in 2018 moet verschijnen, want het is wel een bucketlist-dingetje voor ons.’

Misschien denk je al vanaf de eerste regels van dit artikel: ‘Wie is die Johan Kraan eigenlijk?’ Dat kan natuurlijk, maar hij is geen onbekende in de autosport. Zijn bedrijf Johan Kraan Motorsports verhuurt raceauto’s, maar je kunt er ook terecht voor preparatie, onderhoud en circuitservice voor je eigen raceauto. Ook kan hij het vervoer van en naar het circuit van je auto verzorgen bij trackdays; handig als je een Ferrari hebt en je zin hebt om eens op de Nürburgring of op het Ascari circuit te rijden, bijvoorbeeld. Vlak voordat hij Saker overnam, was hij ook al in het nieuws, toen Kia een enthousiast persbericht stuurde over de Kia Picanto Cup. Hoe staat het daar eigenlijk mee? Kraan: ‘De levering van de auto’s werd vertraagd, dus de tijd was onze grootste vijand.’ Het klonk ook bijna te mooi om waar te zijn: een jaar racen voor een bedrag van minder dan 20.000 euro (exclusief BTW). Dromerij? Blijkbaar niet. Kraan: ‘Omdat de Kia’s er te laat waren om dit seizoen mee te kunnen racen, hebben we voor 2016 de Citybug Cup opgezet. Een officieel Nederlands kampioenschap dat je voor een seizoen ongeveer 12.500 euro exclusief BTW kost. Dan huur je de auto, maar je hebt wel het hele seizoen dezelfde auto.’ Het klinkt als een koopje, zeker als je weet dat circuits bepaald niet gratis zijn, maar we vermoeden dat Kraan weet wat hij doet; hij heeft namelijk al flink wat ervaring in de PTC Cup, waarin Aygo’s het opnemen tegen C1’s en 107’s. Denk echter niet dat hij alleen ervaring met boodschappenautootjes heeft: zelf leerden we Kraan kennen toen hij met een vrachtwagen vol Ferrari’s op Ascari was…



18 reacties

Mijn favoriete woordgrap als men zeker zegt, ja das een mooie auto!
@theyoungsaablover: lachen met jou!
Nooit van gehoord, zo even googelen. Klinkt op zich wel interessant.
Een Saker voor op straat lijkt me niet echt handig voor Isis. De wegen in Syrie en omstreken zijn niet zo super…

Verder wel mooi dat ze zo open zijn en open kaart spelen voor wat betreft de zaken binnen het merk.
Hoe Nederlands is Saker eigenlijk? In dit artikel wordt geschreven over een fabriek in Etten-Leur, maar ik meen mij uit eerdere artikelen te herinneren dat Saker uit Nieuw Zeeland kwam?
@Edge: Hij is ooit bedacht in Nieuw-Zeeland, jaren gebouwd in Etten-Leur maar nu dus in Wapenveld.
@perry_snijders: wapenveld? Das 5km van mn huis en ik heb dit nooit geweten… Zonde
@thijsj: De verhuizing naar Wapenveld is nog niet zo lang geleden, dus het langste deel van ‘nooit’ viel er ook niks te weten ;-)
@thijsj: bij kruizinga opslag wapenveld zie je zo’n gele Renault traffic bus met van die aygo en 107 race auto’s staan daar is hij gevestigd johan kraan woont zelf in Hattem ken hem beetje mijn buurman is goede vrienden met hem ik kon er werken misschien maar ging niet door.
@Edge: De Sakers zijn ontwikkeld in Nieuw-Zeeland, maar worden sinds 2002 ook in NL gebouwd.
Heb een aantal jaar geleden een kijkje in de fabriek te Etten-Leur genomen. Erg indrukwekkend om te zien hoe die dingen in elkaar geschroefd worden.
Ooit hadden ze een heuse cup voor die Sakers, maar dat schijnt doodgebloed te zijn.
Eigenlijk is dat best wel triest, een Saker kostte ooit rond de veertig mille nieuw en dank zij de betrouwbare Subaru aandrijflijn was het een betaalbare manier van racen.
En laa’n we eerlijk wezen : zo’n Mini Le Mans cloon open of dicht is toch wel heel erreg stoer, ik heb er een paar keer ingezeten en wil er nog steeds eens een rondje of wat mee doen, met je kont op straat heb je het ultiem gevoel van snelheid.

Ik denk dat die Sakercup nooit echt is doorgebroken omdat het grotere geld om zoiets te promoten ontbrak.
Nu zou bijvoorbeeld een Verstappen Sr. een uitstekend ambassadeur cq katalysator kunnen zijn voor weer een Saker cup !
@desjonnies:

Kheb ze wel eens gezien op Zolder, poging om het te verkopen, maar het echte geld liep er omheen richting de porsche, corvette, wolf, tatuus,… en de anderen keken naar één of andere 3e hands BWM of 7e hands radical.

Zo’n saker cup zou fantastisch zijn, maar hij zit tussen 2 netten in te vissen.
@perry_snijders: bijzonder leuke artikelen! Benieuwd hoeveel je er nog boven water weet te krijgen. Probeerde Avois Voisin nog op te sporen, maar sinds 2011 lijkt het van de aardbodem verdwenen.

Betreft de Saker: ja, wordt nu al een tijd in NL gebouwd, maar is het daarmee ook een Nederlands merk? (Of is het ‘hoofdkantoor’ nog steeds in Nieuw-Zeeland?). Er worden ook Mini’s hier gebouwd, maar het zijn nog altijd Engelse, ehhh, Duitse auto’s.

Keep up The good work’ volgende keer Bikkel? Of Heynsdeyk?
@gtwillem: Avions Voisin komt nog aan bod in ieder geval.

Over Saker, dat is wel Nederlands. Weliswaar is er in Nieuw-Zeeland ooit een keer een Saker ontworpen, maar het Nederlandse Saker opereert zelfstandig. De ‘nieuwe’ modellen van een jaar of 5 terug zijn ook in Nederland ontworpen, net als het model dat in 2018 moet komen. Da’s net even anders dan bij Mini, die worden natuurlijk niet hier bedacht. Maar evengoed kom je binnenkort te weten hoe het met VDL Nedcar gaat ;-)
Leuke artikelen! Kende Saker persoonlijk niet maar interessant om over te lezen. Die Johan Kraan klinkt ook als een interessante man, beide maar eens even googlen
Zeker en vast nog vol actief! Komend jaar in de Supercar Challenge en Belcar Endurance,. Oja,. En in het WEK 5 maart , ACNN komende zondag…absoluut van Saker gaan we nog genoeg horen! Kraan zet m op!
Ontzettend toffe peer die Johan! Saker is ook heel gaaf op het circuit. Makkelijk om te onderhouden en rijdt briljant! En voor die prijs? Geniaal!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).