Hoe Italië en Frankrijk onze truckers lopen te klieren

Auteur: , 53 Reacties

Een paar vergeten stempels of een kwartiertje te lang achter het stuur; het kan nietsvermoedende truckers in Frankrijk of Italië zomaar duizenden euro's kosten.

Hoe Italië en Frankrijk onze truckers lopen te klieren

Denk de Hart van Nederland (©) intro er even bij, wil je. Tot zover de grollen, want transportondernemer Ronald Spekman zou uiteindelijk een klein kapitaal kwijt zijn vanwege meerdere lichte “vergrijpen”. De man werd van de weg gehaald wegens overtreding van het inhaalverbod in Italië, omdat hij een paar auto’s wilde laten invoegen en daarom zelf de linkerbaan opzocht. Bij de politiecontrole die hierop volgde begon de ellende.

Spekman had volgens de tachograaf (letterlijk) een minuut te lang doorgereden en een paar minuten te lang achter het stuur gezeten. Gevolg: een boetebedrag dat alles bij elkaar boven de 5.000 euro uitkomt. Inclusief de eerdergenoemde vrachtbrieven zonder stempels en verplichte parkeerkosten à 18.000 euro is Spekman in twee maanden zo’n 70.000 euro armer. Bovendien moest hij wagen en rijbewijs achterlaten op het bureau.

Volgens Transport en Logistiek Nederland staan Italië en Frankrijk erom bekend hard op te treden tegen overtredingen door buitenlandse chauffeurs. De organisatie vermoedt dat beide landen hun “eigen” chauffeurs willen beschermen. In plaats daarvan pleit TLN voor een uniforme Europese aanpak, waarin geen ruimte is voor landen die op eigen houtje de dikste boetes uitschrijven voor relatief lichte vergrijpen. (via: AD)

Foto: @cpp1 via Autojunk



53 reacties

Er is al een truckblog hoor! Maar deze problematiek speel al een paar jaar. Tachograaf is bedacht als bescherming van de chauffeur maar deels werkt het averechts.
@redbee5: Je ziet toch aan de titel dat dit bericht over trucks gaat, lees het dan niet en geef ook geen inhoudelijke reactie.
Ik ben wel blij met variatie in artikelen, ga zo door.
Een minuut te lang gereden en paar minuten te lang achter het stuur gezeten. Snap niet helemaal waarom ze hier verschil in maken. Daarnaast vind ik het een echt naar dat ze dit zo zwaar beboeten. Ze moeten de kosten afhankelijk maken van de tijd dat je teveel gereden hebt.
@mrrallycross: regels zijn regels.
@martinus: Lol, als het ze uitkomt… Zeker in Italië zijn het een stel sjoemelaars!
@martinus: dus als je in de file staat, je rijdt heel langzaam en je komt niet op tijd bij een parkeerplaats dan moet je de truck maar op de snelweg laten.
Want, zoals jij zegt: regels zijn regels!
Kijken of jij dat ook grappig gaat vinden als je daardoor in de file komt.
Dit is puur cashen en niks minder. Regels zijn regels vind ik te kort door de bocht!
@mrrallycross: er is ergens een grens gesteld, het is juist de bedoeling dat de chauffeur voor die grens stopt en niet het maximum opzoekt. Dat de werkgevers hun dat onmogelijk maakt zou juist aangepakt moeten worden en niet de agent die de boete schrijft.
@carman6: Als je nog wat meer ervaring hebt op de weg zul je erachter komen dat je dat lang niet altijd in de hand hebt.
Daarnaast is niks zo zuur om 5 minuten van de standplaats vandaan verplicht 45 minuten te moeten pauzeren. Ja heb er helaas ervaring mee.
Mooie landen.
Komen tenminste op voor hun eigen volk.

Grapje natuurlijk.
Ongeoorloofde willekeur en etnisch profileren, lijkt het.

Maar wie zich aan de regels houdt, heeft niets te vrezen.
Regels zijn er niet voor niets.
@martinus: mooie landen ja. Ware het niet dat de Nederlandse ondernemer dubbel de sjaak is. Niet alleen zijn ze daar gewillige slachtoffers omdat ze geld hebben. Ook worden ze in Nederland extra hard aangepakt om ze tot een voorbeeld te maken voor de buitenlanders hier. Die overigens vaak veel minder gepakt worden, want wij zijn gastvrij!
@lekbak: Ook hier naait Asscher graag buitenlandse truckers die zich niet aan onze eindeloze arbeidsregeltjes houden.

Elk land voert zo zijn eigen protectionistische handhavingsbeleid, meestal net wat meer ten nadele van buitenlandse chauffeurs dan de eigen.

Uiteraard is uiteindelijk gewoon de ‘kleine man’ in de grote internationale vrachtwagen slachtoffer van al die regeldruk.
Economisch delict. Terecht dat dat zwaar beboet wordt.
@riceaux90:

Eensch, we kunnen dit beter aanpakken dat dat we mogelijke toekomstige terroristen in
kaart brengen en daar iets aan doen !

Ow nee, wacht effe, er hangt een gele plaat aan de vrachtwagen dus is er iets te halen en er is te communiceren, de eerste de beste Oostblokker begrijpt niets, spreekt de taal niet en heeft geen cent te makken !
win -win !
@desjonnies: lekker relevant dat terrorisme.
@martinus: ook Italiaanse politiemensen kunnen niet op twee plaatsen tegelijk zijn.. dus.
“Europese aanpak, waarin geen ruimte is voor landen die op eigen houtje de dikste boetes uitschrijven voor relatief lichte vergrijpen.”

Zullen we dat ook eens doen met snelheidsboetes…?
@e1000bmw523i:
“We zijn één Europa! Leve de EU, hoezee, hoezee, hoezee!”*

*(maar alleen als het ons toevallig uitkomt!)
Laat ze hier maar eens optreden tegen die buitenlandse truckers. Wat een asociale, onoplettende paardenl*llen zijn dat. Lekker op een twee baans weg, hop naar links, inhalen. Truckers moeten gewoon rechts blijven rijden, basta!
@str8six: Nee, dat hoeven ze niet. Zo lang er geen inhaalverbod is op die snelwegen mogen ze gewoon inhalen. En terecht. En maak je niet zo druk joh, die 20 seconden dat je later op je bestemming aankomt…
@viezefreddyw: als ik aan kom gereden en ze douwen dat ding gewoon naar links zodat ik vol op de rem moet maak ik me idd druk. Stelletje slapers, vooral die Balkan truckers.
@str8six: Niet doen joh, daar heb je alleen maar jezelf mee. Zo stond ik een paar weken terug in de file op de A4. Maakte ik me erg druk over en dat uitte ik ook in een reactie hier. Toen kwam de filosoof van AB, @lincoln, met een goede opmerking. Ik citeer: “Nee @viezefreddyw, je stond niet in de file, je was de file.” Heeft ie gelijk in gehad.
@viezefreddyw: ik maak me over het algemeen niet meer zo druk in het verkeer tegenwoordig. Files etc. je kan er toch niets aan veranderen. Maar dergelijke acties die ik hierboven beschreef maken me wel giftig. Ze rijden voor hun beroep, dan kun je toch verwachten dat ze minimaal in hun spiegels kijken en hun knipperlicht aan doen alvorens ze een voertuig van 6,5 ton of meer naar links gooien?
@viezefreddyw: rechtvaardigt het 20 seconden eerder aankomen van een vrachtwagen dat misschien wel 5 automobilisten daardoor elk een minuut later op hun bestemming aankomen
@mashell: Of het de boel rechtvaardigt is een heel andere discussie. Want nee, ook voor de vrachtwagenchauffeur zal het niet te veel moeten uitmaken. Maar er zijn chauffeurs die per uur betaalt worden, zij kaggelen lekker door. Maar er zijn ook chauffeurs die per vracht of per ton hun centen krijgen. Zij hebben uiteraard wat meer haast.

Waar het mij vooral om gaat is dat het niets uitmaakt als je je druk maakt om zulke dingen. Je doet er toch niets tegen en je hebt er dan alleen maar jezelf mee.
@str8six: Als je België vanuit Breda komt inrijden is dat altijd zo’n verschrikking. Gezien België een doorvoerland is komen al die vrachtwagens daar samen op een tweebaansweg. Je kan daar nooit lekker doorrijden.

Dan valt het in Nederland nog relatief mee.
@Rick-dos: in belgië geldt op elke tweebaanssnelweg wettelijk een inhaalverbod, staat er nooit aangegeven maar is wel zo. Alleen hebben die oostblokkers er het schijt aan of weten ze t uberhaupt niet omdat het niet bebord staat
Weten we ook de moverende redenen hiervan behalve dan “cashen”?

Kan mij zo voorstellen dat ze daar ernstige ongelukken hebben gehad met chauffeurs die zich niet aan de rijtijden hielden waardoor er een zero tolerance beleid is ontstaan.

Het is wel leuk dat meneer de transporteur klaagt dat z’n chauffeur een boete heeft gekregen voor het inhalen om een onschuldige lijkende reden, maar zijn vrachtwagen is natuurlijk niet de enige die daar op de weg rijdt. Als men alles maar toelaat met de reden “ja maar het was voor iets kleins” dan kun je net zo goed het inhaalverbod opheffen. De volgende keer gewoon op je baan blijven. Blijkbaar is het beter voor de doorstroming. Wij hier in Nederland kunnen daar over meepraten…
@Rick-dos: Over het algemeen gaan de verhalen dat ze in Frankrijk en Italie bijvoorbeeld de eigen chauffeurs door laten rijden tijdens controles en vooral Nederlanders eruit vissen aangezien die geld hebben en dan cash moeten betalen.
70.000 euro aan boetes in twee maanden…

Met alle respect, dan krijg ik toch het lichte vermoeden dat deze eigenrijder zijn zaakjes niet helemaal op orde heeft. Met alle respect, want naast dat zo’n eigenrijder fulltime werkt als chauffeur is het ook een fulltime ondernemer en heb je met alle regelgeving ook nog eens een fulltime job aan het papierwerk.

En moet je ook nog eens dat er geen verstekelingen in de oplegger klimmen, want daarvoor wordt je ook keihard beboet. Om nog maar te zwijgen over het risico dat je overvallen wordt.

Én dan heb ik het nog niet eens gehad over de oneerlijke concurrentie door de bedrijven die in goedkopere landen vanaf een postbus opereren.

Daar valt niet tegenop te werken, ook niet als je af en toe iets langer door rijdt of het gas er stevig op hebt.
@moveyourmind: weinig medelijden met de betreffende chauffeur om eerlijk te zijn, “invoeghulp” geven zal die in het vervolg hopelijk wel uit z’n hoofd laten
Te lang gereden, is te lang gereden en regels zijn regels.. Maar zo’n boetebedrag is wel overdreven
Het is een beetje dubbel. Ja, die boetes zijn absurd hoog. Maar het zijn wel de transportbedrijven, die dat echt al wel weten, die toch die klussen aannemen en daarbij dan toch slordig zijn in het papierwerk en weggedrag.
@mashell: er zijn inderdaad nog altijd zat boeven bij. En om de “goede” te beschermen zijn er helaas dit soort regels nodig.
Het verhaal lijkt me niet helemaal volledig zo
Je kan ook gewoon zorgen dat je je zaakjes op orde hebt hé, krijg je ook geen boetes. En voor 1 minuut te lang doorrijden in Nederland ben je ook gewoon de sjaak, en terecht. Maar neemt niet weg dat die zuiderlingen uiteraard protectionistisch zijn naar hun eigen markt…
Verplichte parkeerkosten van €18.000.
OK – da’s flink!
De transportsector…, ik heb het met ze te doen. Volledig uitgeknepen, miljoenmiljard regeltjes en door iedereen verguisd. Valt weinig eer meer te behalen ondertussen…

Maar beste vrachtwagenchauffeurs en transportondernemers; ik ben jullie hartstikke dankbaar dat ik mijn pruttel uit China hier binnen no-time heb en dat de schappen van de supermarkt de hele dag vol zijn. Dank! En haal gerust in op de snelweg, ik laat jullie met alle plezier ertussen.
Ik ben het volledig eens met deze wet en regelgeving. Uiteraard vervelend voor de man in kwestie want niemand is heilig. Maar hoe vaak ik per week een trucker half over de vluchtstrook zie rijden is meestal niet op een hand te tellen. Je zult er maar staan met je gezin en er komt een 30 tonner in zeilen omdat hij net even wat langer doorrijdt dan zijn oogleden lief zijn. Om dit aan te pakken moeten de boetes hoog zijn. Anders nemen grote bedrijven het risico omdat het meer oplevert dan de boete bedraagt. Zo simpel is het.
@bmw328ci: in mijn ervaring zijn dit juist meer de kleine vrachtwagens, waar deze regels dus niet voor gelden. Zo hebben wij op het werk een renault master. Doorrijden in 1 dag tot midden Duitsland en weer terug. Ik betrapte mezelf erop dat ik regelmatig gewoon half op de vluchtstrook zat, en op dat moment heb ik een pauze genomen. Maar juist omdat die regels er niet zijn rijd je gewoon door tot je niet meer kunt. Dat mag (en kan) met die 30 tonner die jij noemt echt niet meer.
@peug206: Dat mag en kan inderdaad echt niet meer maar toch zie ik het vaak gebeuren en ik denk met mij velen. Uiteraard heb ik geen idee of dat komt door te lang doorrijden maar het getuigd niet van enige scherpte. Mijn punt is in ieder geval dat het pushen van vrachtwagenchauffeurs tot hun limit van vermoeidheid zwaar beboet moet worden.
@bmw328ci: ik ben het inderdaad met je eens dat het een stukje veiligheid is. Echter is er bij controle in Nederland nog een zogenaamde coulance. Als je digipas uitgelezen word neemt men hier alleen de overtredingen van de lopende week mee, in Frankrijk pakken ze alles (en dat is soms maanden) wat er op een pas staat. Dan doen ze in Nederland ook niet moeilijk als zichtbaar is dat een chauffeur z’n best doet zich aan de regels te houden. Een paar minuten is in Nederland geen probleem, zolang het maar een enkele keer is. Daarnaast blijft het raar dat de beroepschauffeur extreem gecontroleerd word, en de vakantieganger die eens per jaar 1000km maakt met de carvan kan doen waar hij zin in heeft…..
@dutchdriftking: Oke, dat wist ik niet, bedankt voor de info. Zo’n coulance regeling is perfect wat mij betreft. Je kunt niet alles over een kam scheren. Pak de bedrijven aan die aantoonbaar lak hebben aan deze regels. En de vakantieganger met caravan mag van mij ook een tachograaf aan boord hebben inderdaad. Plus meerdere weegbruggen langs de vakantieroutes. Maar dat is weer een ander probleem.
@bmw328ci: iedere 5 jaar een rijvaardigheidstraining voor carvan bezitters lijkt me een mooie oplossing.
@bmw328ci: dat over vluchtstrook ligt merendeel aan het feit dat ze allemaal telefoon in de hand hebben.
@peugti: Dat is ook zeker waar. En onbegrijpelijk als je het aan mij vraagt want hoe duur is een Parrot nu eenmaal.
Nou, in tegenstelling tot een aantal reacties, worden dergelijke boetes inderdaad voor kleine overtredingen gegeven, en maakt Frankrijk haar eigen regels. Ze doen dat ook over dubbelbemand rijden. Transport en Logistiek, maar ook Transport in Nood (gespecialiseerd transport advocaat) zijn hier al druk mee, tot aan Brussel toe, maar Frankrijk trekt zich daar niks van aan. Een onterechte boete onderweg en niet willen betalen zorgt er vaak voor de auto in beslag genomen wordt, oid. Regelgeving op zich is prima, controle ook, maar wel één lijn trekken.
Het klopt inderdaad dat er bij lichte overtredingen in het buitenland erg zwaar gestraft word. Het feit is echter wel dat er ergens een grens gelegd moet worden om chauffeurs te beschermen. Dat dit in sommige gevallen averechts werkt is helaas niet te voorkomen.
Maurits, probeer je nu iemand die keihard regels overtreden heeft goed te praten op truckersblog ? Die vrachtwagens zijn de terreur van de weg, ze kunnen niet goed genoeg gecontroleerd worden. Het zou overal zo moeten zijn. Dokken Spekman, dokken!
Dat is een hoop geld voor een relatief klein vergrijp maar goed regels zijn regels en wanneer je weer dat het in sommige harder wordt gestraft moet je daar dus beter op je hoede zijn.
Verder geen ervaring/kennis van een tachograaf maar mijn eerste gedachte is: moet je ook maar niet de tijdsgrens van een tachograaf zodanig opzoeken dat je er uiteindelijk net overheen gaat en een boete mag incasseren
Boetes zijn fiks, laten we dat voorop stellen. Maar, als je je zaakjes gewoon op orde hebt, zie ik het probleem niet zo. Als je één km te hard rijdt krijg je ook een prent als je op de gevoelige plaat wordt vastgelegd. Hetzelfde als met te lang rijden: je neemt het risico redelijk bewust. Jammer voor meneer in kwestie en overige chauffeurs, maar goed: regels zijn regels, kunnen we met zijn heel moeilijk over doen. Doe maar niet, heeft géén zin.
Lichte vergrijpen in NL worden al vele jaren veel te hard afgestraft! Niet te vergelijken met andere landen. 3 km/h te hard kost €54 in NL. 8 km/h te hard in Duitsland kost €10.
Parkeerschijf vergeten: €90. Parkeerkaartje in Aken verlopen €10,-
Dus waarom weer wijzen naar anderen? Wij zijn minimaal net zo erg. Eigenlijk nog erger want wij beduvelen ons eigen volk
Bij een hoop banen kan je wel regeltjes opnoemen die over het algemeen geen zin hebben, maar die het werk toch negatief kunnen beinvloeden.

Als een of andere Harry gaat bedenken om stiekem mijn browser historie te gaan loggen, dan moet ik ook uit gaan leggen wat autoblog is. Daarna is mijn werk echt kut en kan ik mijn bonus ook vergeten. Hoop geld.
Geen 70k, maar aan de andere kant kan ik ook niet iemand doodrijden als ik te-vermoeid op mijn werk zit.
En 1 minuut te lang is te lang. Hij had ook een uur te weinig kunnen rijden en dan kunnen rusten.

Als Spekman heel goed Italiaans had gesproken en super aardig was geweest richting de Policia, is er een kans dat het zich allemaal een stuk makkelijker had opgelost.

Het is erg bagger voor m, maar hij liep een risico.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).