• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo wil Volkswagen de kosten drukken

Auteur: Author, gepost 15 juni 2016 om 10:34 – 58 Reacties

VW-fabriek in Chattanooga (VS)


Het merk kreeg met Dieselgate financieel gezien enkele stevige tikken te verwerken. Er ligt echter een bezuinigingsplan klaar om het tij te keren.

VAG is namelijk van plan om de productie van onderdelen voor de verschillende merken die onder de paraplu vallen samen te voegen tot één bedrijf met meerdere vestigingen. Een en ander is nog niet officieel, maar volgens Bloomberg zal een en ander mogelijk morgen door het concern zelf worden gepresenteerd en uitgelegd.

Het onderdelenbedrijf zal werkgelegenheid bieden aan liefst 70.000 werknemers, die hun werk verspreid over ongeveer 25 vestigingen wereldwijd zullen doen. Hiermee probeert Volkswagen een efficiencyslag te slaan om zo de kosten te kunnen drukken en alle kosten die met dieselgate gemoeid zijn te kunnen betalen. Eerder deden de grote Amerikaanse autobedrijven hetzelfde in een poging het hoofd boven water te houden.

Verder zouden verschillende merken die onder de VAG-paraplu vallen in de verkoop gaan. Daarbij gaat het om de labels die een wat minder prominente rol spelen binnen het portfolio. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Ducati en onderdelen van MAN.

Ook interessant!

  • Nederlandse prijs Volkswagen Taigo is niet verkeerd
    Nederlandse prijs Volkswagen Taigo is niet verkeerd
  • Dit kost de Volkswagen ID.4 GTX
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, geld, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Hoe Italië en Frankrijk onze truckers lopen te klieren
Volgend bericht: Zoveel kost de Fiat 500S »

Lees Interacties

Reacties

  1. bram95 zegt

    15 juni 2016 om 10:38

    Als ze dat gaan doen gaat alles nog meer op elkaar lijken dan nu…

    Login om te reageren
    • bmw328ci zegt

      15 juni 2016 om 10:43

      @Bram95: Joh als een Skoda Fabia benzinemeter ook functioneert in een Audi S8, who cares?

      Login om te reageren
      • barbro zegt

        15 juni 2016 om 10:49

        @bmw328ci: who cares? Waarschijnlijk de eigenaar van een Audi s8, die niet een vermogen wil stukslaan op een auto om vervolgens met Skoda meuk rond te rijden.

        Login om te reageren
        • bmw328ci zegt

          15 juni 2016 om 10:50

          @barbro: Sarcasme lieverd… Sarcasme…

          Login om te reageren
          • ardonjr zegt

            15 juni 2016 om 10:58

            @bmw328ci: Hoe kan iemand nu weten zonder een gezichtsuitdrukking te zien of intonatie van de stem te horen of een geschreven opmerking als sarcasme moet worden opgevat. Als je dat echt zo bedoeld… zet het dan erbij.
            Met blokhaken bijvoorbeeld .. [sarcasme]

            Login om te reageren
            • redneckdarian zegt

              15 juni 2016 om 11:04

              @ardonjr: eens

              Login om te reageren
              • dampu020 zegt

                15 juni 2016 om 11:18

                @redneckdarian: oneens, meestal als iets sarcastisch gescheven word merk je dat wel, zoals bij deze overdreve vergelijking

              • redneckdarian zegt

                15 juni 2016 om 11:25

                @dampu020: de vergelijking is misschien overdreven maar het idee niet, en ik zou er niet mee zitten als dat hetzelfde zou zijn.

                Daarnaast zijn er mensen met de meest absurde ideeën dus ook als je iets compleet over de top zegt, er zijn altijd mensen die dat ook echt denken.

              • pomoek zegt

                15 juni 2016 om 12:06

                @dampu020: Dat was in dit geval dus niet. Ben het met redneck eens.

            • bmw328ci zegt

              15 juni 2016 om 11:18

              @ardonjr: Zal het nooit meer doen [sarcasme]

              Login om te reageren
              • barbro zegt

                15 juni 2016 om 11:35

                @bmw328ci: kennelijk heb jij een hele andere perceptie van het begrip sarcasme dan ik

              • dennisjuh95 zegt

                15 juni 2016 om 12:17

                @barbro: Veel mensen weten sowieso niet echt het verschil tussen sarcasme, ironie en cynisme…

              • barbro zegt

                15 juni 2016 om 12:34

                @dennisjuh95: dat idee heb ik ook. Lijkt wel alsof het begrip sarcasme een beetje als vangnet wordt gebruikt om de situatie te relativeren

            • ricksmits zegt

              15 juni 2016 om 12:41

              @ardonjr: vroeger met msn hadden we daar emoticons voor

              Login om te reageren
              • spruitstuk zegt

                15 juni 2016 om 13:25

                @ricksmits: vroeger was alles beter…

          • tuutertuuter zegt

            15 juni 2016 om 12:14

            @bmw328ci: Groot verschil of je de meter op het dashboard bedoelt of het mechanisme in de benzinetank. Dat hoeft namelijk geen verguld-carbonfiber-goldplated-21Karat-benzinemeter te zijn, alleen maar om dat het in een S8 zit.

            Als het benzine kan meten in een skoda-tank, kan het in elke andere ook.

            Login om te reageren
      • mrrallycross zegt

        15 juni 2016 om 12:17

        @bmw328ci: zit daar verschil tussen dan?

        Login om te reageren
      • riendevag zegt

        15 juni 2016 om 21:55

        @bmw328ci: okay dan maakt het dus ook geen fuck uit om een Lada klokje in jouw BMWtje te hangen en er een smak geld voor te vragen :-)

        Login om te reageren
    • schuiftrompet zegt

      15 juni 2016 om 12:34

      @bram95: is dat nog mogelijk? !

      Login om te reageren
      • superroozen zegt

        15 juni 2016 om 12:53

        @schuiftrompet: alles Is mogelijk peter

        Login om te reageren
  2. dampu020 zegt

    15 juni 2016 om 10:40

    Iemand enig idee hoe die rechtzaken lopen (als ze dat al doen)? Het is bijna een jaar geleden en ik heb nog nergens een uitspraak of iets gehoord..

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      15 juni 2016 om 10:42

      @dampu020: De nieuwe dieselmodellen zijn of worden aangepast om ook in de praktijk uitstootwaarden te halen die vallen binnen de wettelijke limiet.

      Dat doen ze aardig volgens deze ranking:
      http://equa.emissionsanalytics.com/

      Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      15 juni 2016 om 11:00

      @dampu020: ik denk dat VW al heel veel schikkingen getroffen heeft met betrokken partijen (waaronder US-overheid), waardoor de rechtszaken in de meeste gevallen overbodig zijn.

      Login om te reageren
  3. martinus zegt

    15 juni 2016 om 10:40

    de vag-gebakjes gaan nog meer op elkaar lijken.

    Een upgrade van skoda/seat …
    Een downgrade van [b]Audi..[/b] dat steeds harder zijn premium status aan het verliezen is.

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      15 juni 2016 om 10:58

      @martinus: Nee hoor, zolang de reparatiekosten van Audi’s hoog blijven is en blijft Audi een ‘priemjum’ merk. En met meet generieke onderdelen draait VAG nog meer marge!

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        15 juni 2016 om 12:12

        @gijsso: Premium zie ik meer als een ervaring die voortkomt uit het rijcomfort van de auto. Bij veel van vooral de kleine audi’s is dat niet op het niveau van de concurrentie.

        Login om te reageren
    • garp zegt

      15 juni 2016 om 11:02

      @martinus: hoezo? Is premium bij VAG een intrinsiek product kenmerk, of een door marketing geconstrueerd consumentengevoel? Ik denk vooral het laatste. Zeker bij alles beneden het Audi treetje in de productklasses.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        15 juni 2016 om 12:32

        @garp: Premium komt voor mij vooral voort uit de comforteigenschappen en niet uit de prijs.. op dat vlak, stelt audi toch wel teleur, vooral bij de kleine modellen.

        Tegelijkertijd de A8, A6 Q7 zitten prima in elkaar.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 juni 2016 om 11:12

      @martinus: Dat hoeft niet. Onderdelen die de klant niet ziet worden al zoveel mogelijk gedeeld. Het kan alleen zijn dat straks je Seat carrosserie in Wolfsburg gemaakt wordt en je Audi carrosserie in een fabriek in Hongarije.

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      15 juni 2016 om 11:40

      @martinus: valt wel mee met het verliezen van de premium status die Audi heeft opgebouwd. Meeste mensen hebben hier geen flauw benul van en zien Audi nog gewoon als een premium merk (en terecht)

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        15 juni 2016 om 12:07

        @pinut187: hoezo terecht premium? Er staan genoeg technische ellende verhalen online. Ik hoef niet over olie te gaan beginnen, hoop ik?
        Het is een marketing verhaal om dezelfde VW onderdelen voor een duurdere prijs te kunnen verkopen.

        Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      15 juni 2016 om 11:46

      @martinus: Mooi gevalletje van ‘de wens is de vader van de gedachte’

      Of je nou wilt of niet, Audi zal altijd samen met BMW en Mercedes een Duits premium merk zijn.

      Daar gaat het schreeuwen van jou niets aan veranderen.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        15 juni 2016 om 11:57

        @87sandyd: In essentie blijven het wat extra aangeklede ondersturende voorwielaandrijvers waar slechts voor een heel klein percentage in Nederland wel quatro wordt geleverd.

        Login om te reageren
      • riendevag zegt

        15 juni 2016 om 22:04

        @87sandyd: ddaar denken ze in de USA toch anders over… daar zijn nl alleen BMW en Mercedes premium… hopelijk wordt de rest vd wereld ook wakker en zien ze in Dat een Audi niets anders is dan een VW met Seat frutsels en 4 cockringen als logo ;-)

        Login om te reageren
    • tuutertuuter zegt

      15 juni 2016 om 12:16

      @martinus: Audi vind ik allang niet meer vergelijkbaar met BMW en Mercedes, al helemaal als je er een paar opties op plakt. Smaken verschillen, maar het is duidelijk dat de andere twee duutsers geen VAG-interieur pakken, en er net wat mooiere knoppen/panelen en aluminium voor gebruiken.

      Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    15 juni 2016 om 10:41

    Hadden ze dat nog niet eerder bedacht?

    Login om te reageren
  5. mout zegt

    15 juni 2016 om 10:43

    “onderdelen voor de verschillende merken die onder de paraplu vallen”
    Ga je me nu vertellen dat pakweg een raammechanisme dat identiek in verschillende VAG merken gebruikt werd, tot op heden door elk van die merken apart werd geproduceerd?!
    Maar ook als dat niet bedoeld is: schaalvoordelen door voor meerdere merken te produceren, daar kan je VAG toch zeker niets meer over leren?

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      15 juni 2016 om 10:53

      @mout: ik denk niet dat VAG-merken überhaupt zelf onderdelen maakten, alle onderdelen werden decentraal ingekocht door elk van die merken. Nu brengt VAG daar verandering in door zelf te produceren en de vraag naar onderdelen van haar zustermerken centraal via 1 bedrijf te beantwoorden.

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        15 juni 2016 om 11:44

        @misterdrogba: er waren al vrij veel onderdelen hetzelfde bv: zijspiegels, knipperlichten, hendeltje etc.

        Login om te reageren
  6. granlusso zegt

    15 juni 2016 om 10:49

    Ik denk dat dat sowieso een efficiëntieslag is, dus als de Uitstoot-gate daarvoor nodig was, vraag ik me af waarom dit überhaupt geen plan was? Wellicht dat het op termijn de bedoeling was en dat het nu maar voren gehaald is?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 juni 2016 om 11:13

      @granlusso: was inderdaad al langer het plan. Eerst investeren, alles MQB en MLB en dan de investeringen wat terugschroeven en gaan cashen. Maar als je er goede reden aan kunt hangen (dieselgate) gaan de vakbonden natuurlijk gemakkelijker mee in wat eigenlijk gewoon winstverhogende maatregelen zijn.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        15 juni 2016 om 12:45

        @mashell: Dat lijkt me logisch idd

        Login om te reageren
  7. allesmetturbo zegt

    15 juni 2016 om 11:04

    Dat alle onderdelen in dezelfde fabriek worden gemaakt wil toch niet zeggen dat alle onderdelen hetzelfde zijn? Denk wel dat dit een efficiënte zet is van vag

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    15 juni 2016 om 11:09

    Wat produceert een merk eigenlijk nog zelf? Carroseriën en motorblokken (het staal). Electronica, kunstofdelen, stoelen, aankleding komt allemaal van externe toeleveranciers.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      15 juni 2016 om 11:42

      @mashell: Tata maakt zijn eigen staal.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    15 juni 2016 om 11:14

    Opzich logisch. Wie weet word VW dan weer het sympathieke merk van 20 jaar geleden. De tijd dat TDI’s nog heilig waren.

    Login om te reageren
  10. kimhung zegt

    15 juni 2016 om 11:30

    Als je stopt met eindejaarsbonus kom je al heel ver.
    Volkswagen: €5900 X 115.000 werknemers
    Porsche: €8600 X 14.600 Werknemers
    Audi: €6540 X Aantal onbekend

    Bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-5-fabrikanten-delen-dikke-werknemersbonussen-uit-75642

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      15 juni 2016 om 11:41

      @kimhung: ja dan blijven al die mensen ook nog steeds zo hard voor je werken, als ze al blijven.

      Login om te reageren
      • kimhung zegt

        15 juni 2016 om 12:09

        @pinut187: Ik denk dat je blij moet zijn dat je Überhaupt een baan hebt.

        ik ken ook mensen die bonussen krijgen. er zit een Dikke nadeel aan(hier in NL dan)
        dat je heel veel BTW moet inleveren.

        ik krijg geen bonus en dat maak me ook niet uit.
        ik ben blij dat ik een baan heb, dat ik me zelf kan onderhouden en mn huisje kan betalen.

        het is maar waar je blij van word

        Login om te reageren
  11. postzegel zegt

    15 juni 2016 om 12:27

    Viel mij op dat in Wolfsburg er allerlei varianten van de Golf van één en dezelfde lijn liepen: Diesel. Benzine. 4Motion of fwd. Tiguan, Touran, Golf,. Allemaal door elkaar. Maar géén Octavia of Audi A3. Of Leon. Terwijl dat op de lijn wel zou moeten kunnen. Qua onderstel is t immers krek gelijk qua maatvoering.

    Lijkt mij een efficiëntie slag die nog wel gemaakt kan worden. Nu staan er dus meerdere relatief identieke lijnen verspreid over Europa. T zelfde gebakje te bouwen. Alleen met een andere merknaam/badge. Terwijl het merendeel van de onderdelen gewoon voorzien zijn van de namen ” audi volkswagen seat skoda ”

    Nu is dat bij de Up! Mii en Citygo al wel zo (drie merken, één lijn) maar bij de Polo kan ik mij voorstellen dat t ook nog wel zou kunnen werken: Polo. Fabia. Ibiza, A1…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      15 juni 2016 om 12:38

      @postzegel: Zó veel onderdelen zijn ook weer niet gelijk.

      De Mii/Citigo/Up zijn gewoon dezelfde auto, op een paar kleine details na. Ondanks dat platform en aandrijflijn gelijk zijn, vertonen ze voldoende verschillen dat jouw voorstel een logistieke nachtmerrie gaat worden.

      De redenering dat allemaal dezelfdje gebakjes zijn klopt niet helemaal. Het is niet zo dat alleen de badge en merknaam anders zijn. Neem de Ibiza, Fabia, A1 en Polo. Die zijn niet exact identiek. Ten eerste loopt de Fabia een generatie voor. Daarbij zijn de koetswerken, interieurs en alle onderdelen die daarvoor nodig zijn dermate verschillend dat dat niet gaat werken.

      Login om te reageren
      • jasperhallo zegt

        15 juni 2016 om 13:09

        @willeme: Rollen de Golf’s en Touran’s etc dan wel van dezelfde lijn?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          15 juni 2016 om 13:30

          @jasperhallo: Dat weet ik niet zeker.

          Ik meende dat de Touran en Tiguan wel zij aan zij worden gebouwd, maar daar zitten geen Golfs/Jetta’s tussen. Maar nogmaals, dat weet ik niet 100% zeker.

          Login om te reageren
  12. henkp1 zegt

    15 juni 2016 om 12:29

    Ze houden zich groot daar bij vag, maar er is serieus stront aan de knikker!

    Login om te reageren
  13. dracae zegt

    15 juni 2016 om 12:36

    Het zou jammer zijn als ze Ducati en MAN ( onderdelen ) verkopen, want dat voegt iets extras toe. Kunnen ze beter Seat verkopen..

    Login om te reageren
  14. jasperhallo zegt

    15 juni 2016 om 12:46

    Dit doet VW toch al? Volkswagen gebruikt onderdelen van Audi en Bentley en Skoda en Seat weer van Volkswagen.

    Login om te reageren
  15. riendevag zegt

    15 juni 2016 om 21:56

    Wel stoer krijg je zo’n geile Seat sleutel bij je Audi

    Login om te reageren
  16. speedie zegt

    15 juni 2016 om 22:32

    Slim bekeken, in plaats van verschillende versies van eenzelfde onderdeel te maken kunnen ze nu één en het beste onderdeel maken tegen dezelfde kosten. Zo komt het ieder merk ten goede.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North