• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe Porsche een 911 met Audi V8 maakte

Auteur: ricardo, gepost 14 mei 2014 om 13:26 – 23 Reacties

" title=


De 911 en zescilinder boxermotoren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voorlopig. Toch was er een moment dat een aantal Porsche-ingenieurs besloten de motorruimte van een 911 te vullen met twee extra cilinders.

Van die 911 – intern aangeduid als 965 – heeft Porsche er nog altijd één in de opslag staan. In een video vertelt Porsche-archivist Dieter Landenberger meer over deze testmule. Het idee was om de 959 een waardige opvolger te geven, en daarvoor wendde ze zich naar Audi, waar de watergekoelde achtcilinder uit de Audi V8 werd losgepeuterd.

Hoewel er diverse werkende exemplaren werden gebouwd, heeft de V8-powered 965 het productiestadium nooit gehaald. Sommigen zeggen vanwege een managementwissel, anderen houden het op een te hoog kostenplaatje. Feit is wel dat Landenberger er in de video niet al te rouwig om is dat ‘ie er nooit is gekomen en Porsche vasthield aan de flat sixes. Bekijk ‘m HIER.

Porsche 911 Secrets: V8 concept

Jaren later is er nog wel een vruchtbare samenwerking gekomen tussen Audi en Porsche. Audi stuurde een aantal Audi 80 Avants zonder bumpers richting Zuffenhausen, en de magiërs bij Porsche maakten daar de 316 pk sterke, turbogeblazen Audi RS2 van. En mocht je toch per se een V8 in een 911-koets willen stampen, dan volstaat een telefoontje naar tuner RUF (foto).

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

911, concept, mat, Porsche, Video, zwart

Vorig bericht: « Brabus 850 6.0: maak kennis met de snelste E-Klasse ooit
Volgend bericht: Wanneer gaan we massaal online auto’s kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. batman zegt

    14 mei 2014 om 13:47

    En ja hoor, alweer word er gewoon schaamteloos een video op autojunk geplaatst, lekker hoor zo geld binnen halen! On topic; leuke wagen, grappige achterlichten

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      14 mei 2014 om 14:02

      @batman: Al wil je elke dag nog Autoblog bezoeken moeten zo iets wel doen.. ik stoor me er niet aan eerlijk gezegd. Al vind ik de reclame voor dat ik een afbeelding kan bekijken wel irritant maar goed.

      Login om te reageren
    • m550d zegt

      14 mei 2014 om 15:51

      @batman: kwestie van slim ondernemen. Het enige wat jij hoeft te doen is twee keer extra met je muis klikken. Wat een moeite!

      Klaag je ook zo tegen je baas als je extra muisklikjes moet maken?

      Login om te reageren
  2. audifreak zegt

    14 mei 2014 om 13:48

    Zo, deze Porsche had ik wel willen hebben!

    Login om te reageren
  3. jaapiyo zegt

    14 mei 2014 om 13:49

    Nog later is de samenwerking nog vruchtbaarder geworden, getuige de Porsche Q5 Macan…

    Login om te reageren
    • numpty zegt

      14 mei 2014 om 16:39

      @jaapiyo: En wat dacht je van de hele RS serie van Audi dan ? De eerste (RS2) werd immers ook bij Porsche gebouwd. Ook dat heeft men geen windeieren gelegd.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        14 mei 2014 om 20:55

        @numpty: Joah maar dat staat al in het artikel he…

        Login om te reageren
  4. Vincegail zegt

    14 mei 2014 om 14:09

    Doe dan maar liever een 911 met 1.5 V6 TAG Formule 1 motor :D

    http://www.drivecult.com/features/a-visit-to-the-mclaren-technology-centre

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      14 mei 2014 om 14:45

      @Vincegail:
      Juist, al is het maar omdat er in een Porsche een Porsche motor hoort, ook lijkt mij zo’n zware V8 achter de achteras geen zegen voor de “driveability”..

      Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      14 mei 2014 om 14:49

      @Vincegail: Kijk! een authentieke Porsche 911, qua model dan! Nog herkenbaar zelfs! Zeker van voor 1980? Alles er na lijkt allemaal op een Cayman, Boxster of een 911

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        14 mei 2014 om 14:52

        @lithiumion: Porsche 911 Turbo aka Porsche 930, in produktie van 1975 t/m 1989, dus van voor 1980 inderdaad.

        Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    14 mei 2014 om 14:18

    Ik heb me hier op AB eens door iemand laten vertellen dat het in de VS redelijk acceptabel is om een crate-V8 in een 911 te lepelen, kwestie van goedkoper wat meer betrouwbare pk’s tot je beschikking te hebben. Ansich niets bijzonders dus een V8 in een 911.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      14 mei 2014 om 14:22

      @Hupke: op zich best leuk!: een 911 met een mooi geluid!
      En in Amerika heb je toch geen bochten, dus is het ook geen probeel om 100 – 200kg extra op de achteras te hangen.
      (als ik nu niet iemand voor zn hoofd heb gestoot….. :) )

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 mei 2014 om 15:04

        @gregorius:

        Het is niet dat een porsche boxer zo slecht klinkt…

        Verder vergeet die 100 a 200 kg. Zal wel een stuk minder zijn.

        Login om te reageren
      • henrie zegt

        14 mei 2014 om 18:30

        @gregorius: “in Amerika heb je toch geen bochten”… Nee… Behalve dan in de bergen van Colorado, California, Utah, New Mexico, Idaho, Montana, Washington, Oregon, Wyoming, South Dakota, North Carolina, Virginia, West Virginia, Pennsylvania, Maryland, New York, Vermont, Massachusetts, New Hampshire en Maine. Maar behalve daar, heb je inderdaad nergens bochten…

        Login om te reageren
      • baasbas zegt

        14 mei 2014 om 23:12

        @gregorius: http://www.renegadehybrids.com/911/LS-1.html
        Ze beweren hier minder gewicht. Klinkt plausibel als je er over na gaat denken. Gietijzeren boxer blok… Lichtmetalen V8… En die V8 heeft ook nog hele kleine cilinderkoppen..

        Login om te reageren
    • Supreem zegt

      14 mei 2014 om 14:43

      @Hupke:

      ‘Acceptabel’ betekent iets anders dan ‘courant’.

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        14 mei 2014 om 14:50

        @Supreem: Thank God for that!

        Login om te reageren
  6. johnson zegt

    14 mei 2014 om 15:34

    Tzze engine ..

    Login om te reageren
  7. spylegion zegt

    14 mei 2014 om 17:22

    Tuner RUF?
    En BRABUS is Beun de Haas.
    RUF is Fabrikant, erg slordig dit..

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      15 mei 2014 om 09:31

      @spylegion: Tsja, paarden hebben op papier wellicht benen. Maar in de praktijk hebben ze gewoon poten, net als andere dieren. Op papier is Ruf wellicht een fabrikant. Maar in de praktijk is het gewoon een tuner. En iedereen die anders beweert is net als een meisje van 12

      Login om te reageren
  8. mipmip zegt

    14 mei 2014 om 18:51

    Mooi model toch die 959 koets… zou deze audi-porsche ook 4wd krijgen???

    Login om te reageren
  9. sydney zegt

    14 mei 2014 om 18:55

    Nee,Nee,Nee,Nee. Laat een 959 gewoon een 959 zijn.

    En Oh ja. Mat(wrap of niet) is heel erg ‘ hallo je spreekt met 2008, ik wil me trend terug’

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North