HEET: Porsches eerste viercilinder productiemodel is hier

Auteur: , 40 Reacties

Na decennia van minimaal zescilinders zat Porsches eerste (productie-)viercilinder in de 21ste eeuw er al aan te komen, maar zo snel hadden we hem niet verwacht, en ook niet in deze vorm. Deze Macan bijt het spits af voor Porsche.

Toegegeven, het gaat hier om een puur Chinees model dat zonder verdere tamtam in de lineup gemoffeld wordt. De 4-cilinder Macan werd tijdens Porsches persconferentie in Beijing onthuld, maar naar zo’n peopsaaie persco door een bijzonder slaapverwekkende Matthias Müller (Porsches CEO, red.) kijkt natuurlijk geen hond. Nou ja, niemand behalve de fanaten van flatsixes (ghe) kennelijk. Wat prettig is, want nu zijn wij ook op de hoogte van het nieuws.

Na de 356, 597, 550 spyder, 718 RSK, 904, 912, 914, 924, 944 en 968 (dank voor t opsommen, @Dizono) is dit de eerste Porsche-vierpitter sinds een tijdje.

De Macan heeft een niet nader gespecifieerd blok (boxer? lijn?) met 237 pk aan boord, die in staat is de SUV naar snelheden van 220+ km/u te brengen, met een gemiddeld verbruik van slechts 7 liter/100 km. Dit omdat Chinezen die zich een Macan kunnen permitteren heel veel geven om een laag brandstofverbruik (..). We citeren Müller:

Zis New Macan is an extremely efficient model, which will fascinate lots of Porsche-admires [sic] It haz a powahful turbocharged 4 cylinder engine wiz impressive 237 horsepowah

In Nederland blijft de Macan-instapper echter gewoon een V6. Liefhebbers van minder cilinders moeten wachten op de nieuwe Cayman/Boxster, ergens in 2016/17. Videobewijs van bovenstaande hieronder, v.a. 9 minuten:

Update: het gaat om de 2.0 TSI die o.a. in de Golf GTI dienst doet, in iets opgekietelde staat, zo achterhaalden de Duitse media.



40 reacties

Dit hoeft niet negatief te zijn, een 356 pre-A was immers ook een 4 cylinder.
@lawrence-william:
Sterker, alle 356’s, de 912 en de 924/944/968 waren 4 cilinders.
Geen van alle hadden ze echter de aerodynamica van een tuinhuis en waren daarbij ook nog eens 600kg tot een ton lichter.
@lawrence-william:
ja, en die woog ongeveer 2,5 kg
Een vierpitter in een SUV van dik 1800kg kan ik onmogelijk “heet” noemen.
Goed dus dat Porsche hem (voorlopig?) niet hier levert.
@tupperware: jij hebt er al mee gereden?
@jellle:
Sommige dingen kan je zonder te rijden wel inschatten, 237pk op een ledig gewicht van 1800kg+ gaat de stenen echt niet uit de straat trekken..
924? 944?
Decennia van minimaal zescilinders? Porsche heeft zoveel viercilinders geproduceerd, met als recente exemplaren de 944 en 968.
@erik_land: Waren blokken van Audi volgens mij…
@Habing:
Nope, de 924 had een Audi motor, de 944 en later de 968 hadden een Porsche motor.
@Habing:

Alleen de 2.0 in de 924, de rest (2.5-3.0) was in-house (door)ontwikkeld.
@Habing: Dat is het grootste misverstand wat er is. De 924 is ontwikkelt met audi ja, maar zodra audi zich terugtrok is Porsche alleen verder gegaan en het blok was altijd al een Porsche blok. In de 944S2 is die viercilinder uitgegroeid tot een van de beste 4 in lijn blokken ooit.
@911GT2: jij vergeet de Fire-motoren van Fiat!
@roppp:
Die zijn inderdaad niet te slopen, en geloof me, ik heb echt mijn best gedaan..
@911GT2:

Dat is niet waar. De 2.0l was en bleef een Audi blok, hij lag namelijk ook in de 100. Later zelfs in het Volkswagen LT busje (pijnlijk)
De 2.5 daarentegen was in feite een halve V8 uit de 928.
En dat was wel een Porsche blok.
@erik_land: Deze modellen werden geproduceerd in de jaren ’80 en ’90. Hoe lang is een decennium volgens jou?
@sir_smokalot:

Dus sinds één decennium, geen decennia.
@carmasterr:
De 968 is geproduceerd tot in 1995
Toegegeven, 19 jaar is geen 20. Maar als jou baas jou salaris op deze manier afrond, piep je wel anders…
@ramshoek:

Dat klopt, maar mijn punt staat nog steeds.
@sir_smokalot: Sowieso klopt dan de kop van het artikel niet. Het geeft niet hoor, ik kom hier nog altijd graag, maar controleer je informatie voortaan beter.
Heeft die CEO die Chinezen ook verteld om tevens een Dacia te kopen, just in case you know.
Het lijkt mijn niet dat er een 4 cilinder Boxer motor tussen de voorwielen is gemonteerd.
Zal gewoon een VAG 4 cilinder in lijn zijn IMHO.
@HZW: Denk ik ook. De flat-4 zal wel pas zijn intrede in de Boxster en Cayman doen. Een blok waar ik overigens best naar uit kijk.
@berlinetta: jij kijkt uit naar een 4cyl blok in een porsche???! Pfff
@9114life: Ja, waarom niet? Minder gewicht en nog betere rij-eigenschappen in een Cayman? Laat maar komen. Zo geweldig klinkt die flat 6 nou ook weer niet.
237 pk is minder dan ik had verwacht. Wanneer komt de 2 liter diesel?
@fit4fun:
Wanneer komt de 2 liter diesel?
Niet, ze gaan gelijk voor de 1.2TDI PHEV.., omdat, 7% bijtelling jonguh..
Het valt mij nu pas op hoever de motorkap aan de zijkant doorloopt, die naad eindigt net boven de helft van de deur.
Niet echt fraai i.m.o., zeker niet voor een groep wiens USP de carrosserienaadjes zijn..
Dat zal dan wel de 2.0 TSI uit de Audi A4/A5/A6/Q5 zijn…
@Jochempie: Uiteraard. Q5 2.0 TFSI met Porsche badge.
Met uitschakelende cylinders? Dat zou cool zijn, rijd je effectief een 2 cylinder porsche (als je het rustig aan doet)
4 cilinders en Porsche is een combi die al heel lang gaat. Wat dat betreft past het wel. Mark my words; er komt ook een Ferrari met 4 cilinder.
@gearhead: ja dat klopt! 2×4 en 3×4 cylinders
Cilinderconfiguratie onbekend? Zal ik het je zeggen.
Macan is geen echte Porsche, en daar komt dus ook een bijhorende motor bij. M.a.w. ,een 4-in-lijn uit de VAG stal, met uiteraard een plastic Porsche afdekkapje erop om het een Porsche motor te maken natuurlijk.
@SimonMc: en wat is daar mis mee? Op het recyclen van VW techniek hebben ze het hele merk gebouwd. De meest legendarische en iconische Porsche ooit, de 356, was ook maar gewoon het knappe zusje van de VW kever. De Macan is daarmee eigenlijk een echtere Porsche dan de 911.
@mashell: Mijn probleem is hier, dat als je een Porsche koopt, dat je normaal een auto koopt die al een aantal decennia continu wordt verbeterd en fijngeslepen. Ik heb het hier uiteraard vooral over de 911. Het merk op zich staat bekend als zeer betrouwbaar zijnd.

VW hedendaags daarentegen, is troep. Moest het nu het VW van vroeger zijn geweest, had ik misschien op een wrange manier “ok” gezegd over deze beslissing. Maar nu koop je al een auto die op het platform staat van VAG, en nu steken ze er ook nog eens een VAG motor in? Wat is er nog Porsche aan deze auto?

Plus als er ooit iets mee scheelt, ga je dan even langs de VW dealer? Tuurlijk niet, je gaat er mee naar de Porsche dealer, en bij VW kun je al serieuze kluiten neerleggen, en bij Porsche naaien ze je nog eens zo hard… Wat is het volgende, dat ze je met je Audi Q5 doorverwijzen naar Porsche,omdat ze je wijsmaken dat er Porsche techniek onder de kap zit? Ken zo ook iemand die beweerde dat er een jaguar motor in z’n Ford mondeo zat ( zeker niet andersom hoor… ).
@SimonMc:
Wat er nog Porsche aan is?
Hetzelfde als bij 75% van alle huidige Porsches, de badge en de sleutels, meer heb je toch niet nodig om indruk te maken op de goegemeente die toch de ballen verstand van auto’s heeft?
Dragrace tussen de GTI 400pk en Porsche Macan please….

4 Cilinder Porsche SUV van 1800kg, ik word er niet gelukkig van maar ik geloof graag dat er een grote markt voor is.
Ik dacht even dat Smoke weer eens ouderwets overdreven had en alle stereotypen van Duitsers die een soort van Engels praten met het citaat probeerde te bevestigen, maar dat is niet zo. Het citaat is nauwgezet en Müller praat echt zo. Hij had beter bij de andere bobo’s kunnen gaan zitten en de uiterst competente Chinese presentatrice het praatje kunnen laten doen.
Groot gelijk, ik had hetzelfde gedaan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).