• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe rijdt dat nou, zo’n R8 V12 TDI?

Auteur: chefke, gepost 6 april 2008 om 15:39 – 40 Reacties

Audi R8 TDI


Voorlopig komt er nog geen R8 V12 TDI maar naar aller waarschijnlijkheid komt hij wel in de tweede helft van 2009 op de markt. De problemen met de koeling zouden namelijk opgelost zijn en Audi is er klaar voor. Als hij dan toch op de markt komt, is het handig om te weten hoe zo’n sportwagen met een diesel V12, 500 pk en 1000 Nm koppel rijdt.

Gavin Conway van de Sunday Times had de eer om de conceptcar te testen. Helaas mocht hij van Audi niet boven de 80 km/u rijden maar hij kan toch een eerste indruk geven. Hij is bijvoorbeeld verbaasd over de verfijning van het grote blok.

I was amazed at how refined this engine is, and how responsive it is to the throttle. It didn’t feel in the least like a diesel, and the sound inside the cabin was more a turbine-like hum than the roughness I’d expected.

Wel is Gavin teleurgesteld in het geluid van de R8. Een diesel klinkt toch niet zo mooi als een hoogtoerige benzinemotor.

Rev a Ferrari F430 beyond 7000rpm for the first time, and I swear that sound will remain with you for ever. By comparison, the TDI’s visceral impact is not nearly so memorable, although Audi says it is working on improving the engine’s aural qualities.

Het lijkt er dus op dat het een lekkere auto wordt als hij inderdaad op de markt komt. 1000 Nm koppel geeft je in ieder geval een lekker duwtje in de rug als je het gas intrapt. De volledige review is te lezen bij de Sunday Times.

Ook interessant!

  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Gespot - Audi R8 kan Ferrari-rood goed hebben

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Diesel, R8

Vorig bericht: « Een echte hothatch: Volvo C30 met achterwielaandrijving
Volgend bericht: ZoMiVideo: Getunede supercars galore »

Lees Interacties

Reacties

  1. yannick zegt

    6 april 2008 om 15:41

    niet over de 80 ?
    wat is dat dan voor een review… vanaf 80 heb je’r pas wat aan :p

    Login om te reageren
  2. LilJeezy zegt

    6 april 2008 om 15:42

    hoezo mag je niet hader dan 80 km/h rijden? is audi bang dat hij ontploft ofzo?

    Login om te reageren
  3. bozewolf zegt

    6 april 2008 om 15:43

    Ik vraag me af hoe de respons is van die motor. Dat lijkt me toch het kritieke punt van een “sportdiesel” om t maar zo te zeggen.

    Login om te reageren
  4. SimonMc zegt

    6 april 2008 om 15:45

    -Edit: Thanks, gefixt-

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    6 april 2008 om 15:49

    En hoe klinkt die V12 dan?

    Nou, zo….

    http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,544840,00.html

    Het klinkt misschien anders dan een vrachtwagen maar het is toch duidelijk een diesel.

    No thanks!

    BTW we hadden hier toch laatst een topic dat de V12 NIET zou komen?

    Login om te reageren
  6. Mardec zegt

    6 april 2008 om 15:54

    “and the sound inside the cabin was more a turbine-like hum than the roughness I’d expected.”

    Hum?! HUM?! no roughness? :'( But I like roughness xD AUDI GODMILJAARDE XD STOP MET DIE SISSY DINGENS XD

    4.2 TDI XD MINDER PK XD hum rather than roughness XD

    I want raw and uncut roughness with a sound that people within a mile think the world is comming to an end, not a stupid HUM XD

    80 km/u XD

    IK word gek als een van mijn favorite merken zo begint god dammit.

    Als je een 6.0 V12 diesel koop verwacht je een bruut geluid, niet eens of ander humming geluid godverdomme.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    6 april 2008 om 15:55

    leuk stukje prestige + marketing met Le Mans voor de deur ..
    productie/verkoop is nu effe van ondergeschikt belang ..

    Login om te reageren
  8. ZwerverRoodbaard zegt

    6 april 2008 om 15:58

    Hij was niet de enigste bij autoweek hebben ze er ook in gereden ;)

    Login om te reageren
  9. Auke zegt

    6 april 2008 om 15:59

    hmm,

    ik vind de V12 niet geweldig klinken ofso,
    maar t blijft een gave wagen !

    Login om te reageren
  10. Melvivio zegt

    6 april 2008 om 16:13

    maar, de v12 word naar alle waarschijnlijk heid wel stukje sneller dan de V8 benzine met maar een belachelijke weinige 420 PK en 430 Nm koppel. Pho ! dan mag er ook wel v10 benzine komen :P

    Login om te reageren
  11. bozewolf zegt

    6 april 2008 om 16:15

    Blijf ’t wel een beetje raar vinden, toch. Diesel in een sportwagen. Le Mans, alla, da’s één ding. Maar als je dan toch een sportwagen koopt wil je toch lawaai en scherpte uit je motor. Geen geraffineerde A8-achtige onzichtbare hand vermogensontwikkeling. ‘k Wil lawaai en edginess.

    Login om te reageren
  12. C30CDIAMG zegt

    6 april 2008 om 16:21

    Ik kan me juist alleen maar voorstellen dat het onweis gaaf klinkt! En hoe kan je nou concluderen over het geluid als deze auto aan allerlei beperkingen is verbonden…???

    Bovendien doet een uitlaat veel met het geluid… Het geluid van een ferrari komt echt niet uit een motor… Dat kan ik je wel vertellen…

    Persoonlijk vind ik een V12TDI gruwelijker in een Q7 dan in een R8… Het gaat om de kracht van een motor, die het meest tot z’n recht komt in een 4×4 (En dan natuurlijk niet met 25″ velgen en slicks eronder!). Kortom, waarblijft die Q7!

    BTW, waarom doet Spyker niet alsnog een D12??? En dan staat de D nu voor die TDI V12 van Audi…!!?? Monsterlijk!

    Login om te reageren
  13. Donstil zegt

    6 april 2008 om 16:26

    Gaat hij er dan ook zo Gepimpd / Gabber uitzien ?

    want dat vind ik persoonlijk 10x niets

    Login om te reageren
  14. P@ zegt

    6 april 2008 om 16:27

    @ mardec

    doe ff normaal met je gescheld aub

    ontopic:

    dat geluid is zeker niet slecht te noemen!

    Login om te reageren
  15. Stefan Huisman zegt

    6 april 2008 om 16:45

    Geluid niet slecht? Dat geluid zuigt! Neem of iets met een turboblok zoals dit;
    http://www.youtube.com/watch?v=sbSRmVuezZg&feature=related

    OF een hoog-toerige V8/V10/V12 zoals dit;
    http://www.youtube.com/watch?v=ZeBd_F2Bz5Y#
    http://www.youtube.com/watch?v=DDVB27h0wLE

    Login om te reageren
  16. Mardec zegt

    6 april 2008 om 17:11

    @ P@

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben een grote audi fan, altijd geweest en zal nooit veranderen.

    Maar de laatste tijd zijn de manne van audi ferm op men zenuwen aan het spelen.

    Login om te reageren
  17. TimC zegt

    6 april 2008 om 17:25

    laatst werd toch nog gemeld dat deze motor er neit in zou komen????

    Login om te reageren
  18. Pieter-Jan zegt

    6 april 2008 om 17:39

    Op youtube vind je fimpjes van “straight pipes” TDIs (zonder de dempers, katalysator). Een Diesel kan best goed klinken als je hem de mond niet snoert.

    80km/h vind ik logisch als je de sleutels van een uniek prototype van een paar miljoen euros geeft aan mensen met een diploma in journalistiek.

    Login om te reageren
  19. Mardec zegt

    6 april 2008 om 17:47

    @ Pieter-Jan

    Ooit van het merk Bugatti gehoord?

    Die laten je 400 km/u plus doen met hun auto’s :p

    Login om te reageren
  20. looneytune zegt

    6 april 2008 om 17:52

    Autoweek ”test” V12 Tdi -> http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=840&cache=no

    Wij hebben zelf een golf5 R32 en 2 keer een leenauto mee gehad…eerst een polo 1.4 80PK en daarna een golf plus 2.0Tdi 140PK

    de Tdi was uiteraard sneller maar dat geluid van die polo klonk nog 100 keer sportiever met dat benzine motortje dat je in de toeren blies !
    nee voor mij geen sportieve auto met een diesel , net als ik nooit een cabrio met diesel zou kopen dan maar iets meer kwijt aan benzine kosten en een lekkere ( minimaal ) 6 cil

    Login om te reageren
  21. dekster zegt

    6 april 2008 om 18:00

    Diesel hoort niet in een sportwagen zeker een rammelende TDI niet.
    Misschien was 2-takt diesel beter?
    http://www.youtube.com/watch?v=51u4JtPCg70

    Login om te reageren
  22. dekster zegt

    6 april 2008 om 18:00

    beter geluid http://www.youtube.com/watch?v=pgVupkhE2Eo

    Login om te reageren
  23. Laurens zegt

    6 april 2008 om 19:06

    De hele review is te lezen op http://www.timesonline.co.uk, en hij is er zeker niet teleurgesteld over.
    Maar hij zegt ook al in tegenstelling tot de heerlijke 7000 rpm van de Ferrari dat de Audi moet schakelen bij 5000 rpm, en dat neemt meteen een stuk sportiviteit weg.. De auto niet kennende, kan ik daar zeker inkomen en ik de de rest van AB ook wel.

    De R8 TDI zal zeker hard gaan, maar zal toch een beetje net-niet sportauto zijn.. denk ik.

    Login om te reageren
  24. Stefan zegt

    6 april 2008 om 19:11

    @ Mardec:

    Pieter-Jan maakt een terechte opmerking, namelijk:
    “een uniek prototype van een paar miljoen euros”

    Van deze R8 is er maar één exemplaar wereldwijd. Bovendien zijn er problemen met de koeling bekend, dus willen ze voorzichtig met dit prototype om gaan.

    Jouw reactie over Bugatti raakt kant noch wal mijns inziens.

    Login om te reageren
  25. Pieter-Jan zegt

    6 april 2008 om 19:12

    @mardec

    …”uniek prototype”…

    Login om te reageren
  26. autoblogger zegt

    6 april 2008 om 19:20

    @Laurens: nee… de gehele review is hier te lezen:
    http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/new_car_reviews/article3681828.ece
    Heb je de link in het artikel wel gezien?!?

    Login om te reageren
  27. JesperF zegt

    6 april 2008 om 19:31

    Autoweek had ‘m ook gereden, staat ook een filmpje van op de site. Wordt denk ik wel een dikke bak, denk echter niet dat het geluid zo mooi wordt als dat van een dikke benzineslurper.

    Login om te reageren
  28. Mardec zegt

    6 april 2008 om 20:19

    @ iedereen

    Een bugatti is geen uniek prototype meer, maar nog altijd een auto die €5000000 aan productie kost.

    Maar oke, het was een onterechte opmerking, maar toch. Op deze manier maak je volgens mij geen goede reclame met een topsnelheid van 80 km/u.. Het is een supercar, geen bestelwagen.

    @ Stefan

    Lees het artikel misschien eens

    “De problemen met de koeling zouden namelijk opgelost zijn en Audi is er klaar voor.”

    In ieder geval, ik had een beetje gehoop op een bruut geluid gelijk een 63 amg blok. Dat geluid vergeet ik nooit van mijn leven meer.

    Login om te reageren
  29. bp zegt

    6 april 2008 om 20:52

    nederlandse wegtest van deze auto http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=840

    Login om te reageren
  30. Birger zegt

    6 april 2008 om 21:28

    Hij klinkt toch vrij veel zoals de tractor van mijn nonkel.. Een diesel hoort niet in een sportwagen.

    Login om te reageren
  31. Nick zegt

    6 april 2008 om 21:48

    @Rick Dos: Dat “anfahren” geluidje doet me toch wel HEEL erg denken aan de V12 motor van Lamborghini…

    Jammer dat je wel de dieselroffel terug hoort bij de koude start, waarschijnlijk vanwege de aanzuiging.
    Maar met een airbox kan men tegenwoordig de 5 liter diesel uit de Touareg als een Lamborghini Gallardo laten klinken terwijl de luchtstroom tevens verbeterd word dus vrees niet!

    Login om te reageren
  32. Ash zegt

    6 april 2008 om 22:53

    Nahh..een diesel zal nooit zo heftig en lekker klinken als een hoogtoerige benzinemotor.. en dit geluid.. vind ik nou echt NIET mooi.. en het is al helemaal lomp dat hij niet harder dan 80 mocht.. dus ik hoop dat ze wel met wat beters komen waarvan ik echt op het puntje van me stoel zal zitten..

    Login om te reageren
  33. C30CDIAMG zegt

    7 april 2008 om 11:10

    Alle AMG motoren roggelen ook als een dolle en janken niet zoals iedereen van jullie hier beweert. Een diesel kan je ook heel goed laten roggelen. Dus…

    Login om te reageren
  34. XytraS zegt

    7 april 2008 om 11:41

    Of je nu voor of tegen een diesel sportwagen bent, zaagt of niet zaagt over het geluid dat hij voortbrengt, ik ben er vrij zeker van dat hij een serieuze indruk zal nalaten op iedereen die er mee rijdt…

    Login om te reageren
  35. kolonel zegt

    7 april 2008 om 17:42

    ik vind het een zeer strakke en aparte geluid hebben hij maakt daar nog geeneens 2000 toeren als ik me niet vergis.

    Login om te reageren
  36. kor zegt

    7 april 2008 om 18:04

    dit is toch ook een diesel?
    http://www.youtube.com/watch?v=LNFi7yGMLt4&feature=related
    wie zegt dat een diesel niet vet klinkt…

    Login om te reageren
  37. j zegt

    7 april 2008 om 20:07

    niet harder dan 80 km/h het blijft toch een diesel

    Login om te reageren
  38. majinstar zegt

    7 april 2008 om 21:10

    Het blijft een diesel hoe goed je hem ook maakt.

    Login om te reageren
  39. hans zegt

    9 april 2008 om 19:03

    boeiend dat het een diesel is.

    een raceauto/snelle wagen moet vooral SNEL gaan en maakt nix uit waarop ze rijden..

    iedereen die zit te z**ken zit in zijn astra 1.6 hopende om ooit een V8 oid te kopen.

    Als ik het geld had en ik zou voor dit model gaan ging ik zeker een proefrit maken, wss maakt die 1000Nm dat ding een stuk sneller van zijn plaats komt dan de benzineversie.

    Login om te reageren
  40. Windhoos zegt

    17 april 2008 om 22:00

    Een mooi geluid is mooi, maar dat enorme koppel maakt een hoop goed. Met 1000nm moet je gewoon het gevoel hebben dat al je ingewanden uit je lijf worden gerukt! :-D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North