• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe uit een kapotte Golf II een RingBEEST ontstond

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 juli 2015 om 11:53 – 32 Reacties

Golf II Pinderwagen


Men neme een oude Golf II CL, en make hier een project van dat op het circuit iedereen en zijn moeder het snot voor de ogen rijdt. Maak kennis met de Pinderwagen.

Die Boba-Golfjes met 1.200 pk zijn natuurlijk erg vet, maar tegelijkertijd alleen maar goed om heel hard en heel kort rechtdoor te kunnen knallen. Om uit een Golf met jaren ’80-techniek en carrosserie een serieus sturend trackbeest te maken, dat is andere koek.

Toen Britse Ringethousiast Nigel Pinder (connectie met Lucy onbekend) in het paasweekend van 2007 zijn gekietelde Golf II op de Nordschleife stukreed en zag dat het chassis niet meer te redden viel, besloot hij alle bruikbare onderdelen over te zetten op een ander chassis Golf II, en na 5,5 week had hij weer een trackspeeltje, zij het nog relatief bescheiden en op kenteken, zoals je op de foto hieronder ziet:

Pinderwagen

Van daaruit werd het project steeds een stukje extremer uitgebouwd, en inmiddels is deze Pinderwagen danig ver ontwikkeld dat het op de Ring + Nordschleife een Porsche 991 GT3 voorblijft, en een nieuwe Leon Cupra ST 280 (ja, die) weet af te schudden.

De Pinderwagen is compleet gestript, heeft een rolkooi, en weegt ongeveer 1.000 kg. Voor neerwaarste druk en airflow zijn een splitter en diffuser toegevoegd en is de bodemplaat nagenoeg glad. Onder de kap ligt een 2 liter turboblok met megasquirt (powered by Cytherea™), goed voor zo’n 300 pk op de wielen.

Wie meer wil weten: check even Nigels Youtubekanaal, en deze oude build-thread.

Ook interessant!

  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Video: aso in Golf zorgt bijna voor aanrijding
    Video: aso in Golf zorgt bijna voor aanrijding

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-2, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Mitsubishi Colt Turbo (1983): voor mannen met borsthaar
Volgend bericht: Officieel: LeasePlan is verkocht »

Lees Interacties

Reacties

  1. almera-ga16det zegt

    23 juli 2015 om 12:01

    Netjes, projecten als deze is toch niks op aan te merken

    Login om te reageren
  2. dutchneon zegt

    23 juli 2015 om 12:07

    lol @Cytherea™ die Smoke kent alle classics :D

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      23 juli 2015 om 12:12

      @dutchneon: Wat een uurtje googlen wel niet opbrengt..

      Login om te reageren
      • jipino zegt

        23 juli 2015 om 13:36

        @marikoelolo: Durf je nou met droge ogen (hehe) te beweren dat smoke niet het hele internet uit zijn hoofd kent? Of is dit een gevalletje misinterpretatie van mijn kant?

        Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        23 juli 2015 om 13:58

        @marikoelolo: jarenlange drijfstang- en zuigeronderzoek ervaring denk ik..

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        23 juli 2015 om 15:08

        @marikoelolo: smokealot weet dit allemaal uit zijn hoofd daar ben ik van overtuigd.

        Login om te reageren
  3. dinges88 zegt

    23 juli 2015 om 12:09

    Leuk karretje

    Login om te reageren
  4. MAB zegt

    23 juli 2015 om 12:10

    Wat zijn de ringtijden dan.

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      23 juli 2015 om 13:29

      @mab: verleden tijd.

      Login om te reageren
  5. jobberns zegt

    23 juli 2015 om 12:23

    Leuker dan die 1200 pk gevalletjes die alleen maar heel hard rechtdoor kunnen

    Login om te reageren
  6. vtechlover zegt

    23 juli 2015 om 12:26

    Toch blijf ik me afvragen wat nou beter is, in een golfje een gt3 voorbij rijden of voorbij gereden worden door een golf in je gt3..

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      23 juli 2015 om 12:37

      @vtechlover:

      Je moet niet iets beter willen doen. Je moet doen waar jij je eigen het best bij voelt.

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      24 juli 2015 om 09:31

      @vtechlover: heel simpel als je de porsche kan betalen moet je dat lekker doen.
      als het ‘on a budget’ moet dan zou ik toch voor een underdog gaan ;)

      Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    23 juli 2015 om 12:26

    Wat gaaf zeg! Ik ben bezig met ook bezig met een racer te maken (in mijn hoofd tot nu toe).
    .

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      23 juli 2015 om 12:39

      @clarkson: Mag ik helpen?

      Login om te reageren
  8. zakar36 zegt

    23 juli 2015 om 12:44

    Erg leuk dit soort projecten! Alleen gaat de gt3 natuurlijk niet helemaal los anders gaat de golf het denk ik wel zwaar krijgen.

    Login om te reageren
  9. bofkont zegt

    23 juli 2015 om 12:51

    Allemaal lief leuk en aardig, die GT3 gaat idd niet los of heeft een matige bestuurder.

    Login om te reageren
  10. jipino zegt

    23 juli 2015 om 13:37

    Snelle golfjes zijn leuk en hun makers bewonderenswaardig, maar toch zeker niet begerenswaardig.

    Login om te reageren
    • jipino zegt

      23 juli 2015 om 13:39

      @jipino: (Dat laatste geldt in mijn optiek voor zowel de makers als de auto’s.)

      Login om te reageren
  11. stihl zegt

    23 juli 2015 om 13:42

    “Van daaruit werd het project steeds een stukje extremer uitgebouwd, en inmiddels is deze Pinderwagen danig ver ontwikkeld dat het op de Ring + Nordschleife een Porsche 991 GT3 voorblijft, en een nieuwe Leon Cupra ST 280 (ja, die) weet af te schudden.”

    *compleet* irrelevant. Natuurlijk als je in je Porsche of nieuwe Cupra op de Nordschleifde rijdt en een goedkope golf in je achterbak kruipt zou ik ook aan de kant gaan. Simpelweg omdat jouw wagen veel geld heeft gekost en je deze niet wilt afschrijven op een stom ongeluk over nietszeggende rondecijfers als amateur zijnde.

    Dat AB dit als een reden ziet dat deze Golf dus maar sneller is is uiterst naief. Dat een auto sneller wordt gereden dan anderen betekent niet dat deze auto op papier de snelste is. Zet de desbetreffende bestuurder in bovengenoemde Porsche met de versonderstelling dat het hem niets kost als ‘ie crashed en warempel hij is is sneller dan de Golf.. Rarara hoe kan dat toch…

    Login om te reageren
    • ohoogeveen zegt

      23 juli 2015 om 13:59

      @stihl: Kijk maar even goed naar het filmpje, dan begrijp je waarom AB dit noemt

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      23 juli 2015 om 13:59

      @stihl: Ja hoor, de Leon in de video wordt ook helemaal niet gepusht, en gewoon rustig op 50% van zijn capaciteit gereden..

      Hebben wij naar hetzelfde gekeken?

      Login om te reageren
      • stihl zegt

        23 juli 2015 om 14:02

        @sir_smokalot: @ohoogeveen iedereen heeft de video gezien – wat is je punt?
        Mijn punt is dat er grote verschillen zijn tussen chauffeurs. Dat de auto gepushed wordt zegt niet veel. Immers zijn racelijnen veelen malen belangrijker dan hoe hard een auto gepushed wordt. Als push je nog zo hard, als je exit snelheid uit de bocht ruk is omdat je niet de beste lijn hebt ben je nog steeds langzamer.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          23 juli 2015 om 14:17

          @stihl: argument fail much. In veel gevallen is een Golf 2 die op de Ring bij je in de buurt komt vaak of een local óf iemand die er vaak komt. In beide gevallen zijn hun lijnen ook vaak beter.

          Login om te reageren
          • stihl zegt

            23 juli 2015 om 14:19

            @stephane8200: Uit dit artikel: “Toen Britse Ringethousiast Nigel Pinder…”
            Geen local maar wel een enthousiast. Dat betekent niet dat hij daarom ook de juiste racelijnen heeft. En mocht dat wel zo zijn bevestigt het enkel mijn argument dat de chauffeur een veel belangrijkere factor is dan de wagen zelf.

            Login om te reageren
            • stephane8200 zegt

              23 juli 2015 om 15:11

              @stihl: Dale Lomas is (was) ook geen local. Hij rijdt in die Leon.

              Login om te reageren
          • stihl zegt

            23 juli 2015 om 14:21

            @stephane8200: Wat was jouw argument ook al weer? Ah die had je niet. :’)

            Login om te reageren
            • stephane8200 zegt

              23 juli 2015 om 15:25

              @stihl: ja, sorry. Je hebt gelijk.

              Login om te reageren
    • jobberns zegt

      23 juli 2015 om 14:58

      @stihl: om alle twijfel maar even weg te nemen, hier een simpel sommetje:

      Porsche: leeggewicht (volgens de officiële Porsche-site):1505 kg
      Vermogen: 475 pk
      1505/475= 3.16 kg/pk

      Volkswagen: leeggewicht (volgens artikel): 1000 kg
      Vermogen: 300 pk
      1000/300=3.33 kg/pk

      Qua kilogram/pk-verhouding liggen ze dus best dicht bij elkaar. Tel daar bij op dat de Golf lichter is en dus makkelijker en met minder body-roll (en dus sneller) door de bocht kan en je ziet dat het best realistisch is dat zo’n Golfje een heuse 991 GT3 voorblijft op de Ring. Om nog maar te zwijgen van de Seat die ‘maar’ 280 pk heeft en zeker wel wat meer dan 1000 kilogram weegt…

      Login om te reageren
      • stihl zegt

        23 juli 2015 om 15:13

        @jobberns: Wat het dus nóg minder indrukwekkend dat deze Golf een Porsche of Cupra bijhoudt…

        Login om te reageren
      • roland_vdmolen zegt

        23 juli 2015 om 15:35

        @jobberns: Nu zeggen alleen KG/PK verhoudingen ook niet alles.
        Zeker over wegligging kan nog een serieus verschil maken.
        Gezien de golf een vlakke bodem heeft met diffusor ga ik er vanuit dat ook aan de ophanging gesleuteld is en die stevig is verbeterd ten opzichte het origineel!

        Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    25 juli 2015 om 07:40

    Zo zie ik het graag!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North