Hoe uit een kapotte Golf II een RingBEEST ontstond

Auteur: , 32 Reacties

Men neme een oude Golf II CL, en make hier een project van dat op het circuit iedereen en zijn moeder het snot voor de ogen rijdt. Maak kennis met de Pinderwagen.

Golf II Pinderwagen

Die Boba-Golfjes met 1.200 pk zijn natuurlijk erg vet, maar tegelijkertijd alleen maar goed om heel hard en heel kort rechtdoor te kunnen knallen. Om uit een Golf met jaren ’80-techniek en carrosserie een serieus sturend trackbeest te maken, dat is andere koek.

Toen Britse Ringethousiast Nigel Pinder (connectie met Lucy onbekend) in het paasweekend van 2007 zijn gekietelde Golf II op de Nordschleife stukreed en zag dat het chassis niet meer te redden viel, besloot hij alle bruikbare onderdelen over te zetten op een ander chassis Golf II, en na 5,5 week had hij weer een trackspeeltje, zij het nog relatief bescheiden en op kenteken, zoals je op de foto hieronder ziet:

Pinderwagen

Van daaruit werd het project steeds een stukje extremer uitgebouwd, en inmiddels is deze Pinderwagen danig ver ontwikkeld dat het op de Ring + Nordschleife een Porsche 991 GT3 voorblijft, en een nieuwe Leon Cupra ST 280 (ja, die) weet af te schudden.

De Pinderwagen is compleet gestript, heeft een rolkooi, en weegt ongeveer 1.000 kg. Voor neerwaarste druk en airflow zijn een splitter en diffuser toegevoegd en is de bodemplaat nagenoeg glad. Onder de kap ligt een 2 liter turboblok met megasquirt (powered by Cytherea™), goed voor zo’n 300 pk op de wielen.

Wie meer wil weten: check even Nigels Youtubekanaal, en deze oude build-thread.



32 reacties

Netjes, projecten als deze is toch niks op aan te merken
lol @Cytherea™ die Smoke kent alle classics :D
@dutchneon: Wat een uurtje googlen wel niet opbrengt..
@marikoelolo: Durf je nou met droge ogen (hehe) te beweren dat smoke niet het hele internet uit zijn hoofd kent? Of is dit een gevalletje misinterpretatie van mijn kant?
@marikoelolo: jarenlange drijfstang- en zuigeronderzoek ervaring denk ik..
@marikoelolo: smokealot weet dit allemaal uit zijn hoofd daar ben ik van overtuigd.
Leuk karretje
Wat zijn de ringtijden dan.
@mab: verleden tijd.
Leuker dan die 1200 pk gevalletjes die alleen maar heel hard rechtdoor kunnen
Toch blijf ik me afvragen wat nou beter is, in een golfje een gt3 voorbij rijden of voorbij gereden worden door een golf in je gt3..
@vtechlover:

Je moet niet iets beter willen doen. Je moet doen waar jij je eigen het best bij voelt.
@vtechlover: heel simpel als je de porsche kan betalen moet je dat lekker doen.
als het ‘on a budget’ moet dan zou ik toch voor een underdog gaan ;)
Wat gaaf zeg! Ik ben bezig met ook bezig met een racer te maken (in mijn hoofd tot nu toe).
.
@clarkson: Mag ik helpen?
Erg leuk dit soort projecten! Alleen gaat de gt3 natuurlijk niet helemaal los anders gaat de golf het denk ik wel zwaar krijgen.
Allemaal lief leuk en aardig, die GT3 gaat idd niet los of heeft een matige bestuurder.
Snelle golfjes zijn leuk en hun makers bewonderenswaardig, maar toch zeker niet begerenswaardig.
@jipino: (Dat laatste geldt in mijn optiek voor zowel de makers als de auto’s.)
“Van daaruit werd het project steeds een stukje extremer uitgebouwd, en inmiddels is deze Pinderwagen danig ver ontwikkeld dat het op de Ring + Nordschleife een Porsche 991 GT3 voorblijft, en een nieuwe Leon Cupra ST 280 (ja, die) weet af te schudden.”

*compleet* irrelevant. Natuurlijk als je in je Porsche of nieuwe Cupra op de Nordschleifde rijdt en een goedkope golf in je achterbak kruipt zou ik ook aan de kant gaan. Simpelweg omdat jouw wagen veel geld heeft gekost en je deze niet wilt afschrijven op een stom ongeluk over nietszeggende rondecijfers als amateur zijnde.

Dat AB dit als een reden ziet dat deze Golf dus maar sneller is is uiterst naief. Dat een auto sneller wordt gereden dan anderen betekent niet dat deze auto op papier de snelste is. Zet de desbetreffende bestuurder in bovengenoemde Porsche met de versonderstelling dat het hem niets kost als ‘ie crashed en warempel hij is is sneller dan de Golf.. Rarara hoe kan dat toch…
@stihl: Kijk maar even goed naar het filmpje, dan begrijp je waarom AB dit noemt
@stihl: Ja hoor, de Leon in de video wordt ook helemaal niet gepusht, en gewoon rustig op 50% van zijn capaciteit gereden..

Hebben wij naar hetzelfde gekeken?
@sir_smokalot: @ohoogeveen iedereen heeft de video gezien – wat is je punt?
Mijn punt is dat er grote verschillen zijn tussen chauffeurs. Dat de auto gepushed wordt zegt niet veel. Immers zijn racelijnen veelen malen belangrijker dan hoe hard een auto gepushed wordt. Als push je nog zo hard, als je exit snelheid uit de bocht ruk is omdat je niet de beste lijn hebt ben je nog steeds langzamer.
@stihl: argument fail much. In veel gevallen is een Golf 2 die op de Ring bij je in de buurt komt vaak of een local óf iemand die er vaak komt. In beide gevallen zijn hun lijnen ook vaak beter.
@stephane8200: Uit dit artikel: “Toen Britse Ringethousiast Nigel Pinder…”
Geen local maar wel een enthousiast. Dat betekent niet dat hij daarom ook de juiste racelijnen heeft. En mocht dat wel zo zijn bevestigt het enkel mijn argument dat de chauffeur een veel belangrijkere factor is dan de wagen zelf.
@stihl: Dale Lomas is (was) ook geen local. Hij rijdt in die Leon.
@stephane8200: Wat was jouw argument ook al weer? Ah die had je niet. :’)
@stihl: ja, sorry. Je hebt gelijk.
@stihl: om alle twijfel maar even weg te nemen, hier een simpel sommetje:

Porsche: leeggewicht (volgens de officiële Porsche-site):1505 kg
Vermogen: 475 pk
1505/475= 3.16 kg/pk

Volkswagen: leeggewicht (volgens artikel): 1000 kg
Vermogen: 300 pk
1000/300=3.33 kg/pk

Qua kilogram/pk-verhouding liggen ze dus best dicht bij elkaar. Tel daar bij op dat de Golf lichter is en dus makkelijker en met minder body-roll (en dus sneller) door de bocht kan en je ziet dat het best realistisch is dat zo’n Golfje een heuse 991 GT3 voorblijft op de Ring. Om nog maar te zwijgen van de Seat die ‘maar’ 280 pk heeft en zeker wel wat meer dan 1000 kilogram weegt…
@jobberns: Wat het dus nóg minder indrukwekkend dat deze Golf een Porsche of Cupra bijhoudt…
@jobberns: Nu zeggen alleen KG/PK verhoudingen ook niet alles.
Zeker over wegligging kan nog een serieus verschil maken.
Gezien de golf een vlakke bodem heeft met diffusor ga ik er vanuit dat ook aan de ophanging gesleuteld is en die stevig is verbeterd ten opzichte het origineel!
Zo zie ik het graag!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).