Mitsubishi Colt Turbo (1983): voor mannen met borsthaar

Auteur: , 63 Reacties

Met 105 paardjes op 850 kg gewicht is dit krasse oudje bovendien zeker geen slouch.

Auto’s van tegenwoordig zijn digitaal, deze Colt Turbo is volledig analoog. Het is de OG onder de hete hatches, en voor zijn tijd een behoorlijk indrukwekkend staaltje engineering. Dit hoodscoop-tastische exemplaar komt uit 1983 (een uitstekend jaar) en is dus al 32 jaar oud. Tweeëendertig jaartjes waarin hij door zijn twee vorige eigenaren met liefde is behandeld, want het oudje ziet er nog puntgaaf uit.

Bovendien was de Colt (een naam die met de Space Star ter grave werd gedragen) met sommige features zijn tijd al ver vooruit. BMW Drive Select? Bitch please, old-school Mitsubishi had al een old-school hendel naast de versnellingspook om te schakelen tussen Power en Economy.

Powerrrrr

Hij weegt nog minder dan de Alfa Romeo 4C, en heeft net als de Alfa geen stuurbekrachtiging (nog zo’n feature die er op wijst hoe ahead of the curve Mitsubishi destijds was). En geen ABS, ESP, tractiecontrole of wat voor hulpjes dan ook. Het is gewoon de man en zijn auto tegen de elementen. Of niet soms, Günther??

Puurder dan dit wordt het niet, derhalve ook de oproep voor mannen met borsthaar. Maar dan wel graag de houthakkerstypes, ambachtelijke bioknagende hipsters mogen gerust in de koffiebar achter hun pure triple soy decaf pumpkin latte crappacino en Macbook aan hun filmscript/roman/nieuwe startup blijven zitten werken.

Voor een bezichtiging moet je naar het Hoge Noord’n, het beestje staat in Appingedam. Hij heeft 106.000 km gedraaid, en de vraagprijs is een stevige 7 mille. Voor die prijs krijg je ook gratis de bandensticker op de linker voorband erbij.

Met dank aan Arno Lommers voor de tip!



63 reacties

Super gaaf uniek ding, in de categorie charade GTTI.
@bofkont: Doe mij maar een 205 GTI
@griffendahl: Oh dat zeker, vind ik vele malen mooier dan ze Jap.
@griffendahl: zo voorspelbaar, dit is net ff anders en daarom leuker.
@sketcher: Kan zijn, maar ik vind de 205 GTI gewoon onovertroffen. Als alternatief iets wat dan minder gebruikelijk is, de AX GTI. Beide gehad en erg veel plezier mee gehad, zonder zo’n jaren ’80 turbo.
@sketcher: Zo voorspelbaar om voor de underdog te kiezen.
@bofkont: Mee eens; als je zou moeten kiezen tussen Doutze Kroes en Dione de Graaf kies je toch ook niet voor Dione ‘omdat ze de underdog’ is ? Ben met je eens dat de 205 GTI veel kekker oogt en tevens een heerlijk interieur heeft (en dan a.u.b. wel de 1.9L versie). Dit is ook best leuk, daar niet van, maar toch :)
@dawwg: Kijk wij kunnen praten :)
@dawwg: als Dione dingen doet waar Doutzen te netjes voor is…..

In de 205 gereden, kon best een bitch zijn, deze Colt ken ik totaal niet. Dus ongefundeerd ervanuitgaand dat de colt eerdergenoemde Dione is, doen!
Dit is nou een lekker bommetje! Maar beter ook die hoge vraagprijs, dan voorkom je mogelijk mee dat die verpest wordt door een MCDONALD’S knaapje
@room850: ik vind de vraagprijs helemaal niet gek, en je rijdt wel een uniek leuk karretje! Als ik het geld had zou ik ‘m halen:D
Welke savage laat na het monteren van nieuwe banden de stickers er opzitten?
@Ricardo: Verkoop truckje denk ik.
@clarkson: krijg je die truck er bij?
@Ricardo: Toch leuk voor de verkoop om te laten zien dat hij op nieuwe bandjes staat.
@Ricardo: Een rivaal.
@Ricardo: je wil niet weten hoeveel banden boeren dat zo doen en de stickers laten zitten.
En dan zeggen “ach meneer na 2 keer remmen is hij eraf”, amateurs zijn het, dat soort bedrijven.
Ik heb borsthaar
@richman: het mijne is grijs…
Oh jaaaa…. Ik kan mij nog herinneren dat ik een poster van deze auto aan de wand had :-)
Prachtig! Verbazingwekkend ook dat deze auto zo op het oog is ontsnapt aan de roestduivel, want roesten, dát konden die oude Japanners ook goed.

Maar hoe zeldzaam zo’n auto heden ten dage nu is, 7 mille is wel wat teveel van het goede voor een auto als deze.
@RRRobert: Volgens mij is/wordt het geen echte klassieker; geen grote fanbase, niet heel bijzonder qua specs & niet heel zeldzaam (wereldwijd). En je moet wel enigszins vermogend zijn om een 32 jaar oude koekblik-auto met 104pk. FWD, 100K+ KMs op te teller en een 4-handbak met achterstallig onderhoud te willen kopen; hoe hip het er ook uitziet …

~4K lijkt me een reëlere prijs (en nog goed betaald)
waar is die 2e radiator voor? of heeft het ding ac?
@super: Zo te zien een intercooler. De uitgang van het luchtfilter zit er op aangesloten.
@E34M5Touring:
ah ja, denk dat je gelijk hebt.
@e34m5touring: dat lijkt zo, als je goed kijkt zie je echter dat de ingang van het luchtfilterhuis er gewoon schuin boven hangt. Ik denk zelf dat het een airco condensor is, gezien het type aansluitingen dat erop zit. Een oliekoeler zou ook nog kunnen maar die zou dan wel érg groot zijn, zeker voor zo’n klein motortje.
@ej20g: Dat dacht ik eerst ook, ook gezien de pluggen aan de bovenkant maar er wordt nergens in de adv. gerept over airco. En gezien de leeftijd en het model lijkt me dat juist een zeer zeldzame optie die je zeker zou vermelden. Maar goed, het zou natuurlijk kunnen. En ik zie idd op de andere foto dat het luchtfilter er niet aan zit. Good call.
Ik vind dit soort auto’s altijd erg leuk! Maar niet voor die prijs. Maarja als je de enige op de markt bent bepaal jij ook de markt. Maar 6950 is er heel erg veel.
@clarkson: Al ben je de enige op de markt; degene die de prijs bepaald is en blijft uiteindelijk nog altijd de koper.
@sydney: Je begrijpt natuurlijk zelf ook wel dat dat niet waar is. Neem ik aan?
@sydney: Mooi, doe mij dan maar een 458 Speciale voor 3 tientjes
Voor die prijs mogen ze hem toch wel even goed schoonmaken? Come on!
Gaaf ding, jammer van dat dakraam, lekgarantie, check!

Mooi om te zien dat de verkoper ook met de hausse van de omgeschoten prijzen meegaat, een paar jaar geleden zou dat ding nog geen 2000 euro opleveren, nu inclusief dakraam en gebrek aan aandacht voor een opfrisbeurt onder de kap, bijna 7000 euro, zo weinig is geld dus waard tegenwoordig.
@IJsblok: Alleen op de allermooiste dagen tevoorschijn halen deze wagen.
Sjit, slechts 3 sprietjes op de borst. Maakt me dit ongeschikt voor dit vehicle?
“Het is de OG onder de hete hatches”

Wat er in 1983 nog meer te krijgen was voor dat geld:

MERK / UITVOERING VERMOGEN 0-100
———————————- ——————- ——–
Mitsubishi Colt 1400 Turbo 105 pk 10,2s
Fiat Ritmo 105 TC 105 pk 9,5s
Honda Civic 1.5 GL 86 pk 9,9s
Volkswagen Jetta 1.8 TX 112 pk 9,6s
Daar gaan we mss binnenkort nog wel eens een leuk lijstje van maken :)
@sir_smokalot: Waar is eigenlijk het labbekakkers lijstje en het guilty pleasure lijstje gebleven?
@sir_smokalot: Doe maar. Hier staan nog wel een paar Ritmo Abarths! ;)
Staat volgens mij al jaren te koop….
Dus met een beetje onderhandelingstalent moet er nog wel aardig wat af kunnen van die 7.000 piek.

Vind het wel een echt leuk ding. Heb die voorkant ook altijd mooi gevonden, met die doorlopende grille. Hadden Honda’s uit die tijd dat ook niet?

Staan trouwens nog twee Coltjes uit deze tijd te koop. Zonder turbo, dat wel. Wel in zeer goede staat en ook stevig aan de prijs ;-)
Ik zag hem gister nog staan. Is maar 600m bij me vandaan. Die man heeft ook meerdere goede klasiekers
leuk
Was toen niet voor niets geen succes.

Renault 5 Alpine met of zonder Turbo was een tig keer leukere wagen en doet makkelijk 2 keer deze prijs.
Golfje GTI eerste model ook.
Of een Alfa Sudje Ti of Sprint.


Dit was zo’n typisch Japans net-niet verhaal. Technisch perfect maar qua uiterlijk…..
En in de gewone versies reden mensen die je toen niet in je vriendenkring wilde hebben.
Haha, als ik die foto zie van het interieur dan ruik ik alweer de typische lucht van zo’n auto. Heerlijke combinatie van benzine, oude olie, uitgedroogd kunststof, en de geur van de door de zon verbleekte bekleding.

Heerlijk.
Elke man heeft borsthaar.
+1 voor Günther.

Gaaf bakkie hoor, lekker om mee te scheuren!
7K voor zoiets? Heb je een slechte alfa gtv voor.
Of een slechte Porsche
Of een slechte ferrari
Of een goeie Jaguar die standaard slecht was
Wat doet die P/E pook? Zit er nog iets van een tussenbak in ofzo?
@mikeyman: Waarschijnlijk gewoon een extra reductie.
@mikeyman:

Kan vanalles zijn.

-verstellen van gasklep
-wastegate strakker zetten
-inlaat traject verwijden/koelen

etc etc…

Maar inderdaad, ook ik ben nieuwsgierig wat nu exact doet.
@mikeyman en Jack,
“Super Shift” noemde Mitsubishi het. Lees het zelf zou ik zeggen ;-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Super_Shift_transmission
@Rob:

Top bedankt!
Ach, ik vond het toen al niet alles… Aardig, maar er waren leukere hot-hatches op de markt voor rond hetzelfde geld. En vergeet niet, Turbo’s waren toen zeker niet zo betrouwbaar en potent als moderne turbo gemotiveerde auto’s. Ik ben het volledig met @desjonnies eens.
En 7mille voor dit autootje ? Neen, dank u ! Dan weet ik wel wat leukers voor dát geld.
En een snor!
Het leukste met deze auto was dat niemand verwachte dat tie zo snel was…Ik vind hem tof.
Leuk autootje voor als je moet beginnen. Dan moet er alleen nog wel wat van de prijs af
@mrrallycross: beginnen met rijden… Nee..
Speciaal een account aangemaakt om deze te laten zien : http://www.willhaben.at/iad/gebrauchtwagen/auto/mitsubishi-colt-1400-turbo-a150-1-4-t-124253450/ Is niet van mij, maar ik woon in Oostenrijk en deze staat al erg lang te koop hier. En ik betrap mezelf erop, er elke maand wel een keer op te klikken….Vind het een stoer bakkie uit mijn jeugd :)
Ghe, ze hebben er wel het dubbele aantal versnelligen bij verzonnen.
Geweldig! Ik heb er een van 1989-1990 gehad, in het zwart. Was super gaaf, daarna een 5 GT Turbo gekocht. Super tijd!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).