• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe veel is de Big Five van Ferrari eigenlijk nog waard?

Auteur: Loek, gepost 18 oktober 2024 om 20:11 – 28 Reacties

De Ferrari F80 is af fabriek al geen goedkope jongen, maar je mag minstens zo diep in de buidel tasten voor één van zijn vijf voorgangers.

Gisteren stond helemaal in het teken van de Ferrari F80. De zesde telg in de geschiedenis van de über-Ferrari heeft weer genoeg superlatieven naast zijn naam staan. De snelste, de krachtigste en eigenlijk ook de duurste. Ferrari wil een niet zuinige 3,6 miljoen euro voor de F80 zien. Da’s veel geld! Veel meer dan zijn voorgangers.

Waardes Big Five

Is dat te duur? We pakten even de prijzen van de voorgangers erbij. En dan valt op dat je (bijna) elk lid van de Ferrari Big Five via veilingen en dergelijken goedkoper kan scoren. En dat terwijl het stuk voor stuk goede investeringen zijn en waren. We zochten even uit hoe het staat met de markt van de vijf voorgangers van de F80. Daarvoor gebruikten we verschillende bronnen, maar toch een groot bedankje aan Classic.com die het nauwlettend in de gaten hebben gehouden. Spelregels: de resultaten zijn van 2019 tot en met nu, prijzen zijn standaard in Amerikaanse dollar. Dat hebben we zo goed mogelijk geprobeerd om om te rekenen naar relatieve cijfers, inflatie in acht houdende. De echte extreem nauwkeurige cijfers kunnen dus ietwat afwijken, maar de essentie blijft hetzelfde. Op volgorde van ‘goedkoop’ naar duur:

Ferrari F40 (1987)

We zeggen niks geks als we denken dat juist de Ferrari F40 op de posters van veel van jullie kinderkamers hebben gehangen. En toch kan je die relatief gezien het voordeligst scoren. Dat heeft als hoofdreden dat de F40 veruit de minst zeldzame auto uit dit gezelschap is: er zijn meer dan 1.300 van gebouwd. Veel daarvan hebben de tand des tijds doorstaan, dus er zijn tussen 2019 en nu 47 stuks van verkocht. De duurste was een Amerikaans exemplaar voor bijna 3,7 miljoen euro met net 1.500 km op de klok. Gemiddeld gezien heb je je kapitaal met 200 procent verhoogd als je al sinds nieuw een Ferrari F40 hebt.

F40 in cijfers

Productieaantal1.315 stuks
Aantal verkopen (sinds 2019)47 stuks
Nieuwprijs (1987)ca. 370.000 euro* (1.000.000 euro met inflatie)
Laagste verkoopprijs1.012.000 euro
Hoogste verkoopprijs3.680.000 euro
Gemiddelde verkoopprijs2.116.000 euro
Stijging waarde t.o.v. nieuwprijs209,09 procent
*geschat, omgerekend vanuit Amerikaanse dollar

Ferrari Enzo (F60, 2002)

Twee generaties verder zien we de Ferrari Enzo waar de transacties goed zijn voor gemiddeld meer dan drie miljoen euro. Dit omdat er flink minder Enzo’s zijn en dus ook minder zijn verkocht. De duurste was een zwart exemplaar dat meer dan vier miljoen opleverde in Parijs. De Enzo stagneert ietsje meer dan de F40, maar alsnog hebben Enzo-eigenaren hun investering met 300 procent zien uitpakken tussen 2002 en nu.

Enzo in cijfers

Productieaantal498 stuks
Aantal verkopen (sinds 2019)20 stuks
Nieuwprijs (2002)ca. 606.000 euro* (1.060.000 euro met inflatie)
Laagste verkoopprijs2.024.000 euro
Hoogste verkoopprijs4.048.000 euro
Gemiddelde verkoopprijs3.128.000 euro
Stijging waarde t.o.v. nieuwprijs295,65 procent
*geschat, omgerekend vanuit Amerikaanse dollar

Ferrari LaFerrari (F70, 2015)

Aangezien er nog geen Aperta- en raceversies zijn van de Ferrari F80 (en nog niet bevestigd is of die komen), houden we het even bij de coupéversie van de LaFerrari. Deze kwam in 2015 op de markt als de meest recente telg uit de Ferrari Big Five vóór de F80. Deze was van zichzelf al astronomisch duur met een vanafprijs van bijna anderhalf miljoen euro, voor opties. Gemiddeld gezien is de stijging voor een LaFerrari dus net iets lager dan de F40, maar nog steeds vangen eigenaren zo’n 3,2 miljoen voor de ‘F70’. De allerduurste was goed voor bijna 4,5 miljoen euro. Rekenen we toch de Aperta mee: daar is er één van verkocht voor 4,97 miljoen euro.

LaFerrari in cijfers

Productieaantal499 stuks (+1 voor aardbevingsslachtoffers Italië)*
Aantal verkopen (sinds 2019)12 stuks*
Nieuwprijs (2015)ca. 1.400.000 euro* (1.610.000 euro met inflatie)
Laagste verkoopprijs2.024.000 euro
Hoogste verkoopprijs4.324.000 euro
Gemiddelde verkoopprijs3.128.000 euro
Stijging waarde t.o.v. nieuwprijs194,29 procent
*Aperta niet meegerekend
**geschat, omgerekend vanuit Amerikaanse dollar

Ferrari 288 GTO (1984)

De allereerste is níét de duurste, maar de Ferrari 288 GTO waarmee het allemaal begon had verder alle lichten op groen staan om een goede investering te zijn. De in oplage van 272 stuks gebouwde GTO is veruit de zeldzaamste auto van het vijftal en deze was relatief gezien het goedkoopst. Voor het equivalent van 233.000 euro had je er al één. Het feit dat we de 288 GTO pas tegenkomen als één na laatste, met een gemiddelde waarde van 3,4 miljoen euro, zegt genoeg over wat voor knotsgekke investering dit was in 1984. Dan heb je je geld zien toenemen met een factor van bijna 1.500. De duurste was meer dan vier miljoen euro.

288 GTO in cijfers

Productieaantal272 stuks
Aantal verkopen (sinds 2019)6 stuks
Nieuwprijs (1984)ca. 76.700 euro* (233.000 euro met inflatie)
Laagste verkoopprijs2.116.000 euro
Hoogste verkoopprijs4.048.000 euro
Gemiddelde verkoopprijs3.404.000 euro
Stijging waarde t.o.v. nieuwprijs1.461,93 procent
*geschat, omgerekend vanuit Amerikaanse dollar

Ferrari F50 (1995)

En dan de auto die de 90s Kids onder ons als heilig verklaren. De eerste van het vijftal met V12, eentje die op de Formule 1 geïnspireerd is. De styling is controversieel, maar wel absoluut uniek voor deze generatie van de Ferrari Big Five. In absolute getallen, met een gemiddelde van bijna vier miljoen euro en een verkooppiek van meer dan vijf miljoen(!) was de F50 toch de op één na beste investering, ondanks dat ‘ie nieuw ook al tegen het miljoen aan schuurde.

F50 in cijfers

Productieaantal349 stuks
Aantal verkopen (sinds 2019)15 stuks
Nieuwprijs (1984)ca. 437.000 euro* (904.000 euro met inflatie)
Laagste verkoopprijs1.932.000 euro
Hoogste verkoopprijs5.060.000 euro
Gemiddelde verkoopprijs3.864.000 euro
Stijging waarde t.o.v. nieuwprijs427,38 procent
*geschat, omgerekend vanuit Amerikaanse dollar

Ook interessant!

  • Gespot - Ferrari's Big Five op een rij
  • Ferrari F40 geleverd in Nederland: de aantallen
    Zo weinig Ferrari F40's zijn er ooit geleverd in NL
  • Houd de monocoque van je Ferrari LaFerrari heel
  • Gespot - Moet een Ferrari F40 origineel blijven?

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

288, enzo, f40, f50, f80, Ferrari, laferrari

Vorig bericht: « Mazda’s enorme logo komt op een enorme auto
Volgend bericht: Autoblog Podcast #80: nieuwe 911 GT3 + Ferrari F80 »

Lees Interacties

Reacties

  1. alino zegt

    18 oktober 2024 om 20:46

    Leuk artikel.
    Wat blijft de F40 toch prachtig. Al kan ik de F50 met de jaren meer en meer waarderen.
    De Enzo heeft me nooit kunnen bekoren en wordt mijn inziens ook niet mooi oud. Ik heb ook altijd het idee gehad dat het verschil tussen de Enzo en de reguliere modellen niet groot genoeg was en redelijk snel voorbij gestreefd werd.

    Login om te reageren
  2. Jeroen zegt

    18 oktober 2024 om 20:56

    F40 en de 288GTO steken er wat mij betreft ver bovenuit. Ultieme auto’s. De rest is te gladjes, al zullen het vast hele goede auto’s zijn om in te rijden.

    Login om te reageren
    • bietje zegt

      19 oktober 2024 om 15:28

      Binnen dit vijftal helemaal met je eens, hoewel de 288 voor mij sowieso echt wel de Heilige Graal is hoor. Rauw, bruut en vanuit de designtaal van die periode was deze GTO echt de ultieme evolutie qua vormgeving.

      Als je deze prijzen ziet en ik dan nog eens dat videootje van TaxTheRich bekijk waarbij ze de 288 even ongenuanceerd hard de sporen geven… briljant.

      De Enzo vind ik maar een buitenaards insect en de LaFerrari niet echt… overtuigend, zeg maar. De F50… tja… je moet ervan houden, wel episch qua rijbeleving met een direct aan het chassis vastgeschroefde motor.

      Dit alles ook puur uiterlijk natuurlijk, de modernere auto’s zullen veel beter rijden.

      Login om te reageren
  3. Richmond zegt

    18 oktober 2024 om 20:59

    ik heb chatgpt een zelfde soort berekening laten maken van de 250 GTO. Dan kom je uit op 24.900 tot 34.900% Waarde stijging

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      19 oktober 2024 om 11:54

      Ik heb ChatGPT een keer een rijtje hele getallen bij elkaar optellen en hij kwam met een antwoord van twee cijfers achter de komma aan, dus ik vertrouw hem niet meer zo met cijfers 😅 De tool kan heel veel maar rekenen is blijkbaar toch lastig voor AI.

      Login om te reageren
  4. Richmond zegt

    18 oktober 2024 om 21:07

    Heb nooit gesnapt wat er mis is met het uiterlijk van de F50 het is een moderne interieur van de F40.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 oktober 2024 om 06:10

      Er zijn een paar dingetjes met die F50. 1] hij ziet er uit als gesmolten gatenkaas, de te vloeiende lijm maakt het karakterloos. 2] De luchtgaten zijn bijzonder groot. 3] de overhang voor is te groot 4] de voorruit staat te stijl. Het is gewoon niet zo’n samenhangend ontwerp als de anderen.

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        19 oktober 2024 om 07:18

        Tot je er mee gaat rijden. Dan valt alles op z’n plaats. (voor je bijdehand reageert met “heb je er mee gereden”, Ferrari gaat echt niet een slechter concept neerzetten qua beleving).

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          19 oktober 2024 om 11:58

          Als ik Clarkson mag geloven was het een van de meest hardcore autos die hij ooit heeft gereden. Maar dat bedoelde hij niet positief. Het voelde alsof het motorblok in zijn ruggengraat zat geschroefd, zo hard kwamen alle bewegingen van de auto door in de cockpit. Je koopt een F50 niet om mee over de kinderkopjes te flaneren maar dit was ook voor hem te extreem.

          https://youtube.com/shorts/vhWKWMLf_aw?si=hEVceR_HEsalVCsC

          Login om te reageren
  5. kromatic zegt

    18 oktober 2024 om 21:08

    Leuk artikel! Mooiere beleggingen zijn er niet als autoliefhebber. Geld verdienen én kwijlen!

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      18 oktober 2024 om 21:27

      En op een druilerige herfstdag een driftje leggen op de lokale rotonde. Oh nee wacht …

      Login om te reageren
    • chrisc zegt

      18 oktober 2024 om 21:59

      Je vergeet rijden nog! 😉

      Login om te reageren
  6. danone zegt

    18 oktober 2024 om 21:25

    Als alles in de toekomst elektrisch is en we met weemoed terugdenken aan de brandstof auto’s, dan vraag ik me af of we aan deze laatste generaties van brandstof auto’s denken. Het lijkt me dat ik de kleinkinderen dan vertel over de schreeuwende V12 van de P3 Daytona, LaFerrari, Enzo en F50, maar niet de V6 van de F80…
    Hetzelfde geldt ook voor de M5, over 40 jaar zal ik misschien vertellen over de G30, E60 of E39 etc. maar over die nieuwste M5…ja over het gewicht misschien… flauw.
    Ik heb het idee dat als je dan toch aan het dromen bent, je droomt van de auto’s uit de hoogtijdagen van de brandstof auto’s. En ik ben bang dat we daar in bepaalde model reeksen al voorbij zijn.
    Tenzij er in de opvolger van de F80 opeens toch weer een V12 komt, maar ook dát lijkt me niet heel goed voor de restwaarde van de F80.
    Gelukkig zullen we over een jaar of 5 zien dat ik er helemaal naast zit.

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    18 oktober 2024 om 21:25

    De F40 kostte toen het nieuw was fl750.000,-. Omgerekend is dat €340.335,16. Ik weet niet hoeveel het is met inflatie meegerekend maar ik weet wel zeker dat die nieuw fl.750.000 kostte.

    Ik kan mij nog goed de cover van Autovisie herinneren toen de F40 werd geïntroduceerd en dat er bij werd vermeld dat het dus fl 750.000 kostte.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      18 oktober 2024 om 21:40

      Er staat bij dat ze uit zijn gegaan van Amerikaanse prijzen

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        19 oktober 2024 om 00:58

        Mooi. Je hebt bewezen dat je kunt lezen.

        Weet je ook waarom ze zijn uitgegaan van Amerikaanse prijzen?
        Beetje goed nadenken nu. Beetje vreemd dat ze Amerikaanse prijzen gebruiken terwijl we in Nederland wonen, niet? Dat is mijn enige hint voor je.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          19 oktober 2024 om 07:15

          Bespaar me je sarcasme. Ze hadden best kunnen uitleggen waarom ze de Amerikaanse prijzen hebben gebruikt. Maar voor de rest vind ik het niet zo boeiend. Gaat om het idee van de waardestijging en welke procentueel het meest gestegen is.

          Login om te reageren
    • chills zegt

      19 oktober 2024 om 00:57

      Weet je toevallig nog wat de F40 destijds in guldens kostte?

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        19 oktober 2024 om 00:59

        Ja, fl750.000.

        Login om te reageren
  8. camber24 zegt

    18 oktober 2024 om 21:55

    Lekker bezig Loek, met bijzonder veel plezier gelezen!

    Voor de gewone stervelingen met een wat kleinere beurs is dit misschien wat als belegging:

    https://beursblog.nl/beurs-nieuws/deze-autos-zijn-een-goede-belegging/

    Login om te reageren
  9. densk zegt

    18 oktober 2024 om 22:03

    Leuk artikel. Als ik de centen en de ruimte toch eens had… Blijven dromen. Dat deden de huidige eigenaren vast ook en die lachen nu het hardst. In mijn geval had er dan een F40 of 288GTO in de garage gestaan.

    Login om te reageren
  10. Flatsix zegt

    19 oktober 2024 om 06:41

    Ik vermoed dat de afdeling Pricing bij Ferrari ook dit soort analyses heeft gemaakt en derhalve op 3.5 mio uitkomt nu. Slim van ze, ze weten de wet van de schaarste maximaal uit te nutten.

    Login om te reageren
  11. Flatsix zegt

    19 oktober 2024 om 06:42

    Leuk artikel wel zo met de big five. Persoonlijk is de F40 voor mij de bigste van de five en dan de F50.

    Login om te reageren
  12. hotze zegt

    19 oktober 2024 om 07:07

    Leuk artikel Loek!
    De F50 is wellicht glad en over-the-top, maar vind het wel een fraaie verschijning. Beter dan veel modernere Ferrari’s. De 288 GTO de mooiste wmb.
    Het laatste blokje in de overzichten moet volgens mij heten “Waarde t.o.v. nieuwprijs (in %)”. De stijging is dit getal min 100%. Vergelijkbaar met “De F50 is 4,37 keer zoveel waard als het origineel = De F50 is 3,37 keer meer waard dan het origineel.” Dan is het dus -1. Het is misschien wat taalkundug geneuzel 🙄

    Login om te reageren
  13. MaartenD zegt

    19 oktober 2024 om 08:13

    Ik kan mij nog goed herinneren hoe ik als jong pikkie met mijn vader bij Hessing Automobielen kwam en daar in de showroom op een verhoogd podium een rode Ferrari 288 GTO zag staan. Die stond voor 300.000 gulden te koop en ik dacht, wat een ongelooflijk hoog bedrag ;)

    Login om te reageren
  14. MaartenD zegt

    19 oktober 2024 om 08:20

    Het valt mij trouwens bij dit artikel op dat de Ferrari F50 op de foto andere velgen heeft dan de velgen die er standaard op zitten…Was dit de conceptcar ofzo?

    Login om te reageren
  15. ericc zegt

    19 oktober 2024 om 09:01

    Ik heb nog een krantenknipsel van de introductie van de 288 GTO. De journalisten van die tijd, zoals Auto Motor und Sport waren in de zevende hemel.

    Login om te reageren
  16. vaakbenjetebang zegt

    19 oktober 2024 om 10:48

    Een factor 1500? Dat zou inderdaad nogal woest zijn…. ik zou dat nog eens narekenen, denk ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North