• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe viert Citroën de 60ste verjaardag van de 2CV?

Auteur: Dennis, gepost 4 augustus 2008 om 19:57 – 37 Reacties

Citroën 2CV David Portela Concept


De Citroën 2CV viert dit jaar alweer zijn zestigste verjaardag. De 2008 Autoshow van Parijs is dan natuurlijk de uitgelezen plek voor een feestje. Toch hebben we nog geen flauw idee of we een surpriseparty van Citroën mogen verwachten.

De eerste Eend uit 1948 was uitgerust met een 375 cc motor met een luchtgekoelde 4-takt 2 cilinder boxermotor, goed voor 8 pk. Er is in de afgelopen decennia dus wel wat veranderd. Zelf liet Citroën in 2005 al een proefballonnetje op met het Evoqué concept en vorig jaar toonden we je een rendering van hoe een moderne Eend eruit zou kunnen zien. Keiharde toezeggingen dat de 2CV werkelijk terug komt, ontbreken echter.

Volkwagen heeft met de Kever laten zien dat je een oud model prima nieuw leven in kunt blazen. Daar weet Fiat met de 500 ook over mee te praten, dus een nieuwe Eend zou best kunnen rekenen op een warm onthaal.

Iemand die een nieuwe Eend ook wel ziet zitten is de Franse ontwerper David Portela. Hij ontwierp deze creatie al in 2005 en heeft zich daarbij sterk laten inspireren door de 2CV. Hij is echter nooit benaderd door Citroën en ik vrees voor hem dat het geen zin heeft om naast de telefoon te blijven zitten wachten.

Wij zijn vooral erg benieuwd hoe Citroën met het thuiswedstrijdje in Parijs de verjaardag van de iconische Eend zal vieren. Begin oktober doen we natuurlijk verslag vanaf de beursvloer in de Franse hoofdstad, dus we houden je op de hoogte. (via: worldcarfans)

Citroën 2CV David Portela Concept

Citroën 2CV David Portela Concept

Citroën 2CV David Portela Concept

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

2cv, Citroen, concept

Vorig bericht: « Rijtest en video: Jaguar XJR
Volgend bericht: Uitslovers: MTM Audi S3 8P met 380 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. joske (porschefan) zegt

    4 augustus 2008 om 20:01

    kweet niet juist wat ik ervoor moet zeggen (van de auto xD)

    Login om te reageren
  2. Richard Brunsveld zegt

    4 augustus 2008 om 20:03

    /Fail. Koektrommelblog..

    Login om te reageren
  3. Frank deH zegt

    4 augustus 2008 om 20:04

    apart?

    Login om te reageren
  4. Citrofiel evil twin zegt

    4 augustus 2008 om 20:04

    @Denis;

    “Begin oktober doen we natuurlijk VERLAG vanaf de beursvloer in de Franse hoofdstad, dus we houden je op de hoogte.”

    Moet het niet verSlag zijn? ;)

    -edit: Puntje voor jou-

    Login om te reageren
  5. tom zegt

    4 augustus 2008 om 20:05

    een coole retro style en high-tech zuinige auto met een zacht prijskaartje zou $$$$$$$$$$$ opleveren

    Login om te reageren
  6. GOD zegt

    4 augustus 2008 om 20:05

    “Hoe viert Citroën de 60ste verjaardag van de 2CV?”

    bedroevend

    Login om te reageren
  7. GOD zegt

    4 augustus 2008 om 20:06

    aan de andere kant wel gedurfd en dat respecteer ik wel

    Login om te reageren
  8. Jesper zegt

    4 augustus 2008 om 20:13

    “De eerste Eend uit 1948 was uitgerust met een 375 cc motor met een luchtgekoelde 4-takt 2 cilinder boxermotor, goed voor 8 pk.”

    Nooit geweten dat de eerste Eend 2 motoren had, of moest het misschien zijn;
    “De eerste Eend uit 1948 was uitgerust met een 375 cc luchtgekoelde 4-takt 2 cilinder boxermotor, goed voor 8 pk.”

    -edit: ga iemand anders pesten ;)-

    Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    4 augustus 2008 om 20:23

    Dumpen.

    Als er een nieuwe 2CV komt, moet die de filosofie van de originele volgen: Praktisch, comfortabel, goedkoop, …

    Jammer genoeg zal dat er niet van komen. Als er een 2CV-revival komt, zal het waarschijnlijk een te duur en met snufjes volgepropt trendmachientje worden. Pfff…

    Login om te reageren
  10. Adriaan W zegt

    4 augustus 2008 om 20:23

    met 2 motoren bestaat wel.. zoek maar es in Google achter 2CV sahara

    4 wiel aandrijving :-)

    grtz
    Adriaan (ook 2cv rijder)

    Login om te reageren
  11. niels zegt

    4 augustus 2008 om 20:25

    Zo te zien valt ‘ie wel op, in de zon dan.

    Login om te reageren
  12. Jesper zegt

    4 augustus 2008 om 21:01

    @ Adriaan W: zeg, Dennis kan prima voor zichzelf opkomen hoor :P

    @ Esprit: als we dan toch aan het mierenneuken zijn, de filosofie bij t ontwerpen van de 2CV was goedkoop, practisch, en moet in staat zijn een kratje eieren veilig en los in de achterbak te kunnen vervoeren ;)

    Login om te reageren
  13. Jochem zegt

    4 augustus 2008 om 21:02

    Hoe viert Citroën de 60ste verjaardag van de 2CV?

    Met een lelijk concept, wat vooral ook zo moet blijven!

    Login om te reageren
  14. DafMaf zegt

    4 augustus 2008 om 21:09

    Een nieuwe eend (geit voor onze zuiderburen) moet inderdaad vanuit ‘form follows function’ worden ontworpen. Als ik vandaag lees dat de moderne auto’s een nachtmerrie zijn voor de hulpdiensten, dan wordt het weer tijd voor een eenvoudige handige auto. Renault heeft al een opvolger voor de R4, de Logan MCV. No-nonse, veel auto voor weinig geld, licht, zuinig mooi vierkant aan de achterkant voor ‘veul spulle’ en klaar.

    Login om te reageren
  15. opa plas piemel zegt

    4 augustus 2008 om 21:21

    wel een erg modern ontwerp…hier willen de geitewollesokke niks van weten….dus de markt voor de 2 hands bx zal blijven bestaan.

    Login om te reageren
  16. zoepie zegt

    4 augustus 2008 om 21:29

    Beetje vreemd maar wel lekker …

    Login om te reageren
  17. robert zegt

    4 augustus 2008 om 21:38

    wat een gek ding! Ik vind hem leuk!

    Login om te reageren
  18. hamburger zegt

    4 augustus 2008 om 22:14

    @ Adriaan : noemt die “sahara” geen dyane?

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    4 augustus 2008 om 22:22

    Ik moet onwillekeurig denken aan zo’n vat waar waaghalzen mee van de Niagara Falls donderden :)

    Login om te reageren
  20. N!SS@N zegt

    4 augustus 2008 om 22:27

    Ik vind hem eigenlijk wel vet… Heel vet zelfs…
    Beetje meer respect voor merken die wel eens een gewaagd model op de markt durven te zetten. (Hè, BMW, porsche en anderen?)

    Login om te reageren
  21. hendrik zegt

    4 augustus 2008 om 23:26

    een KOEKBLIK!, dat is het. niet echt iets intressants of feestelijks voor een verjaardig, niet?

    Login om te reageren
  22. Mr.Abarth zegt

    4 augustus 2008 om 23:28

    Ehmm, wacht even.. Hier moet ik s even goed voor gaan zitten.. (even later..:)

    Boyd Coddington meets Star Trek? Bumblebee uit Transformers : The Movie II ?

    Dit is een mix van zoveel stijlen, beetje roadster, wat Science Fiction.. Ik heb de grootste respect voor de originele 2CV, ondanks dat de meeste Franse auto’s me niet zoveel doen, maar dit is t werk van een of andere geflipte kunstenaar, die om weer geld van de Soos te mogen krijgen, fanatiek aan de slag is gegaan met wat schroot.

    *Zet de ‘ontwerper’ op water en brood*

    Login om te reageren
  23. M Freak zegt

    4 augustus 2008 om 23:33

    Ik vind de voorkant van de bovenstaande concept toch wel erg vet hoor.

    Login om te reageren
  24. Jesper zegt

    4 augustus 2008 om 23:46

    @ Klassiekerrally : right on! :)

    behalve dat roept de auto echter veel meer associaties bij me op…
    ik vind de achterkant op een tankwagen lijken,
    en van ze zijkant is het net een beschuitblik :P

    Login om te reageren
  25. niels zegt

    4 augustus 2008 om 23:53

    ik vind het wel een beetje op een straalmotor van een boeing 747-400, 4 wielen eronder, neusje eraan, rainbow achterlich/derde remlicht en voor de finishing touch, jawel, een antenne :D

    Login om te reageren
  26. markieanta zegt

    5 augustus 2008 om 08:14

    Kansloos

    Login om te reageren
  27. Mairsil zegt

    5 augustus 2008 om 09:58

    Ik weet niet of ik hem mooi vind, maar het heeft wel een hoog “wat de fuck rijdt daar” gehalte, op een futuristische manier, en dat is toch wel een Citroen trademark uit de oude doos. Ik betwijfel alleen of je dit ook goedkoop kan massa-produceren, maar moet je je voorstellen dat 10% van de picanto’s en micra’s door zoiets vervangen zouden worden, wordt het straatbeeld toch een stuk interessanter van.

    Login om te reageren
  28. Dymf zegt

    5 augustus 2008 om 10:09

    zaag de bovenkant er af zet er een leuk ruitje op en je hebt best een tof autotje

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    5 augustus 2008 om 16:15

    Ehm, die Evoqué was toch niet van Citroën zelf? Dat staat zelfs in het artikel waar de link naar verwijst…
    Deze afgebeelde concept, die ook niet van Citroën is(!) mensen, is natuurlijk onrealistisch. Het uiterlijk is een beetje te, ehm, anders. Ik ben benieuwd naar de concept van Citroën zelf…

    @ hamburger; Nee, dat zie je toch. Op dat plaatje is het duidelijk een 2cv. De Dyane was bedoeld als de opvolger van de 2cv, met ongeveer dezelfde techniek, maar een ‘modern’ uiterlijk, bijvoorbeeld geen losse koplampen meer en een hoekiger koets.

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    5 augustus 2008 om 17:07

    als ie in deze hoedanigheid op de markt komt .. dan koop ik em zeker .. nieuw uit het doosje ..
    wat een super gaaf apparaat is dat .. wederom weer helemaal verliefd op een citroen-concept ..

    Login om te reageren
  31. kowalsk zegt

    5 augustus 2008 om 22:20

    Vast nergens goed voor maar wàt een vet ding!

    Login om te reageren
  32. 3-Serie zegt

    6 augustus 2008 om 09:44

    Ze hebben met de C3 picasso toch net een “eend” op de markt gezet? Ongeveer net zo lang en hoog, maar dan wel wat breder en erg praktisch….

    Login om te reageren
  33. JD zegt

    7 augustus 2008 om 14:58

    Zucht lezen sommige mensen die artikelen wel eens? Er staat nergens dat citroen de 60 jarige verjaardag van de 2cv viert met het concept dat op de foto staat. Het concept is zelfs niet eens door citroen gemaakt. Dit alles staat toch duidelijk in het artikel???? Waarom zijn er dan nog steeds mensen die er heel wat anders uit halen?

    Anyway ik ben zeer benieuwd waar citroen zelf mee op de proppen komt. Een heel gewaagd design of misschien wel helemaal geen opvolger.

    Login om te reageren
  34. Lorenz zegt

    7 augustus 2008 om 20:35

    weeral een lelijk idee van citroën.
    ieder zen smaak zeker :p

    Login om te reageren
  35. J. Stienstra zegt

    12 augustus 2008 om 17:17

    Oh en eh.. Lorenz.. het idee komt niet vanuit Citroën zelf hoor :p

    Login om te reageren
  36. mike zegt

    16 augustus 2008 om 14:34

    wat een lelijke bak. wacht maar, over 50 jaar zitten we op een andere planeet. wat een marsmannetjeautos wat we over 5o jaar krijgen. [heeft iets weg van een ufo]

    Login om te reageren
  37. pascal zegt

    18 augustus 2008 om 16:02

    wtf is dat??
    geinig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North