Neem een bedrag in gedachten en kijk dan hoe ver je van de vraagprijs afzit.
Klaar voor? Komt ‘ie: 15.000 Ekkermannen is wat de verkoper van deze rode 190 wil hebben voor zijn swekker-Merc. Wij Nederlanders kennen de originele baby-benz vooral als stinkende 190D. Nog niet al te lang geleden herontdekten talloze landgenoten het budget-statussymbool van weleer immers vanwege de toen nog geledende MRB-vrijstelling voor klassiekers. Dat betekende dat je lekker goedkoop diesel kon rijden, zonder daarbij in een extreem oncomfortabel en onbetrouwbaar hok te moeten rijden. De 190 is immers een van die eerste (nieuwe) klassiekers die je met goed fatsoen dagelijks in kan zetten. Sterker nog, in de juiste uitvoering heeft het nog wel een bepaalde swek ook.
Maar ja, goedkoop autorijden mag niet in Nederland. Zodoende zorgde de 190(D) er eigenhandig voor dat er tegenwoordig belasting moet afgedragen worden op auto’s totdat ze 40 jaar oud worden. De 190-revival was dan ook al snel weer voorbij. Alleen een paar optimistische youngtimerboeren proberen er nog de hoofdprijs voor te vragen. Misschien dat er in 2022 weer een (kleine) opleving komt, als de eerste benzine 190jes veertig jaar oud worden?
Er zijn echter ook 190-modellen die gewoon op merites de status van gewilde klassieker verdienen. In eerste instantie kan je daarbij denken aan de Evolution II (rijtest), maar ook een Brabus, nette 2.3-16, 2.5-16 of zelfs een goed bewaard exemplaar met zes-in-lijn is niet te versmaden. Een verswekkerde 2.0 met tupperware daarentegen hoort volgens de meesten onder ons waarschijnlijk niet in dit lijstje.
Dit exemplaar, dat pas sinds maart op Nederlands kenteken staat, heeft volgens de verkoper de Evo-look. Qua wielkasten kunnen we daar nog een beetje inkomen, maar de spoiler lijkt afkomstig te zijn van de IKEA. Er zitten een paar wielen op die verdacht veel lijken op een setje RH AG Cup jetsers. Op zich niet verkeerd, al is de kans groot dat het replica’s zijn. Verder zijn de achterlichten uiteraard ‘zwart gemaakt’.
Het interieur is redelijk ongemoeid gelaten, los van het stuur. Hier heeft een van de vorige eigenaren een enorm embleem opgeplakt. Ooit hing dit stijlvolle ding vrijwel zeker om de nek van een Oost-Europese gangster, maar een van de vorige eigenaren heeft ‘m waarschijnlijk van diens hals afgerukt na een gewonnen kooigevecht, bij wijze van trofee.
De verkoper doet zelf geen uitspraken over wat er onder de kap zit. De RDW biedt echter uitkomst: 1.997 liter meet het blok. Aangezien het een auto uit 1986 betreft kan het daarmee gaan om een motor die origineel 105 of 102 pk leverde. Over motorische wijzigingen wordt niet gesproken, dus die zijn er waarschijnlijk niet. Maar die uitlaten moeten op zijn minst goed zijn voor vijf pk extra niet? KOOP DAN!!1!
Dank Werner voor de tip!
66 reacties
Nu even een spuugje doen…
Aan
Mijn
Ogen
Veel van die ouwe bakken die door mutsen gereden werden omdat ze belastingvrij waren werden bizar slecht onderhouden en vielen van ellende bijna uit elkaar.
Even met de schroevendraaier al het plastic er af wippen en je hebt een nette klassieker. 1500 euries bieden en klaar….
Maar: er is wel goed voor gezorgd door de eigenaar, zoals @dees constateerde. Maar 15.000 euro is veel te veel voor zo’n wagen, zelfs wanneer de wagen door de verkoper wordt omschreven als:
[quote]
!!!!!!!!!!!!!! UNIEKE !!!!!!!!!!!
[end quote]
Sokken in slippers check
Matje check
VERKOCHT!
https://www.bva-auctions.com/v3/nl/auction/lot/34008/11021574?pid=2
Makkie:
Ongesorteerd ijzer prijs € 0,16 kg per 08-07-2018
Voor deze auto komt dat dan uit op 1230 kg (mats ik ‘m, want bij dit exemplaar is minstens 400 kg plastic) x 0.16 = € 196.80.
Ik kan met tikkie betalen of met PayPal.
Is dat logo op het stuur van zo’n 80’s busje zijn grille gejat ofzo?
Alles wat toen een Mercedes een Mercedes maakte zit er op subtiele wijze in verwerkt , destijds kreeg ik er geen een van de zaak want te duur, dat waren ze ook, maar zijn opvolger de eerste C-klasse heb ik wel gereden Voor een hele zes maanden toen blies ik de motor op en heb enorme ruzie met Mercedes Nederland gekregen. Het kreng ingeruild voor een probleemloze Laguna Serie 1 zeg maar de oer Laguna
Zekers.
De 190 heeft voor mij ook zeker charme.
Het design vind ik schitterend, meer Mercedes in een compact formaat kon niet.
Bruno Sacco was een genie in mijn ogen.
Zijn designs zijn heel geslaagd, alles klopt gewoon.
Kwa interieur is dit ook veel meer mijn ding dan de moderne juke-box dashboards.
Ik weet het, ik word oud..
Misschien dat kardes dit bij een Tofas Sahin kan doen in Turkije….. Kijk, een originele nette 2.6 automaat voor 6000 of deze knutselpakket 2.0 voor 15000?
Geinig. Zou er zelf niet in gezien willen worden maar zie de humor er van in.
‘Humor goes right out the door after hearing about the price…’
https://www.rieger-tuning.biz/article/00025032