Tesla Model S zakt compleet door het ijs bij remtest

Auteur: , 36 Reacties

Een Volvo S90 daarentegen doet het wel goed.

Model-S

Daar gaan we weer, een Tesla is keihard door het ijs gezakt bij een veiligheidsproef van een veiligheidsautoriteit. Het gaat hierbij om de automatische remfunctie van de Model S (rijtest). De Luxemburgse overheidsinstantie ILNAS (Institut Luxembourgeois de la Normalisation, de l’Accréditation, de la Sécurité et qualité des produits et services) liet de Model S los op een paar objecten, in de hoop dat de EV op tijd zou stoppen. Maar je raadt het al: dit gebeurde niet, ook niet bij de lage snelheid van 30 kilometer per uur. Een Volvo S90 die onderworpen werd aan dezelfde test slaagde wel met vlag en wimpel tot snelheden van 60 kilometer per uur. Verdammt! Dat is Luxemburgs voor verdammt

Stekkerpublicatie elektrek nam contact op met hun god en die sprak tot zijn discipelen met deze woorden:

ILNAS has refused to share the details of the test with us, including the test protocol, and therefore we’ve been unable to confirm that the test is valid or accurate. While we were not consulted by ILNAS in advance and only learned about the test through the media, we have obtained the vehicle identification number of the test car used and see it was built in 2015 and is registered as a rental car in Germany. We will continue to investigate to understand how the test was conducted and if it was done properly.

Op zich is het niet heel raar dat een onafhankelijke testinstantie een auto gebruikt die ‘gewoon’ aan een klant verkocht is. Dit elimineert immers de mogelijkheid dat een fabrikant een auto speciaal prepareert alvorens ‘m aan een testpanel over te dragen, met betere remmen of zachter plastic in het interieur of iets dergelijks. Tevens herkennen we niet direct een motief dat Luxemburg kan hebben om Tesla kapot te maken. Aan de andere kant snappen we ook wel dat Tesla graag meer data zou willen hebben over de testmethode en dergelijke, zodat ze inhoudelijk kunnen reageren op de bevindingen. Enfin, voor nu is het leed alweer geschied. Want als we Tesla’s Emergency Braking al niet kunnen vertrouwen, hoe zit het dan met alle andere autonome functies?



36 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Binnenkort een nieuwe ota-update.
En wat is nu de strekking van deze berichtgeving? Allemaal zelf blijven nadenken? Geen Tesla kopen?


Ik lees niet direct terug wat nu de gevolgen zijn of waarom er überhaupt een test is gedaan….

Maak er dan gewoon een compleet lulverhaal van over koetjes en kalfjes ofzo…..
@ablogjunk: Ach, laat jaapiyo af en toe lekker los gaan op negatieve Tesla-artikelen!
@ablogjunk: hou je niet van kritiek? Tesla’s zijn mooie auto’s maar remmen moet wel werken he…
@boomhauwer: de remmen werken wel, de automatische detectie die de remmen meent te moeten inschakelen doet het niet zoals verwacht. Als je zelf je voet op de rem zet, is er geen probleem.
@BaRa: is dat niet het stokpaardje van Tesla? De autopilot?.
@boomhauwer: een van de stokpaardjes, inderdaad. Er zijn echter twee manco’s aan dit verhaal. Een: de wetgever heeft nog steeds geen kader gecreëerd waarbinnen autonome voertuigen zouden kunnen functioneren. Lees: waar de verantwoordelijkheid van de bestuurder eindigt, en die van de fabrikant / het voertuig begint. Twee: de testorganisatie heeft geen technische details rond de proef vrijgegeven. Wat wel degelijk belangrijk is, omdat puntje een momenteel mankeert. Met andere woorden: zonder extra informatie kan hier weinig besluit uit getrokken worden.
@boomhauwer: Als je goed had gelezen dan had je gezien dat het mij alleen gaat om het ontbreken van een reden/conclusie/informatie…
@ablogjunk: wat voor een conclusie wil je dan?
Een Luxemburgse organisatie is met een aantal auto’s op een bepaalde snelheid op een voorwerp ingereden om te kijken of het automatische noodstop systeem dat tijdig zou voorkomen.
Bij de Model S was dat niet het geval, maar de organisatie heeft vooralsnog geen zin daar verder over te discussiëren, zodat Musk allerlei rookgordijnen gaat opwerpen. Bij deze ene auto was dit de uitkomst, mogelijk werken andere Tesla’s wel veel beter.
@hehe: wat ik veel opvallender vind, is dat wanneer je iets schrijft over Tesla wat ze niet bevalt.
Dat dan jouw privacy van hun kant uit volledig te grabbel gegooid wordt.
Ze gaan over the air jouw auto uitlezen en publiceren ook nog eens informatie over jouw auto, zoals dat dit een huurauto is geweest.
Dat vind ik echt niet kunnen.
via Android app
@boomhauwer: ik ben wel eens gered door het automatisch remmen. Naar een iets te mooie vrouw aan het kijken. Dat systeem kan uitgrschakeld worden.
Ik vind al die hulpmiddelen mensen lui en dom maken want straks is zelf opletten in het verkeer al te veel moeite
@rob5nismo: zijn we mooi 30 jaar te laat!
@rob5nismo: dat is het nu al. Heb ik liever een auto die remt voordat de appende facebookbejaarde het in de gaten heeft
@rob5nismo: klopt. Maar vergeet niet dat die hulpmiddelen er juist zijn omdat de mensen toch al “dom en lui” waren.
Volvo is hier toch een paar jaar geleden toch ook mee door het ijs gezakt?
@rufctr01: En de destijds nieuwe S-klasse. En vast nog meer.
@rufctr01: Ja was bij een perspresentatie toch? Of stond toen het systeem uit?!
@rufctr01: toen stond het systeem uitgeschakeld en dat was in een demonstratie aan de pers. een medewerker dacht dat het lampje diende te brandenom het in te schakelen terwijl dat in werkelijkheid het lampje brandt als het systeem is uitgeschakeld :D!

In testen doen die volvo’s het altijd uitstekend! Ik heb zelf op Lommel proving ground een paar keer mogen proberen van een opgeblazen auto aan te rijden en de volvo was mij telkens te slim af :p!
@technopatat: ik heb ook city safety in m’n Volvo, maar zou ’t graag eens testen zonder risico te lopen dat ’t faalt. Gewoon om te zien wat er gebeurt…
@henk_he: vandaar die opgeblazen auto :D, ik heb het 1x zelf geprobeerd om zo dicht mogelijk te eindigen met die hulp uit en die ballon heeft toch eventjes wat verder gerold :p!
Ach, tesla heeft vast wel weer een goed smoesje. Aan de andere kant worden er best vaak ook grote fouten gemaakt bij dit soort tests dus misschien is dat smoesje ook wel terecht.
@lekbak: Musk zal wel straks aankodingen laserpistolen te verkopen ofzo om de aandacht weg te trekken
@dees: The Boring Company is wat anders, hè. Persoonlijk ‘houdt die nu de aandacht weg’ om te helpen bij het opgesloten voetbalteam in een grot in Thailand.
Wie doet er dan ook een remtest op ijs?
Misschien remt hij alleen voor xxl modellen.
d
Denk dat ze niet willen delen hoe de test gedaan is zodat de bedrijven niet de software kunnen aanpassen om de test te herkennen, zoals dit wel eens gebeurd.

En dat het autostop systeem van Tesla waardeloos is toch al eens voorbij gekomen bij een test?
Ik ben geen Tesla fan maar het feit dat ILNAS haar onderzoek niet wil delen met Tesla, en dus de mogelijkheid ontneemt een potentiële tekortkoming in een veiligheidssysteem te analyseren, geeft voor mij aan dat ze andere bedoelingen hebben.
Dus alleen als er een object volgens de regels van Tesla zomaar op de weg verschijnt mag je erop rekenen dat de auto op tijd stopt. Ik stel voor alle kinderen, dieren en losgekomen vracht e.d die soms zomaar voor je auto terechtkomen te onderwijzen in deze protocollen…
Het is allemaal vaag..wat voor mening moet ik dan hebben.
@fiero:
Je hoeft helemaal geen mening te hebben.
https://youtu.be/FenPpiXtfDE
Ik snap wel dat ze de naam van die Luxemburgse instantie afkorten
Als een instantie de testgegevens niet wil overdragen dan moet je concluderen dat die organisatie niet de veiligheid voor ogen heeft. Mijn conclusie: die club is enger dan een Tesla op autopilot.
@w0o0dy: dat is wat Tesla zegt. Het is onwaarschijnlijk dat de gegevens nog openbaar worden, misschien is gewoon het verslag nog niet af.
Tesla: de auto die gebruikt is voor de test was een huurauto uit 2015… Kennelijk zegt deze informatie iets over de veiligheid van de auto…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).