De Civic Type R wordt de eerste hete Honda in een hele lange tijd, en hot hatch-liefhebbers zijn reuzenieuwsgierig. De Japanners stillen nu onze honger naar heet Hondanieuws. Een beetje.
Mocht je net als ondergetekende bij het lezen van de eerste regels driftig aan het kwispelen zijn van enthousiasme, dan moeten we je teleurstellen: dit is weer een concept. De echte Type R dient zich pas in 2015 aan, en dus is er nog eventjes tijd voor het verder hypen en teasen van de hete hatch die de concurrentie moet wegblazen. Net zoals bij de neverending NSX is er ook van de Type R een conceptversie II gebouwd, als voorloper op wat komen gaat.
Meer dan 280 pk
Onder de kap ligt een 2 liter i-VTEC-turbomotor die ‘meer dan 280 PS’ levert (een teasetruukje dat is afgekeken van Toyota) bij een toerental tot 7.000 tpm. Het wordt geen screamer zoals de Type R’s van weleer, wat deels wordt verklaard door de aanwezigheid van drukvulling.
Om de circuitwaardigheid te onderstrepen introduceert Honda een compleet nieuwe ‘+R’-modus (te activeren middels een knop naast het stuur), en verder heeft de auto een dempersysteem dat in 4 standen te verstellen is. Ook is een extra ‘stuurstang’ toegevoegd om de reactie van het koppel te minimaliseren, oftewel: om torque steer tegen te gaan. Wat precies met de finger quotes wordt bedoeld weten we niet, maar het lijkt ons dat dit een elektronisch hulpje is, en dat Honda niet een dubbele stuurstang monteert.
Made in England
De makers van de Type R opteerden ervoor niet te dubbelklutsen, maar heel puristisch voor een handgeschakelde zesbak te gaan. Menig purist zal instemmend knikken, ook al zal het de aanschafprijs een beetje opdrijven. De auto, die ‘in de loop van 2015’ bij de dealer staat, heeft de zware taak de huidige generatie hot hatches uit het water te blazen. Geen sinecure, met Seatjes en Renaultjes die al Nordschleife-tijden van onder de 8 minuten noteren.
Ben je al hongerig naar meer details? Honda zal ze ongetwijfeld druppelsgewijs blijven voeren, zodat we de complete auto ten tijde van zijn introductie al kennen, en al het enthousiasme effectief doodgeslagen is. Maar bekijk het van de positieve kant: nu zijn we nog erg enthousiast.
Update 01-10: Zojuist gaf Honda een video vrij, die ons verder moet opwarmen voor de Type R, en waarin alle superlatieven uit de kast worden gehaald. KLIK!
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
Geef mij maar een EK hatch , EG hatch of EF sedan, dit ding vind ik smerig.
gop1 zegt
@haaldie20inchvanjegolfaf: waar heb jij het over
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@gop1: Dat zijn generatie aanduidingen.
knipperlichtje zegt
Is het uiteindelijk toch nog goedgekomen! Prachtig front en de spoiler past perfect bij de achterlichten die ik normaal zo lelijk vind
arii zegt
Echt jammer dat in deze tijden een handbak ineens iets speciaals is
tupperware zegt
Helemaal goed, een hothatch mag best een beetje over de top ogen.
Persoonlijk vind ik 7000 toeren nog best netjes voor een turbo blok, bij de meeste andere merken is het boven de 5500 toeren over en sluiten.
Gelukkig zijn ze bij Honda wel zo wijs om er geen bejaarden automaatje in te lepelen. In een echte hothatch roer je gewoon zelf in de bak.
De gene die dat niet snappen begrijpen geen zak van het begrip hothatch.
Laat maar komen dus, het is immers bijna 2015 dus zo lang hoeven we nu ook niet mer te wachten.
ronaldddvos zegt
Dik
utregcity zegt
G.E.W.E.L.D.I.G.!
eklasse zegt
Die geblindeerde ramen zitten er niet voor niets op…
tupperware zegt
@eklasse:
Bekent met het begrip “concept”.?
eklasse zegt
@tupperware: bedoelde meer dat je hier niet in gezien wilt worden. ;)
toyotafortuner zegt
Eigenlijk toch wel een klein beetje jammer dat t geen screamer wordt..
Maar k ga m nog altijd tof vinden! Ziet er weer erg dik uit
pudi zegt
Eindelijk een civic die niet Wanna-be is
nasty zegt
Made in England? Toen Honda vanaf 2001 verschillende modellen in UK begon te fabriceren was er al een gruwelijk kwaliteitsverschil te zien. Onderdelen die werden uitgewisseld met andere europese merken deden vooral de ophanging geen goed. Spijtig dat dit terug britse makelij is dus…
super zegt
@nasty:
honda UK bouwt al sinds 92 accords en sinds 94 civics …
nasty zegt
@super: jij hebt het over de 5deurs modellen Civic, die waren ook shit. Heb de 1.5 vtec-e gehad (1995 spec)
De 3deurs modellen vanaf 1996 (EJ/EK) was Japans.
Vanaf 2001 (EP,EU) was Brits. Civic coupe (EJ/EM) zijn Amerikaanse makelij
gieltj zegt
Heel vet!
schuimbekje3 zegt
280 pk… dat gaat dus 30.000 euro worden aan alleen al BPM… tel daar 40.000 euro voor de auto zelf bij op en je zit op 70.000 euro voor een Civic die in Japan volgend jaar 20.000 euro moet gaan opleveren (en die je na 3 jaar, ivm de belastingen daar) voor 5.000 euro kunt importeren…
Die auto gaat nooit naar Nederland komen op een witte weg. Hoogstens grijs met RHD.
trustmeiamanengineer zegt
Nu hopen dat ze de CO2 uitstoot beter voor elkaar hebben dan Subaru, anders gaat het helaas de zoveelste kansloze Honda in Nederland worden.
SimonMc zegt
@trustmeiamanengineer: Je bedoelt de Subaru BRZ? In dat geval zal de uitstoot een heel pak lager zijn, gezien dit een 2 liter turbomotor wordt, en de Subara ( en Toyota natuurlijk) atmosferische exemplaren zijn.
Sracerr zegt
Ziet er lekker uit zeg!. Dit wordt weer een topper ondanks de nogal rokende cynische ondertoon in dit bericht en erg slim van Honda om lekker lang te “Teasen” bij een sportieve versie. Ze weten daar wat ze doen (alles blijft heel na langdurig planken) en gaan altijd hun eigen(wijze) weg. Vtec is coming yihaaaa!
callyromeo166 zegt
Vette bak!. Jammer dat er over deze auto’s zoveel bpm gaat. zelfde bij de mustang in Amerika, gaat als golfjes over de toonbank en hier is het iets exclusiefs. Zulke auto’s zijn bedoeld voor de alle man, die na zijn werk of in het weekend wil genieten van zijn auto. heel jammer dit nederland!!
importdevil zegt
@callyromeo166: HELEMAAL MEE EENS, zo denk ik er nou precies ook over. Ik vind het gewoon oneerlijke concurrentie, want de japanners zijn eigenlijk nog een stuk goed koper dan de europesche auto’s zoals de golf, maar omdat de BPM het lekker aanvuld is er niets interessant meer aan. Wij rijden echt gare bakken door die BPM. Terwijl wij in een golf rijden rijden de duitsers bijvoorbeeld in een Mercedes en dan heb ik het niet over de A of B klasse ;)
makkie zegt
Hebbuh!