• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda Civic Type R: 280+ pk en een handbak

Auteur: sir_smokalot, gepost 29 september 2014 om 07:43 – 24 Reacties

Afbeelding Honda Civic Type R: 280+ pk en een handbakAfbeelding Honda Civic Type R: 280+ pk en een handbakAfbeelding Honda Civic Type R: 280+ pk en een handbakAfbeelding Honda Civic Type R: 280+ pk en een handbak

Honda Civic Type R 2 Concept
De Civic Type R wordt de eerste hete Honda in een hele lange tijd, en hot hatch-liefhebbers zijn reuzenieuwsgierig. De Japanners stillen nu onze honger naar heet Hondanieuws. Een beetje.

Mocht je net als ondergetekende bij het lezen van de eerste regels driftig aan het kwispelen zijn van enthousiasme, dan moeten we je teleurstellen: dit is weer een concept. De echte Type R dient zich pas in 2015 aan, en dus is er nog eventjes tijd voor het verder hypen en teasen van de hete hatch die de concurrentie moet wegblazen. Net zoals bij de neverending NSX is er ook van de Type R een conceptversie II gebouwd, als voorloper op wat komen gaat.

Meer dan 280 pk

Onder de kap ligt een 2 liter i-VTEC-turbomotor die ‘meer dan 280 PS’ levert (een teasetruukje dat is afgekeken van Toyota) bij een toerental tot 7.000 tpm. Het wordt geen screamer zoals de Type R’s van weleer, wat deels wordt verklaard door de aanwezigheid van drukvulling.

Om de circuitwaardigheid te onderstrepen introduceert Honda een compleet nieuwe ‘+R’-modus (te activeren middels een knop naast het stuur), en verder heeft de auto een dempersysteem dat in 4 standen te verstellen is. Ook is een extra ‘stuurstang’ toegevoegd om de reactie van het koppel te minimaliseren, oftewel: om torque steer tegen te gaan. Wat precies met de finger quotes wordt bedoeld weten we niet, maar het lijkt ons dat dit een elektronisch hulpje is, en dat Honda niet een dubbele stuurstang monteert.

Made in England

De makers van de Type R opteerden ervoor niet te dubbelklutsen, maar heel puristisch voor een handgeschakelde zesbak te gaan. Menig purist zal instemmend knikken, ook al zal het de aanschafprijs een beetje opdrijven. De auto, die ‘in de loop van 2015’ bij de dealer staat, heeft de zware taak de huidige generatie hot hatches uit het water te blazen. Geen sinecure, met Seatjes en Renaultjes die al Nordschleife-tijden van onder de 8 minuten noteren.

Ben je al hongerig naar meer details? Honda zal ze ongetwijfeld druppelsgewijs blijven voeren, zodat we de complete auto ten tijde van zijn introductie al kennen, en al het enthousiasme effectief doodgeslagen is. Maar bekijk het van de positieve kant: nu zijn we nog erg enthousiast.

Update 01-10: Zojuist gaf Honda een video vrij, die ons verder moet opwarmen voor de Type R, en waarin alle superlatieven uit de kast worden gehaald. KLIK!

Ook interessant!

  • Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
    Koop de Honda Civic Type R van Max Verstappen
  • Onopvallende Civic Type-R
    Onopvallende Civic Type-R in het echt is incognito
  • nieuwe Civic Type R
    Aankomende Civic Type-R wordt absolute verkoophit
  • Nieuwe Civic Type R
    Nieuwe Civic Type R wordt episch (en minder lelijk)

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, civic, concept, Honda, parijs-2014, type-r, Video

Vorig bericht: « James Glickenhaus koopt unieke Ferrari van Pininfarina
Volgend bericht: Monster Truck-ongeluk Haaksbergen eist derde dode »

Lees Interacties

Reacties

  1. haaldie20inchvanjegolfaf zegt

    29 september 2014 om 07:51

    Geef mij maar een EK hatch , EG hatch of EF sedan, dit ding vind ik smerig.

    Login om te reageren
    • gop1 zegt

      29 september 2014 om 14:41

      @haaldie20inchvanjegolfaf: waar heb jij het over

      Login om te reageren
      • haaldie20inchvanjegolfaf zegt

        29 september 2014 om 16:12

        @gop1: Dat zijn generatie aanduidingen.

        Login om te reageren
  2. knipperlichtje zegt

    29 september 2014 om 07:55

    Is het uiteindelijk toch nog goedgekomen! Prachtig front en de spoiler past perfect bij de achterlichten die ik normaal zo lelijk vind

    Login om te reageren
  3. arii zegt

    29 september 2014 om 07:56

    Echt jammer dat in deze tijden een handbak ineens iets speciaals is

    Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    29 september 2014 om 08:03

    Helemaal goed, een hothatch mag best een beetje over de top ogen.
    Persoonlijk vind ik 7000 toeren nog best netjes voor een turbo blok, bij de meeste andere merken is het boven de 5500 toeren over en sluiten.
    Gelukkig zijn ze bij Honda wel zo wijs om er geen bejaarden automaatje in te lepelen. In een echte hothatch roer je gewoon zelf in de bak.
    De gene die dat niet snappen begrijpen geen zak van het begrip hothatch.

    Laat maar komen dus, het is immers bijna 2015 dus zo lang hoeven we nu ook niet mer te wachten.

    Login om te reageren
  5. ronaldddvos zegt

    29 september 2014 om 08:06

    Dik

    Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    29 september 2014 om 08:09

    G.E.W.E.L.D.I.G.!

    Login om te reageren
  7. eklasse zegt

    29 september 2014 om 08:25

    Die geblindeerde ramen zitten er niet voor niets op…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      29 september 2014 om 08:30

      @eklasse:
      Bekent met het begrip “concept”.?

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        29 september 2014 om 17:22

        @tupperware: bedoelde meer dat je hier niet in gezien wilt worden. ;)

        Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    29 september 2014 om 08:33

    Eigenlijk toch wel een klein beetje jammer dat t geen screamer wordt..

    Maar k ga m nog altijd tof vinden! Ziet er weer erg dik uit

    Login om te reageren
  9. pudi zegt

    29 september 2014 om 08:34

    Eindelijk een civic die niet Wanna-be is

    Login om te reageren
  10. nasty zegt

    29 september 2014 om 09:11

    Made in England? Toen Honda vanaf 2001 verschillende modellen in UK begon te fabriceren was er al een gruwelijk kwaliteitsverschil te zien. Onderdelen die werden uitgewisseld met andere europese merken deden vooral de ophanging geen goed. Spijtig dat dit terug britse makelij is dus…

    Login om te reageren
    • super zegt

      29 september 2014 om 13:22

      @nasty:
      honda UK bouwt al sinds 92 accords en sinds 94 civics …

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        29 september 2014 om 14:08

        @super: jij hebt het over de 5deurs modellen Civic, die waren ook shit. Heb de 1.5 vtec-e gehad (1995 spec)
        De 3deurs modellen vanaf 1996 (EJ/EK) was Japans.
        Vanaf 2001 (EP,EU) was Brits. Civic coupe (EJ/EM) zijn Amerikaanse makelij

        Login om te reageren
  11. gieltj zegt

    29 september 2014 om 09:14

    Heel vet!

    Login om te reageren
  12. schuimbekje3 zegt

    29 september 2014 om 10:27

    280 pk… dat gaat dus 30.000 euro worden aan alleen al BPM… tel daar 40.000 euro voor de auto zelf bij op en je zit op 70.000 euro voor een Civic die in Japan volgend jaar 20.000 euro moet gaan opleveren (en die je na 3 jaar, ivm de belastingen daar) voor 5.000 euro kunt importeren…

    Die auto gaat nooit naar Nederland komen op een witte weg. Hoogstens grijs met RHD.

    Login om te reageren
  13. trustmeiamanengineer zegt

    29 september 2014 om 10:31

    Nu hopen dat ze de CO2 uitstoot beter voor elkaar hebben dan Subaru, anders gaat het helaas de zoveelste kansloze Honda in Nederland worden.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      29 september 2014 om 21:45

      @trustmeiamanengineer: Je bedoelt de Subaru BRZ? In dat geval zal de uitstoot een heel pak lager zijn, gezien dit een 2 liter turbomotor wordt, en de Subara ( en Toyota natuurlijk) atmosferische exemplaren zijn.

      Login om te reageren
  14. Sracerr zegt

    29 september 2014 om 13:05

    Ziet er lekker uit zeg!. Dit wordt weer een topper ondanks de nogal rokende cynische ondertoon in dit bericht en erg slim van Honda om lekker lang te “Teasen” bij een sportieve versie. Ze weten daar wat ze doen (alles blijft heel na langdurig planken) en gaan altijd hun eigen(wijze) weg. Vtec is coming yihaaaa!

    Login om te reageren
  15. callyromeo166 zegt

    29 september 2014 om 14:07

    Vette bak!. Jammer dat er over deze auto’s zoveel bpm gaat. zelfde bij de mustang in Amerika, gaat als golfjes over de toonbank en hier is het iets exclusiefs. Zulke auto’s zijn bedoeld voor de alle man, die na zijn werk of in het weekend wil genieten van zijn auto. heel jammer dit nederland!!

    Login om te reageren
    • importdevil zegt

      30 september 2014 om 09:03

      @callyromeo166: HELEMAAL MEE EENS, zo denk ik er nou precies ook over. Ik vind het gewoon oneerlijke concurrentie, want de japanners zijn eigenlijk nog een stuk goed koper dan de europesche auto’s zoals de golf, maar omdat de BPM het lekker aanvuld is er niets interessant meer aan. Wij rijden echt gare bakken door die BPM. Terwijl wij in een golf rijden rijden de duitsers bijvoorbeeld in een Mercedes en dan heb ik het niet over de A of B klasse ;)

      Login om te reageren
  16. makkie zegt

    29 september 2014 om 17:26

    Hebbuh!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North