• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda doet stap achteruit met bediening airco

Auteur: Loek, gepost 30 maart 2020 om 19:56 – 40 Reacties

Honda Jazz

Touchscreen wordt knopjes – klinkt als achteruitgang, maar Honda doet het toch.

Niet alle vooruitgang is daadwerkelijk een stap vooruit. Of nou ja, laten we het gewoon houden op dat elk voordeel ook z’n nadeel heeft. Een touchscreen, bijvoorbeeld. Op je smartphone, als je gewoon je ogen op je scherm kunt houden, helemaal prima. In een auto moet je je ogen echter op de weg houden. Dan kan zo’n scherm je gigantisch afleiden.

De bediening is namelijk niet erg intuïtief. Je voelt niet waar je drukt en je moet meestal op het scherm kijken om te zien wat je hebt gedaan. Audi lost dergelijke zaken op met ‘haptische feedback’, maar dan nog is het nog niet zo fijn als gewoon een knopje indrukken. Niet erg modern, maar als het werkt: who cares?

Honda ging voor de bediening van hun airco een stapje vooruit. Dat ging via een scherm in sommige modellen van het merk. Het leek erop dat dit systeem zijn weg ging vinden in meerdere modellen van het merk. Zoals bijvoorbeeld de nieuwe Jazz. Maar die kreeg weer ‘gewoon’ airco met knopjes.

Volgens de projectleider van de Jazz Takeki Tanaka heeft dat te maken met de wens van de klant. De bediening van het touchscreen van Honda kon niet op veel lof rekenen. Het werkt niet intuïtief omdat je op het scherm moet kijken om te zien wat je doet. Met het ‘oude’ systeem kun je meer op de tast bedienen en dus je aandacht beter op de weg houden.

Moet de industrie dit voorbeeld volgen? Of is moderniteit sowieso de manier van aanpakken en moet het maar allemaal zo blijven? Het is in ieder geval een interessante keuze in deze tijd. (via Autocar)

Ook interessant!

  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken
  • Honda's blijven steken
    Honda's blijven steken in 2002, frappant

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Honda, jazz

Vorig bericht: « LEGO komt met de Dodge Charger uit Fast & Furious
Volgend bericht: De 14 duurste auto’s die amper 200 km/u halen »

Lees Interacties

Reacties

  1. monsieurleloure zegt

    30 maart 2020 om 20:02

    Er gaat niets boven bediening zoals deze.
    https://i.imgur.com/jLkgGMW.png

    Login om te reageren
    • peter_akerboom zegt

      30 maart 2020 om 20:03

      Automatisch werkt prima over het algemeen!
      Maar knopjes boven touch!

      Login om te reageren
    • ruben_vandenberg zegt

      31 maart 2020 om 03:39

      @monsieurleloure: lexus is200/300

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        31 maart 2020 om 09:27

        @ruben_vandenberg: j

        Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        31 maart 2020 om 09:27

        Jij mag niet meer raden ?

        Login om te reageren
        • ruben_vandenberg zegt

          1 april 2020 om 08:50

          @monsieurleloure: ik heb er zelf 1 gehad..dus niet zo moeilijk

          Login om te reageren
  2. bpc zegt

    30 maart 2020 om 20:13

    Knopjes!!! Haal de knopjes terug met spoed! En als eerste de draaiknop voor het volume van de radio, een radio zonder draaiknop is kansloos

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 maart 2020 om 07:04

      @bpc: eigenlijk vind ik de luider/stiller knoppen op het stuur best een prima alternatief.

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    30 maart 2020 om 20:17

    Het allerbeste is nog zoals bij mijn Citroën C6, met een scherm dat meestal denkt dat het in een C6 zit, maar soms denkt dat hij in een 307cc zit of een C5 break. En voor de middenconsole zijn er zoveel knopjes willekeurig uit de schappen van Peugeot geplukt dat je zelf soms ook niet meer weet in wat voor auto je zit.

    En dankzij de ondoorgrondelijke Franse logica laat je het vanzelf wel uit je hoofd om aan die knopjes te zitten. En kan je je puur op het autorijden concentreren, super veilig.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      30 maart 2020 om 20:26

      Lang leve de logica van een saaie Golf 1 t/m 7.

      Login om te reageren
    • emping zegt

      31 maart 2020 om 12:12

      @moveyourmind: lekker alles met de Franse slag in elkander geschroefd en geëngineerd. Franse rommel.

      Login om te reageren
  4. White_Lightning zegt

    30 maart 2020 om 20:28

    Ik zeg gewoon: “Hey BMW, ik heb het koud.” Niks knopjes of schermen…

    Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      30 maart 2020 om 21:10

      Ik zou mij kapotschamen in mijn 1tje als ik tegen mijn auto moet praten.

      Of met je vinger een cirkelbeweging in de lucht maken.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 maart 2020 om 10:32

        Je zit in je eentje in je auto en je schaamt je om tegen je auto te praten? Schaamte waarvoor? Tegenover wie? Sta je al onder behandeling bij een psycholoog?

        Login om te reageren
    • wif1 zegt

      31 maart 2020 om 12:56

      @White_Lightning: Wat doet ie als je zegt “Hey BMW, ik ben een beetje geil…”

      Login om te reageren
      • White_Lightning zegt

        31 maart 2020 om 13:22

        Nog niet geprobeerd. Misschien komen er dan harde knopjes tevoorschijn? Ik houd je op de hoogte.

        Login om te reageren
  5. grasvreter zegt

    30 maart 2020 om 20:31

    Ergste is nog als je radio geen draaiknop heeft, en je een knopje steeds in moet drukken. Maar nog erger als je je volume op touchscreen moet doen. Zoals in die elektrische porche. Om te janken.

    Ik wil altijd knopjes.

    Login om te reageren
  6. karaya zegt

    30 maart 2020 om 20:40

    (draai)knoppen, schuiven en ouderwetse tellers aub

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 maart 2020 om 10:33

      Nou ja schuiven, dat werden toch al snel stofnesten. Blijf dat die afgeschaft zijn.

      Login om te reageren
  7. thomassnelweg zegt

    30 maart 2020 om 20:43

    Knopjes graag! Lijkt mij meestal ook veel veiliger dan touch. Stembesturing kan misschien ook veiliger dan touch, maar er gaat niets boven knopjes.

    Login om te reageren
  8. arjan916 zegt

    30 maart 2020 om 20:50

    Goed bezig Honda! Tijd dat andere fabrikanten volgen

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      30 maart 2020 om 21:14

      @arjan916: die andere fabrikanten heten Mazda.

      Login om te reageren
  9. red5 zegt

    30 maart 2020 om 20:50

    Gelukkig, hoe meer knoppen (en analoge meters), hoe beter!

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      30 maart 2020 om 21:00

      @red5:

      Dat ben ik niet helemaal met je eens. Om maar als voorbeeld te geven dat mijn stuurwiel 19 (!!) knoppen heeft.

      Login om te reageren
  10. techniekmeneer zegt

    30 maart 2020 om 20:55

    Touchscreen is leuk voor een radio/navi, maar meer ook niet.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      31 maart 2020 om 08:59

      Ook voor een navi vind ik het alleen maar handig tijdens stil staan. Tijdens het rijden is het fijner met een draaiknop even wat wijzigingen of een tussentijdse POI op te zoeken:

      Als je weet dat je optie vier moet hebben geef je drie tikjes aan het draaiwiel en je weet dat je de juiste optie hebt. Je hoeft niet naar het scherm te kijken om je vinger op de juiste keuze te mikken, vol geconcentreerd omdat je over een klinkerweg rijdt en je anders optie 3 of 5 uitkiest en vervolgens dezelfde actie nog een keer dusdanig geconcentreerd mag doen omdat je anders “route starten” selecteert in plaats van “terug”, wat er direct naast zit.

      Login om te reageren
  11. Shaw zegt

    30 maart 2020 om 20:57

    Hulde voor Honda! De juiste weg..

    Login om te reageren
  12. lekkerlinksrijden zegt

    30 maart 2020 om 21:13

    Slimme man, luistert naar zijn klanten. Zouden er meer moeten doen

    Login om te reageren
  13. mustang750supersnake zegt

    30 maart 2020 om 23:18

    zolang die 3 knoppen bij m’n vriendin maar blijven…..

    Login om te reageren
    • porker zegt

      31 maart 2020 om 08:19

      @mustang750supersnake: ik denk dat velen dit dachten. Jij zegt het gewoon.

      Login om te reageren
  14. ericd zegt

    31 maart 2020 om 08:32

    Prima van Honda! Die schermen met vette vingers zien er niet uit. Schijnen ook bacteriehaarden te zijn. Kleine knoppen zijn dat ook, maar je bent niet bezig met door swipen e.d.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      31 maart 2020 om 09:22

      @ericd:

      Alsof je telefoon dat niet is, en die had je zelfs tegen je gezicht….

      Login om te reageren
  15. gasterplancke zegt

    31 maart 2020 om 09:44

    Handels en schuiven graag.

    Login om te reageren
  16. kminne zegt

    31 maart 2020 om 10:29

    Touch screens zijn een ergonomische en veiligheidstechnische ramp en zouden volledig uit auto’s verbannen moeten worden. Gelukkig dat Honda het licht weer begint te zien. Wie volgt.

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    31 maart 2020 om 10:36

    Nu ben ik niet neutraal op dit onderwerp maar als je gewoon een goede airco monteer dan hoef je maar één keer het menu in, je stelt de temperatuur in, drukt op “auto” en klaar. Alleen de ontwaseming functie gebruik ik wel eens in de winter.

    Login om te reageren
  18. hanso zegt

    31 maart 2020 om 11:46

    Ik hoop dat de touchscreen hype in de autowereld snel voorbij is. Touchscreens werken niet alleen zeer slecht omdat je moet kijken waar je drukt maar er zitten ook permanent vingerafdrukken op.

    Login om te reageren
  19. dtwo zegt

    31 maart 2020 om 12:21

    “Sjezus wat belachelijk, die knoppen voor de airco, doe die es heul gauw in een touch screen stoppen!1!”, aldus geen enkele consument ooit.

    Login om te reageren
  20. snuif zegt

    31 maart 2020 om 12:35

    Ik blijf wachten op holografische knoppen met haptische feedback. Tot die tijd zouden alle fabrikanten juist voor temperatuur/airco echte knoppen moeten blijven gebruiken. just my 2 cents

    Login om te reageren
  21. sleepyj zegt

    31 maart 2020 om 12:38

    Draaiknoppen, ten alle tijden. Volume van radio, climate control, en vele andere zaken. Dat werkt al jaren. Ik vind die touchscreens in auto’s sowieso niks. Ergonomisch op vele vlakken een achteruitgang. (Niet allen) goede keuze van Honda.

    Login om te reageren
  22. k20r zegt

    31 maart 2020 om 23:37

    Basale bediening als temperatuur, volume, raamontwaseming, spiegel en achterruit verwarming hoort niet op een touch screen.
    Meest domme ontwikkeling ooit. Onvindbaar zonder je ogen van de weg te halen.

    En wat ik lees “hey BMW ik heb het koud” zou nog steeds kunnen met knoppen en combinatie scherm/Navi. Knoppen zijn toch gekoppeld aan een computer. Dus beiden mogelijk en in dashboard voor je of hid zou je het resultaat zien wat je hebt uitgevoerd.

    Dus modernisering is mogelijk met reguliere knoppen die veel duidelijker en veiliger zijn

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North