Langzame dure auto’s. Perfect voor Nederland dus!
Vanwege de omstandigheden in de wereld staat niet iedereen er bij stil, maar rond dezelfde periode is de maximale snelheid in Nederland verlaagd. Het is nu niet toegestaan om harder te rijden dan 100 km/u. Althans, overdag. Dus voor iedereen in de randstad verandert er de facto niet zo heel erg veel. Je bent al lang blij dat het überhaupt rijdt.
Een auto met een hoge topsnelheid is dus absoluut niet nodig. Dus we hoeven niet te kijken naar een auto met veel power. Maar je wilt wel veel luxe in een aangename auto. Daarom gaan we kijken naar de duurste auto’s die de 200 km/u níet halen.
Dan komt nu even de langste disclaimer die we ooit hebben gemaakt bij een lijstje. Om te voorkomen dat het lijstje vol staat met pickups, MPV’s en bestelwagens, hebben we die níet meegenomen. Ook de SUV’s en terreinwagens hebben we eruit gelaten. Anders heb je alleen maar G-Klasses. Om te voorkomen dat het lijstje identiek is aan het aanbod op de Volvo website, hebben we één model meegenomen. Volvo ’s zijn relatief prijzig en tegenwoordig begrensd op 180 km/u. Anders nog? Nope, hier komen ze! We zijn uitgegaan van de hoogste nieuwprijs van auto’s die niet harder dan 200 km/u konden rijden. We beginnen meteen lekker bij 68.995 euro.
Lexus ES300h President Line
Nieuwprijs: € 68.995
Bouwjaar: 2020
Topsnelheid: 180 km/u
We beginnen het lijstje met langzame dure auto’s met deze Lexus. De ES300h is misschien wel de meest perfecte auto voor Nederlanders. Lekker comfortabel, erg luxe en vooral: niet snel. Bij 180 km/u is het namelijk al afgelopen. De weg ernaar toe is ook geen haastklus. Ondanks dat je met 184 pk voldoende power hebt om met het verkeer mee te komen, moet je geen haast hebben. Het voordeel is dat de ES300 voornamelijk op comfort is afgestemd. De President Line is waanzinnig compleet, de motorcombinatie is erg soepel en stil en de wegligging is op zuiver comfort afgestemd. De perfecte auto om dus lekker te onthaasten.
Morgan Plus 8 3.9
Nieuwprijs: € 69.383
Bouwjaar: 2001
Topsnelheid 200 km/u
De Morgan Plus 8 is aanzienlijk minder comfortabel dan de Lexus. Sterker nog, de kans bestaat dat je geen wens hebt om sneller te rijden dan 200 km/u, wat de hoogst mogelijke snelheid is in deze auto. In de Morgan Plus 8 gaat alles om beleving. De 3.9 V8 met 190 pk draagt daar aan bij. De motor is een zeer prettige metgezel, maar het apparaat zuipt als een malle, helemaal als je dat afzet tegen de prestaties. Maar dat maakt helemaal niets uit. In de Morgan Plus 8 beleef je klassieke sportwagen sensaties in een relatief moderne auto.
Lexus GS300h President Line (L10)
Bouwjaar: 2018
Nieuwprijs 69.645 euro
Topsnelheid: 190 km/u
Deze auto geldt min of meer als voorloper van bovenstaande Lexus ES300h. De aandrijflijn is ongeveer gelijk, dus de prestaties schelen ook niet veel. Toch zijn het compleet andere auto’s. De GS300h is een zeer ondergewaardeerde auto. Deze generatie was gezegend met misschien wel het beste onderstel in zijn klasse. De ‘300h’ is daadwerkelijk een zuinige motorvariant, maar vanwege beperkte subsidies reed men liever wat anders. De vanafprijs van de GS300h was overigens veel lager. De President Line is eigenlijk voorzien van elke mogelijke optie. Zie het als een volgepakte BMW 520i, die je voldoende tegenkomt in Nederland.
Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel 4Matic Combi (S124)
Nieuwprijs: 70.359 euro
Bouwjaar: 1995
Topsnelheid: 188 km/u
Vroeger was alles nog simpel. Mercedessen kwalitatief gezien heel erg goed, heel erg duur en niet al te snel. Mercedessen uit deze periode zijn langlopers, geen hardlopers. Net als bij Porsche Carrera’s is de duurste ook de langzaamste. In dit geval wordt de topsnelheid beperkt door de vierwielaandrijving en het feit dat het een stationwagon is. De sedan met achterwielaandrijving haalde namelijk 202 km/u. Dankzij de vierwielaandrijving en het onverwoestbare karakter van de auto was het niet alleen een van de duurste auto’s om te kopen, maar was het ook de laatste die je ooit zou kopen.
Mercedes-Benz S350 Turbodiesel (W140)
Nieuwprijs: € 70.971
Bouwjaar: 1996
Topsnelheid: 185 km/u
Deze auto toont aan hoe snel de dieseltechnologie sprongen heeft gemaakt. Niet op het gebied van verfijning, want deze motoren liepen soepel als naaimachientjes. Wederom was dit een raszuivere langloper. Op het gebied van zuinigheid was het niet heel erg spectaculair en qua prestaties al helemaal niet, want bij 185 km/u was de koek op. Een perfecte langzame dure auto dus. Nu was de W140 wel een type auto waarmee je urenlang 185 km/u kon volhouden. Een van de fijnste auto’s om Europa mee te doorkruisen, mits haast geen issue is, uiteraard.
Volvo 780 Coupé
Nieuwprijs: € 71.629
Bouwjaar: 1988
Topsnelheid: 188 km/u
Ja, Volvo heeft al eens eerder een langzame dure auto op de markt gebracht die niet vooruit te branden is. De Volvo 780 is een Zweedse exoot. Die zijn er niet heel erg veel. Als je er zo naar kijkt, lijkt de 780 ook niet zo bijzonder te zijn. Op het eerste gezicht is het gewoon een Volvo 700: rechttoe, rechtaan en vertrouwd.In tegenstelling tot de Volvo 262C (zijn voorganger), was de 780 veel eleganter en chiquer. Qua motoren was er voldoende te kiezen. Geen motor kwam te kort, maar geen motor presteerde uitstekend. De V6 (die wij in Nederland kregen) hield het bij 188 km/u voor gezien.
Volvo V90 T8 Recharge R-Design
Nieuwprijs: € 73.995
Bouwjaar: 2020
Topsnelheid: 180 km/u
Werkelijk alles is dik aan deze stationwagon. Het is wellicht de fraaiste ‘Wagon in zijn klasse. Met 400 pk zul je nooit vermogen te kort komen. De R-Design uitvoering is lekker dik, zeker in het blauw. Maar alleen die beperkte topsnelheid. Met deze auto accelereer je in notime naar zijn topsnelheid. Zelfs een XC90 is bovengemiddeld vlot met deze aandrijving, dus in deze lagere en lichtere stationwagon zit je zo op die 180 km/u. Wat dat betreft kun je beter kiezen voor de luxere Inscription en de iets minder potente T6 Recharge, je hebt er toch niets aan. Nu is het vooral een langzame dure auto: perfect voor het lijstje, maar niet in het echt.
Toyota Mirai FCEV Executive
Nieuwprijs: € 80.160
Bouwjaar: 2020
Topsnelheid: 178 km/u
Het is niet zo dat Toyota expres langzame auto’s bouwt die veel geld moeten kosten. De Toyota Mirai is vooral een heel erg bijzondere auto. De Mirai heeft ook een elektromotor, net als elke andere elektrische auto. Het verschil met de traditionele EV’s is dat de Mirai loopt op waterstof en een véél kleiner accupakket heeft. De waterstoftanks zijn kleiner en lichter dan reguliere accu’s: ergo, je neem minder onnodig gewicht mee, laden is véél sneller gedaan en je hebt een grotere actieradius. De Mirai is de eerste echte volwaardige waterstof auto en net als de eerste plasma-TV vrij prijzig. De auto wordt gebouwd in de fabriek waar de legendarische Lexus LF-A ook werd vervaardigd. Dat was geen langzame dure auto. Verre van.
Tesla Model S 85
Nieuwprijs: € 83.150
Bouwjaar: 2013
Topsnelheid 200 km/u
De Model S toont aan hoeveel Tesla voorsprong (nog) heeft op de concurrentie. Want in de zomer van 2013 kon je deze Model S 85 bestellen. Deze ging in 5,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid was aanvankelijk 200 km/u, waarschijnlijk begrensd, want het vermogen van 367 pk was voldoende voor meer. De actieradius was 460 km volgens de NEDC. Toegegeven, dat is met de WLTP al gauw 360 km en in het echte leven 300 km/u. Maar de Duitse merken zitten pas nu ongeveer op het niveau van de Model S van 7 jaar geleden als het gaat om elektrische aandirjving.
Donkervoort D8-150E Sport
Nieuwprijs € 85.377
Bouwjaar 2011
Topsnelheid 200 km/u
“Joop, hebben we eigenlijk al getest wat de topsnelheid is van de D8-150??”
“Nee, maar vul maar 200 km/u in, het maakt toch niemand uit als je zo snel op de 100 km/u zit”.
Zo zal het ongeveer wel gegaan zijn. De Donkervoort D8-150 is een in Nederland gebouwde sportwagen. De Audi-motor was in dit geval goed voor 150 pk, alhoewel de meeste D8’s waarschijnlijk de sterkere motor hebben met 180, 210 of 270 pk. Logisch, want je betaalt voornamelijk voor feit dat het een met de hand gebouwde sportwagen is die niet uit elkaar valt.
Toch, als je ging voor de D8-150E betaalde je 85 mille, terwijl de auto volgens Donkervoort en de zijnen niet harder ging dan 200 km/u. Reken maar dat je tot de 200 km/u de grootst mogelijke lol hebt, dat het je totaal niet uitmaakt. Kleine kanttekening, de kans dat iemand in Nederland in 2011 nog een D8-150 bestelde is nihil.
Land Rover Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 HSE Dynamic
Nieuwprijs: € 92.690
Bouwjaar: 2019
Topsnelheid: 200 km/u
Dit is een enorm polariserende auto. De gemiddelde petrolhead moet er níets van hebben, maar er zijn genoeg mensen die deze niche wél begrijpen. Nuchter beschouwd is het een twee ton zware auto met viercilinder diesel motor die bijna een ton moet kosten. Maar mensen zien een open dak, een relatief zuinige diesel die snel genoeg is voor ze en een rijke uitrusting. Deze Evoque is leuk speelgoed en dat mag wat kosten. Het is alleen geen speelgoed waar de petrolhead direct blij van wordt. Wat het vooral is, is een langzame en dure auto.
Tesla Roadster Sport
Nieuwprijs: € 117.810
Bouwjaar: 2011
Topsnelheid: 200 km/u
Nog een Tesla. Nog een auto waarbij de topsnelheid vrij discutabel is. Dus of het nu een top voorbeeld is van een langzame dure auto, is voer voor discussie. Toch was 200 km/u in 2011 de opgegeven topsnelheid. Wederom grote kans dat bij de eerste update het apparaat een stukje sneller ging. Grappig dat het hier mee begon voor Tesla. Tegenwoordig is het een van de meest populaire automerken in Nederland (qua verkopen van nieuwe auto’s) terwijl het tien jaar geleden net van de grond kwam. De Roadster was een echt hebbedingetje met bijbehorend prijskaartje. Tegenwoordig koop je er een Model S Performance voor met 17 mille aan wisselgeld.
Fisker Karma EcoChic
Nieuwprijs: € 133.705
Bouwjaar: 2013
Topsnelheid 200 km/u
Ah, hoe de tijden veranderen. Nog niet zo heel lang geleden was het nog de vraag welke fabrikant het ging maken: Tesla of Fisker. Fisker leek aanvankelijk de betere papieren te hebben. Hij ontwierp de basis van de Model S én de Karma, maar de Karma was fraaier. Een rijdende concept car. Helaas was de betrouwbaarheid ook die van een rijdende concept car. Het bedrijf had de grootst mogelijke moeite om de schaalvergroting aan te kunnen. De Karma was een gavere auto dan de Model S, maar het idee achter Tesla was beter uitgewerkt. Ook was de Karma zeer prijzig, zeker als je bedenkt dat ‘ie niet harder ging dan 200 km/u.
Rolls-Royce Silver Spur III Touring Limousine
Nieuwprijs: € 439.240
Bouwjaar: 1995
Topsnelheid: 200 km/u
Bij deze nemen we graag een slag om de arm. Van alle Rolls-Royces waarvan de prijs bekend is, is dit de duurste. Er waren echter nog duurdere modellen. Het nadeel is dat Rolls-Royce absoluut niet scheutig was met informatie in deze periode. Laten we het erop houden dat zowel de prijs als de topsnelheid voornamelijk een indicatie zijn. Nu is dit een van de weinige auto’s waarbij je de V8 juist rustig wil laten spinnen in plaats van op zijn staart trappen. Het is tevens een van de laatste ‘echte’ Rolls-Royces en alleen daarom al bijzonder cool. Het is de duurste langzame auto die we kennen.
Ondanks dat we deze lijst met de grootst mogelijke zorg hebben samengesteld, bestaat de kans dat we een auto over het hoofd hebben gezien. Mocht je er een missen, kun je het altijd laten weten in de comments!
fastforward zegt
Relevant lijstje. Kunnen jullie ook een lijst maken met de leukste, traagste auto’s om te rijden? Wat voor een aandrijflijn zou je kiezen?
jibbe zegt
Ik heb zelf een golf 1 cabrio met een 3traps automaat, 0 naar 100 in een halve minuut maar wat is dat een feest om in te rijden!
Paul58 zegt
@jibbe: gaaf een mk1, iconisch! Auto’s hoeven niet snel of duur te zijn om lol te hebben. Zelf voor twee jaar een blauwe gtv 1.8 uit 1998 gereden. Niet bijster snel in rechte lijn maar wat een leuke funauto op bochtige weggetjes. Kostte geen drol en toch veel lol aan beleefd:).
phdg zegt
@fastforward: fiat panda 4×4 maakt niet uit oud of nieuw, traag zijn ze allemaal maar wel fun!
tenaci zegt
@fastforward: m’n Daf 66 met z’n 1.1 gaat nauwelijks harder dan 130, maar altijd schik om mee te rijden. Driften kan hij ook best aardig. Wel zit het in de planning een motorswap te doen. Een 1.4 uit de volvo 340 past er vrij gemakkelijk in.
Henk_he zegt
Topsnelheid… Voor 99% van alle autokopers niet meer dan een getal uit de folder.
brammetjedeb zegt
@Henk_he: nou, inderdaad. En ‘je moet geen haast hebben, hij kan maar 185’ moet je ook om lachen. Ooit een keer 210 op de teller mee mogen rijden, niet mijn ding op de openbare weg.
Calimero zegt
Leuk lijstje met gelukkig ook heel verschillende auto’s uit afwijkende periodes.
Tegenwoordig is het meer regel dan uitzondering om met je 1.0’tje 3 cylinder 200 km/u of meer aan te tikken dus zal het voor sommigen een deceptie zijn om te lezen dat veel grotere en duurdere auto’s dit niet konden halen. 200 km/u was magisch.
De 780 heb ik altijd een mooie auto gevonden. Ik weet nog dat ik dit kenbaar maakte aan iemand die Volvo specialist is ( of was) die zei alleen maar ” nooit aan beginnen, verder geen commentaar”
De Karma heb ik ooit op 500 mtr van mijn huis gespot. Best een indrukwekkende auto om te zien en heel wat anders dan toen de Model S.
SpiderIV zegt
mooi lijstje.
Afgezien van een jeugdzonde altijd Italiaans gereden en dat tot volle tevredenheid.
Maar die Volvo 780 Coupé heeft altijd iets van “graag willen hebben” gehad. Fraai stoer ding.
polpol33 zegt
@SpiderIV: logisch!
De 780 is getekend door Bertone.
posthumus zegt
@polpol33: Betrone moest z’n nieuwe liniaal even uitproberen :)
saxoke zegt
Leuk lijstje. Vooral als je kijkt hoe traag oudere dikke autos zijn. Zo moet je bvb eens een doordeweekse hothatch, zoals bvb de Leon Cupra van nu, eens vergelijken met bvb een Ferrari Testarossa. Niet naar de 0-100 kijken, maar wel naar de 100-200. Je zou versteld staan ?
tmenges zegt
Toch een beetje gek lijstje eigenlijk, dat zo’n oude E-klasse diesel krap 200 haalt vind ik niet heel gek maar zet er dan geen begrensde modellen tegenover die zonder die begrenzing dik over de 200 redden.
elemento zegt
@tmenges: vroeger hadden wij 300 turbodiesel..die tikte 220.
phevtreb zegt
@elemento: maar dat was geen 4-matic en waarschijnlijk ook geen stationcar?
seanxtype zegt
780 is er ook met turbo blok. Dat zijn geweldige blokken en heel simpel te voorzien van meer, veel meer vermogen. Dan vliegt hij zat modern spul voorbij
phevtreb zegt
@seanxtype: volgens mij alleen geleverd in Italië met turbo? Wel veel daarvandaan hiernaartoe gehaald volgens mij..
phdg zegt
@phevtreb: zelfs met de 2,3 turbo diesel als ik het mij goed herinner?
phevtreb zegt
@phdg: 2.4 was dat, een 6 in lijn van Volkswagen, lagen in de VW LT
polpol33 zegt
@seanxtype: ja vast. Totdat je een bocht tegenkom. Dan vliegt de Volvo er uit…
polpol33 zegt
@polpol33: tegenkomt
phdg zegt
@polpol33: https://youtu.be/88-xtMpJZ0Q
polpol33 zegt
@phdg: ????
Lachen!
Mijn ervaring met Volvo stations en bochten maken zijn niet zo positief…
Sorry, maar als BMW (X5,120i) en Porsche (911 en Boxster) rijder kon ik er niet zo goed mee uit de voeten als ik mijn rijstijl aanhoud.
seanxtype zegt
Valt wel mee hoor liggen prima op de weg. Net als de 740 zijn die prima strak sturend te maken
Kvgorp zegt
Jimny rijd 140-145 km/h (als je durft) en we weten allemaal wat die kost tegenwoordig. Wat dat betreft ben ik blij met de snelheid verlaging naar 100. Kan ik met het verkeer mee komen.
schreute01 zegt
Ik ga t toch eens proberen in Duitsland met mijn plus 8. Moet ik t wel doen tussen 2 pompstations. En geen zonnebril of pet op. Die waaien toch weg.
reobnednab zegt
Kan er niks aan doen maar ik moest lachen om Karma Ecochic(k),de rest laat ik aan jullie verbeelding over…
rollingstoned zegt
Kloppen de prijzen van de auto’s van voor 2002 wel? Toen hadden we namelijk nog geen euro’s. Het lijkt me niet dat de Rolls toen omgerekend 1 miljoen gulden was en de Benzen ruim anderhalve ton…
phr34k zegt
Klopt gewoon hoor.
mynameisjeroen zegt
Mijn Lexus gaat ook 180km/h (gps). Zowel berg op als af. Voelt overigens als 100km/h dan.
porker zegt
De actieradius was 460 km volgens de NEDC. Toegegeven, dat is met de WLTP al gauw 360 km en in het echte leven 300 km/u.
Best snel voor een tesla
phr34k zegt
Mijn IS300h is ook begrensd op 200. Snel zat! Overigens heeft een ES300h 218pk. Autoblog is de electromotor vergeten.
slickrick zegt
Toch wel zuur als je in je dikke nieuwe Volvo op de autobahn ingehaald wordt door Astra’s Polo’s caddy’s en ander saai spul
180kmh rijdt bijna elke auto met gemak tegenwoordig.
phr34k zegt
zuur? lache juist. In een volvo/lexus merk je nieteens dat je 200 rijdt en kun je nog gewoon in alle rust een (telefoon)gesprek voeren oid.
Kijk je naast je, 3 cylinder Astra/polo pruttelkut met 6000 rpm in de redline, 2 handjes verkrampt aan het stuur, bezweet voorhoofd. Maar wel 20km/h sneller! ja hartstikke zuur.
mashell zegt
Maar de Autobahn is helemaal geen wedstrijd. Tijd nemen is nieuwe de luxe. Dus wie het zich kan verantwoorden niet zo snel te gaan in plaats van zo snel mogelijk te moeten omdat de baas met het werk of de aardappelen wacht, die heeft het goed voor elkaar. Zoals je al beschrijft zijn het op de Autobahn de Astra’s, Polo’s, Caddy’s, de Octavia’s en vergeet vooral de Sprinters niet degene die het snelste proberen te zijn.
Dutchdriftking zegt
Tja, bij de Donkervoort is te topsnelheid net zo hoog als je ballen hebt. Hij kan stiekem heel hard, maar boven de 200 is het gewoon doodeng.
wodkajus zegt
Zowel de GS300h en de ES300h van Lexus zijn begrensd. De motoren zijn inderdaad vergelijkbaar, 2.5liter 4 cylinder met electronische ondersteuning, maar de aandrijving is totaal anders, GS -> achterwiel aangedreven t.o.v. ES -> voorwielaandrijving.
215pk systeemvermoven voor de ES, zoals iemand hierboven al aangaf. 225pk systeemvermogen voor de GS.
Hiermee gaan ze prima vlot naar de begrensde top. Anders waren ze beide zeker over de 200 gegaan.
Een beetje vreemd om begrensde auto’s op te nemen in dit lijstje. Je gaat toch ook geen artikel maken “300+ pks en TOCH niet over de 250 km/h” en dan een waslijst aan duitse auto’s noemen?
roberto zegt
Die Mercedes-Benz E 300 Turbodiesel 4Matic Combi, lekker nostalgisch.. gaaf! En dan (net zoals op de foto) een mooie grote zwart bruine snor, heurt erbij..
gasterplancke zegt
Zoals meer aangegeven hierboven: die Lexus aandrijving met 223pk systeem vermogen trekt heel snel op. 80-120 in 5 seconden en moeiteloos verder.
phdg zegt
@gasterplancke: ik heb nog niet met de Lexus gereden maar wel met een camry met deze aandrijving en die hernemingen vond ik toch ook niet zo spectaculair… (t.o.v. mijn passat 2.0 TDI) De wegligging en het comfort daarentegen zijn top!
tampie zegt
Ik mis de Volkswagen XL1. Gaat maximaal 160 km/h en had een prijs van 112.000.
Shaw zegt
100 overdag moet weer gewoon naar 130
Nu de stikstofproblematiek voorbij is
En de druk van de ketel af is in de bouwsector
100 voelt niet alleen onnatuurlijk langzaam, het kost veel meer tijd, en bezorgt massaal afleiding van waar je mee bezig bent: autoRijden. Met 100 introduceert de overheid autoZitten, lekker op je mobiele telefoon appen etc. wordt door 100 het nieuwe normaal.
Verzet je tegen gedwongen tergend traag 100 en steun de actiegroep Hoezo100
Dit pro-actieve kanaal zal altijd actief blijven en pleit voor Snelheid op Snelwegen.
https://www.facebook.com/Hoezo-100-Tegen-Tergend-Traag-op-SNELwegen-100982514858814/?modal=admin_todo_tour
Like ons!
phr34k zegt
Zelden zoveel onzin in één post gezien. Hou dit maar gewoon op facebook.