Honda IndyCar heeft meer vleugels dan Wibi Soerjadi

Auteur: , 23 Reacties

Omdat meer spoilers is meer beter.

Was het jaren terug voor de ongetrainde kijker nog wel eens lastig om een IndyCar te onderscheiden van een Formule 1-wagen, sinds 2012 is het gestandaardiseerde ontwerp van de IndyCars stevig op de schop gegaan. Het resultaat: een auto die aan de voorkant een open wheel racer is, maar waarvan de achterwielen deels worden beschermd door bodywork om zo het inhaken van wielen en daarmee het keihard crashen in de betonnen muur rond het circuit te voorkomen. Huh, maar daarvoor keken we toch juist naar IndyCar?

Aerokits
Voor dit seizoen is het fabrikanten toegestaan doormiddel van aerokits het gestandaardiseerde design van de IndyCars wat aan te passen. Enige weken geleden presenteerde Chevrolet al haar aerokit voor het 2015 seizoen, een set spoilers waar de producers van The Fast and the Furious-reeks met afgunst naar hebben zitten kijken. Het kan echter nog gekker.

Chevy Aerokit

Daar waar men in de Formule 1 juist probeert het aantal aerodynamische hulpmiddelen iets te beperken, komt Honda met een aerokit die precies het tegenovergestelde doet. Ok, de voorspoiler lijkt behoorlijk op wat ze dit seizoen ook in de Formule 1 gaan gebruiken, maar dan wel op z’n Amerikaans: bigger is better. Overigens is deze aerokit, net als die van Chevy, niet bedoeld voor de ovals. Meer dan de helft van de races wordt verreden op ‘normale’ circuits of stratencircuits en voor dat soort races hebben de wagens wat meer downforce nodig dan op de ovals waar vooral topsnelheid telt.



23 reacties

Stiekem best wel dik!
Lijkt wel op een miereneter.
Beetje vreemd maar wel dik!
Wat ik er van begrepen heb is dat dit de optelsom is van alle aerodynamica die gebruikt kan worden. De auto’s zullen uiteindelijk dus met een selectie van al die spoilers aan de start verschijnen en dus niet met die ze hele kermisattractie
Zou je dit allemaal op de auto zetten dan kom je waarschijnlijk niet boven 125mph uit.
@w0o0dy:Dan was de noord-zuidlijn zo klaar geweest.
Huh, maar daarvoor keken we toch juist naar IndyCar?

Je weet wel dat die “dichte” wielkasten zijn ingevoerd nadat Dan Wheldon dodelijk verongelukt is door een dergelijk ongeval?
Jammer dat er geen CR-X meer gebouwd word waar ik al deze spoilers smaakvol op kan monteren!

Ok, het is wat overdreven, maar deze wagens zien er zo wel beter uit dan huidige F1 auto’s met hun pielemuizenneuzen. (Vroegah was alles beter, vooral de F1)
Wat een vergelijking, kon er wel om lachen.
Wie rijden er voor Honda? Batman en Robin?
Binnenkort ook verkrijgbaar voor uw civic
Doe mij maar F1. Amerikanen hebben geen gevoel voor open wheel racing.
@lennaert: nee in de f1 zit tegenwoordig veel gevoel.
@Lennaert: Je kan zeggen wat je wilt, maar ik ben bang dat tegenwoordig de indy cars sneller zijn dan de F1 wagens rond de meeste cirquits.
Er zat een paar jaar geleden al niet veel verschil meer tussen, nu met de tragere v6jes en gebrek aan vleugels gok ik dat F1 toch echt niet meer het snelst is.
Je hebt nu eenmaal spoilers boven spoilers.
Blijft Amerika dus: veel is lekker, groot is mooi en meer is beter.
Too much!!!!!
Beeeeeeeeeeeeeeeeeetje overdreven. Less is more toch?
Nee doe maar normaal. Dan doe je al gek genoeg
En ik de huidig F1 bolides maar lelijk vinden, er is toch nog een overtreffende trap.
Holy moly wat lelijk
Hoop niet dat het zo gaat worden als in de F1. Dat een fabrikant veel betere pakketten aanbiedt dan de andere en dus alles makkelijk wint.
Honda haalt duidelijk inspiratie uit haar klantenkring in de leeftijd van 16 tot 24.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).