Omdat meer spoilers is meer beter.
Was het jaren terug voor de ongetrainde kijker nog wel eens lastig om een IndyCar te onderscheiden van een Formule 1-wagen, sinds 2012 is het gestandaardiseerde ontwerp van de IndyCars stevig op de schop gegaan. Het resultaat: een auto die aan de voorkant een open wheel racer is, maar waarvan de achterwielen deels worden beschermd door bodywork om zo het inhaken van wielen en daarmee het keihard crashen in de betonnen muur rond het circuit te voorkomen. Huh, maar daarvoor keken we toch juist naar IndyCar?
Aerokits
Voor dit seizoen is het fabrikanten toegestaan doormiddel van aerokits het gestandaardiseerde design van de IndyCars wat aan te passen. Enige weken geleden presenteerde Chevrolet al haar aerokit voor het 2015 seizoen, een set spoilers waar de producers van The Fast and the Furious-reeks met afgunst naar hebben zitten kijken. Het kan echter nog gekker.
Daar waar men in de Formule 1 juist probeert het aantal aerodynamische hulpmiddelen iets te beperken, komt Honda met een aerokit die precies het tegenovergestelde doet. Ok, de voorspoiler lijkt behoorlijk op wat ze dit seizoen ook in de Formule 1 gaan gebruiken, maar dan wel op z’n Amerikaans: bigger is better. Overigens is deze aerokit, net als die van Chevy, niet bedoeld voor de ovals. Meer dan de helft van de races wordt verreden op ‘normale’ circuits of stratencircuits en voor dat soort races hebben de wagens wat meer downforce nodig dan op de ovals waar vooral topsnelheid telt.
Dutchdriftking zegt
Stiekem best wel dik!
jonaswindey zegt
Lijkt wel op een miereneter.
faalhaas zegt
Beetje vreemd maar wel dik!
w0o0dy zegt
Wat ik er van begrepen heb is dat dit de optelsom is van alle aerodynamica die gebruikt kan worden. De auto’s zullen uiteindelijk dus met een selectie van al die spoilers aan de start verschijnen en dus niet met die ze hele kermisattractie
w0o0dy zegt
Zou je dit allemaal op de auto zetten dan kom je waarschijnlijk niet boven 125mph uit.
fmgarcia zegt
@w0o0dy:Dan was de noord-zuidlijn zo klaar geweest.
Robbert89 zegt
Huh, maar daarvoor keken we toch juist naar IndyCar?
Je weet wel dat die “dichte” wielkasten zijn ingevoerd nadat Dan Wheldon dodelijk verongelukt is door een dergelijk ongeval?
gtwillem zegt
Jammer dat er geen CR-X meer gebouwd word waar ik al deze spoilers smaakvol op kan monteren!
Ok, het is wat overdreven, maar deze wagens zien er zo wel beter uit dan huidige F1 auto’s met hun pielemuizenneuzen. (Vroegah was alles beter, vooral de F1)
purepet9000 zegt
Wat een vergelijking, kon er wel om lachen.
mashell zegt
Wie rijden er voor Honda? Batman en Robin?
KEV9 zegt
Binnenkort ook verkrijgbaar voor uw civic
Lennaert zegt
Doe mij maar F1. Amerikanen hebben geen gevoel voor open wheel racing.
bouwvakkert zegt
@lennaert: nee in de f1 zit tegenwoordig veel gevoel.
MrSkyline zegt
@Lennaert: Je kan zeggen wat je wilt, maar ik ben bang dat tegenwoordig de indy cars sneller zijn dan de F1 wagens rond de meeste cirquits.
Er zat een paar jaar geleden al niet veel verschil meer tussen, nu met de tragere v6jes en gebrek aan vleugels gok ik dat F1 toch echt niet meer het snelst is.
SimonMc zegt
Je hebt nu eenmaal spoilers boven spoilers.
donvincenzo zegt
Blijft Amerika dus: veel is lekker, groot is mooi en meer is beter.
biohazardracer zegt
Too much!!!!!
Mika_Hakkinen zegt
Beeeeeeeeeeeeeeeeeetje overdreven. Less is more toch?
philipf zegt
Nee doe maar normaal. Dan doe je al gek genoeg
toniominestrone zegt
En ik de huidig F1 bolides maar lelijk vinden, er is toch nog een overtreffende trap.
MaartenD zegt
Holy moly wat lelijk
mrrallycross zegt
Hoop niet dat het zo gaat worden als in de F1. Dat een fabrikant veel betere pakketten aanbiedt dan de andere en dus alles makkelijk wint.
rotarypowah zegt
Honda haalt duidelijk inspiratie uit haar klantenkring in de leeftijd van 16 tot 24.