Zo en dat is dan wel even 5.000 euro goedkoper dan de Civic Hybrid en de Prius. Daaaaag Prius. Want iedereen rijdt hybride vanwege de lage bijtelling.
De Honda Insight heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 22,7 (4,4 l/100 km) en een CO2 uitstoot van 101 g/km. Daarmee valt de Insight dus in het 14% bijtellingstarief. Heb je een beetje modaal/ normaal inkomen (tussen 31.123 en 53.064 euro op jaarbasis) dan kost de Insight je slechts 98 euro per maand en dat is toch weer 24 euro minder dan bij een Civic of Prius. Te weinig? Per jaar is het 288 euro. Als je je hele werkzame leven (40 jaar) een Insight rijdt, dan is dat toch mooi 11 ruggen. Zonder rente weliswaar, maar sinds Icesave spaart iedereen weer in een oude sok, dus dat is wel zo realistisch.
Honda Insight vanaf 19.950 euro
Schiphol-Rijk, 26 februari 2009 – De nieuwe Honda Insight is te koop voor prijzen vanaf 19.950 euro. Daarmee is het met afstand de goedkoopste hybrideauto op de Nederlandse markt. Dankzij het lage verbruik van 1 op 22,7 (4,4 l/100 km, CO2 101 g/km) houdt het voordeel niet op bij de prijs, want ook de motorrijtuigenbelasting en de bijtelling bij zakelijk gebruik zijn voor de Insight een stuk lager.
Met een prijs van 19.950 euro is de Honda Insight ongeveer 5.000 euro goedkoper dan de Civic Hybrid en de Toyota Prius, de enige andere hybrideauto’s van dit formaat. De Insight is niet alleen bedoeld voor techniekliefhebbers of milieubewuste autokopers, maar is een goed alternatief voor conventioneel aangedreven auto’s in zijn klasse. Een gunstig geprijsd alternatief bovendien, want dankzij het lage verbruik betalen Insight-rijders slechts een kwart van het reguliere tarief van de motorrijtuigenbelasting. Wie de Insight zakelijk rijdt, heeft de laagste fiscale bijtelling van 14 procent.
Begin april staat de Honda Insight bij de Nederlandse dealers. Op 3 maart aanstaande beleeft deze innovatieve hybride Honda zijn Europese première op de Autosalon van Genève.Eco assistent
Om de meerwaarde van de hybridetechniek van het IMA-systeem extra te stimuleren, beschikt de Honda Insight over de eco assistent: het eerste systeem ter wereld dat drie functies combineert om bestuurders zuiniger te laten rijden in het dagelijkse verkeer. De ECON-functie stuurt de motor, de transmissie en andere delen van de aandrijflijnen om een zuinige rijstijl te ondersteunen, de coachingfunctie maakt bestuurders bewust van de invloed van hun rijstijl op het brandstofverbruik door signalen (verschillende achtergrondkleuren) te geven op het scherm van de snelheidsmeter en een scorefunctie vertelt bestuurders na de rit hoe ze ‘gepresteerd’ hebben. Zo maakt de eco assistent zuinig rijden leuk en gemakkelijkDe basisuitvoering van de Honda Insight is voorzien van automatische airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, stabiliteitscontrole (VSA) en een in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel.
De Comfort (20.950 euro) is standaard uitgerust met lichtmetalen 15-inchwielen en een radio/cd-speler met MP3-ondersteuning. Het topmodel Elegance kost 22.600 euro en is uitgerust met lichtmetalen 16-inchwielen en nog een aantal comfortverhogende extra’s.
Rik3 zegt
Ja goed nieuws, maar ik vind hem lelijk, lijkt op een vis.
Yeelen zegt
leuk, die gaan we dan zeker weer overal tegenkomen..
MDA zegt
ach een Prius is ook niet mooi.
Catch2 zegt
ik zie deze liever dan de prius
Bruno zegt
Weten jullie dan ook nog een reden die 5000 euro verschil verklaart?
Die Bruine zegt
Deze wagen gaat er voor zorgen dat de 14% bijtelling wordt afgeschaft :) . Ok, samen met de nieuwe Prius. Straks rijdt bijna iedereen in zo een goedkope leasebak en dat zorgt voor minder inkomsten. Let maar op, voor 2011 is het weer afgeschaft!
Citrofiel zegt
Honda steeg afgelopen jaar als een gek in de verkopen, met deze erbij zal dat nog een heel stuk harder gaan! Bedank de overheid maar, Honda.
@ Bruno; Hij heeft een wat simpeler hybridesysteem, maar die heeft de Civic Hybrid ook, dus dat verklaart niet alles…
Buyck zegt
Whoa “the battle of the hybrids hase begun”!
MR2-AW11 zegt
Moet een hybride zo’n achterlijke prius-vorm hebben? Is het verboden een hybride er leuk uit te laten zien ofzo???
j zegt
alles beter dan een prirus fzo
Vive la FRANCE! zegt
Huh? 98 euro per maand is 288 euro per jaar? Volgens mij klopt hier ergens iets niet…
Citrofiel zegt
@ Vive la France; Het gaat om het verschil met de Prius. Dat verschil is 24 euro, en dat is 288 euro per jaar. ;)
RijNouNsDoor! zegt
Acceleratietijden? Topsnelheid? Ringtijd?
Dat willen we weten hier op autoblog! Zelfs als het om een hybride gaat! (okee die ringtijd gaat misschien nergens over..)
karate kameel zegt
die gaan we veel zien rijden denk ik hij is teminste beter dan die toyota prius en nog mooi ook :>
marruk zegt
1 op 22,7 – helleeeuu, dat is nou niet bijster zuiniger dan een A3 TDIe, om maar wat te noemen.. al zal die wel weer niet onder de 20% vallen, ik ben even te gehaast om dat nu op te zoeken.
Niels zegt
Waarom zijn alle hybrides zo spuug lelijk?
Weet iemand dat?
PJ zegt
lelijk, bwa ja
maar wel mooier dan een prius :)
Vive la FRANCE! zegt
@ Citrofiel, ah oké, bedankt :)
@ PJ en Niels, dat is inderdaad raar. Waarom kan men niet gewoon mooie hybrides produceren. Het draait om de motor, niet om het uiterlijk! Ik denk dat het komt doordat beide bedrijven Japans zijn, die maken doorgaans lelijke auto’s.
Jochempie zegt
ik vind m stijlvoller dan een prius en hij is voor de nerdjes ook leuk: veel gadgets en een futuristisch interieur!
rick zegt
mooie kleur……
Jochempie zegt
@ niels: stroomlijn is gunstiger met een taps aflopend kontje: hence de lelijkheid. eauverigens snap ik niet helemaal waarom ze 1. geen turbomotor gebruiken en 2. niet gewoon een stopcontact in de bumper schroeven en daarom 3. niet eerst de electromotor leeg laten zuipen voordat er ook maar iets met de benzinemotor gedaan wordt??
Citrofiel zegt
@ Jochempie; Punt drie daar kan ik wel op antwoorden. Het elektropakketje van de Insight (en Civic) is daar te klein voor. Met 14 pk gaat het niet hard. Dus de benzinemotor zal daar altijd moeten assisteren, of eigenlijk is het andersom.
@ Niels; Als je over de vorm praat, dat komt door de stroomlijn. Wat ze met de rest van de lijnen doen is hun eigen schuld. :P
AM1boy zegt
@rik 3..
Wat is er lelijk aan een vis?
Ik vind hem cool, leuk, mooi, vet…
So you can call me “nerd” :D
Stuko zegt
Ben ik nou zo dom?? Is ‘mooi’ niet te combineren met ‘hybride’ ofzo?!
Jay zegt
Mensen die een Hybride rijden doen dat meestal vanwege de kosten en milieu. Deze mensen geven over het algemeen minder om uiterlijk, dus waarom zouden ze dan meer geld in design stoppen. Dat zorgt voor een duurdere auto, waardoor hun hoofddoelgroep dus afhaken. Logisch toch?
Klassiekerrally zegt
Mooi wil ik ‘m nog niet noemen, maar het is in mijn ogen een heel stuk frisser dan de Prius. Fijn dat er wat keuze ontstaat!
Henk zegt
Deze vind ik nog niet eens zo lelijk.
lincoln zegt
ik zal nooit een lelijke auto kopen .. want die zijn gewoon niet mooi ..
en een lelijke kleur vind ik ook niet mooi .. dat vind ik namelijk lelijk ..
ik wil dan ook graag een mooie auto .. het liefst in een mooie kleur ..
lijkt me echt een fantastische combinatie .. echt vet weet je ..
over 7 jaar mag ik aan mijn rijbewijs beginnen ..
Citrofiel zegt
:lol: @ lincoln…
s2000 zegt
Tjonge, jonge, jonge, wat weten de meesten onder ons het weer goed. Heb je geen kennis maak jezelf dan niet belachelijk en houd je wijselijk stil. Het niveau van de reacties is om te huilen…….
Vive la Honda !!
Benz.. zegt
@Lincoln
Wil je er over praten? ;)
DafMaf zegt
Ha. Mevrouw DafMaf is aan het solliciteren op een baan met auto van de zaak. Van mij mag ze deze Honda uitzoeken hoor.
Bas zegt
Wat vind ik hem lelijk….maar voor 98 euro per maand…ik zou er geen seconde over nadenken verder…gewoon doen.
Bas zegt
Wat vind ik hem lelijk….maar voor 98 euro per maand…ik zou er geen seconde over nadenken verder…gewoon doen.
Volgens mij piep je…als de baas dan ook nog de benzine betaald…een stuk anders dan in een auto die je MOET hebben en twee keer zoveel kost.
Zijn toch centen uit je eigen portemonnee.
Luc zegt
Aantrekkelijke prijs, zou ik toch eerder kiezen ipv een prius
Vroegerrrr!!! zegt
Dagelijks rij ik zo’n 120 km waarvan 100 over de snelweg. Boven 48 km/h en zonder remmen zal de elektromotor niets doen. Over de 100 km snelweg heb ik dan niets aan hybride. Ben wel benieuwd wat het gemiddeld brandstofverbruik dan zal zijn. Wie geeft een voorspelling??
Mairsil zegt
@Vroegerrr
Waarschijnlijk net zoiets als de Prius in het echt haalt, dus iets van 1:16.
mc zegt
@ Mairsil
Het systeem van honda is totaal anders dan de prius. Je hebt electromotoren die serie of parallel geschakeld kunnen zijn aan een verbrandingsmotor. De prius gebruikt alleen de electromotor bij lage snelheid en de benzinemotor is uit. Bij honda is dat anders, de benzine motor wordt altijd gebruikt en wanneer er extra vermogen of trekkracht nodig is wordt de electromotor bijgeschakeld. dus eigenlijk gebruik je die electromotor alleen als je veel gas geeft.
De beide systemen zijn niet met elkaar te vergelijken, dus ik vermoed dat deze in de praktijk wel zuiniger is dan de prius.
Vroegerrrr!!! zegt
@mc; je schrijft dat bij de Insight de benzinemotor altijd “aan” is. Onder 48km/h zal bij gas geven de elektromotor bijschakelen. Hoe kun je dan minder brandstof tov een Prius gebruiken als de benz motor veel vaker aan is??
1:16 is misschien wel een goede indicatie. Ik lees zojuist een test waarin de Civic hybride 1:15,5 scoorde.
GezondVerstand zegt
Zuinigheid valt vies tegen. Maar design nog meer tegen.
Die andere hybride hokken, de Prius en de Civic krijgen van mij een -6 voor hun uiterlijk, maar deze Honda zit wmb ook nog dik onder nul oftewel behoorlijk lelijk.
///M zegt
Scirocco hybride, dat zou pas goed verkopen :D
SPK zegt
Hij ziet er beter uit dan een Prius, maar ja… als je deze koopt dat moet je aan iedereen gaan uitleggen dat het toch echt een hybride is. Terwijl de bedoeling van de aanschaf van een hybride is, dat iedereen dat meteen weet wanneer je verteld wat je rijdt.
joost zegt
verschil tussen de civic en deze is dat de insight een lagere accucapaciteit heeft en een minder sterke electromotor, vandaar de 5000 euro (heb ik uit een amerikaans blaadje, maar neem aan dat ze overal dezelfde leveren).
johnny t-jet zegt
spk, je maakt je nogal druk om wat een ander denkt van jouw auto , toch ?
w0o0dy zegt
de Insight (vertaling=inzicht ) kan compleet elektrisch rijden bij (lage) constante snelheden. Verder is de electromotor slechts een hulpje en niet zoals bij de prius een zelfstandige aandrijving. Dit systeem is veel eenvoudiger en dus goedkoper, maar misschien is dat wel beter omdat je dit veel sneller terugverdient.
De nieuwe pruis krijgt overigens 22% meer vermogen dan de huidige en is toch 14% zuiniger….. Bovendien zal die slechts 89gram co2 uitstoten. Die nieuwe prius gaat dus wat hoger in de markt zitten en blijft technisch de meest geavanceerde maar ik denk dat het rekensommetje beter klopt bij deze Insight. Als het een station was met meer dan 500 liter bagageruimte dan zou ik em overwegen als leasehok.
Juppe zegt
@Vroegerrrr!!! ,
Ook een Hybride is het zuinigst bij een constante snelheid, het is absoluut geen pre om de electromotor aan te spreken. Op snelheid zal de hybride zuiniger zijn omdat er simpelweg een kleinere motor in ligt die gunstiger belast wordt (downsizing). Dus ook als de electromotor niet aangesporken wordt heb je nog voordeel. Bij optrekken springt de electromotor bij voor extra kracht, en er kan remenergie teruggewonnen worden.
Ik weet uit ervaring dat je met de Civic Hybride prima (normaal gebruik) 1:17-18 kunt rijden. Aangezien deze lichter is en een lagere luchtweerstand heeft gok ik op zo’n 1:18-19. Als je je best doet kan dat wel beter, maar het hangt heel erg van rijstijl af.
Kijk ook eens op Spritmonitor.be, waar alle Civic Hybrides tezamen over zo’n 1.400.000km gemiddeld 1:17,5 rijden. Mijn waarden zijn gemiddeld gezien dus best haalbaar :)
Hugo zegt
De 1.3 benzinemotor levert 88 pk bij 5.800 toeren en 123 Nm, de elektromotor die ´m ondersteunt brengt nog eens 13,6 pk en 103 Nm extra op. Een CVT zorgt voor de krachtoverbrenging
Hugo zegt
Weet iemand trouwens of de achterbank neerklapbaar is en wanneer de auto in de showroom staat?
mashell zegt
Al 3 hybrides. Ik vermoed dat het einde van de 14% bijtellingsregeling Insight komt.
Krispi zegt
@ w0o0dy
Weet niet waar je het haalt maar de Insight kan helemaal niet elektrisch rijden. Het is een “mild” hybrid, de elektro motor kan de auto enkel aandrijven in combinatie met de verbrandingsmotor.
De Prius daarentegen is een “strong” hybrid en kan volledig elektrisch rijden.
w0o0dy zegt
@krispi:dacht je nou echt dat ik dat zou schrijven als ik er geen aanleiding voor had?
Zoek op google maar op Honda Insight electric mode only. Tot 48km/u op een vlakke weg kan deze Insight het wel op alléén stroom volgens Honda zelf.
MCW zegt
Alle krenten van Nederland hebben hun volgende leasebak weer gevonden..
johnny t-jet zegt
Het apparaat kan ook alleen op electro rijden , heel kort, maar zal niet de praktijk zijn . Heeft cilinder uitschakeling verder en deelbare achterbank (zucht). volgens AV.
Laurens zegt
Ding kost in Amerika rond de 18000 dollar. Een min of meer vergelijkbare Civic zo’n 15000.
Stel dat we op alle auto’s de BPM zouden afschaffen, dan zou de auto relatief wel weer duur zijn voor wat je er voor krijgt.
Ik blijf me afvragen of de extra productiekosten van een hybride (zo’n 3000 dollar) de moeite waard zijn qua CO2 besparing.
Een dieselmotor kost zo’n 1000 dollar extra en haalt dezelfde CO2 uitstoot.
Maar met het huidige belastingregiem in Nederland is het een ijzersterke aanbieding.
Beetje Verward zegt
@laurens
Bij hybrides gaat het niet alleen om een lager verbruik en CO2. Al lees je daar weinig over want dan wordt het voor de gemiddelde ….. een beetje te moeilijk.
Het gaat vooral om emissiereductie: van roet, NOX, zwavel en ook geluid. Een roetfilter helpt bijvoorbeeld niet tegen de kleinste deeltjes. En daar wordt je het meest ziek van. Kanker enzo. Niet leuk. En geluidshinder: ik blijf liever lekker doorrijden dan dat ik de stad uitgejaagd wordt vanwege de geluidsklachten.
Ik heb daar wel 2000 euro extra voor over, zeker als je weet dat een hybride heel snel KAN zijn.
Laurens zegt
@verward
Het emissieverhaal vind ik discutabel. Wordt mijns inziens alleen gebruikt om een vooroordeel te onderbouwen.
Beetje zoals de discussie wel/geen kernenergie. Ook niet echt rationeel meer.
Geluidshinder: geen idee waar je het over hebt.
GezondVerstand zegt
Geluidshinder: dan ook maar meteen alle motorfietsen verbieden, die hebben nog echt motor/uitlaatgeluid en meestal met flinke volumes.
Bij personenauto’s komt het meeste lawaai van de afrolgeluiden van de banden.
Overal stil asfalt zou al een stuk schelen. En nou niet weer beginnen over te hard rijden want dat is een andere discussie !
EigenMening zegt
De Honda Insight is een prachtige auto voor een zeer goede prijs!
databekker zegt
rik3 schreef@ lijkt op een vis.
Da’s goed nieuws want ik associeer dat met vrouwen. Ook zo lekker. En sommige vissen zijn ook nog eens een lekkernij op het bord.
Met alle gekheid op een stokvisje, de prijs daar moest nog opgewacht worden. De kleine 20000 is toch veel, maar ja ik had 18000 in gedachte. 2000 teveel. De nieuwe Honda moet die 2000 goedmaken met de wegliggingsvreugde. In ieder geval zal dat wel kunnen met de wegenbelasting, bpm korting en zuinige brandstof consumptie.
Geef mij die insight en ik zal constant in de blauwe zone rijden, want een auto moet voor mij eenmaal gaan als de brandweer.
Rob_d zegt
Je vergeet dat de Prius toch wel even iets meer auto is dan die schaamteloze kopie van Honda, zeker gebrek aan eigen inspiratie zeker.
Die mensen bij Toyota zijn echt niet gek, het niet voor niets de grootste autoproducent ter wereld.