Honda S660 is spirituele opvolger van de Beat

Auteur: , 29 Reacties

Deze kleine Kei roadster krijgt zijn beursdebuut in Tokyo en oogt zo goed als klaar voor productie.

De Honda S660 is het bijna productierijpe resultaat van een concept die we eerder zagen: de Honda EV-STER concept die we twee jaar geleden -ook in Tokyo- zagen verschijnen. Toen hadden we nog te maken met een elektrisch aangedreven conceptcar die bovendien voorzien was van twee joysticks om het geheel te besturen. Inmiddels zijn de allerscherpste kantjes eraf, zit er een gewoon interieur in en weten we dat er een 660 cc grote benzinemotor (vandaar de naam S660) achter de inzittenden gepositioneerd is. Helaas meldt Honda nog niet heel veel over de auto dus het blijft een beetje gissen naar de details. Of de auto bijvoorbeeld nog over elektrische of hybride onderdelen gaat beschikken is vooralsnog niet bekend, achterwielaandrijving lijkt wel logisch.

De S660 is zeer compact en valt daarmee binnen de regels voor Kei cars, auto’s die flinke belastingkortingen krijgen in Japan. Dat lijkt voorlopig ook de enige markt waar Honda de auto op de markt zal gaan brengen, volgend jaar. De S660 is de eerste achterwiel aangedreven, open sportauto sinds Honda een aantal jaar geleden de briljante Honda S2000 uit productie haalde maar is natuurlijk vooral een spirituele opvolger van de Honda Beat.

Wat vinden jullie, moet Honda dit wagentje ook naar Europa halen?



29 reacties

Mid engine, rwd

Meteen doen dus!
Gelijk naar Europa halen dat ding, ziet er geinig uit en Honda kennende zal het prima rijden.
Mits met een beetje vermogen heb je niet meer nodig om met een hoop lol over onze polderdijkjes te sturen.
Is die 660cc een motor uit 1van hondas motorfiets devisie?
@darkpluisje:
Ik verwacht van niet, in de vorige Beat lag een 660cc turbo motor van 68pk (meer mag niet van de Kei regeltjes). Die dingen zijn vrij eenvoudig op 100Pk te zetten.

-edit: check-
@tupperware: juist als ze vrij gemakkelijk naar 100 pk te krijgen zijn kan het toch weleens een motorfietsblok zijn? Die zitten met 600cc allemaal zo rond de 100 pk, weliswaar zonder turbo, mast in demo dat dat meer te maken heeft met koppel en toerental benodigd voor een auto.

Met 10000rpm 100km/h rijden in een auto vindt niet iedereen ideaal :-P
@RRenault:
Dat hoeft zeker geen motorfietsblok te zijn en veel toeren hoeft het ook niet te draaien.
Mijn Smart Roadster heeft slechts 40cc meer en zit op dik 100pk bij 5500t/pm.
Dat is nog een 6 kleps 3 cilinder turbo. De jappen werken met een 660cc 12v turbo, dus vergelijkbare vermogens moeten dan zeker haalbaar zijn.

Even uitgaande van die Roadster,(zo’n beetje de maat van een Kei-car) moet een 0/100 in 8 sec te doen zijn en zal de top ergens rond de 200 haalbaar zijn.
Mijn Roadster doet het met de beruchte Smart bak in 8,2 en loopt 210 op de teller.

Ik zou zo’n S660 er dus best bij willen hebben.
Leuk ding. Lijkt wel een mini NSX-concept!
K denk dat specs vergelijkbaar worden met andere Kei-klasse wagens: max 64pk (al dan niet met turbo), 4wd optioneel, gewicht iets van 700-800 kilo. Zo ongeveer wat een JDM Cappucino of Copen destijds deed. Maar wat Kei-klasse wagens nu ook nog doen.

Honda, doe eens gek en laat het hier naartoe komen a la Daihatsu Copen: met voor hier gewoon ook iets van een 1.3tje ofzo. Desnoods met een Insight/Civic Hybrid motorswap. Hopelijk dan met meer succes tegenover de Copen, wat echt een leuke wagen om te zien is/was.
Erg cool, meteen naar Nederland halen dat ding, er zijn veel te weinig kleine coupe’s
Hij zal niet vreselijk snel zijn, maar wel vreselijk leuk.
Oh en @CasperH: de gallery is stuk. Of het kan natuurlijk aan de Blackberry liggen die alles opfokt.
@toyotafortuner: nee, er was een technisch probleempje. Zou nu moeten werken.
@CasperH: idd hij werkt nu. Ziet er zeker niet verkeerd uit.
Eigenlijk de spirituele opvolger van de S600 dus.
@rtnet: Een van gaafste auto’s waar ik ooit mee heb gereden was een S800. Laat deze dus maar komen!
Naar Europa halen is op zich een prima idee, leuk karrertje enzo, maar er is bijna geen Noord-Europeaan die er fatsoenlijk in past.
Wel eens iemand in een Copen of een Cappuccino zien zitten? Zie er meestal nogal sneu uit. Zelfs bij een MX-5 of een S2000 is het het vaak maar nét aan.
@rikkon: Dat is idd het grootste probleem, wij west europeanen zijn gemiddeld een stuk langer. Maar verder is juist dit soort auto’s geweldig voor de huidige (nederlandse) markt. Iedereen wil een kleine zuinige auto
Dit kan niet waar zijn, een leuke Honda, dat is in dit universum onmogelijk.
@mashell: Het universum is wel wat groter als jou hoofd hoor…
@mashell:
Jij heb zeker nog nooit van een s2000 of een NSX gehoord?
@mashell: Vtec. Google it. Then talk.
Ja, gaaf!! Dat wordt waarschijnlijk (veel) toeren draaien!!
Toen ik de renders zag, dacht ik: ‘oeh, heel vet karretje, lekker aggressief’. Maar toen ik de fotos van het concept model zag dacht ik: ‘oh, jammer..’
Nog steeds wel een grappig autootje. Makkelijk op te voeren! 1200cc er in en gaan!
Mooier dan de Renault Wind, welke de enige directe concurrentie is…
Leuk. Eindelijk weer eens een echt kleine auto die niet ‘grappig’ of ‘olijk’ ontworpen is (Copen) . Ook kleine auto’s mogen er goed en serieus uitzien…
… en de proporties kloppen gewoon beter. Iets wat Renault met de Wind danig verprutst heeft
Lijkt wel of dit zo uit de configurator van audi of vw komt…
Dit ding is toch perfect voor Nederland? Met al die debiele milieuregels met betrekking tot de auto’s?
Als honda fan zeg ik: de CRZ buitenwippen en dit verwelkomen :)
Leuk karretje, vrees alleen dat ik er met het dak dicht niet in pas, evenals vele andere Europeanen. Wel eindelijke weer een leuke Honda, dus ze mogen m wat mij betreft deze kant ophalen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).