
Het Duitse H&R heeft een aangepast chassis en nieuwe vering voor de Ariel Atom gemaakt, waardoor de auto nog lichter wordt. Het chassis is gemaakt met hulp van Sven Heidfeld (broer van) en het geheel zorgt voor een gewichtsbesparing van maar liefst 2,8 kilo! W00t!!!
Per veer (Dämpfer-Einheit) scheelt dit dus 700 gram en dat is werkelijk fantastisch. Ik voorzie nieuwe trackrecords, minder CO2 en een wereld zonder oorlog. Dat alles dankzij de broer van Nick Heidfeld en verenspecialist H&R.
die blaast wel wat zijn ze specs nu?
Nou ja.. Het kan maar zo HET verschil zijn tussen finishen op plaats 1 en 2, toch??
Ach ja, ze laten wel zien dat ze niet stilzitten en werkelijk ergens mee bezig zijn..
Toch knap om zo’n lichtgewicht NOG lichter te maken.
kun je netzo goed iemand der in zetten die 2 kilo lichter is
Dat lexaan aan de zijkanten er weer af wat hier op het begeleidende fotootje zit en je hebt weer zeker 2 tot 3kg extra gewichtsbesparing… Lichtere kuipstoeltjes en je kunt nog zo’n 3kg winnen. Tank voor de helft vol en je wint ook weer … wat is het…? 20kg? …Helium in de banden in plaats van lucht!!! Weer een paar kilo lichter! …Geen verf meer gebruiken in de gekleurde componenten van de wagen- ook weer 1kg minder. Zelf 6 dagen hongeren voor je op pad gaat en je wint zeker 15 kg— Jottum- Grammen jagen!
…..Duhhhh.
lol @ Jandepandaman
Die nummerplaat is echt heel fout geplaatst.
opzich is 700 gram per veer wel nette prestatie. De totale afname is dan wel wat minder.
Magoed het is dan ook niet voor niks familie
Autoblogger: wel eens van onafgeveerd gewicht gehoord?
@JH: nope, leg uit…
Zo. Dus als ik ’s avonds met die mannen een flinke schnitzel eet en wat liters bier tank kan ik de volgende ochtend met een gerust hart in de Atom stappen :-)
@ JH je was me net voor; gerustellend te lezen dat er nog mensen zijn die verstand van auto’s hebben ipv alleen een mening.
Het totale onafgeveerde gewicht (velg, wielophanging en de demper/veer combinatie) zal give or take rond de 10 kg zijn. Hiervan 700 gram besparen is een hele prestatie (ook verhoudingsgewijs!) en zal het rijgedrag sterk beïnvloeden.
Met ronddraaiende massa is het effect nog sterker (kwadratisch). Dit is de reden dat er op race-auto’s zo veel wordt geinvesteerd in lichte velgen.
@ Tymen:
dat is best interessant om te lezen. Vandaar dat die oerlelijke BBS velgen zoveel in trek zijn/waren?
Maar de wielophanging en demper/veer combinatie is toch niet onderdeel van het ronddraaiende massa? Of lees ik het nu allemaal verkeerd?
Iets meer uitleg voor een leek? ;-)
De vering telt niet voor 100% mee maar alles is meegenomen…beetje googlen levert bijvoorbeeld op: http://www.autogids.nl/pdf/autogids_techniek/2003/techniek_12.pdf
“Onafgeveerd gewicht. De auto is dus geveerd, behalve het wiel zelf! Voor een optimaal weggedrag moet het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk zijn.”
Het onafgeveerde gewicht wordt gevormd door onderdelen die noodgedwongen de oneffenheden op de weg moeten volgen, en dus bij elk putje of bultje mee omhoog – en vooral terug omlaag – moeten. Concreet spreken we over wielen, banden, remschijven, remklauwen, assen en wiellagers. Daarbij komt uiteraard ook nog een deel van de vering.
(bron http://www.demotorsite.be/index.php?Itemid=111&id=261&option=com_content&task=view )
nou daar doe je het echt voor hoor, zo kan je ook die 2,8 kilo kwijt raken:
schoenen uit doen voor dat je instapt,
een dagje wat minder eten en iets meer drinken,
je baard scheren,
en een keertje goed naar de wc gaan :)
ik weet niet zeker of het helemaal klopt heb het van horen zeggen.
Elke 10 gram die je op je velg bespaart resulteert tot 10kg gewichtsbesparing bij 100km/h
Het gaat hier inderdaad om onafgeveerd gewicht !
Hoe lichter dit is hoe beter voor de wegligging.
Schijnt dat er ook nog aardig wat gehaald kan worden in het gewicht van de velgen !
Bijvoorbeeld door montage van OZ Ultraleggera velgen ipv de standaard velgen.
Dit zou ook 1,8kg per velg schelen
Die nummerplaat verneukt meteen je gewonnen tijd van de gewichtsbesparing, dus heb je er nog niks aan!
Ding is licht zat.. die 2,8 kg merk je echt niet behalve in je portemonnee :P.. andere velgen kunnen inderdaad ook maar alles heeft zijn prijs. Magnesium velgen eronder en je wint een paar kg maarja dan zul je ze ook snel weer moeten vervangen voor veel $$.
Je moet zowieso grote cojones hebben wil je met dit ding tot het uiterste gaan :D
Kan je net zo goed ff schijten voor de wedstrijd, scheelt ook al gouw 2 kilo……..
@ Audi, carbon velgen gaan wel lekker. Daar kun je nog wel wat mee besparen qua gewicht dan. Ook je portemonnee zal in gewicht afnemen. Bandjes vullen met Helium zal ook wel uitmaken. Keramische schijven erop, carbon spatborden en je Atom is opeens 2x zo duur, maar onafgeveerde gewicht is dan wel tot een minimum beperkt.
Zeg autoblogger wat ben je toch enorm enthousiast zeg ;)
Heeft iemand hier al ooit iets goeds gehoord van H&R,
echt het zieligste bedrijf ter wereld.
Veel bla bla en voor de rest niks, als ik eens goed naar toilet ga ben ik ook twee kilo kwijt
Marteen,
man wat maakt het nu uit waar de nummerplaat zit???
gewichtsbesparing in de wielen is idd zeer nuttig, maar over het nut van gewichtsbesparing in de veren en schokdempers, daar geloof ik weinig in,
als deze zwaarder zijn is de auto waarschijnlijk stabieler.
beter dan extra afgeveerd gewicht, dat doet te wagen kantelen en deinen.
Persoonlijk hebik laatst mijn oxigin eins velgen op de 147 vervangen door originele supersport 17 ” van alfa zelf.
De reden hiervan was dat ik vaak opmerkingen kreeg dat mijn wielen zo zwaar waren, 20,5 kg met band. Via ebay die andere verkregen en onmiddelijk gewogen, waren die gvdm toch wel 0,5 kg zwaarder :(
Toch lijkt de wagen beter te gaan, alleszins beter te rijden in het algemeen, maar dat zal voor een groot deel te danken zijn aan de bridgestones potenza die er op liggen. (itt marangoni)
@Lout: helemaal mee eens, die plaaten wegen ook wel weer 5kilo per stuk :roll:
@Wat een Gezeik, IlCuoreSportivo: idd, vooral als je net pasen gehad hebt :P ;)
ICS, geen Pirelli’s?
Waw wel 2.8 volledige kilo’s, vindt ik een beetje zever.
Gasten, lees nou eens ff! Het gaat om 700 gram in de ophanging per wiel. Als zo’n ophanging bij wijze van spreken 14 kilo weegt dan gaat het dus mooi om 5% gewichtsbesparing. En iedereen zou moeten weten dat meer massa een tragere reactie geeft. Minder gewicht in de ophanging (onafgeveerd gewicht) betekent dus dat de ophanging soepeler kan bewegen, wat zal resulteren in een betere wegligging. (bij motoren heeft men op een keer zelfs de voorvork omgedraaid, wat het geheel niet lichter maakt, maar wel het onafgeveerde gewicht afneemt. Blijkbaar heeft het dus toch nut ;)
Als je niet weet waar je over zeurt, zeur er dan ook niet over :P
Probleem is dat de veer en demper niet voor de volle 100% meetellen bij het onafgeveerde gewicht…meestal voor de helft maar dat hangt van de overbrenging af…
Doe er dan gewoon wat minder benzine in
idd JH, minder afgeveerd gewicht voel je direct in de handling
Ja, en dat neem je je portomenee, je GSM, je flesje drinken, je pasjes en je zonnebril en dan weegt het weer 3 kilo meer
voor al die mensen die spreken over onafgeveerd gewicht denk zo: Traagheid, en vermijden hiervan betekent dat bv uw veer of demper de ideale veer/demper werking bereikt, en dat is waar de winst te halen valt
(bij motoren heeft men op een keer zelfs de voorvork omgedraaid, wat het geheel niet lichter maakt, maar wel het onafgeveerde gewicht afneemt.
JA en toen ik aan motorcross deed in 1980-81 toen zei ik dat tegen al wie t wou horen, dat die vorken andersom moeten staan voor ’t onafgeveerd gewicht. Maar iedereen lachte mij uit toen. :-(
@autoblogger
Als je door de hele nieuws gaat zitten zeiken dat het niets voorsteld, waarom zet je dan zo’n nieuws op Autoblog?
Het gaat natuurlijk hier om de betere wegligging en die 2kg is mooi meegenomen.