• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

H&R maakt de Ariel Atom nog lichter

Auteur: autoblogger, gepost 28 maart 2008 om 09:03 – 37 Reacties

Ariel Atom HR


Het Duitse H&R heeft een aangepast chassis en nieuwe vering voor de Ariel Atom gemaakt, waardoor de auto nog lichter wordt. Het chassis is gemaakt met hulp van Sven Heidfeld (broer van) en het geheel zorgt voor een gewichtsbesparing van maar liefst 2,8 kilo! W00t!!!

Per veer (Dämpfer-Einheit) scheelt dit dus 700 gram en dat is werkelijk fantastisch. Ik voorzie nieuwe trackrecords, minder CO2 en een wereld zonder oorlog. Dat alles dankzij de broer van Nick Heidfeld en verenspecialist H&R.

Ariel Atom Heidfeld

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel-atom, h-r, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Autoblog 2008 Flashback: week 13
Volgend bericht: Spyker jaarcijfers 2007 »

Lees Interacties

Reacties

  1. hansie zegt

    28 maart 2008 om 09:06

    die blaast wel wat zijn ze specs nu?

    Login om te reageren
  2. Olleh zegt

    28 maart 2008 om 09:07

    Nou ja.. Het kan maar zo HET verschil zijn tussen finishen op plaats 1 en 2, toch??

    Ach ja, ze laten wel zien dat ze niet stilzitten en werkelijk ergens mee bezig zijn..

    Login om te reageren
  3. looneytune zegt

    28 maart 2008 om 09:13

    Toch knap om zo’n lichtgewicht NOG lichter te maken.

    Login om te reageren
  4. MR zegt

    28 maart 2008 om 09:19

    kun je netzo goed iemand der in zetten die 2 kilo lichter is

    Login om te reageren
  5. Jandepandaman zegt

    28 maart 2008 om 09:21

    Dat lexaan aan de zijkanten er weer af wat hier op het begeleidende fotootje zit en je hebt weer zeker 2 tot 3kg extra gewichtsbesparing… Lichtere kuipstoeltjes en je kunt nog zo’n 3kg winnen. Tank voor de helft vol en je wint ook weer … wat is het…? 20kg? …Helium in de banden in plaats van lucht!!! Weer een paar kilo lichter! …Geen verf meer gebruiken in de gekleurde componenten van de wagen- ook weer 1kg minder. Zelf 6 dagen hongeren voor je op pad gaat en je wint zeker 15 kg— Jottum- Grammen jagen!

    …..Duhhhh.

    Login om te reageren
  6. Aqualung zegt

    28 maart 2008 om 09:23

    lol @ Jandepandaman

    Login om te reageren
  7. Mr. Marteen zegt

    28 maart 2008 om 09:25

    Die nummerplaat is echt heel fout geplaatst.

    Login om te reageren
  8. jack zegt

    28 maart 2008 om 09:29

    opzich is 700 gram per veer wel nette prestatie. De totale afname is dan wel wat minder.

    Magoed het is dan ook niet voor niks familie

    Login om te reageren
  9. JH zegt

    28 maart 2008 om 09:32

    Autoblogger: wel eens van onafgeveerd gewicht gehoord?

    Login om te reageren
  10. autoblogger zegt

    28 maart 2008 om 09:37

    @JH: nope, leg uit…

    Login om te reageren
  11. niels zegt

    28 maart 2008 om 09:42

    Zo. Dus als ik ’s avonds met die mannen een flinke schnitzel eet en wat liters bier tank kan ik de volgende ochtend met een gerust hart in de Atom stappen :-)

    Login om te reageren
  12. Tymen zegt

    28 maart 2008 om 09:46

    @ JH je was me net voor; gerustellend te lezen dat er nog mensen zijn die verstand van auto’s hebben ipv alleen een mening.

    Het totale onafgeveerde gewicht (velg, wielophanging en de demper/veer combinatie) zal give or take rond de 10 kg zijn. Hiervan 700 gram besparen is een hele prestatie (ook verhoudingsgewijs!) en zal het rijgedrag sterk beïnvloeden.

    Met ronddraaiende massa is het effect nog sterker (kwadratisch). Dit is de reden dat er op race-auto’s zo veel wordt geinvesteerd in lichte velgen.

    Login om te reageren
  13. Marc zegt

    28 maart 2008 om 09:54

    @ Tymen:
    dat is best interessant om te lezen. Vandaar dat die oerlelijke BBS velgen zoveel in trek zijn/waren?
    Maar de wielophanging en demper/veer combinatie is toch niet onderdeel van het ronddraaiende massa? Of lees ik het nu allemaal verkeerd?

    Iets meer uitleg voor een leek? ;-)

    Login om te reageren
  14. JH zegt

    28 maart 2008 om 09:55

    De vering telt niet voor 100% mee maar alles is meegenomen…beetje googlen levert bijvoorbeeld op: http://www.autogids.nl/pdf/autogids_techniek/2003/techniek_12.pdf
    “Onafgeveerd gewicht. De auto is dus geveerd, behalve het wiel zelf! Voor een optimaal weggedrag moet het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk zijn.”
    Het onafgeveerde gewicht wordt gevormd door onderdelen die noodgedwongen de oneffenheden op de weg moeten volgen, en dus bij elk putje of bultje mee omhoog – en vooral terug omlaag – moeten. Concreet spreken we over wielen, banden, remschijven, remklauwen, assen en wiellagers. Daarbij komt uiteraard ook nog een deel van de vering.
    (bron http://www.demotorsite.be/index.php?Itemid=111&id=261&option=com_content&task=view )

    Login om te reageren
  15. Rik L zegt

    28 maart 2008 om 10:05

    nou daar doe je het echt voor hoor, zo kan je ook die 2,8 kilo kwijt raken:

    schoenen uit doen voor dat je instapt,
    een dagje wat minder eten en iets meer drinken,
    je baard scheren,
    en een keertje goed naar de wc gaan :)

    Login om te reageren
  16. jack zegt

    28 maart 2008 om 10:20

    ik weet niet zeker of het helemaal klopt heb het van horen zeggen.

    Elke 10 gram die je op je velg bespaart resulteert tot 10kg gewichtsbesparing bij 100km/h

    Login om te reageren
  17. FabianVTR16V zegt

    28 maart 2008 om 10:25

    Het gaat hier inderdaad om onafgeveerd gewicht !
    Hoe lichter dit is hoe beter voor de wegligging.
    Schijnt dat er ook nog aardig wat gehaald kan worden in het gewicht van de velgen !
    Bijvoorbeeld door montage van OZ Ultraleggera velgen ipv de standaard velgen.
    Dit zou ook 1,8kg per velg schelen

    Login om te reageren
  18. Lout zegt

    28 maart 2008 om 10:34

    Die nummerplaat verneukt meteen je gewonnen tijd van de gewichtsbesparing, dus heb je er nog niks aan!

    Login om te reageren
  19. Audi zegt

    28 maart 2008 om 10:45

    Ding is licht zat.. die 2,8 kg merk je echt niet behalve in je portemonnee :P.. andere velgen kunnen inderdaad ook maar alles heeft zijn prijs. Magnesium velgen eronder en je wint een paar kg maarja dan zul je ze ook snel weer moeten vervangen voor veel $$.

    Je moet zowieso grote cojones hebben wil je met dit ding tot het uiterste gaan :D

    Login om te reageren
  20. Wat_een_gezeik zegt

    28 maart 2008 om 11:07

    Kan je net zo goed ff schijten voor de wedstrijd, scheelt ook al gouw 2 kilo……..

    Login om te reageren
  21. Ejay zegt

    28 maart 2008 om 11:18

    @ Audi, carbon velgen gaan wel lekker. Daar kun je nog wel wat mee besparen qua gewicht dan. Ook je portemonnee zal in gewicht afnemen. Bandjes vullen met Helium zal ook wel uitmaken. Keramische schijven erop, carbon spatborden en je Atom is opeens 2x zo duur, maar onafgeveerde gewicht is dan wel tot een minimum beperkt.

    Login om te reageren
  22. Benny1 zegt

    28 maart 2008 om 11:35

    Zeg autoblogger wat ben je toch enorm enthousiast zeg ;)

    Login om te reageren
  23. IlCuoreSportivo zegt

    28 maart 2008 om 11:57

    Heeft iemand hier al ooit iets goeds gehoord van H&R,
    echt het zieligste bedrijf ter wereld.
    Veel bla bla en voor de rest niks, als ik eens goed naar toilet ga ben ik ook twee kilo kwijt

    Login om te reageren
  24. IlCuoreSportivo zegt

    28 maart 2008 om 11:59

    Marteen,
    man wat maakt het nu uit waar de nummerplaat zit???

    Login om te reageren
  25. IlCuoreSportivo zegt

    28 maart 2008 om 12:02

    gewichtsbesparing in de wielen is idd zeer nuttig, maar over het nut van gewichtsbesparing in de veren en schokdempers, daar geloof ik weinig in,
    als deze zwaarder zijn is de auto waarschijnlijk stabieler.
    beter dan extra afgeveerd gewicht, dat doet te wagen kantelen en deinen.

    Login om te reageren
  26. IlCuoreSportivo zegt

    28 maart 2008 om 12:07

    Persoonlijk hebik laatst mijn oxigin eins velgen op de 147 vervangen door originele supersport 17 ” van alfa zelf.
    De reden hiervan was dat ik vaak opmerkingen kreeg dat mijn wielen zo zwaar waren, 20,5 kg met band. Via ebay die andere verkregen en onmiddelijk gewogen, waren die gvdm toch wel 0,5 kg zwaarder :(
    Toch lijkt de wagen beter te gaan, alleszins beter te rijden in het algemeen, maar dat zal voor een groot deel te danken zijn aan de bridgestones potenza die er op liggen. (itt marangoni)

    Login om te reageren
  27. Rik L zegt

    28 maart 2008 om 12:10

    @Lout: helemaal mee eens, die plaaten wegen ook wel weer 5kilo per stuk :roll:

    @Wat een Gezeik, IlCuoreSportivo: idd, vooral als je net pasen gehad hebt :P ;)

    Login om te reageren
  28. SQB zegt

    28 maart 2008 om 12:57

    ICS, geen Pirelli’s?

    Login om te reageren
  29. Aston Martin zegt

    28 maart 2008 om 13:26

    Waw wel 2.8 volledige kilo’s, vindt ik een beetje zever.

    Login om te reageren
  30. Demoniac zegt

    28 maart 2008 om 16:00

    Gasten, lees nou eens ff! Het gaat om 700 gram in de ophanging per wiel. Als zo’n ophanging bij wijze van spreken 14 kilo weegt dan gaat het dus mooi om 5% gewichtsbesparing. En iedereen zou moeten weten dat meer massa een tragere reactie geeft. Minder gewicht in de ophanging (onafgeveerd gewicht) betekent dus dat de ophanging soepeler kan bewegen, wat zal resulteren in een betere wegligging. (bij motoren heeft men op een keer zelfs de voorvork omgedraaid, wat het geheel niet lichter maakt, maar wel het onafgeveerde gewicht afneemt. Blijkbaar heeft het dus toch nut ;)
    Als je niet weet waar je over zeurt, zeur er dan ook niet over :P

    Login om te reageren
  31. JH zegt

    28 maart 2008 om 16:41

    Probleem is dat de veer en demper niet voor de volle 100% meetellen bij het onafgeveerde gewicht…meestal voor de helft maar dat hangt van de overbrenging af…

    Login om te reageren
  32. Loek zegt

    28 maart 2008 om 18:09

    Doe er dan gewoon wat minder benzine in

    Login om te reageren
  33. sicko zegt

    28 maart 2008 om 19:09

    idd JH, minder afgeveerd gewicht voel je direct in de handling

    Login om te reageren
  34. stijn zegt

    28 maart 2008 om 20:12

    Ja, en dat neem je je portomenee, je GSM, je flesje drinken, je pasjes en je zonnebril en dan weegt het weer 3 kilo meer

    Login om te reageren
  35. boostah zegt

    28 maart 2008 om 21:21

    voor al die mensen die spreken over onafgeveerd gewicht denk zo: Traagheid, en vermijden hiervan betekent dat bv uw veer of demper de ideale veer/demper werking bereikt, en dat is waar de winst te halen valt

    Login om te reageren
  36. Zoef zegt

    28 maart 2008 om 22:17

    (bij motoren heeft men op een keer zelfs de voorvork omgedraaid, wat het geheel niet lichter maakt, maar wel het onafgeveerde gewicht afneemt.

    JA en toen ik aan motorcross deed in 1980-81 toen zei ik dat tegen al wie t wou horen, dat die vorken andersom moeten staan voor ’t onafgeveerd gewicht. Maar iedereen lachte mij uit toen. :-(

    Login om te reageren
  37. CSL zegt

    28 maart 2008 om 22:49

    @autoblogger
    Als je door de hele nieuws gaat zitten zeiken dat het niets voorsteld, waarom zet je dan zo’n nieuws op Autoblog?
    Het gaat natuurlijk hier om de betere wegligging en die 2kg is mooi meegenomen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North