Ferrari zinspeelt al geruime tijd op een rol voor hybride-toepassingen bij haar toekomstige modellen, of eigenlijk is het wel zeker dat de hybride Ferrari er aan zit te komen. Terwijl zijn evenknie van Lamborghini een dikke fuck you naar de milieulobby uitdeelde, blijft Ferrari-chef Luca di Montezemelo politiek correct en zeer begaan met de dieren en plantjes van onze aardbol.
In een interview met het Duitse Welt am Sonntag herhaalt hij: 40% minder uitstoot in 2012 en een rond 2015 te verwachten hybride-Ferrari:
Wir sind mit der Entwicklung eines Ferrari beschäftigt, der alternative Quellen nutzt und auf dem aufbauen könnte, was wir in der Formel 1 mit dem Energierückgewinnungssystem KERS machen.
Een andere manier om de voorgenomen besparingen te realiseren is middels een V6-turbomotor. De autotelegraaf kopte vrijdag dat de Australische media dit van Ferrari zelf hebben opgepikt. Momenteel heeft Ferrari alleen 8- en 12-cilinders in het assortiment.
Dat dit idee niet zo slecht is bewees Top Gear 2 weken geleden, toen de 599 GTB Fiorano het verreweg als eerste supercar op de racebaan voor gezien hield nadat dezen allemaal met een gallon brandstof waren afgevuld.
Toch voelt dit idee niet juist aan. Kan je je al voorstellen dat er een vergelijkingstest komt tussen een Nissan GT-R en een Ferrari V6 turbo?
Is de eigenwijze, politiek incorrecte weg die Lamborghini kiest de juiste, of moet Ferrari juist credits krijgen omdat ze (pretenderen) bewust bezig (te) zijn?
Doen ze voor hun imago denk ik.
Lambo pakt het leuker aan. Supercar bouwers moeten zich ook niet al te druk maken om die milieuhetze. Zo veel zijn er niet van (supercars) en ze rijden zeker geen 30k KM per jaar.
De markt zal uiteindelijk beslissen.
@ bozewolf
Ik denk niet dat het om imago gaat, maar om de belastingen.
Want als Ferrari-rijder heb je niet echt een imago om milieubewust bezig te zijn, en aan imago’s ontkom je nooit meer.
Liever hybride dan een zescillinder. Een sterke electromotor kan er voor zorgen dat een ferrari sneller optrekt (max koppel van 0 tot heel veel toeren), en kan ook nog positief helpen met remmen. de benzinemotor moet natuurlijk wel maximaal werken, want een stille ferrari mag natuurlijk niet :P
@bozewolf
hoe lamborghini me deze kwestie omgaat heeft toch ook alles met het eigen imago te maken. het is juist lamborghini die onsymphathiek met het co2 probleem omgaat. ik zou zeggen, dikke vinger naar lamborghini.
Ik word een steeds grotere fan van Lamborghini. Terwijl ik geen Audi fan ben. :?
Een V6 kan nog best, mits het een Dino-achtig model wordt. En met turbo’s is Ferrari ook niet geheel onbekend. Maar voor een V12 kunnen ze toch best een systeem als in de 300C toepassen, dus bij stationair tot een door de bestuurder te bepalen toerental (het met natuurlijk wel exclusief blijven heh) 4 of 6 cilinders laten draaien.
Zes cilinder voor het topmodel??? nee, zo dom zal ferrari toch niet zijn??
Toen ik zescilinder las dacht ik eigenlijk gelijk aan een 6 in lijn, zo’n motor met turbo (of turbo compressor)…….altijd lekker…..maar zo NIET ferrari…..
Volgens mij vermelden ze dit alleen om de marketing te boosten en bij de aandeelhouders te slijmen. Ze komen volgend jaar gewoon uit met een 6 liter V10……
Hoe groot is het aandeel dat supercars hebben in de uitstoot van Co2 door auto’s? Ik denk klein, heel klein. Waarschijnlijk is Ferrari het zoveelste bedrijf dat green marketing ontdekt heeft. Lamborghini gelukkig (nog) niet.
ik hoop voor ze dat ze idd alleen pretenderen…..
tja, of de oplossing om een dikke middelvinger op te steken naar de milieu-lobby de juiste is… dat kan ik me niet indenken.
ik denk wel dat Ferrari (is in vergelijking tot lambo wel eventjes een Stukje groter) uiteindelijk wel zal moeten. je hoort bijna alle autofabrikanten schreeuwen over hybride etc. en waarom zou een vooruitstrevend (op technisch vlak toch zeker) merk als Ferrari dan kostte wat het kost achter willen blijven? Wat is het nut van een enorme zware motor als je uiteindelijk hetzelfde vermogen misschien wel met een superluxe electrische motor kunt maken. als die concurrent er komt, zou het snel bergafwaards kunnen gaan met Ferrari.
kortom: een juiste beslissing om met de toekomst bezig te zijn. Verder vind ik de stelling dat een V6 turbo hoe dan ook niet in orde is bij een Ferrari niet correct. ik denk dat het uiteindelijk om snelheid, accelleratie en eventueel zuinigheid gaat, maar bij een Ferrari eerst om de eerste 2. En als een 6 cilinder dat kan redden; why not? als ze het met een 3 cilinder kunnen vind ik het ook best, het gaat erom wat uiteindleijk het resultaat is!
bijzonder !! geloof toch echt dat Tesla goeie zaken doet ..
Je koopt zo enzo geen Ferrari omdat je milieubewust bent. Ferrari loopt nu gewoon kont te kussen bij de treehuggers, oprotten.
Ik persoonlijk heb schijt aan het hele milieu verhaal, pak lekker de industrie aan, een auto mag van mij schoner, maar ik wil niet dat het op wat voor gebied dan ook ten koste gaat van het rijplezier.
Lamborghini is goed bezig, je koopt een supercar om snel en anders te zijn, en dan ook maar lekker vervuilend. De gemiddelde leasebak stoot op jaarbasis echt wel meer uit dan die Lamborghini hoor.
Dus Ferrari, hou op met dit slappe geouwehoer. En ohja, cancel alsjeblieft die lelijke California, want jullie verliezen al m’n respect..
Ten eerste heeft Lambo nooit letterlijk “fuck you” gezegd tegen de mileulobby natuurlijk. De Lambo-praeses heeft gewoon gelijk als ie beweert dat het aandeel van een merk als Lambo in de co2 uitstoot gewoon enorm klein is.
Ferrari loopt hier gewoon de scheinheil uit te hangen. Punt.
ferrari gaat dezelfde kant op als mercedes…de verkeerde kant dus.
@ arokh
Bij ferrari speelt ook nog de italiaanse passie mee…. en om dat uit een V6 te halen….. dat hoort gewoon niet. De Ferrari Dino mist bijvoorbeeld echt een mooi geluid. En echt, een mooi geluid haal je uit meer cilinders…..
een attenne er op en je hebt een 1:1 op afstandbetuurbare auto met het bekende geluidje.
nee dankje.
Bwa al die zever over co uitstoot. En dat terwijl er op tv meer en meer wetenschappers komen die dit tegenspreken. Klimaat verandert altijd. Alleen wij forceren het op dit moment gewoon een beetje meer dan moeder natuur het zelf doet. Ach alles komt altij goed. De natuur zorgt wel voor zichzelf.
Maar de techniek staat ook niet stil natuurlijk. Als je ziet dat een “stomme” nissan gtr met “maar” een 3.6 v6 twin turbo even iedereen naar huis rijdt op de Nurburgring. … Waarom dan geen Ferrari met een v6 turbo?
Ahem, ik denk dat een aantal van de postende tieners hierboven vergeet dat Ferrari een lagere uitstoot nastreeft en niet slechtere prestaties.
Persoonlijk denk ik dat er voor fabrikanten van hoogtechnologische supersportwagens juist enorme mogelijkheden liggen in het ontwikkelen van efficientere aandrijflijnen. Uitstekende manier om je technologische vernuft en vermogen te tonen.
@jesko
kan me niet voorstellen dat iemand zit te wachten op jou respect…
on topic,
ferrari is een miljoenenbedrijf dat direct technologie en ervaring uit de racerij toepast in en voor consumentenproduktie.
de autosport is langzamerhand op zoek naar een milieuvriendelijkere manier van sport bedrijven.
mileuproblematiek is iets wat zal blijven spelen, wat in de toekomst zelfs belangrijker wordt.
1+1=3
Ze mogen wat mij betreft best een 10.000 toeren draaiende V6 twinturbo over de 600pk gebruiken. Een GT2 heeft ook altijd nog een 6cilinder turbo toch?
Ik kan niet echt zitten met een zescilinder Ferrari (Dino!) of een turbo op een Ferrari (F40!), sterker nog: ik ben erg benieuwd naar de prestaties van een dergelijke motor uit de koker van Ferrari..
ze moeten die Luca di Montezemelo kruisigen, dit is gewoon heiligschennis. Hoe durf je de erfenis van iemand als Enzo Ferrari zo oneervol te vernietigen!!
oke, ik ben niet tegen dat auto’s zuiniger moeten, maar je gaat de oplossing als Ferrari zijnde toch niet in de form van een pruis zoeken??
kom met technologien die de auto tot 30-40% lichter maken schop die ***** computers eruit!! probeer aandrijvingen lichter te maken, de motoren moeten lichter, luchtweerstand omlaag, weerstand van de banden, aandrijfassen en zuigers omlaag. daar haal je resultaten mee zowel als beleving als zuinigheid, want dan hoeven de auto’s minder pk’s te hebben voor een vergelijkbare beleving. maar een v6 of een hybride nee nee nee, dat is de oplossing aanwijzen die je dood zal veroorzaken.
Of een 6-in-lijn motor, zoals de 335i. Dat klinkt wel erg lekker, zeker met een sportievere uitlaat.
http://www.youtube.com/watch?v=piDueqLKPvg&feature=related
Maar of je dit ook echt in je ferrari wil hebben is een andere vraag.
Ik snap echt niet waarom ferrari dit doet, tenslotte zullen oliesheiks en Chinezen de laatste mensen zijn ter wereld die olie hebben.
En dus vragen die ook niet achter “milieu-vriendelijke” onzin.
@dekster
chinezen? hoe kom je daar nou bij. die mensen hebben zelf maar een bijzonder klein aandeel in olie en kunnen totaaaaal niet in hun eigen behoefte voorzien.
helemaal met het ook op de economische groei die daar plaats vindt, gaat het daar alleen maar meer de verkeerde kant op qua olie. In het midden oosten okee, die mensen hebben uiteraard olie zat, maar vergeet niet dat ook daar de buitenlandse bedrijven enorme aandelen hebben.
@arokh
Dus jij zegt dat die chinezen en arabieren ook maar 1moer geven om het feit dat hun ferrari milieu-vriendelijk is?
Een V6 turbo is zo gek nog niet. Een V6 loopt erg mooi en door de turbo krijgt hij veel vermogen. Groot voordeel t.o.v. een V8 of groter is dat de V6 minder ruimte in beslag neemt en minder weegt.
Ferrari heeft in het verleden ook 6-cilinders gemaakt… dus waarom is het zo’n ramp?
Lang leve Lamborghini, ze maken nog eens veel mooiere auto’s ook.
Ik heb zo eens een doctoraatsthesis doorbladerd van een groene jongen over elektrische auto’s. In het voorwoord stond: “aan mijn dochtertje, dat ze mag opgroeien in een wereld van elektrische auto’s” vervolgens in de inhoudstafel: lood cadmium batterijen, nikkel cadmium, lithium, enzovoort: YEAH RIGHT…
@cms: dus je hebt het voorwoord en de inhoudstafel doorbladerd, niet de hele thesis? Flink, hoor.
Ferrari streeft tevens naar het doel haar auto’s lichter te maken. Een lotus elise achtige? met een V6?
Klinkt lekker toch!?
Voor de blaaskaken.
Een paar jaar weer moest men een F1 race zonder bijtanken afleggen en checkt eens de huidige cilinder inhoud van een F1.
Trouwens, zet eens een 40ton wegende trein in beweging met een electro motor, vooral waneer het niet mag, dan krijg je een andere kijk op kracht. En ja ik heb al met heel wat Italiaans en anders mooi gereden, maar kijk nu enkel uit naar de toekomst om dat gevoel te evenaren.
Hoewel de goede intenties van Ferrari plaveisels voor de weg naar beneden zijn, is het een onvermijdelijk streefdoel.
En hoe gaat een hybride Ferrari dan heten? Ferrari Silentio of iets dergelijks? Een Ferrari moet BRULLEN!!!
En hoe gaat een hybride Ferrari dan heten? Ferrari Hybrido of Ferrari Silentio? Een Ferrari moet BRULLEN!!! Niks hybride dus maar ’n flinke motor, eventueel met turbo’s.
De kans is erg groot dat als er een nieuwe v6 komt, dit dezelfde motor is die Alfa Romeo, Maserati en Lancia gaan gebruiken.
Vandaag toevallig bij top gear een test van de Stig gezien met de Nissan GT-R, die blaast een Ferrari Turbo V6 volgens mij makkelijk weg, kwam zelfs op de Top Gear racetrack net 0,7sec tekort om een Enzo(!) te verslaan (GT-R 1:19.7 Ferarri Enzo 1:19.0)
Ofschoon de 12-cilinder de achetype-Ferrari is (en altijd zal blijven), zijn er in het verleden ook heel mooie en zeer succesvolle 6 en zelfs 4 cilinder Ferrari race- en straatauto’s gebouwd.
De Ferrari-straatauto’s zijn en waren altijd ‘vertalingen’ van racewagentechnologie voor de straat. Dat is de essentie van Ferrari.
Dus is een Ferrari straatauto met V6-Turbo helemaal niet gek. Het eerste wereldkampioenschap F1 dat gewonnen is met een turbomotor was de constructeurscup van 1982. En die heeft Ferrari gewonnen met de 126 C2: een vuurspuwende anderhalve liter turbo V6.
Gezien het hybride KERS-systeem dat we in de F1 gaan krijgen, is ook een straat-Ferrari met een vergelijkbaar KERS-systeem logisch en onvermijdelijk, net zoals we de semi-automatische versnellingsbakken met flippers achter het stuur tegenwoordig ook logisch vinden. Als het KERS-systeem in de F1 werkelijk doorgaat, dan zou Ferrari zijn geloofwaardigheid en essentie verliezen als zij dat KERS-systeem niet ook in straatauto’s zouden introduceren.
En wat Lamborghini betreft: de essentie van Lamborghini is altijd al ‘Fuck you’ geweest. Lamborghini is niet ontstaan uit de autosport, maar uit het idee van een rijke tractorbouwer die van mening was dat hij een betere sportwagen kon bouwen dan Ferrari.
Daarom: ik lees in dit artikel niks nieuws, niks geks, niks onverwachts en niks waarover ik me zou moeten opwinden.