Iemand trek in een VW Golf II met W12 en 420 pk?

Auteur: , 53 Reacties

Vast wel, en dan heb je het ge-wel-dig mooie exterieur nog niet eens mogen aanschouwen.

VW Golf II W12

Het is alweer bijna tien jaar geleden (we worden oud) dat Volkswagen de autowereld deed sidderen en beven met hun monsterlijke Golf W12 Concept. Helaas zou deze auto nooit in productie gaan, maar gezien de crash-dichtheid van de laatste weken was dat wel een verstandige move, dunkt ons.

Volkswagen Golf II W12

Wie toch wil weten hoe het voelt om met veel te veel power al ondersturend z’n schepper te ontmoeten, hoeft niet verder te zoeken. Deze occasion betreft een Golf II voorzien van de W12 uit een Volkswagen Phaeton. Het blok zou goed moeten zijn voor 420 pk en 550 Nm, de body is uiterst smaakvol gecustomized om genoeg ruimte te bieden aan de bredere assen.

De site waarop met deze occasion wordt geadverteerd laat verder niet heel veel info los, buiten het feit dat het om een circuitauto gaat. Bieden kan vanaf een handvol euro’s dus doe niet moeilijk en neem mee dat ding. Wellicht een mooi ideetje voor de Junkyardrace?

Dank aan @smoked voor het tippen!

VW Golf II W12



53 reacties

He bah!
@viezefreddyw: Vieze freddy valt niet op vies lelijke auto’s?
@kliko: Nee, deze mag zo jouw kliko in.
Die moter maakt alles weer mooi
@martijn11: Die wat?
@norge: Hij is pas 11 (aanname username) .. give the kid a break.. :P
@martijn11: motor
Ik zou de assen laten versmallen of de originele assen gebruiken indien mogelijk. Lekker stock exterieur, maar een monsterlijke W12 in het vooronder zoals het een echte sleeper betaamt.
@Edge: Dan ruk je de assen eronder uit bij het nog maar denken om hem in z’n 1 te zetten.
Met dat 10tje blijf je wel onder de 500 euro aanschaf
Een w12 met maar 420pk?
@emilio89: Het is ook al een oud blok. Een Phantom heeft ook een V12 met maar 460 pk. Het zijn luie, maar o zo soepele motoren. Precies wat je nodig hebt in een limo.
@emilio89: het is een atmosferisch blok, dus inderdaad geen extreem vermogen. Dit doe je omdat je de techniek gaaf vind, voor 420pk kan je beter een 5 pitter Turbo er in hangen.
@dutchdriftking: Het punt van een dergelijke motor is dan ook niet puur de PKs maar het belachelijk hoge koppel. 550 Nm haal je niet zomaar uit een 5-pitter turbo. Zelfs de laatste generatie Volvo 5-pitter turbo moet het met een “magere” 440 Nm doen bijvoorbeeld.
@thisguy: de 5 pitter uit de huidige RS3 na enkel chippen 420pk en 600nm….. Is prima haalbaar dus.
@dutchdriftking: maar zon w12 heeft al 400nm vanaf ongeveer stationair. En als we het over tunen hebben….. met een turbo of 2 doet zon 12 cilinder ook wel 1000 pk
@undifined1: Klopt, maar zo`n 5 pitter past een stuk beter, en heeft ook een veel minder invloed op het weggedrag.
@emilio89: toen de A8 W12 uitkwam was 420pk bizar veel vermogen.

BMW 750i: 326pk
Mercedes S600: 367pk
Aston Martin DB7 Vantage: 420pk
Audi A8 W12: 420pk
Ferrari 456M GT: 442pk
Mercedes CL63 AMG: 444pk

Dus zo slecht deed de W12 het niet ;-).
@gtwillem: Thanks voor het lijstje. Alle pubers denken dat <700pk van de hedendaagse Italianen niets voorstelt.
@phaeton: Sinds 2016 lijken er heel veel pubers (qua gedrag en kwaliteit van posts, niet leeftijd) bij gekomen te zijn, da’s op zich wel jammer, want het gezellig over auto’s kletsen is nogal ver te zoeken.

Enfin, een V12 me minder dan 700pk is loeisterk. Nog niet eens zo lang geleden was de CLK-GTR en McLaren F1 het summum: 600 en 627pk uit een atmosferische V12…
@gtwillem: dat komt vaak door de nogal subjectieve houding van veel mensen en het ik ben Anti VAG/BMW/Mercedes gehalte. En de flauwe mensen die nog steeds zielige grappen moeten maken over olie en sjoemel om maar zoveel mogelijk likes te krijgen….het gaat allemaal om de likes hier tegenwoordig, triest
@87sandyd: Een beetje de trend van het internet, het reaguren icm de likes. Een grap over een olieboot is soms leuk, maar het nadenken over de bedrijfseconomische gevolgen voor bedrijven in allerlei scenario’s draagt meer bij aan kwaliteit. Dat gebeurt soms ook vanuit de reactie, maar het flauwe reaguren je helaas niet tegen.
@gtwillem: Was het ook. 120pk in je Passat was heel wat en 400 in een 360 Modena was de nieuwe norm. Nu moet een Chiron(?) in 2,3 seconden naar de 100, want 2,8 was niet snel genoeg. De geschiedenis vervaagt helaas bijkans onder de hedendaagse absurdistische cijfers.
@gtwillem: daarbij is het natuurlijk ook niet alsof je meer dan 420pk nodig hebt in welke auto dan ook.
Koppel en gewicht hebben veel meer invloed.
@foramen: is een heel andere discussie. Dit was om aan te geven dat de W12 bij introductie een flink potente motor was die tot op heden nog redelijk mee komt. (6.3, 503pk).
@gtwillem: Om het nog maar even anders te stellen he. Mijn vader heeft een paar jaar geleden een Cadillac Eldorado Convertible gekocht uit ’76 gekocht. Het 8.2 liter V8 motorblok is tot zover het grootste motorblok ooit door Cadillac geproduceerd. Produceerde maar 170PK. Helaas heeft mijn vader hem na een tijdje weer weggedaan wegens tijd- en ruimte gebrek. Zonde, was een tof ding!
@viezefreddyw: gemiddeld verbruik 1op 1?
Ik zag de eerste foto en dacht: wat een held!. Toen zag ik de 2e foto en dacht: BAH!
Wat jammer van het exterieur, maar de rest is wel sleeper waardig!
Het idee is echt leuk, maar het is gewoon zeer slecht uitgevoerd. De W12 had op de achterbank gemoeten. Dan was je veel beter uitgekomen met de gewichtsverdeling.
Met een witte blijf je zitte, toch?
Nooit een groot fan geweest van de W12 motor, dus nee liever 5 cilinders. Al is de W12 blijkbaar vrij degelijk.
De titel moet eigenlijk zijn: “Iemand trek in meer onderstuur dan je brein aankan?”
Zo ontstaan bodybuilders ook. Elke keer ietsje breder totdat je er als een wandelende wolk bij loopt.
Lelijk en wegligging zal ook niet top zijn. Verder kun je die 420 pk bv ook wel uit n 6-cilinder met turbo halen. Ik voel er niet veel liefde voor…
@volvoturbo: gezien de spoorbreedte is er alle ruimte voor hoogwaardige componenten. Dat het waarschijnlijk is dat de auto niet goed op de weg ligt ben ik met je eens, echter hoeft dat niet persee.
@lekbak: stabiel zal ie best liggen maar in snelle bochten ga je t gewicht voorin waarschijnlijk wel merken. Gewichtsverdeling zal vast niet zo goed/gelijk zijn als in m’n 330i.
Google translate foutje: Er staat niet circuit auto maar circus auto. Deze is van Pipo de clown geweest.
Eigenlijk past het dus gewoon niet.
Net als die 500 met countach v12.
Neh..doe dan maar een 4cil 16v met 1 turbo van bobamotoring met 1233pk. In een normale golf 2.
Krijg je daar een loopbrug bij om in te stappen? Verder ziet vooral de aansluiting van het bodywork bij de voorbumper eruit alsof het er zo af zal waaien. Geen aansluiting, ik vind het eerder een aanfluiting
Mooi ding zeg..Iemand mijn bril gezien?
Nah maar wel een met 4motion en een 2jz😂
Ik vind het project leuk. Zo te zien heeft hij een gebrek aan financiele middelen om het écht goed uit te voeren maar alsnog, chapeau.

Ja je kan er ook een 5/6 cil turbo in stoppen of weet ik wat allemaal. Maar het gaat om de uitdaging om het w12 blok erin te krijgen, daar geef ik hem wel props voor. Wel ben ik het eens met iemand hierboven dat het beter op de achteras had gekund.
Omdat al het geld in de W12 zit hebben ze de doos waar die inkwam gebruikt als wielkast? Jammer, want het idee van dikke motor in kleine golf is gewoon zeer vet.
Als oud Golf V6 4 motion en R32 eigenaar dacht ik dat dit alleen bij Opel Manta rijders populair was zo’n body kit. Maar de w12 is wel lekker alleen een R 2.0 4 cilinder haalt dat tegenwoordig ook en sneller, lichter.
Ja lekker, kom maar brengen
Ben blij dat ik al gegeten heb, wat ’n wangedrocht! Ok, de gewone Golf vind ik al ueberlelijk, maar dit slaat echt alles! Het lijkt wel ’n amfibie-voertuig :-)
Toch niet gek, 10 euro voor een w12, breng je de rest naar de sloop heb je er uiteindelijk nog geld bij uit gekregen om zelf iets moois te maken
Is deze niet gebouwd door de vr6specialist.
Paar jaar geleden was ik daar voor een chip op maat (wat trouwens heel me auto verziekt heeft) toen waren ze ook bezig met een witte golf w12
Hoe stap je in zonder heel die (skirt) te slopen
Gatverdamme nog eens aan toe.
via iPhone app
Een standaard 1.4 golf 2 wel, maar dit gedrocht nee

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).