Hoe gaat het met Savage Rivale?

Auteur: , 61 Reacties

In 2008 schreven we al over Savage Rivale, maar nog steeds zijn we er eerlijk gezegd nooit eentje tegengekomen. Gaat het slecht met het Nederlandse merk? Integendeel, vertelt Justin de Boer. ‘We werken er nog steeds aan.’

Savage Rivale

Wie op de website van Savage Rivale kijkt, ziet daar niet minder dan drie modellen: de Roadyacht GTS, de Savage Rivale GTR en tenslotte de straatversie van die GTR, de GTR-S. Die modellen delen natuurlijk hetzelfde platform, maar waar voor de Roadyacht GTS een V8 met 601 werd aangekondigd, hebben de GTR en GTR-S een V8 met een vermogen tussen de 700 en 800 pk. We schreven erover in 2008, 2009, 2012 en 2014. Daarna werd het echter stil, en Justin de Boer staat niet te popelen om iets over de huidige status van het merk te vertellen. ‘En dan ga je me nu allerlei dingen in de mond leggen en die schrijf je dan op?’

Ergens is het wel begrijpelijk dat hij niet staat te springen om in de media te komen met zijn Savage Rivale. In 2013 liet hij Fifth Gear ermee rijden, waarna een schaterlachende presentator achter het stuur vertelde dat de auto ‘absolutely horrible’ was, dat de motor te oud was, dat je een laptimer kon gebruiken om meten hoe snel de automaat was en dat hij, als hij geblinddoekt in de auto was gezet, zou zweren dat hij in een pick-up zat. Omdat we nooit met een Savage Rivale hebben gereden kunnen we niet inschatten of dat terecht of onterecht was, maar we snappen dat het niet de kritiek is die je graag hoort als je vol trots de auto presenteert, waaraan je jaren hebt gewerkt.

‘Ons voornaamste doel is niet de verkoop, we doen dit ook voor onszelf,’ vertelt De Boer. ‘We hebben een auto waarmee we kunnen rijden, die kunnen we verder ontwikkelen en als we groot nieuws hebben, melden we ons vanzelf weer.’ Wat je verder ook van de mannen achter Savage Rivale denkt, het zijn in ieder geval doorzetters.

Image credits: Save Rivale op de Nederlandse snelweg, via autojunk.nl.



61 reacties

Eerst Vencer, nu dit. What’s next? Al die bedrijfjes gun ik het van harte maar als het mislukt, dan mislukt het. Vijf jaar na dato vind ik het weinig interessant meer.
@phaeton: Nieuwsberichtje van laatst gemist? AB heeft zelf aangekondigd om op onderzoek uit te gaan hoe het met die kleine Nederlandse merken is.

Luchtfietserij of niet, ik vind het zelf wel leuk om te weten of ze nog daadwerkelijk bestaan of niet.
@madmarky: Die moet ik dan gemist hebben ja. Als het is aangekondigd heb ik niets gezegd.
@phaeton: Dat was inderdaad aangekondigd ;-)
Ter herinnering nog even een link: http://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-gaat-het-met-de-automerken-in-nederland-84171
@phaeton: gelukkig is dit niet phaetonblog.nl, dus mogen andere mensen dit gewoon met plezier lezen.
@meneer: Ik geef gewoon m’n mening dat ik niks op heb met het herkauwen van verhalen over merken die één of twee prototypes bouwen. Maar blijkbaar waren de artikelen aangekondigd en heb ik dat gemist.
Kansloze exercitie, zou je zeggen. En wellicht terecht.

Maar ergens denk ik dat die Road Yaught wel eens zou kunnen werken. Voor het Nieuwe Geld is het een perfecte auto om mee te cruisen.

Dus laat de prestaties maar over aan Koenigsegg, en ga voor de meest comfortabele luxe cruiser.

Wel symphatiek dat ze antwoorden :-).
@gtwillem: Inderdaad, maar alleen de roadyacht kan werken. Die GTR versies slaan nergens op, aangezien het in eerste instantie een luxe 4 persoons-cabrio is. Ik denk dat ze wel meer hadden kunnen doen met de interesse van autoblog, ook nu krijg ik weer het idee dat er weinig progressie in zit.
Ik gun zowel Savage als Vencer heel veel succes, net als spyker. Helaas ben ik bang dat geen van allen ooit echt van de grond komt.
‘Roadyacht’.. De naam alleen al..
@kapitein: zou toch iets voor jou moeten zijn, met zo’n naam;)
@jagxjl: Als kapitein bevaar je de wildste zeeën, maar een schip die bij voorbaat gedoemd is om te zinken, die betreed ik niet ;)
@kapitein: goede comback! +1
@honeyhanger: comeback* sjongejonge
@honeyhanger: Nog net geen kombuis
@honeyhanger: cumback?
@kapitein: maar bevaar je ook de rode zee?
Je zou denken, free exposure! Kom eens langs Autoblog en kijk eens naar de recente ontwikkelingen! Wat er allemaal gedaan en gebeurt is de laatste tijd! Maar nee, als er wat is melden we het wel…. Weet niet of het echt zo gezegd is allemaal natuurlijk maar indien dat wel het geval is, stukje pr cursus wellicht… Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ontzettend knap en moedig dat iemand zoiets probeert. Maar t klinkt zo zuur allemaal.
@E34M5Touring: point taken, maar denk ook wel dat zij nu een pers-trauma hebben opgelopen sinds fifth gear. Die willen dus enkel en alleen met enorme vooruitgang naar buiten komen.
@lekkaah: Snap ik. En ik bedoelde ook niet in de zin van ‘ga eens rijden’ maar meer van, kom eens langs en kijken. Dan kun je laten zien waar je mee bezig bent. Uitleggen wat je processen zijn, waar loop je tegenaan dat soort dingen. Iedereen begrijpt dat zo’n kleinschalig bedrijf geen perfectie levert in 2j tijd. Maar als je laat zien dat je actief an het verbeteren bent kweekt dat wellicht wel goodwill. En goeie exposure. Hoeveel van die renders komen hier nou langs waar je nooit meer wat van hoort. Zij hebben al een rijdend prototype. Dan neem je het toch wel serieus lijkt me. Serieuzer dan ‘hier is mijn 2500pk 495km/h snelle sportwagen’ met een mooie photoshop erachter.
@e34m5touring: Met 2j bedoel ik een korte periode. Snap dat ze langer bestaan.
Financial support ..
Gemeente Den Haag ..
Kansen voor west ..

Nuff said ..
Ik vond het echter wel een mooi model. Veel te veel power uit een oud blok helaas. Beter hadden ze er een snelle GT van gemaakt. Dan had ik het best succesvol gevonden.
Een Firth gear presentator ken ik niet serieus nemen.
@moondustfocus: een top gear presentator wel?
@lekkaah: ook niet, maar bij top Gear wist je dat je af en toe een en ander met een pak zout moest nemen.
@moondustfocus: Nee want Jason Plato weet niks van auto’s en kan totaal niet rijden…
@moondustfocus: Ik ook niet, maar de presentatoren van Fifth Gear schijnen daarentegen wel een aardige achtergrond in de autosport te hebben.
@moondustfocus: Jason Plato is autocoureur. Die kerel weet heus wel waar hij het over heeft. En misschien heeft hij het wel een beetje aangedikt voor de show, maar duidelijk is wel dat er voor Savage nog werk aan de winkel is.
@moondustfocus: Nee, dat is heel begrijpelijk. Jason Plato is zo’n beetje de beste toerwagenracer in Engeland in de afgelopen twintig jaar, Tiff Needell heeft Formule 1 getest en was diverse keren succesvol in de 24 uur van Le Mans en Vicky Butler-HEnderson is an sich een gerespecteerde coureur. Zulke kneuzen zijn natuurlijk niet serieus te nemen door een kenner als jij….
We moeten niet vergeten dat dit eigenlijk gewoon een uit de hand gelopen stageproject is, er zit totaal geen dwang of druk meer achter, dus doen ze het lekker in hun eigen tempo.

Volgende stop; Hansen Sportscars? Ik ben wel benieuwd hoe het daar mee gaat.
@motoragent: Ja inderdaad. En de VandenBrink. Die retegave Ferrari achtige die Alwien Hietbrink Coachbuilding zou gaan kloppen dacht ik.
@motoragent:
What about Saker? Serieuze racewagens. Doen die het niet hartstikke leuk?
Een doodgeboren kindje. In plaats van kritiek te gebruiken voor ontwikkeling, hebben ze dit altijd maar persoonlijk aangetrokken. Dit heeft nooit de schijn gehad dat ze daadwerkelijk een professionele sportauto neer wilde zetten, maar gewoon een overpriced penisverlenger. Waar een ferrari of porsche nog daadwerkelijk technische hoogstandjes als “excuus” hebben, was dit het absoluut niet.

En als je je auto geeft aan de pers, moet je zeker zijn van je zaak dat er een goede auto staat. Je vraagt tenslotte iemand kritisch te kijken en mensen te vertellen hoe het rijd. Om dan te zeggen; ja maar er is zoveel tijd en werk in gaan zitten… Mijn moeder heeft mijn macaroni fotolijstje ook niet meer, is destijds ook veel tijd en werk in gaan zitten.

Gewoon een leuk hobby project waar het helaas schortte aan technische kennis. Toch, leuk geprobeerd. Vond het design ansich wel kek.
@pielemuis: Ik kan niet anders dan toch iets van een onverwerkt macaronitrauma in je relaas horen. Ik durf er geld op te zetten dat ik ergens bij mijn ouders nog wel mijn onderzettertjes van kurk terug ga vinden
Als je ziet hoe Vencer en Savage met Autoblog.nl omgaan dan kun je bijna niet anders concluderen dan dat het knutselaars zijn met een communicatie stoornis die nooit een commercieel succes zullen hebben.
@w0o0dy: of ze stellen andere (misschien wel de juiste) prioriteiten.

Of denk je dat er hier veel potentiële kopers rondhangen?
@escort77: ja zij hebben gelijk daarom is er niemand te vinden die een Vencer of Savage heeft gekocht… Ga maar eens met G Fornasari praten.. Wat je van de auto vindt Is niet belangrijk, maar de man weet het verhaal te verkopen en is uiterst vriendelijk, open, enthousiast en benaderbaar… En heeft succes.
Mooi zo’n droom hoor. Maar iets te ambitieus. Ben benieuwd naar verhaal morgen, Spyker, Hit, Carver ,…
@stijnn: of die coachbuilders uit wesepe. Ben alleen ff de naam kwijt. Maken prachtige oldtimers helemaal van de grond af.
Stel ik zou wat geld over hebben en handig zijn: dan zou het geweldig zijn om je eigen auto te kunnen bouwen. Dat is ie verre van perfect is zou mij dan een worst wezen. Je hebt het wel eventjes gedaan, dat is al meer dan menig man of vrouw kan of wil doen. Ik zou het waarschijnlijk ook vooral voor mezelf doen. Plus het is hun eerste projectje, dus ach.
@stfu: *dat ie verre van perfect is
Hoe groot moet je zak geld wel niet zijn als je jaren lang zonder te verkopen je bezig kan houden met je merk?
@dutchdriftking: Weinig uitgeven en dus weinig running costs. Het is niet alsof ze 100 man in dienst hebben. Als je een ondernemer (of iets dergelijks) bent met wat geld kun je dit gewoon zien als prijzige hobby.
Nederlanders en auto’s gaan gewoon niet samen
@martijn11: mijn Fordje en ik zijn anders een leuk stel hoor…
Kan me niet voorstellen dat dit aanvoelt als een pick-up.
Kan me niet herinneren dat Enzo Ferrari ooit een autoblog zo afgeblaft heeft.
LOL! Ik heb blijkbaar de vencer en de savage door elkaar gehaald. Ik heb in de topic van Vencer verteld dat de auto de grond in werd getrapt door Jason Plato. Dat was dit ding dus, mijn excuus
huh what….

‘Ons voornaamste doel is niet de verkoop, we doen dit ook voor onszelf’

#eindeverhaal
Ik neem mijn petje af voor deze jongens. Bijna elke autoliefhebber heeft wel eens nagedacht over hoe een eigen auto er uit zou moeten zien, maar er zijn er maar weinig die zo’n schets achterop een bierviltje ook daadwerkelijk proberen te realiseren. Of het nou een uit de hand gelopen stageproject is of niet, ze doen het toch maar eventjes. En ze zijn ook niet nummer zoveel die met een een snelle sigaar op wielen of kitcar komen. Ook daarvoor, petje af.

Tot zover de lofzang, want ik heb ook wel wat opmerkingen. Allereerst: volg een kort cursusje communicatie. Autoblog is een grote speler in de Nederlandse autojournalistiek, dus als die uit eigen beweging interesse tonen in jouw kleine, onbekende Nederlandse automerkje mag je best anders reageren dan “En dan ga je me nu allerlei dingen in de mond leggen en die schrijf je dan op?”. Ga lekker met die jongens in gesprek en vraag of je het stukje eerst even mag proeflezen voordat het het internet op geslingerd wordt, of doe een
interview per e-mail zodat je tijd hebt om over je antwoorden na te denken en de volledige controle hebt over wat er wel en niet geciteerd kan worden. Weet ik veel, maar laat in ieder geval blijken dat je blij bent met de getoonde interesse. Vertel wat over de ontwikkeling, vertel wat er goed gaat en wat er nog moet gebeuren, dat soort dingen. Savage Rivale is geen groot merk met een rijke historie of iets dergelijks, dus alle positieve reclame is mooi meegenomen. Als je uiteindelijk gaat verkopen kun je niet zoals Ferrari of Lamborghini blindelings 2000 orders noteren. Elke potentiële koper die ook maar enigszins geïnteresseerd in een Roadyacht raakt door zo’n interview is er één.

Nogmaals, je hebt totaal geen historie en bent relatief gezien een nobody in de autowereld, dus negatieve reclame kan je de das om doen. Zorg dan ook dat je journalisten pas in je auto laat rijden zodra je auto goed genoeg is. De kritiek van Jason Plato was niet mals, maar hij is ook niet iemand die een auto volledig onterecht met de grond gelijk maakt. Dat wil niet zeggend dat je de media helemaal moet mijden of moet afsnauwen, maar een kijkje in de keuken geven mag best. Je moet alleen niet vol enthousiasme een auto die nog niet volledig uitgewerkt is in de handen van een journo duwen.

Dan wat het modellengamma betreft. Schrap die GTR en GTR-S, of zet die project in ieder geval in de ijskast. Zorg dat je één duidelijk doel voor ogen hebt. Nu ben je bezig met een GTS, die vooral een hele snelle luxe wagen moet worden en heb je aan de andere kant van het spectrum een racewagen en hardcore sportwagen gepland. Dat zijn twee totaal andere takken van sport. Focus je lekker op één model, zorg dat dat model goed in elkaar steekt, je uit de kosten/schulden bent en dan als je een redelijke steady cashflow hebt ga je werken aan speciaaltjes, race versies, een tweede model of weet ik veel wat. Waarom denk je dat Pagani en Koenigsegg niet zes modellen en in het gamma hebben, de speciaaltjes héél zwaar leunen op bestaande modellen en er behoorlijk wat tijd tussen de verschillende varianten zit? En dan zijn dat merken die al een tijdje meelopen.

Kijk ook eens om je heen, hoeveel kleine autofabrikanten leggen behoorlijk snel het loodje omdat ze het werk onderschatten, er verkeerd gemanaged wordt, te ambitieus zijn of omdat ze simpelweg het geld niet hebben om het project te voltooien? Helaas zijn dat er enorm veel. Kijk wat er om je heen gebeurt, trek daar lering uit en pas je bedrijfsvoering eventueel aan waar nodig.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe enorm gaaf ik het vind dat de jongens van Savage Rivale hun droom van een eigen auto werkelijkheid proberen te laten worden, en ik doe het ze wegens gebrek aan kennis en financiële middelen ook niet snel na, maar ik vind wel dat ze even in de spiegel moeten kijken en zichzelf moeten afvragen of ze wel op de juiste voet bezig zijn. Het zou zonde zijn als Savage Rivale het zoveelste doodgeboren kindje van de Nederlandse autobranche wordt.
@Edge: +1. Niets is toffer dan je eigen auto maken. Harry Metcalfe verliet Evo, het blad dat hij nota bene zelf oprichtte, om bij Jaguar SVO autootjes in elkaar te gaan knutselen – om aan te geven hóe cool het ongeveer is.
Het liefst had ik dus alléén maar succesverhalen gehoord, van Vencer, van Savage Rivale en van ieder merk dat hier de komende tijd nog aan bod komt. Maar om een succesverhaal te horen is het wel nodig dat iemand in de eerste plaats überhaupt iets zegt.
Anyway, aan de Savage Rivale wordt nog gewerkt. Laten we hopen dat het op een dag een briljante auto is!
Heut brothers ..

Lijken me toegankelijke lui zonder geheimpies ..
Kijk eens voor de grap bij ‘partners’ op de website. Dit is volgens mij een groot stage project.
@michaelb: klopt, is het ook.
Ik vroeg het mij laatst nog af hoe het met dit bedrijfje nu ging..
Hoeveel kost zo’n Savage?
Heb met de heren in de klas gezeten toen ze met hun project begonnen. Leuk hoe ze allerlei partijen erbij wisten te vinden om ze erbij te ondersteunen, da’s toch een vak apart.
Ze zetten overigens best veel auto’s af, maar allemaal in een racegame.
Savage zie ik over een jaar of vier/vijf gewoon in de PC Hooft. Dit gaat wel een mooi bedrijfje worden.
Voor de potentiële klanten onder het lezerspubliek, de Beta versie van onze configurator staat online:

http://configurator.savagerivale.nl

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).