• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijimpressie: Mercedes-Benz 190E Evolution II

Auteur: sacha, gepost 11 juni 2007 om 11:00 – 104 Reacties

Mercedes-Benz 190E EVO II


Met 17 jaren oud misschien nog net geen klassieker te noemen, maar wel hard op weg er eentje te worden. Mercedes 190’s zijn er natuurlijk te over, maar niet in deze uitvoering.

[ Eerst kijken dan lezen? Zie HIER het videoverslag van deze rijtest. ]

De 190 heeft van zichzelf een behoorlijke cult-status onder MB adepten. Maar de 2.3 of 2.5 uitvoering kan zelfs de meest verstokte Mercedes-hater nu nog bekoren. En van de Evolution en Evolution II hingen vroeger de posters op de muren.

Mercedes-Benz 190E EVO II

Met het opzichige DTM plastic -wat wel degelijk windtunnel-verantwoord is- ziet de Evolution II er lekker fout uit. Maar omdat het een officiële DTM homologatie uitvoering is, waar er slechts 502 van zijn gebouwd, is dat geen enkel probleem. Bovendien is de auto waar wij in reden nagenoeg in nieuwstaat waardoor het welhaast een museumstuk lijkt. Met een kleine 50.000 Km op de teller, en perfect onderhouden met een smetteloos interieur en een blinkende laklaag, is het duidelijk een liefhebbers-auto.

Mercedes-Benz 190E EVO II

Een 2.5 liter atmosferische motor die 235 pk en 245 Nm levert is zelfs voor huidige begrippen een nette prestatie. Maar voor de racerij wist men uit dit 4 cilinder blokje tot over de 300 pk te peuren. Door het vermogen zo op te krikken en het het gewicht van 1.300 Kg tot onder de 1.000 Kg te brengen deed Mercedes heel leuk mee in de toerwagen klassementen.

Mercedes-Benz 190E EVO II

Het is niet verwonderlijk dat er betrekkelijk veel gewicht te besparen was, want deze straatversie is voorzien van de gewoonlijke Mercedes luxe opties van airco tot stoelverwarming. Desalniettemin is deze auto naast de opgefokte motor ook voorzien van een serieuze race-versnellingsbak en state-of-the-art instelbaar onderstel welk in drie standen (van hoog en comfortabel naar laag en stug) is in te stellen met een knopje naast de lichtschakelaar. In de laagste stand van het onderstel moet het mogelijk zijn om roadkill met de voorspoiler van de weg te schrapen.

Mercedes-Benz 190E EVO II

Tot zover de geschiedenisles.
Hoe het mij bevallen is om in deze auto te rijden kun je zien in het filmpje.

Zie de gallery voor foto’s van deze rijtest, of de officiële persfoto’s van weleer. De foto’s in dit artikel zijn *klikbaar* voor een groter formaat.

En last but not least: Met dank aan ASV voor het uitlenen van hun museumstuk.

Voor de volledigheid en de liefhebbers is onder aan dit artikel het officiële persbericht uit 1990 bijgevoegd.

Mercedes-Benz 190E EVO II

Mercedes-Benz 190E EVO II

Mercedes-Benz 190E EVO II

Compact dynamism

March 8 – 18, 1990: Premiere of the 190 E 2.5-16 Evolution II
Only 502 units built
Perfect basis for motor sport

Mercedes-Benz 190E DTM

Stuttgart. The Mercedes-Benz 190 (201 series) introduced in 1982 rapidly made a name for itself as the “Baby-Benz”. But who would have thought that it would also acquire a reputation as a compact sports car over the years and after several engine and equipment refinements? This development finally culminated in the 190 E 2.5-16 Evolution II which made its debut at the Geneva Motor Show in March 1990.

A first sports version came onto the market in 1983: in the ECE version, the engine of the 190 E 2.3-16 developed 185 hp (136 kW) and accelerated the car from standstill to 100 km/h in 7.5 seconds; the top speed was 230 km/h. The 190 E 2.5-16 which followed in 1988 with an advanced 195 hp (143 kW) sixteen-valve engine boasted similar performance. These were the sort of top-class performance figures which warranted the car’s use in motor sport. As early as 1985, the 190 E 2.3-16 was entered by private teams first in the French production car championships and from 1987 also in the German Touring Car Championships (DTM). In 1988, Daimler-Benz became active by officially supporting teams competing in the DTM. One year later, a homologation version with type approval for road use, the 190 E 2.5-16 Evolution I, made its debut. Engine output had remained the same but the running gear had been modified for the sort of racetrack work for which the EVO I had been designed, forming as it did the basis for a Group A DTM touring car. Of this model, 502 units were built to obtain homologation – a precondition for participation in motor sport. This model was highly successful in numerous races. Demands, however, were rising and so, the only logical step was to develop an even more powerful EVO.

This new car – the 190 E 2.5-16 Evolution II – celebrated its world premiere at the Geneva Motor Show in March 1990. The 2.5 liter engine of the EVO II, as the car was known for short, developed an output of 235 hp (173 kW) and a torque of 245 Newton meters between 5000/min and 6000/min. The car, weighing some 1300 kilograms, accelerated from standstill to 100 km/h in just 7.1 seconds and reached a top speed of 250 km/h. The sports suspension afforded highly precise handling, being adjustable to three different heights by means of an inconspicuous switch to the left of the steering wheel. Sports seats gave the driver and front passenger firm support while rear passengers were provided with two contoured individual seats.

The EVO II stood out for its bodywork modifications designed to reduce drag still further and to raise downforce at the front and rear axles. Particularly distinctive and eye-catching features were the large rear airfoil and the wheelarch flares.

And so the EVO II caused quite a stir, quite literally. Within three months, a small series of 502 units was produced to obtain homologation for motor sport. The car’s price was self-assured, in keeping with its performance. The EVO II was to be had at a price of DM 115,260 (equivalent to € 58,932) – with air conditioning at DM 119,717 (€ 61,210). Buyers were ensured exclusiveness in return: every EVO II had a plate with its consecutive number next to the shift lever.

The car may have been ever so well developed and designed – for the motor sport teams, it was no more than the basis for additional modifications. And there was plenty of scope for the latter: Engine output was boosted to well over 300 hp and the car’s weight was reduced to less than 1,000 kilograms, resulting in a top speed in the range of 300 km/h. It is therefore not surprising that the EVO II was a highly successful competitor on the racetrack – as borne out by the DTM driver’s title clinched by Klaus Ludwig in 1992.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen
  • Mercedes S680 Guard
    Mercedes-Benz S680 Guard is de ultieme Benz

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

190e, dtm, Mercedes, Mercedes 190, Rijtest

Vorig bericht: « Fiat wilde Jaguar en Land Rover kopen? [Alchemy Update]
Volgend bericht: Video: Robert Kubica F1 crash »

Lees Interacties

Reacties

  1. Turbopaultje zegt

    11 juni 2007 om 11:08

    Da´s echt de enige moderne Benz, waar ik wel warm voor loop……… B-)

    Login om te reageren
  2. Eg zegt

    11 juni 2007 om 11:10

    Mooi!

    Login om te reageren
  3. niels zegt

    11 juni 2007 om 11:19

    super mooi dit !

    Login om te reageren
  4. Kristof zegt

    11 juni 2007 om 11:20

    Heerlijke wagen… jammer van de muziek keuze in het filmpje…

    Login om te reageren
  5. chrizzzie zegt

    11 juni 2007 om 11:22

    Zag laatst zag ik op Wheelerdealer zo´n auto voorbij komen onder de naam Mecedes-Cosworth. Wat is hiervan de link met deze auto? Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het dezelfde auto is maar waarom zetten zij er dan nog Cosworth achter en waarom ging Cosworth vreemd met Mercedes terwijl ze in de jaren 80 toch een gepassioneerde verhouding hadden met Ford.

    Login om te reageren
  6. autoblogger zegt

    11 juni 2007 om 11:22

    @Kristof: Hmm, vind de muziekkeuze juist perfect!

    Verder leuk artikel + filmpje, wat mij betreft moeten we eigenlijk vaker van dit soort nostalgische modellen reviewen.

    Login om te reageren
  7. niels zegt

    11 juni 2007 om 11:24

    wat een slecht filmpje trouwens …

    kerel heeft nog wel wat te leren.

    -edit: doe eens wat nuttige tips van de hand dan…-

    Login om te reageren
  8. Dr. Bronx zegt

    11 juni 2007 om 11:27

    dit is de nichten versie.

    een vriendin van mij heeft exact dezelfde maar dan met 3.2 en 335 pk.

    Login om te reageren
  9. Tom zegt

    11 juni 2007 om 11:28

    euhm, die cosworth op wheelerdealers had niet zo’n gigantische strijkplank achterop ;-) gewoon een andere uitvoering denk ik (ben zeker geen kenner hoor :-))

    Login om te reageren
  10. Roy zegt

    11 juni 2007 om 11:28

    Dat is een vette feature aan deze auto, een in te stellen onderstel van stug naar comfortabel. Trouwens, heeft deze auto ook knipperlichten? Want die worden bij Mercedes nooit standaard geleverd, moet je voor bijbetalen.

    Login om te reageren
  11. Type-R zegt

    11 juni 2007 om 11:32

    die auto is sex.

    Login om te reageren
  12. foddo zegt

    11 juni 2007 om 11:41

    inderdaad, deze auto is een en al sex

    Login om te reageren
  13. Jan zegt

    11 juni 2007 om 11:46

    Cosworth is een motorenbouwer, die, zoals je aan de F1 kon zien, onafhankelijk is.

    Login om te reageren
  14. Jan zegt

    11 juni 2007 om 11:47

    Zie ook:

    http://www.hugh.co.uk/merc/mercedes_benz_cosworth.htm

    Login om te reageren
  15. twinspark zegt

    11 juni 2007 om 11:47

    behoudens een aantal kenners geloof ik niet dat dit een auto is waarmee men u in den lande erg serieus zal nemen… Pffff eerlijk gezegt moet ik er nu al ontzettend om lachen.. Wat een Koko petalo- mobiel.

    Login om te reageren
  16. Jos zegt

    11 juni 2007 om 11:48

    ik vind het maar een kamperbak

    Login om te reageren
  17. binkie zegt

    11 juni 2007 om 11:51

    nou in 1990 was dit een van de tofste bakken die je maar kon hebben, en ik moet zeggen, ik vind hem nog steeds best leuk :)
    Die boeing-vleugel achterop mag wel wat kleiner, maar ik vind het echt wel wat.
    Lekker lompe bak :)

    Login om te reageren
  18. henk zegt

    11 juni 2007 om 11:52

    meer old-timers bitte. veel nieuwe auto’s zijn saai en lelijk, en dat zie je pas in het licht van alle schoonheiden uit vroeger tijden.

    Login om te reageren
  19. Parisi zegt

    11 juni 2007 om 11:58

    @ binkie

    inderdaad, was toen wel een van de sensatie’s waar menig een poster van hadden ophangen. Toen was merc ook nog echt een ‘wauw, wat ne dikke mercedes’ merk, probeer dat nu maar eens duidelijk te maken aan die 16 jarigen hier op dit forum.

    Login om te reageren
  20. Solstice zegt

    11 juni 2007 om 11:58

    Erg gaaf dit. Vaker doen, zo’n youngtimer. Een paar suggesties: BMW E30 M3 (liefst in Sport Evo uitvoering), Ford Escort RS Cosworth, Audi Urquattro (met korte wielbasis), Lancia Delta Integrale, Renault 5 GT Turbo.

    Die auto in WheelerDealers trouwens was een “gewone” 2.3-16v, dus niet de Evo I of II homologatieversie. De motor werd indertijd door Cosworth gebouwd en de chauvinistische Engelsen zijn daar zo trots op dat de auto aldaar als Mercedes 190 Cosworth bekend staat, grappig als je bedenkt dat iedereen hier in Nederland denkt dat het het AMG is…

    Login om te reageren
  21. Alwood zegt

    11 juni 2007 om 12:02

    haha! prachtig!!! Ik vind die oldtimers juist véél leuker rijden. Ook op een circuit rijd ik liever in zo’n oude luidruchtige wagen dan in een moderne (snellere)soepele wagen. Ik hou ervan om te horen hoe alles werkt en waar de auto moeite mee heeft als je hem te veel pest. :P zo’n geweldige coureur ben ik echter ook weer niet ;)

    Wat mij betreft mag alles bij het oude blijven, alleen veel kilometers maken is wel wat prettiger in een moderne auto…

    * droomt weer weg bij het terugdenken aan de 356 rit ;) *

    Login om te reageren
  22. sacha zegt

    11 juni 2007 om 12:03

    @Cosworth: Die hebben de 2.3 motor mee helpen ontwikkelen voor een belangrijk deel. Zie ook:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201#190E_2.3-16_valve_.26_2.5-16_valve_.22Cosworth.22

    Login om te reageren
  23. RubenBaeten zegt

    11 juni 2007 om 12:04

    @twinspark: Idd, het is vreselijk fout met die strijkplank achterop. Maar bedenk dat dit geen verbouwde sjonniemobiel is, maar een originele Mercedes met DTM-roots. En dat er dan ook nog maar 502 van gemaakt zijn, maakt dat ik hem toch wel cool vind. Sowieso, oude auto’s in nieuwstaat zijn geweldig.

    Login om te reageren
  24. Kristof zegt

    11 juni 2007 om 12:08

    @autoblogger: de muziek maakt hem zo beetje poppy en oud… Hij is oud een rock-hard.

    Een oud rock nummer was beter geweest in mijn ogen (oren :p ) Nuja muggezifterij natuurlijk :)

    Login om te reageren
  25. mart(w)in zegt

    11 juni 2007 om 12:09

    ik heb er 1 (een 2.3 16v) en die heeft hoogte verstelling ook.

    met zijn 185 pktjes komt ie nog lekker met het dagelijkse verkeer mee…

    Login om te reageren
  26. RubenBaeten zegt

    11 juni 2007 om 12:19

    @Kristof: Had ook gekund idd. Die suggestie neem ik mee voor een volgende keer ;-)

    Login om te reageren
  27. c43 amg zegt

    11 juni 2007 om 12:22

    een mooie auto een van mij favorieten ik wil er zelf eentje kopen.

    Login om te reageren
  28. Rivella zegt

    11 juni 2007 om 12:23

    KWIJL!!!!!! Wat een beauty

    Nou, ik, Jan de hollander, stap straks maar weer in z’n 190e 1.8 automaat en met de snelheid van een slak rij ie richting huis…..

    Login om te reageren
  29. karaya zegt

    11 juni 2007 om 12:28

    Dit was al een klassieker toen ie van de band afliep.

    Login om te reageren
  30. jurrian zegt

    11 juni 2007 om 12:30

    cool man, dat is nog eens een echte auto, dit spreekt mij meer aan als een testverslag van een land rover met een diesel.

    Login om te reageren
  31. Mpower zegt

    11 juni 2007 om 12:56

    Wat een prachtige wagen is dit, lekker fout en snel. Hier druipt de passie van af in vergelijking met de bananen (lees: CLS) die mercedes nu bouwt.

    Een dubbel test met een E30 M3 zou over de top zijn. Ga vaker met wat oudere auto’s op stap autoblog, ze hoeven niet eens zo exclusief te zijn.

    Een prachtig shoot zou zijn. Auto launchen terwijl dit alles van achteren word gefilmt. Alhoewel het besparen van de drivetrain belangrijker is, zou dat toch een erg lekkere shoot zijn geweest.

    Login om te reageren
  32. keijer zegt

    11 juni 2007 om 13:14

    de taart schep achter op is net iets TE groot jmmr

    Login om te reageren
  33. TomRS6 zegt

    11 juni 2007 om 13:15

    Hadden ze bij deze benz ook een mogelijkheid tot de originele DTM-velgen?

    Dat zijn mooie velgen.

    Jammer dat ik niets anders kan vinden dan dit stuk speelgoed.

    Login om te reageren
  34. henk zegt

    11 juni 2007 om 13:16

    njah.. die auto gaat, maar vind met sacha maar nx aan. laat wouter en aimee die auto’s testen :D

    Login om te reageren
  35. Cerbera zegt

    11 juni 2007 om 13:17

    @Dr Bronx,

    Welke AMG versie is dat dan? AMG heeft destijds idd een 3.2 geleverd maar die had niet 335pk …wel 234Pk

    Login om te reageren
    • mbevo zegt

      5 januari 2012 om 18:21

      @Cerbera: Je had nog een 2,5-16v met AMG power pack voor de liefhebbers voor een goede 25,000DM

      Login om te reageren
  36. Jurgen zegt

    11 juni 2007 om 13:18

    Misschien tegenwoordig wel wat over the top, maar nog een best prijzige auto !

    Jammer Sacha dat je zelf zegt dat je niet zo’n goede rijder bent en dat je nog moet spieken van een blaadje.

    Aan het camerawerk van Ruben Baeten lag het niet, maar ik vond dit filmpje niet zo heel spannend, misschien voortaan een andere locatie ?

    Verder een van de betere Sacha filmpjes.

    Login om te reageren
  37. Martijn zegt

    11 juni 2007 om 13:24

    1 van de weinige MB die ik WEL zou willen hebben!! gaaf ding zou ik wel eens lekker mee willen spelen!!

    Login om te reageren
  38. Danger zegt

    11 juni 2007 om 13:36

    Prima auto!
    Alleen beetje saai filmpje. Erg droog weinig actie. Alleen een paar keer voorbij rijden en de motorkap open doen is niet zo moeilijk. Beetje meer humor en misschien ook is vanuit een andere auto filmen? Of 2 presentatoren werk ook altijd wel.

    Login om te reageren
  39. SugarFree zegt

    11 juni 2007 om 13:39

    @ Dr. Bronx
    Soo, stoer!
    En wat is jouw vriendin dan voor ‘iets’?

    Ontopic:
    Mercedes staat ver onderaan op mijn autowensenlijstje.
    Maar dit is en blijft gaaf, bruut en exclusief. Oja, en snel :)
    Op de Nürburgring (Norschleife ervan uiteraard) eens eentje gezien, samen met een paar NL-se E30 M3’s (ook zwart). Mooi hoor… ;)

    Login om te reageren
  40. Knorrit zegt

    11 juni 2007 om 13:49

    Coole bak! ‘K heb bijna hetzelfde momo-stuur in mijn auto, een hele andere auto…

    Login om te reageren
  41. 666 zegt

    11 juni 2007 om 14:02

    prachtige wagen, vroeger reeds mijn droomwagen, samen met de M3 destijds. Deze was wel nog exclusiever dan de M3

    Login om te reageren
  42. lotte zegt

    11 juni 2007 om 14:02

    Presentatie helemaal a la Sacha! Erg grappig! Ik had je graag een rood-wit geblokt kleedje geleend voor het gewenste effect op de picknicktafel.

    Login om te reageren
  43. RubenBaeten zegt

    11 juni 2007 om 14:13

    @Jurgen en Danger: Bedankt voor jullie opmerkingen en suggesties. Dit is geen auto waar we een paar dagen mee kunnen rijden en op ons gemak mee kunnen filmen – het is ophalen, draaien, terugbrengen, dus qua locatie, voorbereiding etc. is het een beetje roeien met de riemen die we hebben… Maar we blijven zoeken naar verbeteringen. ;-)

    Login om te reageren
  44. Alwood zegt

    11 juni 2007 om 14:26

    hmm… aan al die kritiek wil ik ook nog wel wat toevoegen :P

    De presentatie van deze wagen vond ik een stuk leuker/beter etc… dan het vorige filmpje van sacha. Hier zat een stuk meer humor in, erg leuk :D (zoals lotte al zegt) en juist het contrast tussen Wouter+Aimee en Sacha is heel mooi. Daarbij staat het wat beter als sacha (oud & wijs ;) ) in een oldtimer rijd! En Wouter is meer de aangewezen persoon voor nieuwe scheurijzers!

    Login om te reageren
  45. GOD zegt

    11 juni 2007 om 14:51

    dat waren nog eens tijden Mercedes 190 Evo’s en BMW E30 M3 Evo’s
    alleen de E30 M3 is mooier omdat die speciaal zo gebouwd is en de Mercedes heeft van die opgeplakte delen en zo maar toch een van mijn favo auto’s aller tijden

    Login om te reageren
    • mbevo zegt

      5 januari 2012 om 18:22

      @GOD: Bmw heeft in die tijd z’n hele windtunnel verbouwd toen de evo2 verscheen op het toneel

      Login om te reageren
      • GOD zegt

        6 januari 2012 om 19:22

        @mbevo:

        Klopt ze kwamen erachter dat de wind uit die windtunnel niet waterpas er uit kwam en sommige delen wind waren krom en roken vreemd. Dus hebben ze maar een nieuwe windtunnel gebouwd met de zelfde lucht als die van Mercedes. Toen was er geen vuiltje meer aan de lucht…

        Login om te reageren
  46. Rick zegt

    11 juni 2007 om 15:29

    Je zou niet zeggen dat dit een auto is die heftig getuned is, maar meer een auto van een 20 jarige knuppel! (kwa styling dan, onder die kap is een ander verhaal ;) )
    Maar verder wel een geslaagde auto, dit is zeker voordat MB met ///AMG ging werken?

    Login om te reageren
  47. sacha zegt

    11 juni 2007 om 15:37

    @Rick: AMG is tot 2000 altijd een zelfstandige onderneming geweest. Daarvoor deden ze wel dingen samen met Mercedes, onder andere in de DTM. AMG bestaat al sinds 1967.

    Login om te reageren
  48. db zegt

    11 juni 2007 om 15:52

    leuke auto , maar om nu zo’n exclusieve auto te mogen lenen om er een paar regels tekst over te schrijven vind ik een beetje overdreven, het is niet slecht bedoeld maar als je de auto niet had meegekregen kon je dezelfde informatie evengoed opzoeken, het filmpje is wel geslaagd moet ik zeggen

    Login om te reageren
  49. Tijmen zegt

    11 juni 2007 om 16:03

    Leuk filmpje! Nu alleen de muziek nog….

    Login om te reageren
  50. Stefaan zegt

    11 juni 2007 om 16:10

    Een kleine bijdrage: de versnellingsbak met de 1ste versnelling naar de bestuurder toe, wordt een “dogleg” genoemd.

    Login om te reageren
  51. Murcielago zegt

    11 juni 2007 om 16:32

    Prachtige wagen!

    Grijp jullie kans:

    http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=25219606

    Login om te reageren
  52. mercedesfan zegt

    11 juni 2007 om 16:49

    prachtige auto!!!

    Login om te reageren
  53. 190d zegt

    11 juni 2007 om 16:54

    @ rivella

    Als jij met de snelheid van een slak gaat, ga ik met mijn 190d met de snelheid van een ???? bejaarde ofzo :)

    ontopic: prachtige klassieker !

    Login om te reageren
  54. bartholomeo zegt

    11 juni 2007 om 16:58

    dat is pas nieuwstaat !!! ik schat hem enkele dagen oud ipv 17 jaar !

    Login om te reageren
  55. m5 zegt

    11 juni 2007 om 17:13

    mooie auto ziet er nog erg goed uit

    Login om te reageren
  56. lodewijk zegt

    11 juni 2007 om 17:35

    rrrrrrrrrrrrrrr wat een sound

    Login om te reageren
  57. westerstraat15 zegt

    11 juni 2007 om 17:47

    Leuk gedaan en interessant om naar te kijken. Zo ben ik toch weer helemaal blij met mijn moderne Mercedes!

    Login om te reageren
  58. Jan zegt

    11 juni 2007 om 18:04

    geweldig!!!

    Login om te reageren
  59. Rick dos zegt

    11 juni 2007 om 18:06

    Laat me raden. Deze auto is zeker uit Duitsland geimporteerd? Alleen daar zetten ze in zo´n mooie auto zo´n walgelijk stuurtje. Dat zie je daar trouwens ook veel in M3´s E30. De auto op zich is niet fout. Maar dat stuurtje….zo zonde.

    Login om te reageren
    • Wilco zegt

      31 maart 2010 om 23:19

      @Rick dos:

      Hoi Rick, origineel stuur zat gewoon in de kofferbak;)

      Login om te reageren
  60. floryn zegt

    11 juni 2007 om 18:08

    jammer van het stuur en dat deze geen amg upgrade heeft verder idd een klassieker die voor zeker 40000 over de toonder gaat

    Login om te reageren
  61. slk zegt

    11 juni 2007 om 18:12

    Echt een hele mooie auto>Wordt een klassieker.Valt mij op dat er weer meer 190 ers op de weg rond karren.Met nieuwe kentekens.

    Login om te reageren
  62. CSL zegt

    11 juni 2007 om 18:24

    Leuke auto met redelijke prestaties. Maar het blijft een 190.

    Login om te reageren
  63. slk zegt

    11 juni 2007 om 18:25

    Vindt het trouwens een leuk filmpje.

    Login om te reageren
  64. Pinzie zegt

    11 juni 2007 om 18:50

    Zelf heb ik de grote tegenhanger van deze wagen uit de DTM-periode, nl een BMW M3 E30.
    Deze MB is zeker een wagen waar je respekt voor moet hebben !!! Zelfs als anti-MB “fan” heb ik wel veel bewondering voor deze auto, simpelweg omdat ze samen met de BMW voor de eigenlijke start gezorgd hebben van een nieuwe periode in de autosportwereld …

    Login om te reageren
  65. SimonMc zegt

    11 juni 2007 om 19:31

    Mijn favoriet !Mede omdat we zelf een bijna 20 jaar oude 190 E 2.0 benzine rijden.

    Zo maken ze ze niet meer.

    Login om te reageren
  66. ZwerverRoodbaardNL zegt

    11 juni 2007 om 19:40

    Strak ding als ik ooit een MB koop dan is het zon een of een 6.0 Hammer maar die is wat te duur :P of een 500SE en dan door AMG getuned.

    Login om te reageren
  67. MiuRa zegt

    11 juni 2007 om 19:49

    hmzzzzzz laat het presenteren maar aan wouter over ;)

    Login om te reageren
  68. sacha zegt

    11 juni 2007 om 20:01

    Nog een leuke anekdote (via):

    … That body kit served an aerodynamic purpose — it was wind tunnel tested to reduce drag to 0.29 while at the same time increasing downforce. Period anecdotes tell of a BMW executive who was quoted as saying “if that rear wing works, we’ll have to redesign our wind tunnel.” The anecdote claims that BMW did.

    Login om te reageren
  69. MiuRa zegt

    11 juni 2007 om 20:02

    en aimee natuurlijk

    Login om te reageren
  70. Poekie Lauda zegt

    11 juni 2007 om 20:18

    Mooi filmpje! En een vette auto, ik ben gek op homologatie-specials :D

    Login om te reageren
  71. Kevski Style zegt

    11 juni 2007 om 20:24

    Eerlijk is eerlijk, ik vind dit samen met de 300SL 1 van de mooiste mercedessen ooit gebouwd. Het is simpel, het is clean, en er zit een hoop potentie in. What more could you want? Zou best eens aan zo’n motortje willen werken….

    Login om te reageren
  72. casanova zegt

    11 juni 2007 om 20:27

    Sorry hoor, geweldige auto maar een waardeloos verslag ervan. Hier viel zoveel meer uit te halen. Niet alleen de presentator die een conclusie trekt op basis of hij auto kan rijden of niet, maar ook nog es een dertien in een dozijn verslaggeving.

    Doe es wat leuks, zet hem tegenover een alledaagse 120pk auto en doe een 0-100 acceleratie. Even kijken wat die 17jaar oude 235pk nog waard zijn in zo’n goed bewaarde auto. Neem ‘m es de stad in en zoek wat reacties van mensen. Maak het interessant aub!

    Mijn mening: Een gemiste kans voor zo’n geweldig icoon.

    Login om te reageren
  73. Robin zegt

    12 juni 2007 om 09:53

    Ow ow ow ow ow ow jongens! Ik kan hier zo lastig filmpjes kijken, balen dat je er geen verslag van hebt getikt sacha.

    Maar strakke wagen, lekker ‘old school’. Leuk om te hebben, schrijf je niets meer op af. Hoewel alleen de kenners je gaaf zullen vinden en de rest van Nederland je een aso in een mercedes. Maar goed, geen reden om het niet te doen.

    Login om te reageren
  74. Djivy zegt

    12 juni 2007 om 17:42

    Oh was ik wat graag in de buurt geweest voor wat foto’s…

    Dit is – samen met de E30 M3 en 155TS – mijn DTM-gevulde jeugd, schit-te-rend!

    Login om te reageren
  75. leendert zegt

    13 juni 2007 om 12:54

    Super gave auto!
    Leuk, luxe en lekker en snelrijdende auto’s die 16V’s
    Heb zelf nu mijn tweede 190 2.3 16V uit 1985 met 185 pk

    Login om te reageren
  76. Jeroen zegt

    13 juni 2007 om 21:58

    vreemd lelijk hoekig ding. Die spoiler, kom op zeg, het lijkt wel zodra je er achter staat dat je een winkelwagen of grasmaaier kan duwen.

    Login om te reageren
  77. Sir Cumalot zegt

    14 juni 2007 om 12:27

    The car of choice for drug runners.

    Login om te reageren
  78. Maarten_010 zegt

    17 juni 2007 om 16:58

    Zeker collectors item. 2 maanden geleden nog in een originele 190 evo 2 gezeten. Een geweldige ervaring! Eigenlijk mooier dan wat ze tegenwoordig produceren. (The good old times)

    Login om te reageren
  79. Raas zegt

    17 juni 2007 om 17:21

    wat en lelijk ding.. het lijkt wel halfords-tuning.. ik vind em egt niet mooi

    Login om te reageren
  80. renebmw zegt

    17 juni 2007 om 22:25

    altijd leuk als je de verschillende meningen leest van mensen die weten waar ze over praten en jochies die dat dus blijkbaar niet weten… halfords tuning… welke halfords?
    jammer dat het er tegenwoordig niet meer zo aan toe gaat met die homologatiemodellen. auto’s met puur race dna, gedowntunede racewagens voor op de straat op basis van een normale uitvoering. ik heb het dus niet over sportwagens

    Login om te reageren
  81. Cees zegt

    17 juni 2007 om 23:02

    @Raas
    Je heb geen idee waar over je praat met je halfords tuning.
    pure emotie zo’n auto

    Login om te reageren
  82. clijde zegt

    19 juni 2007 om 12:26

    pure cult auto

    Login om te reageren
  83. Rob 944 zegt

    21 juni 2007 om 14:24

    Een beul van een auto……Dat is de juiste omschrijving.

    Ik weet hoe de auto gebouwd is,en hoe deze tot stand is gekomen.Maar ondanks de hele voorgeschiedenis doet deze auto me niks……….Sorry,kan er niks aan doen.

    De getoonde auto is bovendien ook nog duur.De auto staat te koop bij almere classiccars voor ongeveer 38000 euro (!)
    Daar koop je ook een mooie 911 Turbo voor……….

    Login om te reageren
  84. renebmw zegt

    23 juni 2007 om 16:51

    tja, ieder zijn mening natuurlijk. maar ik vind wel dat je pas een mening kan geven als je weet waar je over praat…

    Login om te reageren
  85. Raas zegt

    3 juli 2007 om 12:42

    tis gewoon een lelijke auto
    de 190 is standaard op het mooist. en ik weet goed waar ik over praat omdat ik zelf ook een 190 heb. en ik ben er ook een liefhebber van, maar als ik dit zie dan kan ik niet anders zeggen dan dat ik deze auto lelijk vind.
    tuurlijk het is een racewagen, het moet er vlotter uit zien, maar het is niet mooi bij zo een mooie oude auto.

    Login om te reageren
  86. Evo2_007 zegt

    8 juli 2007 om 20:57

    Hi ! I’m also the Owner of an Evo2 and it’s a so fantastic Car ! I’m living in Switzerland and I’m used to drive it in winter too !!

    Login om te reageren
  87. bram zegt

    15 augustus 2007 om 12:52

    er zijn maar 3 woorden voor: een geweldige bak!

    Login om te reageren
  88. Silvi-jan Oorburg zegt

    30 oktober 2007 om 17:16

    vette auto joh ! heb er zelf ook een mogen bezitten .
    veel spijt van dat ik hem weg moest doen wegens omstandigheden !
    dus houwen hoor cool ding !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Gr Sil

    Login om te reageren
  89. Alleen een mercedes willen zegt

    16 januari 2008 om 23:28

    Die vertrouwde lijnen…. Echt een mercedes!!!!!!
    Ik denk alleen dat deze auto zonder spoiler ook best mooi zal zijn, iets in getogen maar toch snel.
    Ben zelf bezig een 270 cdi motor in een 190 te bouwen…
    Past zo op de oude motorsteunen, echt simpel.
    170 pk`s met 1150 kg? volgens mij best vlot:-)

    Login om te reageren
    • benzgvg zegt

      16 september 2010 om 20:37

      Hallo,

      Ik lees hier op het forum dat je in een mercedes 190, een 270 cdi aan het inbouwen bent. Is het je gelukt?

      Zelf heb ik hetzelfde type blok in een w126 mercedes geplaatst. Nu ben ik toe aan de electronica. Graag wil ik je hierin om advies vragen.

      Alvast bedankt voor je reactie,
      Gijs.
      Mijn email is: [email protected]

      Login om te reageren
  90. Marcel 16v driver zegt

    22 april 2008 om 14:48

    te geil voor woorden!!!!!!!
    dit is mn droomwagen en ik zal hem zeker ooit in me garage hebben staan.
    jullie moeten ook niet vergeten dat dit de 1ste auto is met 16v techniek!!!!
    de evo die jullie hebben gereden is superdik maar ik weet dat de medewerkers van mercedes ook een evo2 met amg powerpack heeft gemaakt hier zijn er maar 56 van gemaakt met dit blok.
    ik rij nou mn 7de 16vtje en de volgende is een evo maar denk een evo1.
    ik vind het een tijdloos model,en je ziet nou ook dat mercedes meer uit het verleden met lijnen pakt.
    hadden jullie me niet fftjes kunnen bellen toen jullie gingen rijden hahahah.
    heb er geen woorden meer over als ik naar dat ding kijk!!!!!
    zn smetteloze uitvoering die jullie hebben kost zekers goeie 90mille nou nog idd!!
    oja fftjes over cosworth uit engeland dat het daar op de achterklep is gewoon een typeplaatje meer verder helemaal het zelfde.
    1ste 190 was een diesel 2de 2.6e 3de 2.3/16v zwart nog een zwarte daarna nog een zilvere en nou heb ik een 2.5/16v amg power pack met orgineel 258pk. en doe die nooit meer van me leven weg wat een heerlijke auto!!!
    mercedes 16v freak.

    Login om te reageren
  91. Jeroen zegt

    8 mei 2008 om 22:02

    ik vind het een prachtige auto heb zelf ook een 190 e alleen dan maar een 2.0, rijd heerlijk en wil goed uit de voeten

    Login om te reageren
  92. RenesisHP zegt

    13 juni 2008 om 12:06

    Er stond vroeger een rode in Spijkenisse. Die had ook nog een splitter onderaan de voorbumper. Was een erg gave auto en dat is hij eigenlijk nog.

    Login om te reageren
  93. 190 azurro zegt

    24 juni 2008 om 19:49

    190 serie blijft cool.
    Rij nog steeds met plezier in mijn 15 jaar oud 190 E 2.3 Azurro.

    Login om te reageren
  94. Jaap zegt

    19 december 2009 om 18:31

    Hij staat te koop bij ASV!

    Login om te reageren
  95. dylan zegt

    8 februari 2010 om 11:38

    Prachtig!

    Login om te reageren
  96. Doekse zegt

    17 februari 2010 om 11:47

    Dr. Bronx is een 16-jarige zwetser, die toch iets wil zeggen voordat mama zegt dat ie naar bed moet!!!

    peace!

    Login om te reageren
  97. Manolo zegt

    10 april 2010 om 16:13

    Doe mij de BMW E30 M3 2,5L maar.(desnoods een “gewone””M3 2,3)

    Login om te reageren
  98. veedub zegt

    26 oktober 2010 om 19:53

    I am in love

    Login om te reageren
  99. veedub zegt

    26 oktober 2010 om 19:53

    I am in love

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North