• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In China gebouwde Volvo’s blijven in China

Auteur: Dennis, gepost 2 september 2010 om 16:24 – 32 Reacties

Volvo V60


Het zal je wellicht niet ontgaan zijn dat het Zweedse Volvo onlangs is overgenomen door de Chinese autobouwer Geely. Voor de nieuwe eigenaar is het dan natuurlijk heel verleidelijk om de Volvo’s lekker goedkoop in eigen land te produceren en van die gedachte worden nogal wat mensen zenuwachtig.

Denk aan de werknemers van Volvo in Zweden en België, maar bijvoorbeeld ook de toeleveranciers. Mocht de productie naar China verplaatsen, dan staan er ineens behoorlijk wat banen op de tocht. Daar zullen de aandeelhouders van Geely niet heel lang wakker van liggen, maar gelukkig zijn ze bij Geely niet op hun achterhoofd gevallen.

Je kunt je namelijk wel voorstellen dat er niet veel van Volvo’s goede imago overblijft, wanneer het een Chinees product wordt. Zelfs wanneer de Chinezen erin zouden slagen om het kwaliteitsniveau van Volvo te handhaven.

Om alle twijfel weg te nemen, heeft Geely topman Li Shufu in een verklaring aan zijn Westerse werknemers benadrukt dat zij zich geen zorgen hoeven te maken. Volvo verkent weliswaar de mogelijkheden om in China Volvo’s te bouwen, maar die zijn dan voor de lokale markt.

Dear employees,

We can guarantee you that Volvo Cars will remain a Swedish brand, incorporated in Sweden, as a wholly owned subsidiary of Geely Holding Group. The headquarters and the Volvo board will be based in Sweden and will follow Swedish corporate rules and regulations. We also intend to preserve Volvo Cars’ existing manufacturing facilities in Sweden and Belgium, while exploring opportunities to manufacture Volvo vehicles in new production facilities to be built in China for the local Chinese market.

Best regards,

Li Shufu
Chairman
Zhejiang Geely Holding Group

Begin deze maand schreven we nog over de plannen die Geely voor Volvo heeft. Er moet een serieuze Volvo-concurrent komen voor de Mercedes S-klasse en BMW 7-serie. De huidige S80 legt als alternatief voor de Duitse vlaggenschepen onvoldoende gewicht in de schaal. (via: usatoday)

Ook interessant!

  • Waan je een koning in deze achtpersoons Volvo occasion
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

China, geely, Volvo

Vorig bericht: « Elektrische Aston Martin Cygnet in 2013
Volgend bericht: JE Design verfijnt de Volkswagen Touareg »

Lees Interacties

Reacties

  1. BananaFlip zegt

    2 september 2010 om 16:26

    “Zelfs wanneer de Chinezen erin zouden slagen om het kwaliteitsniveau van Volvo te handhaven.”

    Verwonderlijk dat dit als mogelijkheid genoemd wordt… ;)

    Login om te reageren
  2. Innokentiy zegt

    2 september 2010 om 16:33

    De Chinese invasie is net een tumor. Je zult verstand staan hoeveel Chinezen er in Europa gaan wonen en wat ze allemaal hebben ingenomen/overgenomen.

    Login om te reageren
  3. besaram zegt

    2 september 2010 om 16:33

    @bananaflip

    En het zou niet kunnen omdat het chinezen zijn!
    Wij europeanen kunnen dat alleen natuurlijk??
    kinderachtig!

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    2 september 2010 om 16:35

    als ze nou in china gewoon de 940/240 weer in productie nemen… Net zoals VW en Landrover die oude modellen lang blijven produceren in ‘goedkope’ landen. Ook leuk voor tweedehands onderdelen ;)

    Login om te reageren
  5. dotternetta zegt

    2 september 2010 om 16:42

    Leuk, zo’n briefje. Ziet er wat nep uit. Ben het met BananaFlip eens!

    Login om te reageren
  6. the-budel-guy zegt

    2 september 2010 om 16:48

    dat ze die meuk ook daar houden (niks mis met volvo)

    Login om te reageren
  7. kenner zegt

    2 september 2010 om 17:03

    Volvo staat voor kwaliteit, waarschijnlijk ook de Volvo’s die in China worden gebouwd. Daar is niks mis mee.

    Misschien wel leuk om een S80 supergoedkoop te importeren

    Login om te reageren
  8. Danny zegt

    2 september 2010 om 17:10

    Het produceren van auto’s in China om ze vervolgens naar de EU te halen is echt niet meer zo rendabel. De reden dat er zoveel productie van Europese merken in China plaatsvindt, heeft voornamelijk te maken met de zware importheffing die China heeft op auto’s. Door daar te produceren, wordt dus driedubbel kosten bespaard: de in Azië geproduceerde onderdelen hoeven minder ver verscheept te worden, de geassembleerde auto’s hoeven niet meer naar China verscheept te worden, en er hoeft geen importheffing meer betaald te worden. Daarbij is de markt in China groot genoeg om alleen voor de lokale vraag te produceren, en is exporteren dus geen (financiële) noodzaak.

    Login om te reageren
  9. Kees Boy zegt

    2 september 2010 om 17:11

    Sure!

    Login om te reageren
  10. tom smits zegt

    2 september 2010 om 17:46

    ik zie de dag nog komen dat de Chinezen de VAG-groep over nemen…

    Login om te reageren
  11. eazw zegt

    2 september 2010 om 18:15

    “we also intend”…..daar zit een mogelijkheid in om af te wijken.

    Login om te reageren
  12. Svenska Aeroplan AB zegt

    2 september 2010 om 18:35

    ‘Chinese invasie is net een tumor’???
    Wat een onzin!

    Is gewoon een feit dat een ‘economische supermacht’ niet het eeuwige leven heeft. Nu is dat de USA (‘de Amerikaanse invasie is net een tumor’???????), daarvoor was het Rome, daarvoor was het Engeland, Spanje, Rome, etc…

    En nu is het dus tijd voor China.
    Niks meer, niks minder.

    Volvo wacht gewoon af totdat het algemeen geaccepteerd is dat er Europese auto’s in China geproduceerd worden, en zitten dan vooraan. Slim!

    Login om te reageren
    • super zegt

      2 september 2010 om 22:17

      @Svenska Aeroplan AB:
      tja, en wij staan erbij en kijken ernaar, denk je nou werkelijk dat die chinezen ons zo goedgezind zijn als bijvoorbeeld de amerikanen die ons al een halve eeuw militair uit de wind houden? Moet je eens kijken hoe het in afrika gaat, (bijvoorbeeld in zimbabwe) wordt helemaal leegeroofd door chinezen, geen onvertogen woord over democratie, mensenrechten en meer van dat soort westers geneuzel. Aan de andere kant gebruiken ze de grondstoffen nochtans wel weer om ipods voor ons te maken, dat dan weer wel…

      Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      7 november 2010 om 05:07

      @Svenska Aeroplan AB: je vergeet de nederlander..de VOC mentaliteit waar j.p.balk om schreeuwde..alles grijpen wat je kan en de rest verbranden.

      Login om te reageren
  13. Svenska Aeroplan AB zegt

    2 september 2010 om 18:37

    @ Bananaflip: waarschijnlijk komt 90% van wat jij bezit ook uit China, vrind! Check je Tommy Hilfiger shirtje, je I-phone, je Sony Vaio laptop, je tv en ga zo maar door…

    Slaat dus werkelijk nergens op!

    PS: nee, ik been geen Chinees…
    ;)

    Login om te reageren
  14. madru zegt

    2 september 2010 om 19:20

    Geloof er nniiieeeeeetttsss van

    Login om te reageren
  15. Dimglor zegt

    2 september 2010 om 20:06

    Best wel een goeie beslissing lijkt me zo… Maar hoe lang zal het zo blijven?

    Login om te reageren
  16. mettje zegt

    2 september 2010 om 20:56

    Wat is er eigenlijk afgebeeld; een V60????

    Login om te reageren
  17. DavidZ zegt

    2 september 2010 om 22:17

    Met een Volvo (of SAAB) model het opnemen tegen de LS/7/A8/S? Te hoog gegrepen, ze leren ’t ook nooit. Idem voor PSA/Renault/Lancia/Alfa.
    Ik vind het oprecht jammer voor het merk, maar wat is er nu nog Zweeds aan? Ze staan meestal op een Ford platform, met een Ford motor, en gemaakt in Vlaanderen, en met een Amerikaanse of Chinese eigenaar…….wie wil daar nou nog zo’n “premium” prijs voor betalen?

    Toch ben ik positief: nu zijn het (te dure) verbouwde Fords. Hopelijk begaan de Chinezen niet dezelfde blunder. Het kan alleen maar beter worden…….

    Login om te reageren
  18. Toeter zegt

    3 september 2010 om 01:17

    Ze mogen de Volvo V60 gelijk een facelift geven want die lampenunit zien er niet uit.

    Login om te reageren
  19. doba95 zegt

    3 september 2010 om 01:56

    @ mettje, yep dit is de V60.

    Nu maar hopen dat de Geely Chairman zijn woord houdt.

    Login om te reageren
  20. Beetje Verward zegt

    3 september 2010 om 15:34

    “Zelfs wanneer de Chinezen erin zouden slagen om het kwaliteitsniveau van Volvo te handhaven.”

    Goede kans dat “die” Chinesen een betere kwaliteit leveren dan de europese werknemers. Want auto’s ontwikkelen moeten ze misschien nog leren: gedisciplineerd werken kunnen ze. Beter dan de bleekneusjes hier.

    Login om te reageren
  21. L=Fred zegt

    3 september 2010 om 15:35

    De Japanners maakten vroeger ook alleen maar goedkope auto’s. Tegenwoordig zitten daar ook pareltjes tussen. De Chinezen werken hard om de kwaliteit op te schroeven.

    Login om te reageren
  22. wirbel010 zegt

    3 september 2010 om 15:54

    Als je een Zweedse auto komt wil je ook dat die uit Zweden komt; een chinees product heeft bij lange na nog niet dezelfde kwaliteit. Wellicht dat dit juist goed voor SAAB is?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      4 september 2010 om 13:52

      @wirbel010:

      Wat een troep wordt hier toch af en toe gepost. Hoeveel producten worden nou in het buitenland geproduceerd terwijl het hoofdkwartier in een ander land staat. Met name in China wordt er veel geproduceerd. Pak je willekeurig 25 producten in je huis en je ziet dat de meeste producten toch weer in Aziatische landen geproduceerd is. Dat is puur omdat de productiekosten voor hetzelfde product daar 3x lager ligt. De kennis wordt meegenomen naar deze ontwikkelingslanden en daarom zal een product helemaal niet zo gek veel slechter zijn (of helemaal niet) dan als je het hier zou produceren. Een matrijs hier voor een kunststof product kost 120.000 euro, eenzelfde matrijs kan je daar voor 30.000-40.000 euro laten produceren. Tel na de winst.

      Login om te reageren
  23. jzaero zegt

    4 september 2010 om 13:55

    Overigens heb ik het wel uitsluitend over producten die in het Westen zijn ontworpen. De producten die daar ontworpen en geproduceerd zijn, zijn inderdaad van mindere kwaliteit, maar Nintendo, Sony, Apple, Volvo, BMW en noem maar elk willekeurig ander merk zal niet voor niets China gekozen hebben. Zij hebben hun kwaliteitsstandaarden en daar zullen ze, ook in China, aan moeten houden.

    Login om te reageren
  24. Danny zegt

    22 september 2010 om 12:28

    Als men hier op autoblog eenmaal over Chinezen of Chinese automerken heeft, dan is het meteen negatief, zelfs de auteurs schrijven vaak negatieve berichten…

    Volvo is eenmaal overgenomen door de Chinezen en de Chinezen weten dondersgoed hoe ze verder moeten gaan, de Chinese markt ligt open voor Volvo, Ze zullen daar zeer veel Volvo’s verkopen, vanwege het goede imago van het merk en de lage arbeidskosten die de Chinezen kunnen handhaven en nergens op de wereld, zonder dat dat ten koste gaat van kwaliteit, dus dan niet meteen opmerkingen maken over slechte kwaliteit, imago, of Chinezen kunnen geen auto’s bouwen etc… gewoon onzin…

    Login om te reageren
  25. tarquesh zegt

    24 september 2010 om 19:49

    Nu valt me het euro kwartje. Daarom heeft die nieuwe Volvo zo’n lelijk hangende koplampen met twee afzonderlijke puist lichten. Dat is Chinees design waar de Chinezen dol op zijn. ah ha!

    Login om te reageren
    • joe zegt

      25 oktober 2010 om 02:41

      @tarquesh:

      Laat dit nou net geen Chinees ontwerp zijn, maar nog van de tekentafel komen van de vorige eigenaar ford.
      ben jij er ook zo eentje die de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt?
      Valt wel tegen he dat dit ontwerp gewoon in Zweden getekend is.lelijk he

      Login om te reageren
  26. joe zegt

    25 oktober 2010 om 02:01

    @Svenska Aeroplan AB

    Je doet net of Europeanen die notabene kolonieen bezaten, het beste voor hadden met de Afrikanen.
    Valt me wel op dat veel mensen bang zijn voor de Chinezen, is dit misschien door een slecht geweten?

    Login om te reageren
  27. joe zegt

    25 oktober 2010 om 02:08

    @wirbel010

    Wat een onzinnige opmerking, slaat werkelijk nergens op.
    w.s leef je in een andere wereld. weet je al hoeveel autofabrikanten inmiddels hun auto’s in andere landen fabriceren?
    China is wat dat betreft geen uitzondering als zij dit zullen doen.
    Maar ja jij hebt natuurlijk weer angst voor het onbekende he, en vertoon je ook inmiddels al kuddegedrag.

    Login om te reageren
  28. joe zegt

    25 oktober 2010 om 02:32

    Wat mij opvalt is dat veel lieden een verschrikkelijke arrogante westerse houding hebben, t.o.v Chinezen.
    inmiddels heeft de praktijk geleerd dat Chinezen veel slimmere handelslui zijn dan wij westerlingen, ja het is hard om te accepteren,maar dat is gewoon een feit.
    verder is 90% van onze producten thuis uitgerust met materialen vervaardigt in China.
    Vooral duitse auto’s worden nog altijd verheelijkt, terwijl aziatische auto’s kwalitatief veel beter zijn en Europese auto’s eenheids worsten zijn, VAG groep.
    Ik denk dat gepaste bescheidenheid ten opzicht van Chinezen wel wat meer op zijn plaats zou zijn.
    Want van de Europeanen hoeven ze in elk geval niets te leren.
    en tonen zij aan met hun communistisch systeem dat het economish beter werkt dan ons westers systeem.
    Het is voor velen moeilijk te verteren blijkbaar.
    Als je anderen altijd belachelijk maakt.
    We worden zowel links als rechts voorbijgestreefd door de Chinezen.
    Wie het laatst lacht, lacht het best.
    Elke wereldmacht verliest ooit zijn glans, de Amerikanen zijn op hun retour, Engeland was ooit een wereldmacht. Nu is het de beurt aan de Aziaten.
    ik heb geen slecht geweten en ben daarom ook niet bang voor Chinezen, Chinezen gaan ons echt niet koloniseren,ze hebben Europa en Amerika hard nodig om handel te drijven.
    Als ze willen hadden ze Amerika nog verder de afgrond kunnen storten door de vele dollars die ze in hun bezit hebben in omloop te brengen.hebben ze niet gedaan omdat Amerika de grootste afzetmarkt voor ze is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North