• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezier

Auteur: Dizono, gepost 27 februari 2017 om 07:27 – 18 Reacties

Afbeelding Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezierAfbeelding Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezierAfbeelding Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezierAfbeelding Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezierAfbeelding Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezierAfbeelding Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezierAfbeelding Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezierAfbeelding Peugeot Instinct: de keuze tussen autonoom en rijplezier

Peugeot Instinct Concept
Volgens Peugeot hoeft autonomie niet meteen te betekenen dat je nooit meer fijn kunt sturen.

Iedere zichzelf respecterende fabrikant lijkt bezig te zijn met autonoom rijden. Sommige fabrikanten (Tesla, Ford) wat concreter dan andere. Zo hebben we van PSA bijvoorbeeld nog niet heel veel gezien of gehoord, maar dat betekent niet dat ze er in het geheel niet mee bezig zijn. Zo wordt al geruime tijd getest met Citroën C4 Picasso’s die zich autonoom over de snelweg kunnen verplaatsen. Vooralsnog met profs achter het stuur, maar daar gaat binnenkort verandering in komen.

Met de Peugeot Instinct Concept gaat PSA een flinke stap verder. Peugeot heeft een auto willen ontwerpen waarover we niet meer na hoeven te denken, maar die weet wat we graag willen. Dit kan omdat de auto is voorzien van Samsung Artik Cloud, een Internet of Things-platform. De auto staat continu in verbinding met je smartphones en andere domotica. Zo kan de auto niet alleen weten waar je naar toe wilt omdat hij je agenda kan lezen, maar weet hij ook hoe warm je het graag hebt omdat je enkele uren eerder je slimme thermostaat iets hoger hebt gezet.

Hoewel autonoom rijden een van de speerpunten van de Instinct Concept is, heeft Peugeot naar eigen zeggen het rijgenot niet uit het oog verloren. Je kunt namelijk kiezen uit vier rijmodi: twee voor actief rijden (Drive Boost of Drive Relax) en twee voor autonoom rijden (Autonomous Sharp of Autonomous Soft). Een 300 pk-sterke plug-in hybride-aandrijflijn (meer info krijgen we niet van Peugeot) moet voldoende pit leveren om het rijden leuk te maken. Ook in die autonome modi blijf je volgens Peugeot altijd de controle houden, middels een voice command kun je de auto bevelen om bijvoorbeeld in te halen of juist iets rustiger te gaan rijden.

En dan nog even de looks, die zo mogelijk nog interessanter zijn dan de techniek. Een plaatje schuin van voren lekte afgelopen weekend al, maar nu kunnen we de Instinct van alle kanten bekijken. Wat meteen opvalt zijn de vier portieren, iets wat op de eerder gelekte foto nauwelijks zichtbaar was. De achterdeuren scharnieren naar achteren en samen met het ontbreken van een B-stijl ontstaat daardoor een waanzinnig ruime instap. Gaan we niet terugzien op een productiemodel natuurlijk, al hoopt ondergetekende dat een volgende Peugeot 508 of 308 een beetje op de Instinct gaat lijken. Ik vind hem namelijk ronduit fraai.

Ook interessant!

  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet
  • Video - Peugeot komt even binnenvallen

Nieuwste artikelen

  • Zomerse autozaken: kan je eigenlijk swirl marks verwijderen?
  • Gespot – Mag een 300SL zo parkeren?
  • Vanaf wanneer zijn elektrische auto’s schoner dan een ICE?
  • Video: Invoegen als een bejaarde
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, concept, geneve-2017, instinct, Peugeot

Vorig bericht: « Twinturbo Gallardo in vlammen tijdens parade
Volgend bericht: In detail: de Red Bull RB13 in high res [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. fiestacruizer zegt

    27 februari 2017 om 07:38

    Ik vraag me wel af wat die autonome computer doet als hij een drempel tegen komt.

    Login om te reageren
  2. perry_snijders zegt

    27 februari 2017 om 07:57

    Het klinkt goed, maar als je bedenkt dat de gemiddelde levensduur van een auto ruim 18 jaar is en bij mijn Peugeot ongeveer alle elektronica in 18 jaar wel een keer de geest heeft gegeven, hou je je hart vast.

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      27 februari 2017 om 08:26

      @perry_snijders: In 18 jaar tijd zijn de auto’s toch aanzienlijk beter geworden dus dat kun je eigenlijk niet vergelijken.

      Login om te reageren
      • perry_snijders zegt

        27 februari 2017 om 08:34

        @focusrs1: Eigenlijk niet. Maar ja, ik denk dat iedereen z’n vorige ervaringen met een product van een merk meeweegt. Rijden doet ‘ie trouwens wel goed, maar dat doet deze nieuwe dus zelf ;-)

        Login om te reageren
  3. 340isedan zegt

    27 februari 2017 om 07:57

    Dat ziet er helemaal nog niet zo gek uit!

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    27 februari 2017 om 08:23

    Als je dan je vrouw meeneemt en die rijdt rechtstreeks naar de hoeren heb je een probleem. (tenzij je je vrouw daar gaat afzetten)

    Login om te reageren
  5. focusrs1 zegt

    27 februari 2017 om 08:29

    Mijn volgende moet ook volledig elektrisch worden – dus Ford kom maar op met een auto met een goede actieradius!

    Login om te reageren
  6. ukbob zegt

    27 februari 2017 om 08:33

    Tsja, Peugeot.. altijd waanzinnig mooie concepts, maar als je dan de productie modellen ziet! Zowat de laatste echt mooie was de 406 coupe

    Login om te reageren
  7. Jochempie zegt

    27 februari 2017 om 08:36

    Wat een verschrikkelijk ding. Peugeot heeft duidelijk geen idee hoe ze een fraaie shooting brake moeten ontwerpen…

    Login om te reageren
  8. martijn11 zegt

    27 februari 2017 om 09:19

    Autonoom en rijplezier gaat dat samen?

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    27 februari 2017 om 09:22

    Een productie versie van deze shooting brake lijkt me geniaal.

    Login om te reageren
  10. gokartmozart zegt

    27 februari 2017 om 09:26

    Wow mooie lijnen. Merk maakt me nog niet zoveel uit maar wie gaat dit maken aub? Lijnen kloppen helemaal. Alleen neus kan veel beter.
    Verkopen als Lambo shooting break en ze staan in de rij

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    27 februari 2017 om 09:54

    Er zijn van die dingen die je nooit had verwacht. Zeker niet het Peugeot zou zijn die de lijn van P1800, 480, C30 zou voort gaan zetten.

    Login om te reageren
  12. tkoote zegt

    27 februari 2017 om 09:59

    Vind het een prachtige concept. De vijf deuren zijn wat jammer (een grote driedeurs had het shooting-brake concept compleet gemaakt) maar de cleane vormgeving, prachtige kleur en beloofde technische specs maken dat meer dan goed. Voorlopig het hoogtepunt van Geneve (op basis van de foto’s uiteraard)

    Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    27 februari 2017 om 10:11

    Zoals alle concepts van PSA ziet hij er wel weer goed uit

    Login om te reageren
  14. pixeltrooper zegt

    27 februari 2017 om 13:07

    Rijplezier zonder stuur. Ok

    Login om te reageren
  15. vroaaar zegt

    27 februari 2017 om 13:10

    Fraai concept! Lijkt er alleen wel op dat de grote “muil” grill weer terug is…da’s dan weer jammer.

    Login om te reageren
  16. dracae zegt

    27 februari 2017 om 16:34

    Mooi ding, behalve dan die enorme grill.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North