• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

International Engine of the Year 2014: dit zijn de winnaars

Auteur: MrBrown, gepost 25 juni 2014 om 17:21 – 37 Reacties

Ford 1.0 EcoBoost


Ford wint met haar driecilinder turboblokje voor de derde keer op een rij de Engine of the Year award.

Dat is een prestatie die geen ander merk Ford nadoet, de jury heeft de 125 pk sterke 1.0 EcoBoost net zoals voorgaande jaren de meeste punten toegekend. Op een tweede plaats zien we Ferrari die met de V8 uit de 458 een tweede overall plaats in de wacht sleept. Volkswagens meest recente 1.4 TSI met Twincharger moet het overall doen met brons.

De elektromotor uit de Tesla Model S mag zich de beste ‘groene motor’ van 2014 noemen, het 360 pk sterke 2-liter turboblok van Mercedes-AMG werd gekroond als beste nieuwe motor.

Overall 2014

#MotorToepassingPunten
1Ford 999cc three-cylinder turbooa. Ford Fiesta, Focus, C-Max. (1.0 Ecoboost) 351
2Ferrari 4.5-litre V8Ferrari 458 Italia / Spider/ Speciale281
3Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger VW, Seat, Skoda. (1.4 TSI) 254
4Mercedes-AMG 2-litre turbo Mercedes A45, CLA45, GLA45 AMG. (45AMG) 252
5Tesla Full-electric powertrainTesla Model S225
6BMW 3-litre twin-power turbo oa. BMW 135i, 235i, 335i, 435i, 535i, 740i. (35i/40i) 223
7BMW / PSA Peugeot Citroen 1.6-litre turbo petrolBMW MINI, Peugeot, Citroën. (1.6 THP) 181
8McLaren 3.8-litre V8 McLaren 650S154
9Audi 2.5-litre five-cylinder turbo Audi RS Q3 (2.5 TFSI) 79

Klasse-winnaars 2014

KlasseMotorToepassing
OverallFord 999cc three-cylinder turbooa. Ford Fiesta, Focus, C-Max. (1.0 Ecoboost)
Tot 1 literFord 999cc three-cylinder turbooa. Ford Fiesta, Focus, C-Max. (1.0 Ecoboost)
1.0 - 1.4 literVolkswagen 1.4-litre TSI Twincharger VW, Seat, Skoda. (1.4 TSI)
1.4 - 1.8 literBMW / PSA Peugeot Citroen 1.6-litre turbo petrol BMW MINI, Peugeot, Citroën. (1.6 THP)
1.8 - 2.0 literMercedes-AMG 2-litre turbo Mercedes A45, CLA45, GLA45 AMG. (45AMG)
2.0 - 2.5 literAudi 2.5-litre five-cylinder turbo Audi RS Q3 (2.5 TFSI)
2.5 - 3.0 literBMW 3-litre twin-power turbo six-cylinder gasoline
oa. BMW 135i, 235i, 335i, 435i, 535i, 740i. (35i/40i)
3.0 - 4.0 literMcLaren 3.8-litre V8 McLaren 650S
Groter dan 4 literFerrari 4.5-litre V8 Ferrari 458 Italia / Spider/ Speciale
Groene motorTesla Full-electric powertrain Tesla Model S
Nieuwe motorMercedes-AMG 2-litre turbo Mercedes A45, CLA45, GLA45 AMG. (45AMG)
Performance motorFerrari 4.5-litre V8 Ferrari 458 Italia / Spider/ Speciale

Ook interessant!

  • Dít is de International Van of the Year 2022
  • Clarkson, Hammond en May trekken stekker uit autoplatform
    Video: The Grand Tour Presents: Carnage A Trois
  • Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
    Video: Lamborghini: The Man Behind The Legend trailer
  • Video: Transformers Rise of the Beasts trailer
    Video: Transformers Rise of the Beasts trailer

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, engine-of-the-year, Ford, motor, Techniek

Vorig bericht: « Nieuwe Nederlandse ambulance kan een stootje hebben
Volgend bericht: Man ramt met Peugeot Partner door hek Nederlandse school »

Lees Interacties

Reacties

  1. super zegt

    25 juni 2014 om 17:30

    wat heb je in praktijk aan een bekroonde motor?

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      25 juni 2014 om 17:33

      @super: Een gekroonde motor wil alleen nog maar brandstof van Koninklijke Olie. Goed voor de Nederlandse economie.

      Login om te reageren
      • super zegt

        25 juni 2014 om 17:35

        @dondeboer:
        ok, dan maar een 335i :-)

        Login om te reageren
        • n54coupe zegt

          25 juni 2014 om 18:11

          @super: foute keus, tenminste als je echt Shell wilt tanken. Een 335i lust RON98, als je het volle vermogen wilt aanspreken.
          Shell heeft bijna alleen RON95 beschikbaar, heel soms RON97 maar ook dat moet je met een lantaarntje zoeken.

          Login om te reageren
          • bottestudent zegt

            25 juni 2014 om 19:04

            @n54coupe: Elke Shell heeft gewoon v-Power. (Daadwerkelijk 97ron i.t.t. BP die een stofje toevoegd waardoor het net 98. Iets wat de kwaliteit niet ten goede komt)

            Login om te reageren
            • n54coupe zegt

              26 juni 2014 om 08:22

              @bottestudent: Dan moet je maar eens beter op de pomp kijken inNederland.
              Bijna overal is V-power RON95

              Login om te reageren
              • bottestudent zegt

                26 juni 2014 om 09:48

                @n54coupe: Dat weet ik. In Nederland mag het 95 of 98 heten. Vpower is 97. 97 is geen 98 en moet daarom al 95 op het bordje staan. Waarom heeft de BP wel 98? Zit een extra toevoeging in wat er voor zorgt dat het net aan 98 . Dit zorgt er echter wel voor dat de kwaliteit achteruit gaat. In de praktijk zal je geen verschil merken tussen die 2.

          • jeffreym3 zegt

            25 juni 2014 om 19:05

            @n54coupe: ik snap je punt, maar een blok behoort het opgegeven vermogen te halen op RON95. Misschien dat hij iets beter draait op 98, maar veel zul je er niet van merken.

            Ik niet in elk geval of heeeeel minimaal. (98 getankt met 3,2 V6 147 GTA, 1,6Turbo corsa opc, 3.2 6lijn e46 M3, 2.0Turbo megane 3 rs)

            Login om te reageren
            • bottestudent zegt

              25 juni 2014 om 19:07

              @jeffreym3: Het is dan ook handig om je blok te chippen zodat je motor weet dat hij 98 binnen krijgt.

              Login om te reageren
              • redbeams zegt

                25 juni 2014 om 23:58

                @bottestudent:

                Chippen levert bij een atmosferische motor maar heel weinig vermogenswinst op.

              • n54coupe zegt

                26 juni 2014 om 08:25

                @redbeams: We hadden het hier over een 335i.
                Die heeft een N54 biturbo of (vanaf 2010) een N55 twinscroll turbo motor.
                Uit ervaring kan ik je zeggen dat een tune heel veel verschil maakt bij deze motoren.
                Net als na zo’n tune RON 95 of RON 98 tanken behoorlijk scheelt in het afgegeven vermogen.

              • redbeams zegt

                26 juni 2014 om 13:04

                @n54coupe:

                Doelde meer op de 147gta en e46 m3 vanwege het atmosferische blok ;)

              • jeffreym3 zegt

                26 juni 2014 om 20:15

                @bottestudent: De ECU weet zelf wel of er 95 of 98 in gaat. Chippen staat daarbuiten.

              • bottestudent zegt

                27 juni 2014 om 00:53

                @jeffreym3: Toch gek dat als je benzine in je diesel tank gooit je motor vrolijk verder tuft. –>De ecu merkt niet op dat er geen 100% diesel meer inzit.

            • raul88 zegt

              26 juni 2014 om 10:10

              @jeffreym3: Ik merk het met mijn Leon 1.8T toch wel degelijk, zelfs ongechipt.
              Met RON95 merk ik toch iets meer een ‘dipje’ in de vermogensopbouw dan met RON98.
              Daarnaast wordt het ook aangeraden voor de 1.8 20VT motoren, dus hou ik me er ook maar netjes aan ;-)

              Login om te reageren
              • bottestudent zegt

                26 juni 2014 om 12:39

                @raul88: Het is heel mooi dat je het “denkt” te merken. Je moet het voor en na, meten op de testbank. Cijfers zijn alles ;)

  2. dondeboer zegt

    25 juni 2014 om 17:32

    Ik vraag me toch af op welke wijze dit soort dingen wordt bepaald en wat de onderscheidende kenmerken zijn. Het blokkie van Ford is prima hoor, maar de driecylinder PSA-blokkies doen t ook leuk. Ik vraag me af waar Ford in uitblinkt.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      25 juni 2014 om 18:02

      @dondeboer:
      In het Ford blokje zitten nogal wat innovatieve technieken die je na 3 jaar nog nergens terug vind, dat is iets waar ze naar kijken.
      Dat betrouwbaarheid niet op dat lijstje voorkomt bewijst plaats 3 dan weer.

      Login om te reageren
  3. HZW zegt

    25 juni 2014 om 17:38

    Voorheen was de TwinAir van Fiat onder 1 ltr toonaangevend, nu is dat een 3 cilinder.
    Zo’n 3 cilinder ECO-boost blokje in een Ford Ka lijkt mijn wel leuk, maar daar komen nu ook TwinAir 2-cilinder motoren in.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      25 juni 2014 om 18:20

      @HZW: Die tweepittertjes lopen leuk, maar zijn in de praktijk totaal niet zuinig omdat ze altijd op toeren en dus op boost worden gereden. In de echte wereld zijn het dus niet zulke zinnige motoren. Ik denk dat je in een Ka beter af bent met een blok met een bredere powerband, dus minimaal een driepitter.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        25 juni 2014 om 18:26

        @dondeboer: Nou, zo leuk lopen die niet. Trilt de tanden uit je mond en maakt een hoop lawaai. Ik vind het werkelijk een genot als ik weer eens met een viercilinder mag rondrijden.

        Login om te reageren
  4. van Binsbergen zegt

    25 juni 2014 om 17:40

    En hoe worden de punten zoal toegekend?

    Login om te reageren
  5. smartye36 zegt

    25 juni 2014 om 17:42

    Hoe kan een 3 cilinder winnen? Hoe meer cilinders hoe beter !

    Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      25 juni 2014 om 17:57

      @smartye36: cilinder/verbruik verhouding ?

      Login om te reageren
      • smartye36 zegt

        25 juni 2014 om 19:20

        @reggie-boy_rood: verbruik is overrated

        Login om te reageren
  6. reggie-boy_rood zegt

    25 juni 2014 om 17:42

    2 liter met 360 pk doet idd niemand nog na (ongetuned)

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      25 juni 2014 om 18:08

      @reggie-boy_rood:

      In principe is ie dus wel “getuned” want…turbo ;)

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      25 juni 2014 om 18:22

      @reggie-boy_rood: AMG is een fabriekstuner, dus helaas gaat die vlieger niet helemaal op. Maar het is een indrukwekkende prestatie om 360 uit een 2-liter aan te bieden met garantie.

      Login om te reageren
      • pleiades zegt

        26 juni 2014 om 12:21

        @dondeboer: Moet je wel om de 7500(!) km bij de dealer beurtje halen anders vervalt die garantie meteen :’)

        Login om te reageren
  7. alassad zegt

    25 juni 2014 om 19:24

    Volvo v40 D4 anyone?

    Login om te reageren
  8. 230kompr zegt

    25 juni 2014 om 19:27

    De 1.4 tsi blok staat er toch om bekend dat het relatief onbetrouwbaar is?

    Login om te reageren
  9. HZW zegt

    25 juni 2014 om 19:30

    Ik zat laats een technisch filmpje te kijken van die 3 cilinder ECO-Boost, indrukwekkend motor-tje.
    Natte distributie riem, nieuwe manier van motor balans (geen balans as), koelstof gekoeld uitlaatspruitstuk, en nog veel meer technisch lekkers.

    Login om te reageren
    • garp zegt

      26 juni 2014 om 09:16

      @HZW: ik dacht dat het een koelvloeistof verwarmend uitlaat spruitstuk was. Om de motor sneller op temperatuur te krijgen en daardoor sneller betere uitlaatgas waardes te bereiken.

      Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    25 juni 2014 om 21:10

    Bizar eigenlijk dat er geen awards aan diesels worden toegekend…

    Login om te reageren
  11. reset zegt

    25 juni 2014 om 22:38

    Grappig dat de 1.4 VAG motor met dubbele turbo het zo ver schopt. Dat is toch dé probleem motor van VAG. Distributieketting, olielekkages, falende turbo’s. etc etc.

    Login om te reageren
  12. demoder zegt

    26 juni 2014 om 09:23

    En wederom geen japans blok te bekennen in de lijst!!!

    Login om te reageren
  13. pleiades zegt

    26 juni 2014 om 12:22

    Het enige “Amerikaanse” blokje is een 1 liter turbo? :D

    There’s no replacement for displacement?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North