International Engine of the Year 2015: dit zijn de winnaars

Auteur: , 34 Reacties

Waar vliegen de champagnekurken tegen het plafond en welke motorenbouwer mag terug naar de tekentafel?

International Engine of the Year 2015: dit zijn de winnaars

Bij BMW mogen de bierpullen in elk geval uit de kast, want de Beierse fabrikant sleepte met de hybride-aandrijving van de i8 de overall overwinning in de wacht. Qua rijeigenschappen overtuigde de hybride met middenmotor ons nog niet helemaal, wat mede te danken is aan de smalle voorbandjes en het bijbehorende onderstuur. Motorisch heeft BMW het echter dik voor elkaar. Gratuliere!

Overall zag het plaatje er als volgt uit:

#
Motor
Toepassing
Punten
1BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8274
2Ford 999cc three-cylinder turbo Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Fiesta Red/Black, Mondeo, EcoSport , Tourneo Connect / Courier267
3PSA Peugeot CitroΓ«n 1.2-litre three-cylinder turbo Peugeot 208, 308, Citroen C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4, DS4222
4Ferrari 4.5-litre V8 Ferrari 458 Italia, 458 Speciale221
5Mercedes-AMG 2-litre turbo Mercedes-Benz A45 AMG, CLA45 AMG, GLA45 AMG177
6Tesla full-electric powertrain Tesla Model S157
7BMW M 3-litre twin-turbo six-cylinderBMW M3, M4133
8McLaren 3.8-litre twin-turbo V8 McLaren 675LT, 650S, 625C, 12C93
9Audi 2.5-litre five-cylinder turbo Audi RS3, RS Q381

Het 1.5 blokje van BMW was uiteraard ook de beste nieuwe motor. Ferrari pakte met de 4.5 V8 uit de 458 de prijs voor de beste performancemotor. Da’s ook meteen het laatste wapenfeit van de atmosferische achtcilinder, die eigenlijk al is afgelost door de geblazen 3.8 uit de 488 GTB en California T. Overigens zijn we benieuwd wie volgend jaar de prijs voor motoren tot 4-liter pakt, als Ferrari met diezelfde 488 de strijd aanbindt met McLaren.

In de overige klassen is veel bij hetzelfde gebleven ten opzichte van vorig jaar. Naast de hybride aandrijflijn van de BMW i8 is het 1.2 blokje van PSA een nieuwkomer in de lijst. De 2.5 TFSI van Audi heeft kennelijk genoeg positieve punten om eventuele olieprobleempjes naar de achtergrond te dringen, de motor pakt de prijs in de klasse tot 2.5 liter.

Dit zijn de overwinnaars per klasse:

Klasse
Motor
Toepassing
OverallBMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybridBMW i8
Tot 1 literFord 999cc three-cylinder turbooa. Ford Fiesta, Focus, C-Max. (1.0 Ecoboost)
1.0 - 1.4 literPSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, Citroen C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4, DS4
1.4 - 1.8 literBMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8
1.8 - 2.0 literMercedes-AMG 2-litre turbo Mercedes A45, CLA45, GLA45 AMG. (45AMG)
2.0 - 2.5 literAudi 2.5-litre five-cylinder turbo Audi RS Q3 (2.5 TFSI)
2.5 - 3.0 literBMW M 3-litre twin-turbo six-cylinder oa. BMW 135i, 235i, 335i, 435i, 535i, 740i. (35i/40i)
3.0 - 4.0 literMcLaren 3.8-litre V8 McLaren 675LT, 650S, 625C, 12C
Groter dan 4 literFerrari 4.5-litre V8 Ferrari 458 Italia, 458 Speciale
Groene motorTesla Full-electric powertrain Tesla Model S
Nieuwe motorBMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybridBMW i8
Performance motorFerrari 4.5-litre V8 Ferrari 458 Italia, 458 Speciale



34 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ford EcoBoost is ook gewoon topspul, 125pk in je Fiesta πŸš—πŸ’¨πŸ’¨
@smokey: tegenwoordig zelfs ook met 140pk te verkrijgen!
@ds3thp: Ohja! 140pk in je Fiesta πŸŽ‰
@Smokey: Daar rijdt me moeder in. Top bakkie!
@Smokey: Dat is inderdaad een mooie combi!
@dutchdriftking: En ik maar denken dat de Fiesta alleen als hatchback leverbaar is… πŸ˜‰
@Smokey:
Die staat ook al heel wat jaartjes hoog in de lijst en nog steeds op1 in de klasse tot 1 liter.
Die categorie heb je net even wat meer concurrentie dan tussen de 2 en 2.5 liter. Die groep wordt nog instand gehouden om VAG ook een prijsje te gunnen.😎
@jrk68: volgend jaar ‘stang ecoboost/Focus RS met de 2.3.
@jrk68: de 2.5 Turbo van Audi is wel een fabtastische motor. En als je wilt kan je er ook een fatsoenlijke auto omheen krijgen: de Donkervoort D8 GTO :-)
@gtwillem:
Absoluut, maar wie maakt er verder nou nog motoren in die categorie, buiten Ford en de CDI van Mercedes?
Hier in Europa is het tegenwoordig of 2 liter of 3 en dat was vroeger wel anders.
Best jammer eigenlijk, maar zo langzamerhand kunnen ze de kunnen ze die groep wel schrappen, net als de groep boven de 3 liter trouwens, nu staat daar een performance motor en dan heb je nog een aparte klasse performance motoren.
De logica van die 2 ontgaat mij dus ook een beetje.
@jrk68: point taken! Nu je het zegt! Vroeger had je de Jaguar X-Type met een 2.1 V6, de Peugeot 406 met een 2.2 16v, de Saab 9-3 Viggen met 2.3 Turbo, de Dodge Neon SRT-4 met een 2.4 Turbo, de Jeep Wrangler met 2.5 vierpitter, de Opel Omega 2.6 V6, de Audi S4 2.7T, de BMW 328i (met 2.8 liter zes in lijn, niet een 2.0 vierpitter) en de Ford Scorpio 2.9 Cosworth V6 24v.

Dat bestaat dus allemaal niet meer. Het zijn allemaal 2.0 turbootjes geworden… Wat dat betreft mist er wat karakter met allemaal min of meer dezelfde blokken in elke auto…
Ik hoopte al bij het zien van dit artikel op een prijs voor de Ferrari-V8, goed om te zien dat ie op een hoogtepunt afgelost wordt
Als je jaar na naar dezelfde deelnemers en winnaars in je verkiezing hebt, dan zou dat toch een aanwijzing kunnen zijn dat je de verkiezing te vaak organiseert.
Goed gedaan BMW!
Volgens AV heeft BMW door de jaren heen 58 prijzen gewonnen bij deze verkiezing. Op gepaste afstand volgt de nummer twee VW met 33 bokalen.
Ik vind eerlijk gezegd dat bmw wel een beetje vals speelt in dit geval. Als je kijkt wat voor prachtige prestaties ford kan leveren met zijn ecoboost. Maar ook ferrari met zijn 8cil (wat een motor!) En dat zonder electro hulp motor? Ik vraag me dan ook af of ze electro motor die prijs heeft gewonnen of dat hulp torretje?
@clarkson: Al moet ik zeggen dat het broertje van de 1.5 uit de i8, die in mini’s ligt ook wel eeeeerg lekker rijd. Erg agressief blokje! Laat zich graag door de toeren gaan. al heb ik de ecoboost nog niet gereden, de i8 en de mini wel.
@clarkson: BMW schijnt met de nieuwe motor en de techniek erachter de beste techniek op het moment in handen te hebben(oke ik praat alleen een expert op electro gebied van de Auto Rai na, maar lijkt mij betrouwbaar). Hij zei overigens ook dat ze er nog lang niet waren net zoals de andere merken maar dat dit een stap in de goede richting is en de beste hybride techniek op het moment.
kijk eens aan,eerlijke winnaar de Ford…
@dutchdriftking: voor de 4e jaar op rij?
Jaar is keer. Mijn excuses ab lezers!
Zelf trotse eigenaar van een fiesta black edition (140) Ford heeft het goed voor elkaar met de 1l ecoboost motorblokken
Lijkt me interessant om een lijstje van de slechtste motoren te zien.
@super: gewoon even bij vag gaan shoppen
Ferrari mag anders ook wel de prosecco van stal halen. Die 4.5 V8 staat volgens mij al jaren op rij iedere keer opnieuw in dit lijstje. Het blijft ook een juweeltje.
2,5-3 liter wint BMW ook al tig jaar achter elkaar
Vraag me af in hoeverre er gekeken is naar de praktijk zoals verbruik, prestatie, eigenschappen van het blok etc… Theorie en praktijk kan soms een wereld van verschil zijn.
Ik mis audi, ongelooflijk hoe weinig peut er in die tfsi’tjes in moet, staat wel een hele hoop olie tegenop, helaas
Onbegrijpelijk dat Mazda er niet tussen staat, met hun SkyActive motoren; revolutionaire techniek met extreem hoge compressie-verhoudingen!
@miataman: die motoren zijn op papier niet zo zuinig als die haardrogers. In de praktijk echter wel dus ik ben het met je eens.

Sowieso krijg ik een beetje de indruk dat dit gesponsord is door de EU. Beetje typisch lijstje dit…
@lekbak: werden die prijzen niet uitgedeeld door een Brits vakblad? Dan is het hoge Europese gehalte natuurlijk niet vreemd. En het kan ook zo zijn dat behalve Mazda helemaal niemand in het Skyactive concept gelooft.
@miataman: dat vind ik ook wel raar ja, ik dacht zeker een top 5 voor de Mazda. Maar hij staat er niet eens tussen.
Toch mooi dat bmw de 2.5 tot 3 liter klasse al ongeveer wint sinds dat ze weer 3l 6 cilinders maken
Mooi dat ford voor de 4e keer wint in de 1l klasse

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).