• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Olieverbruik TFSI-motoren van VAG rijst de pan uit’

Auteur: Author, gepost 22 april 2015 om 17:05 – 196 Reacties

1.8 TFSI


Het is zelfs zo erg dat garantieverzekeraars bepaalde reparaties niet meer vergoeden.

Zelfs TFSI- en 2.0 TDI-motoren met lage kilometerstanden zouden bijzonder veel olie verbruiken. Sterker nog: één liter olie op 1.000 kilometer zou geen uitzondering zijn. Automotive Management kreeg een brief van een garantieverzekeraar in handen, waarin de klant wordt medegedeeld dat bepaalde schades niet meer worden vergoed.

De grootste probleemmotoren zijn de 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI-blokken, die door de hele VAG-range worden gebruikt. De meeste ellende doet zich voor in de grotere en/of snellere modellen van het bedrijf. De eerdergenoemde verzekeraar zegt eens in de twee dagen(!) een claim te ontvangen voor het euvel, op een totaal aantal verzekerde auto’s van tussen de 12.000 en 15.000 stuks.

Hoewel de klantbrief eveneens is bedoeld als reminder dat bij de aankoop van tweedehands auto’s goed naar de onderhoudshistorie moet worden gekeken, bevindt het mankement zich al in het blok als deze nog nieuw is. Volgens de verzekeraar is Pon in bepaalde gevallen coulant. Wat echter problematisch kan worden bij eventuele garantieclaims, is dat veel auto’s naar verloop van tijd niet meer bij de dealer worden onderhouden.

Overigens is het olieverbruik van met name de 2.0 TFSI geen nieuws. In verschillende van onze occasion aankoopadviezen wordt gewezen op het euvel, een eventuele reparatie in de vorm van nieuwe zuigerveren is echter een prijzige aangelegenheid.

VAG-importeur Pon was momenteel niet bereikbaar voor een reactie.

UPDATE: ook TROS-Radar geeft er aandacht aan, video hier!

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Mitsubishi Outlander 3 2012-heden Occasion Aankoopadvies
  • BMW M2 F87 occasion aankoopadvies

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, olie, schade, tfsi, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Volvo XC90 Twin Engine van 14 naar 7 procent bijtelling?
Volgend bericht: Richard Hammond gaat een autofilm(pje) maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. miezemiez zegt

    22 april 2015 om 17:08

    VAG haters grijpen hun kans in 3…2…1..

    Login om te reageren
    • a3aan zegt

      22 april 2015 om 17:11

      @miezemiez: Klinkt als een druppel olie op een gloeiende plaat…

      Login om te reageren
      • room850 zegt

        22 april 2015 om 18:32

        @a3aan: voortaan gewoon mengsmering tanken, problemen solvent!

        Login om te reageren
      • st33fie zegt

        22 april 2015 om 18:40

        @a3aan: nee in een drooggelopen motor

        Login om te reageren
    • stefan1985 zegt

      22 april 2015 om 17:11

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      22 april 2015 om 17:17

      @miezemiez: Gelukkig was jouw comment niet te verwachten….

      Login om te reageren
      • miezemiez zegt

        22 april 2015 om 19:04

        @991gt3rs: gelukkig die van jou ook niet… wat een creativiteit!

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      22 april 2015 om 17:20

      @miezemiez: Nee, dat zou wel heel gemeen zijn, zoveel leedvermaak…

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 april 2015 om 19:08

      @miezemiez: AUDI: Altijd Uitzonderlijk Dorstig Ingesteld

      Login om te reageren
    • deboes zegt

      23 april 2015 om 19:29

      @miezemiez: VAG haters zijn realisten

      Login om te reageren
      • ter zegt

        23 april 2015 om 22:20

        @deboes: They hate us cause they anus.

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    22 april 2015 om 17:13

    Badoem tisssss…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 april 2015 om 18:30

      @norge:
      Het is niet dat ik hier nooit iemand voor gewaarschuwd heb….

      Maar ach, al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel….
      Nu maar hopen dat al de hater roepers nu door hebben dat wij het goed met iedereen voor hadden.

      Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        22 april 2015 om 19:56

        @jrk68: Achja iedereen weet toch dat er vaak wat mis is met de motoren van VAG, is toch niks nieuws. Zegt toch dat zij auto’s maken die erg in de smaak vallen..

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      22 april 2015 om 22:50

      @norge: en toch scoort VAG beter dan Hyundai kwa betrouwbaarheid ;)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        25 april 2015 om 18:07

        @bofkont: In jouw wereld misschien…

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          25 april 2015 om 20:53

          @norge: Skoda staat boven Hyundai slimmerd ;)

          Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    22 april 2015 om 17:13

    Tja, VAG motoren behoren niet tot de beste, was al bekend. Alleen gaat de importeur niet altijd netjes om met de problemen, heb ik het idee.

    Mijn heerlijke TwinSpark zoop ook als een ketter, maar dat wel pas na 200.000km. Met een (dure) modificatie opgelost. Zelfs de briljante Italiaanse motorbouwers maken wel eens een foutje.

    Login om te reageren
    • frietjemet zegt

      22 april 2015 om 19:08

      @trustmeiamanengineer: Dat kan een eigenaar van een VAG-wagen met TFSI-blok natuurlijk ook zeggen. Feit blijft dat er in genoeg gevallen problemen zijn die zich pas in een later stadium openbaren. Is in mijn ogen te linken aan de testcycli die weinig verband houden met de praktijk, ieder persoon heeft natuurlijk zijn unieke rijstijl.

      Login om te reageren
    • aventadorrr zegt

      22 april 2015 om 20:12

      @trustmeiamanengineer: waarschijnlijk de ‘nieuwe’ 2.0 TS. Mijn oude heer heeft 3 (!) 2.0 TwinSparks naar de 500.000 km gestuurd, en die waren nog lang niet op. Alledrie 164’s, op LPG :-)

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        22 april 2015 om 20:29

        @aventadorrr: Jep klopt, de cf3 versie, vanwege emissie eisen iets andere zuigers met zuigerveren die dus gaan lekken… Verder een topmotor en vrijwel onverwoestbaar bij goed onderhoud!

        Login om te reageren
  4. smoked zegt

    22 april 2015 om 17:14

    Leve de good old 1.8T of 1.9 TDI van VAG.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      22 april 2015 om 17:21

      @smoked: Jup, die 2 motoren en ook de oudere atmosferische 1.8 en 2 liter zijn uitstekende motoren, bij wijze van spreken niet stuk te krijgen..

      Is het iemand opgevallen dat het stukje spreekt over problemen die met name bij de grotere en snellere auto’s voorkomen?
      Ik voorspel nog veel meer problemen met downsize motoren, bij VW en bij anderen.

      Login om te reageren
      • Smokey zegt

        22 april 2015 om 17:51

        @dracae: Stukje over de duurtest met de Ford EcoBoost 1.0 125pk gelezen in de autoweek? Maar dat is slechts 125pk.. Rond 3ton eens een nieuw turboootje

        Login om te reageren
        • hoglard zegt

          22 april 2015 om 19:06

          @smokey: heb je daar een link van? Kan niks vinden op het interwebs met goegel!

          Login om te reageren
          • Smokey zegt

            22 april 2015 om 19:20

            @hoglard: Google zegt ditte:
            http://www.autoweek.nl/autotest/2748/ford-focus-10-ecoboost-125-titanium

            Login om te reageren
    • bofkont zegt

      22 april 2015 om 17:25

      @smoked: Was ook gelijk mijn idee, dat waren nog oersterke robuuste blokken.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 april 2015 om 17:50

      @smoked: Precies! 1.9TDI, 20VT en VR6, de motoren waar VW de credits mee heeft verdient, misschien moeten ze wat oude rotten in het vak terug roepen van pensioen…

      Login om te reageren
      • volkswagena4tdi zegt

        22 april 2015 om 18:00

        @dutchdriftking: ja lekker 15000 euro bpm betalen , nee goed idee van ie

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          22 april 2015 om 19:16

          @volkswagena4tdi: hoezo? Gewoon een vooroorlogs hok kopen….

          Login om te reageren
        • ghost zegt

          22 april 2015 om 19:26

          @volkswagena4tdi: alles voor 2008 doet niet aan slurptaks BPM.

          Login om te reageren
      • draadloos zegt

        22 april 2015 om 19:43

        @dutchdriftking: uh vr6? Die hoort niet in je rijtje..

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 april 2015 om 23:27

      @smoked: jaja, die 1.9 TDI met rode I waarvan er bij mij 3 in de soep zijn gedraaid. Laten we dat maar even niet meer doen.

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        23 april 2015 om 01:11

        @mashell: Wat was er dan allemaal gebeurt? Ben ik wel nieuwsgierig naar.

        Login om te reageren
        • carlo96 zegt

          23 april 2015 om 08:31

          @Homer55: ik heb recentelijk het tweemassavliegwiel, de koppeling, de koppakking en de nokkenas laten vervangen van mn 1.9. En dat met 280.000 km

          Login om te reageren
          • lamborgfan zegt

            26 april 2015 om 21:47

            @carlo96: Die kan er voorlopig weer 2 ton tegenaan

            Login om te reageren
  5. Dev zegt

    22 april 2015 om 17:15

    Kan het bevestigen, de 2.0TFSI A4 Avant zuipt olie. Maar ook de automatische versnellingsbak is een prijzige aangelegenheid.

    Login om te reageren
  6. dracae zegt

    22 april 2015 om 17:16

    Ik ben benieuwd of ze bij VW en Pon geleerd hebben van het probleem met de kettingen.
    De grootste schade bij een probleem zit uiteindelijk in het niet goed en eerlijk oplossen daarvan.
    Als nieuwe zuigerveren dit verhelpen dan mag ik ook hopen dat ze in de fabriek nu al andere plaatsen… zo niet dan is het dweilen met de kraan open..

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 april 2015 om 18:33

      @dracae:
      Het antwoord is dus duidelijk NEE…
      Als ze er iets van geleerd hadden dan was dit artikel niet geschreven, dan hadden ze dit probleem goed aangepakt.
      Dat is hier dus duidelijk weer niet gebeurd.

      Login om te reageren
  7. 991gt3rs zegt

    22 april 2015 om 17:18

    De Golf R met 300 PK uit een 2.0 zit dan zeker non stop aan een olie infuus.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      22 april 2015 om 17:27

      @991gt3rs: Zuipt meer olie als benzine als het zo doorgaat, milleu issues niet door het benzine/diesel verbruik maar door het olie verbruik/ uitstoot zal het volgende probleem worden ;)

      Login om te reageren
    • nasty zegt

      22 april 2015 om 20:19

      @991gt3rs: misschien moeten ze eens bij Mitsubishi gaan kijken hoe die dit degelijk in elkaar knutselen

      Login om te reageren
      • 991gt3rs zegt

        22 april 2015 om 20:30

        @nasty: Die blokken heb ook een niet al te lange levensduur, maarja bij die 2.0T blokken van Mitsubishi is dat een product eigenschap.

        Login om te reageren
        • sleepyj zegt

          22 april 2015 om 20:58

          @991gt3rs: crankwalk toch?

          Login om te reageren
        • nasty zegt

          22 april 2015 om 22:17

          @991gt3rs: vreemd dat het hier dan over de alom geprezen duitse topmerken gaat, en niet over mitsubishi

          Login om te reageren
        • ej20g zegt

          22 april 2015 om 23:15

          @991gt3rs: de 4G63 gaat anders bijna eeuwig mee hoor.

          Login om te reageren
          • 991gt3rs zegt

            23 april 2015 om 10:05

            @ej20g: Natuurlijk doel ik op de blokken uit de Evo met 280PK..

            Login om te reageren
  8. stefanvts16v zegt

    22 april 2015 om 17:18

    -edit: u hebt gelijk, is aangepast!-

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 april 2015 om 17:24

      @stefanvts16v: Mijn leraar automechaniek heeft weleens gezegd dat 1 liter olieverbruik op 1000 zeker mogelijk is, en nog niet als abnormaal wordt beschouwd…

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        22 april 2015 om 17:26

        @SimonMc: Dat willen ze ons graag wijsmaken, maar in werkelijkheid is het een schande.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          22 april 2015 om 17:28

          @bofkont: Ik kon m’n oren ook niet geloven, maar schijnt mogelijk te zijn in situaties waar bijzonder veel korte ritjes wordt gereden, zodat de motor heel weinig op werktemperatuur komt.

          Login om te reageren
          • leandro zegt

            22 april 2015 om 17:35

            @SimonMc: Zelf heb ik een vito gereden en daar stond letterlijk in het boekje (ja dat heb ik gelezen).

            Het olieverbruik is ongeveer 1 liter op 1000 kilometer, als er vaak en/of langdurig met hoge toeren of snelheid word gereden kan dit zelfs meer zijn.

            Mijn baas geloofde me niet toen ik langs de kant stond zonder olie……

            Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        22 april 2015 om 18:13

        @SimonMc:
        in 1865 was dat inderdaad normaal

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          22 april 2015 om 18:36

          @desjonnies:
          Zie daar de “voorsprong door techniek” er zijn dus merken waar dat in 2015 nog immer zo is….

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        22 april 2015 om 18:22

        @SimonMc: bij 1 op 1000 heb je al een walm aan je reet en stinkt je nieuwe volkswagen erger dan die gehate 190 diesels.

        Een moderne motor die zoveel zuipt is niet goed. Niet voor niks is dat meestal de garantiegrens.

        Login om te reageren
      • reistje zegt

        22 april 2015 om 18:53

        @SimonMc: Klopt in bijna alle boekjes die je bij je auto krijgt staat dat tot 1 op 1000 normaal is en dat het bij meer pas iets aan moet worden gedaan.

        Maar dat is natuurlijk ook om zichzelf in te dekken

        Login om te reageren
      • redbeams zegt

        22 april 2015 om 19:09

        @SimonMc: Die leraar heette winterkorn zeker ;)

        Login om te reageren
  9. mrcy335d zegt

    22 april 2015 om 17:21

    Jaja was al bekend tog zelfs de tsi zuipe meer olie dan benzine strontblokken

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      22 april 2015 om 17:28

      @mrcy335d: Mooie zin man!

      Login om te reageren
  10. jeanwillem zegt

    22 april 2015 om 17:23

    Volkswagen. Wie anders?

    Login om te reageren
  11. fatihsolak zegt

    22 april 2015 om 17:24

    Het schijnt een probleem te zijn met de Nederlandse versies. Omdat we de auto’s behandelen als schildpadden. De staat heeft hier ook aandeel in. In Duitsland is hier minder last van omdat de wagens daar variabel en goed worden ingereden. Mijn Audi A4 2.0TFSI uit Duitland verbruikte 1L /12.000km. Heb er 2 jaar in gereden. Nu zeg ik niet dat VAG geen schuld heeft. Maar leg de bal niet enkel bin VAG!

    Login om te reageren
    • super zegt

      22 april 2015 om 17:35

      @fatihsolak:
      uhm, als autoproducent dien je te begrijpen hoe je producten gebruikt worden en daar voor te ontwerpen, als je dat niet doet ben je gewoon dom bezig.

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        22 april 2015 om 17:55

        @super: dus als het in 1 land een probleem is moet speciaal voor dat land een andere motor worden ontwikkeld?

        Login om te reageren
        • gremalibur zegt

          22 april 2015 om 18:13

          @jipp: dat zegt hij niet. Je rijstijl is vanzelfsprekend van invloed, en in Nederland wordt dit nadelige effect versterkt. De meeste motoren verbruiken meer olie in Nederland, en daar kan VAG vrij weinig aan doen. Betere motoren ontwikkelen zou natuurlijk wel helpen

          Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          22 april 2015 om 18:14

          @Jipp: Ja.

          Login om te reageren
      • ej20g zegt

        22 april 2015 om 18:10

        @super: als eigenaar/gebruiker van de auto dien je ook te weten hoe een auto bereden moet worden. Ik vind het raar dat nog steeds niet iedereen weet dat je een auto warm moet rijden, regelmatig de vloeistoffen moet nakijken en, vooral als er een turbo aanwezig is, even af moet laten koelen na (intensief) gebruik.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          22 april 2015 om 18:30

          @ej20g: trek voor de gein eens op een verjaardag (liefst van oma/tante/moeder/zus) de peilstok uit alle auto’s van de gasten. Waarschijnlijk mankeert aan de helft wel iets. Bandenspanning net zo. Het aantal “oh” “echt?” en “maar de auto heeft nog een half jaar apk” zal je verbazen…

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            22 april 2015 om 19:15

            @lekbak: dat ga ik, als de technische persoon in de familie, ook zeker niet ontkennen. Dat neemt niet weg dat ik het nog altijd verbazend vind. Ik raad familie en vrienden dan ook altijd aan om regelmatig olie te peilen en de overige vloeistoffen te checken. Of ze het ook doen is natuurlijk een tweede.

            Login om te reageren
            • sleepyj zegt

              22 april 2015 om 20:59

              @ej20g: het is toch ook een deel wat geleerd wordt bij de theorie examen?

              Login om te reageren
              • ej20g zegt

                22 april 2015 om 23:17

                @sleepyj: misschien dat dat inmiddels zo is, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat gehad heb tijdens het theorie-examen (halverwege 2013). Normaal zit dat volgens mij bij de rijlessen, maar ook niet altijd heb ik begrepen.

  12. Dino2400 zegt

    22 april 2015 om 17:24

    Eéns in de twee dagen krijgen ze een claim. Neem aan dat zon en feestdagen niet worden meegerekend. Ofwel 150 per jaar, op een verzekerd aantal van 15.000 auto’s.
    Dus 1% van de verzekerde auto’s claimt een probleem.

    Valt toch nog wel mee?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      22 april 2015 om 17:39

      @Dino2400: hangt ervan af hoeveel verzekerde auto’s een (problematische) TFSI-motor hebben.

      Login om te reageren
      • d4r1 zegt

        22 april 2015 om 18:41

        @mauritsh: Volgens het bronartikel zijn dat er “een paar honderd”. Bij zo’n 100-150 claims per jaar (elke twee dagen) dus toch substantieel.

        Login om te reageren
  13. SimonMc zegt

    22 april 2015 om 17:26

    Jamaar, hebben die wagens wel altijd premium olie gebruikt? Ik bedoel maar, premium motoren in premium wagens moeten wel altijd van premium olie voorzien worden hé…

    Login om te reageren
  14. bsxc2 zegt

    22 april 2015 om 17:29

    Cockringen moeten geolied worden, toch?

    Login om te reageren
  15. bofkont zegt

    22 april 2015 om 17:30

    Echt schandalig overigens dit probleem en idd al jaren bekend.
    Trouwens Bmw heeft in het verleden ook wel olie zuipers gehad.De M54 2.2/2.5/3.0 staan er ook bekend om, 1 op 4/5000 was ook geen uitzondering, maar nog lang niet zo bizar als dit.

    Trouwens in vergelijk mijn huidige wagen een SLK met de M112 3.2 V6, geen drup meetbaar olie verbruik, ook mijn voorganger een Bmw e46 328ci M52, hetzelfde.
    Dit zijn nog ouderwets verdomd goed gebouwde blokken.

    Login om te reageren
    • Nerekop zegt

      22 april 2015 om 18:19

      @bofkont: klopt wat je zegt van de M54 blokken. Heb er zelf ook last van, evenals een vriend van me. 1 liter op 2500-3000 km is helaas normaal. Maar het loopt wel heerlijk!

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        22 april 2015 om 18:55

        @Nerekop: Idd heerlijk blok, geweldige zes in lijn, naar mijn mening is dit blok een van de beste ooit van BMW.

        Login om te reageren
        • oli95 zegt

          22 april 2015 om 20:46

          @bofkont Samen met het M20 blok! :)

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            22 april 2015 om 20:52

            @oli95:

            waarom ?? die dingen rijden gemiddeld 1 op 8 ..
            dat is regelrecht moeilijk voor elkaar te krijgen met een USA V8 uit diezelfde periode ..

            ze lopen keurig netjes en gelijkmatig .. maar dat is dan ook het enige voordeel ..

            Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            23 april 2015 om 09:12

            @oli95: @bofkont: @nerekop: vergeet de M52 niet. Bulletproof en geen elektrisch gaspedaal (zoals bij de M54).

            Login om te reageren
      • erwh zegt

        22 april 2015 om 21:50

        @nerekop: ik zit op 1 op 6000 met m’n 330ci na bijna 330000 km, maar het verbruik is al sinds de 200000km constant. Mijn 205 gti deed na 340000 km nog altijd maar 1 op 20000, best netjes voor zo’n oude Fransman.

        Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    22 april 2015 om 17:33

    Dus die paar cent die je bespaart omdat je naaimachientje iets zuiniger is geworden, maak je weer ruimschoots op de liters olie die je moet aanschaffen. Lang leve downsizing.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 april 2015 om 19:41

      @berlinetta:
      Heeft niets met downsizing te maken, Ford, Fiat en Renault om maar een paar merken met kleine motoren te noemen, kennen dit probleem dus niet.
      Het heeft alles te maken met je klant serieus nemen.
      Juist dat woordje “nemen” heeft bij VAG een heel andere lading….

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        29 april 2015 om 08:25

        @jrk68: suzuki heeft er nog nooit last van gehad.

        Login om te reageren
  17. m-tfsi zegt

    22 april 2015 om 17:35

    Ik rij een 2006 Seat 2.0 TFSI, ook hetzelfde hier. Ongeveer 0,5 a 1,0 liter per 1000 KM (grofweg, meestal iets meer km).
    Het rare is echter bat ik mijn blok om de ca. 15.000 km laat “reinigen” en niet bespaar op onderhoud, en zowel de reguliere (vak!)garage en de VAG-kenner waar de motor wordt gereinigd zeggen dat deze motor nog in één van de betere staten zijn.
    Dus het betekend gelukkig niet per se dat het blok op instorten staat. eigenlijk des te raarder…. Maar hij rijdt wel voortreffelijk lekker en snel en da’s ook wat waard!

    Login om te reageren
  18. faalhaas zegt

    22 april 2015 om 17:37

    Geen problemen meer met olieverbruik in mn Volkswagen Transporter sinds ik 5W30 tank.

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      22 april 2015 om 19:15

      @faalhaas: idd goede oplossing… olie in de benzinetank ipv het carter…

      Login om te reageren
  19. HZW zegt

    22 april 2015 om 17:37

    Verkeerde bezuiniging van VAG.
    Alle direct ingespoten motoren van VAG zijn waardeloos.
    Moet je eens zien wat een koolstof afzetting er in die motoren zit, en dat zelfs al na weinig kilometers.

    Login om te reageren
    • Arno's zegt

      22 april 2015 om 22:24

      @HZW: Nou laat eens zien dan. Ik heb er een en nog nooit open hoeven laten maken

      Login om te reageren
  20. sacabus zegt

    22 april 2015 om 17:38

    Dat krijg je als je je auto oa niet netjes warm rijdt. Wij hebben thuis een A4 1.8TFSI 211pk (ABT tuning) en A4 avant 2.0TFSI 180pk gehad en momenteel de A4 1.8TFSI 170pk. Geen van deze hebben ooit een druppel olie verbruikt (met ~65000-90000 km per jaar). Altijd netjes 15-20 min warm gereden, dan pas op zn lazer geven. En altijd Vpower / BP ultimate getankt. Wie zie je tegenwoordig nu nog zn auto warmrijden… Als ik soms tegelijk met mensen uit de buurt wegrijd ’s ochtends, zie ik ze gelijk plankgas de snelweg op rijden. Als bij mijn Impreza GT Turbo 555 280+pk de watertemperatuurmeter 90 graden aangeeft, duurt t afhankelijk van de buitentemperatuur nog zeker 5 min voordat de olietemperatuur meer de 50-60 graden aangeeft. En dan moet je nog wachten totdat die ~90 graden aangeeft. Behandel je auto met liefde en geef je auto de tijd op te warmen. Als ik ’s ochtends wakker word uit een diepe slaap, eet ik ook relaxt een croissantje warm uit de oven voor ik naar werk ga…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      22 april 2015 om 18:19

      @sacabus: Mooi verhaal maar het verklaart het verschil tussen VAG en ‘de rest’ niet weg. Tenminste ik neem aan dat niet alleen Vageniers met een koude motor het pedaal naar het metaal trappen, maar zij hebben wel de meeste problemen.

      Login om te reageren
      • sacabus zegt

        22 april 2015 om 19:11

        @jaapiyo: Dat komt omdat de VAG-blokjes die beetje pk’s hebben (waar in artikel naar gerefereerd wordt) uitlokken het gaspedaal dieper in te duwen. Vooral bij toerentallen tussen de 2000-3000 zijn die VAG-blokjes goed bij de les voor hun vermogen. Dit resulteert in een rijstijl waarbij terugschakelen alvorens te accelereren volledig wordt vermeden. Maw, bestuurder denkt: oh, ik maak toch geen toeren, even gassen om in te voegen. Terwijl plankgas bij lage toerentallen (=volledige boost over je turbo) en koude motor juist zorgt voor een maximale vraag naar vermogen bij dat toerental. Materialen in het motorblok zijn nog niet op temperatuur, dus is er nog geen sprake van de gewenste passing tussen de bewegende onderdelen. Ik zeg nu niet dat warmrijden dé absolute oplossing is. Op de weg zie ik veelal zwarte rook uit pas gestarte accelerende (lease)-motorblokjes komen met nieuwe kenteken (ongeacht het type motor / merk), wat mij de indruk geeft dat er niet met liefde wordt omgegaan met de auto. Maar goed, meer olieverbruik als resultaat van niet warmrijden valt op zich mee. Als je dat met auto’s van 15 jaar geleden of ouder deed, kon je het best gelijk alvast geld opzij leggen en een afspraak maken bij de dealer voor een nieuwe koppakking of kapotte turbo…

        Login om te reageren
      • sacabus zegt

        22 april 2015 om 19:38

        @jaapiyo: en daarbij, over Audi’s wordt het meest geklaagd dat ze op een paar cm van je achterbumper zitten. Heb je ooit een nieuwe BMW of Mercedes-Benz (uitgezonderd taxi’s) in je spiegels op je achterbumpers gezien ? Ik niet, Die rijden voornamelijk als bejaarden en zijn met hun Eiphone bezig tijdens het rijden.

        Login om te reageren
    • hplh zegt

      22 april 2015 om 21:15

      @sacabus: 65000 -90000 per jaar?
      Zou je niet gewoon een diesel kopen? Klinkt weer als een sterk verhaal

      Login om te reageren
      • sacabus zegt

        22 april 2015 om 23:01

        @hplh: Dat is een bekende gemaakte fout door mensen die zich door de verkoper laten ompraten en niet thuis met de rekenmachine bezig gaan. We hebben een compleet en uitgebreid excelsheet opgesteld van alle zakelijke kosten mbt de auto. In de lease is een vergelijkbare diesel qua prestaties / vermogen duurder zakelijk (ZZP) gezien. Diesel is qua catalogusprijs ongeveer € 4000 duurder bij ongeveer hetzelfde vermogen. Bijtelling (25%) ed zorgt voor een hoger leasebedrag. In de automedia wordt altijd de catalogusprijs van diesel vergeleken met die van benzine. Diesels zijn dan veel trager. (scheelt zo’n 30-40pk). We hebben het verbruik op lange afstanden mogen testen bij Autoland Van den Brug in Drachten met de diesel en benzine. Dat kleine beetje zuiniger (gemiddeld) dat een diesel is bij 140-150kmph (1:10,5benzine vs 1:12,5-1:13diesel icm Quattro) en het prijsverschil tussen diesel en benzine (van pakweg 30cnt per liter) maakt in de totaalprijs per maand (incl brandstof, wederom zakelijk) niet goed. Benzine blijkt dan netto meerdere 10tjes per maand goedkoper. En daarbij: benzine is vele malen stiller dan diesel. Wat maken die 4cil diesels nog een herrie tegenwoordig. Vooral die brom bij lage toerentallen op snelweg is zeer storend…

        Login om te reageren
  21. gtwillem zegt

    22 april 2015 om 17:42

    Mijn Impreza zit op 1 liter per 7.000 km (doe het meestal rond de vijf om zeker te zijn) en de 6 in lijn van de BMW doet 1 op 12.000, ongeveer.

    Volkswagen en Audi motoren hebben naar mijn ervaring altijd wel een litertje extra olie gelust. Gewoon in de gaten houden, zeker met de motoren met een hoog specifiek vermogen is het stressniveau van de interne onderdelen een stuk hoger.

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      22 april 2015 om 18:26

      @gtwillem: ik had ooit een getunede G60 met 160000 op de klok. Die lustte inderdaad wel 1:5000. Maar er zijn ook genoeg motoren met een hoog specifiek vermogen waar je tussen beurten niks hoeft bij te vullen. Het kan wel voor straatauto’s, maar niet bij VAG.

      Vooral storend vind ik dat ze klanten in de kou laten staan. Was al zo bij de kettingen van de vr6, de 1.4tsi en nu hier ook weer.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      22 april 2015 om 18:58

      @gtwillem: Zelf een gechipte S3 8l quattro gehad, geen merkbaar olie verbruik.
      Was nog de oersterke 1.8 20VT.

      Login om te reageren
    • slaapmutsje zegt

      23 april 2015 om 01:38

      @gtwillem: VW gebruikt ook relatief vaak langeslagmotoren. Die zijn korter en dan kan de motor met versnellingsbak overdwars geplaatst worden. Belastingen op de interne delen zijn echter hoger dan bij een overvierkante motor, het olieverbruik eveneens.

      Lang doorrijden met vervuilde olie en niet goed warm rijden kan van langeslagmotoren dus echte oliezuipers maken. In veel gevallen is dit dan ook de oorzaak van het hoge olieverbruik. Zorg je goed voor je motor, kan je alsnog pech hebben. Werking van de zuigerveren is erg belangrijk bij langeslagmotoren om voor een goede smering van de cilinderwanden te zorgen. Lijkt er op dat bij x aantal TFSI-motoren niet alle zuigerveren correct waren of niet aan de gestelde kwaliteitseisen hebben voldaan.

      Login om te reageren
  22. clarkson zegt

    22 april 2015 om 17:45

    Volkswagen heeft mobile-1 als olie merk. doen ze expres johh

    Login om te reageren
  23. RuVi zegt

    22 april 2015 om 17:50

    Polo GTI 1.4 tsi: binnen de garantieperiode, 1L op 1000km wordt als normaal gezien.

    Login om te reageren
    • nord zegt

      22 april 2015 om 18:00

      @RudyV: sportief zelfs

      Login om te reageren
    • autokuchi zegt

      22 april 2015 om 18:39

      @RudyV: Tjeezes, ik vond 1 liter per 10.000 al veel in mijn Passat, andere auto’s (BMW, Renault) nog nooit een druppel bij hoeven vullen

      Login om te reageren
  24. PeugeotGTI zegt

    22 april 2015 om 18:00

    Proest..!
    Ach nee een comment over mijn Alfa die daar geen last van heeft zou te makkelijk zijn.
    Ontopic: raar fenomeen dat VW bij het gros van de mensen nog steeds als betrouwbaar bekend staat. Frequente Jalopnik lezers weten hoe men in de States over VAG denkt (hint: niet positief).

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      22 april 2015 om 18:22

      @PeugeotGTI: Dat klopt…maar ja daar zijn de Fransen dan ook al sinds begin jaren ’90 vertrokken dus die weten niet dat het nog slechter kan.

      #ohnohedidnot
      #tooeasy

      Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        22 april 2015 om 19:06

        @jaapiyo:
        Touché.
        Hoewel ook daar wel liefhebbers zitten die Peugeots cool vinden en zelfs rijden. Alleen niet die gare lelijke hatchbacks die wij de laatste jaren hier hadden. En ja, franse auto’s zijn vrij crappy maar de motoren zijn nou net het sterke punt van die dingen. Er brandt altijd een lampje (of juist niet) maar motorisch zijn ze top.

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        22 april 2015 om 19:20

        @jaapiyo: ik geb met beide ervaring.. En zo far (106k) draait de diesel zonder olie bijvullen probleemloos 30.000 km… Die Fransen zijn echt niet zo slecht… De garages weten wel hoe ze onderdelen moeten vervangen en repareren oid daar doen ze niet aan. Dus al wel kosten aan die auto, maar onderaan de streep toch weer een paar mille goedkoper (aanschaf, afschr, onderhoud, verbruik en reparaties opgeteld) dan de Golf die ik hiervoor had. Dus…

        Login om te reageren
  25. raceface zegt

    22 april 2015 om 18:02

    Pap rijd een a4 1.8 tfsi, om de twee weken een melding : oliepeil laag voeg 1 liter toe.
    Een zeer slechte zaak als je het mij vraagt.!

    Login om te reageren
  26. bmwnumberone zegt

    22 april 2015 om 18:08

    Ik heb een audi a3 uit 2013 1.4 TFSI.
    Moet ik me zorgen maken ?of heb ik het niet helemaal begrepen..

    Login om te reageren
  27. turbotoll zegt

    22 april 2015 om 18:16

    Raar.
    M’n cupra TFSI verbruikt nauwelijks olie. Op een ton nu ca.1,5l tussen de beurten bijgevuld, het meeste tijdens de inloopperiode. En ja, ook gechipt: 350pk/450Nm. Wel altijd netjes warm rijden en af en toe uitlaten over de grens. Ook niet te flauw ingereden.

    Login om te reageren
  28. jackass266 zegt

    22 april 2015 om 18:21

    Lekker dan! Mijn vrouw rijd een 2014 s3. Duur grapje als dat blok in de soep loopt. Maar gaat er geen lampje branden dat de olie bijgevuld diwnt te worden?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      22 april 2015 om 18:36

      @jackass266: je kunt ook gewoon olie peilen.

      Of mogen de buurtjes niet zien dat de kap omhoog staat?

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      22 april 2015 om 19:00

      @jackass266: Nou nou lekkere wagen voor het vrouwtje dan, durf amper te vragen wat je zelf dan wel niet rijdt. Uiteraard gaat het lampje branden van te laag oliepeil. Die van u zit nog in de fabrieksgarantie, nog 2 jaar bijkopen en dan een schop geven is mijn advies.

      Login om te reageren
  29. e1000bmw zegt

    22 april 2015 om 18:28

    Ik blij met een verbruik van 1 litertje op 10000 km! :P Ok, daar zit een andere badge op… 0:)

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      22 april 2015 om 18:32

      @e1000bmw523i: Badge van een gerenommeerde motorenbouwer neem ik aan dan…

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        22 april 2015 om 18:52

        @jaapiyo: Correct. Dit merk bouwde al motoren toen Volkswagen nog slechts een gedachte was…

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 april 2015 om 18:51

      @e1000bmw523i:
      Hetzelfde hier met het tot 120pk getunede 699cc Smartje.
      Gebruikt zelfs na 187000 km nog geen druppel.

      Maar dat is natuurlijk een K#T merk met een ster op de motor…, gebouwd in Frankrijk….

      Login om te reageren
      • maxidyne zegt

        22 april 2015 om 22:43

        @jrk68: Ik dacht dat die Smart/Mercedes blokjes maar zo’n 20.000 km meegingen in het slechtste geval? Zo’n Smart roadster coupe vind ik trouwens wel een erg gaaf wagentje!

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          22 april 2015 om 23:38

          @maxidyne:
          De eerste generatie city coupé (450) was heel slecht, die waren met 60k wel op. Revisie kost maar een rooitje dus daarom zie je ze toch nog regelmatig rijden.
          De Roadster coupé is redelijk probleemloos, daar is itt de normale roadster niet als 45KW geleverd. De 60KW en de Brabus zijn veel beter.
          Ook hier geld goed opwarmen, na draaien en goed onderhoud voorkomt veel problemen.

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 april 2015 om 19:14

      @e1000bmw523i: Een wagen van Bayerische Marokkanen Werken? Nee geintje hoor, maar wou het altijd eens zeggen.

      Maar in alle serieusheid, staan voornamelijk de BMW motoren niet bekend als oliezuipers?

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        22 april 2015 om 21:24

        @SimonMc: de viercilinders wel ja, en ook de blokken in de E23 lustten wel een druppeltje extra. Maar dat had voornamelijk te maken met hoe er met de wagens omgesprongen werd/wordt…

        Overigens staat BMW – in relatie tot de kentekenchip en het copyrightvoorstel – voor Baader Meinhof Wagen… ;)

        Login om te reageren
  30. jaapiyo zegt

    22 april 2015 om 18:30

    “De grootste probleemmotoren zijn de 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI-blokken, die door de hele VAG-range worden gebruikt. De meeste ellende doet zich voor in de grotere en/of snellere modellen van het bedrijf.”

    Dit lijkt mij niet met elkaar te rijmen…De kleinere motoren hebben de grootste problemen, maar de grotere/snellere VAG producten hebben de meeste ellende?

    Als ik aan de grotere/snellere VAG producten denk, denk ik toch meer aan een S4 of dikker, zeg maar 3 liter plus. Touareg, Conti GT, Huracan…dat soort apparaten. Moet ik nou lezen dat qua aantallen de kleinere motoren natuurlijk groter in getal zijn en daarom qua frequentie vaker stuk gaan maar de grotere motoren erger stuk gaan als ze stuk gaan?

    Kan je je ook nog afvragen wat erger is, als de grotere motoren wel beter zijn (zodat in ieder geval die klanten ordentelijke techniek krijgen) of niet (waaruit zou blijken dat VAG wel kan maar hun jan modaal klant gewoon schoffeert door bagger te leveren).

    Login om te reageren
  31. SimonMc zegt

    22 april 2015 om 18:35

    Misschien een stomme vraag, maar zou een iets dikkere olie al niet heel wat helpen?

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      22 april 2015 om 19:03

      @SimonMc: Volgens mij met al die super lichte componenten met minimale weerstand niet toepasbaar.

      Login om te reageren
  32. timmehh zegt

    22 april 2015 om 18:37

    2.0 TDI met ABT tuning hier, 165dkm. Peiler altijd exact op zelfde streepje, rijd wel altijd netjes warm.

    Login om te reageren
  33. autokuchi zegt

    22 april 2015 om 18:37

    Hmm, ook geen goede ervaringen mee… 2006 Passat 2.0 TDI, 1 liter per 10.000 km, vind ik veel maar verder geen problemen. Volgende auto: Audi A3 1.9 TDI uit 2008 na 160.000 km draait in 2011 de motor spontaan in de soep, altijd dealer-onderhouden netjes bereden auto. Daarnaast Range Rover uit 2000 met BMW diesel motor, 240.000 km, 0,0 liter olieverbruik… motoren bouwen is ook een vak

    Login om te reageren
  34. msnaphaan zegt

    22 april 2015 om 18:41

    Gelukkig heb ik een 3.0tfsi

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      22 april 2015 om 19:02

      @msnaphaan: Yup die kan weer last hebben van een rammelende ketting door een falende kettingspanner, mooi hey :)

      Login om te reageren
  35. maxidyne zegt

    22 april 2015 om 18:56

    Ben ik blij dat ik een Audi heb van de oude stempel met de oerbetrouwbare 2.2 20V turbo motor. Onverwoestbaar die 5 cilinders. Gaat ook niet meer weg, en mijn E46 330Ci blijft denk ik ook maar, zat te twijfelen aan een N54 335i of een RS3 8P als opvolger. Dat moderne spul is lang niet zo betrouwbaar als de uitgerijpte jaren 90 producten.

    Login om te reageren
    • freshlife zegt

      22 april 2015 om 22:24

      @maxidyne: n52 bmw 330i is nog wel te proberen?

      Login om te reageren
      • maxidyne zegt

        22 april 2015 om 22:39

        @freshlife: Liever niet, veel Vanos problemen. Wil ook eens kijken naar een Alpina B3, deze schijnen beter te zijn dan de fabrieks blokken.

        Login om te reageren
  36. SimonMc zegt

    22 april 2015 om 18:59

    @mauritsh: ” olieverbruik tfsi motoren van vag rijst de carterpan uit ” had een meer passende titel geweest !

    Login om te reageren
  37. kapiteinaudi zegt

    22 april 2015 om 19:20

    He he, zo zie je maar, het kan zelfs de besten overkomen.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 april 2015 om 19:33

      @kapiteinaudi:
      Mercedes heeft hier anders helemaal geen probleem mee, dus hoezo, dit kan de beste overkomen….

      Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        22 april 2015 om 20:20

        @jrk68: Ik wou zeggen “kunnen de besten overkomen”, en Mercedes en Audi behoren allebei tot “de besten”.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          22 april 2015 om 22:14

          @kapiteinaudi:
          Over dat laatste zijn de meningen verdeelt en weer heb ik de feiten aan mijn kant….

          Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          22 april 2015 om 22:25

          @kapiteinaudi: wat Mercedes betreft heb je gelijk. Maar daar houdt het ook bij op…

          Login om te reageren
  38. mcL zegt

    22 april 2015 om 19:21

    Juist gebruik van het voertuig is alles!

    5 jaar lang een 2.0 TFSI(211pk , gechipt–> 260pk) gereden. Op 5 jaar (~150000km) tijd 400mL olie bijgevuld. Netjes warm gereden en altijd laten nadraaien, ‘Recipe for a long engine-life’

    Login om te reageren
  39. tjaam zegt

    22 april 2015 om 19:23

    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

    hier geven ze aan dat je een kakelverse auto warm moet rijden en dan hoog in de toeren moet jagen en weer afremmen op de motor. Je creëert zo max onder- en overdruk om zo de zuigerveen “scherp” in te rijden. Daardoor minimale compressie (en olie) verliezen. Dit kan alleen maar de eerst km’s daarna werkt het niet meer. Run it hard! Aldus Motoman…

    Login om te reageren
  40. peetster zegt

    22 april 2015 om 19:28

    Ik heb zelf een Seat Ibiza 1.2 tsi. Toen ik hem 2 jaar geleden kocht, vroeg ik aan de verkoper, moet ik hem nog inrijden? Nee joh is niet meer nodig word hij alleen maar traag van. Ik heb toch maar het boekje erbij gepakt en rustig ingereden zoals er omschreven staat. We rijden veel korte stukjes. 1 keer naar winterberg geweest alleen maar volgas gereden. Heen terug. We rijden altijd netjes warm. Olieverbruik is 0. Bij een km stand van 31.000. Vond het wel verontrustend dat je een liter castrol bij aflevering krijgt en bij de eerste beurt weer 1. Liggen alletwee nog achterin de kattenbak

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 april 2015 om 19:31

      @peetster:
      Daar zal je kat blij mee zijn, 2 liter olie in zijn schijthuis….

      Login om te reageren
    • defteling zegt

      22 april 2015 om 23:23

      @peetster: Vrouw rijdt een Polo 1.2TSI uit 2013 en daar werd de olie niet meegeleverd. Misschien valt t mee ;)

      Login om te reageren
  41. nikos zegt

    22 april 2015 om 19:32

    Ik lees hier in de reacties dat Nederlanders meer problemen zouden hebben dan Duitsers wegens het specifieke gebruik hier. Ook ik rij dagelijks korte stukken met mijn Q5. Ik rij deze nieuw sinds 2010 en had ook te maken met een hoog olieverbruik. Bij mij was het om de 1500 km raak. De dealer Martin Schilder heeft toen de zuigerveren (piston rings) vervangen maar binnen 3000 km liep de hele motor in de soep terwijl ik 200 in Duitsland reed…. Oliedruk viel volledig weg en eigenlijk is alles onder de motorkap vervangen…. Inclusief turbo en alle slangen. De auto had toen net 75000 gelopen. Er staat nu 99000 op en verbruikt nu nauwelijks olie. Mijn rijgedrag is echter altijd hetzelfde gebleven. Ik vermoed dan ook dat het meer een probleem van specifieke motoren is dan het gebruik in Nederland. Overigens vind ik het wel een hele fijne motor. Ik rij privé ook nog een BMW 525i Touring maar ondanks het zijdezachte karakter van de 6 in lijn prefereer ik de audi.

    Login om te reageren
  42. KEV9 zegt

    22 april 2015 om 19:44

    tja zoals ik al zovaak hier heb geschreven.. 140 pk uit 1200 cc is wel stoer maar hoelang blijft het heel. niet lang dus.. downsizing is de grootste kosten post die ooit is gemaakt in de autoindustrie…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 april 2015 om 19:55

      @Soulmaster:
      Dat het niet zo hoeft te zijn bewijst o.a. FORD, hun 125pk/l ecoboost. Ook het 160pk/l 3cilindertje dat ik als dagelijks vervoermiddel gebruik functioneerd op dat vlak probleemloos.

      Nee vriend, het probleem heeft toch echt een andere oorsprong dan alleen het downsizen.
      De oorzaak zit eerder in het willen maximaliseren van de winst voor de aandeelhouders over de ruggen van de huurders van dit leaseblik.

      Login om te reageren
      • mrs250 zegt

        22 april 2015 om 22:45

        @jrk68: inderdaad, 125.000 gereden met een 160pk/L Renault en nog steeds prkbleemloos heel.

        Login om te reageren
    • defteling zegt

      22 april 2015 om 23:21

      @Soulmaster: Bij VAG was en is (?) het vooral het afknijpen van toeleveranciers om zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk te leveren. Downsizen kan wanneer het product 100% deugt. Bij mindere toleranties vanwege afknijpen kunnen schades ontstaan.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 april 2015 om 23:32

      @Soulmaster: en het blijft onzin… De omvang van de motor maakt niet uit voor de betrouwbaarheid.

      Login om te reageren
  43. smartye36 zegt

    22 april 2015 om 19:45

    Met mijn 20 jaar oude kleine 2 liter 6 cilinder uit Beieren met bijna 3 ton (295.XXX) op de teller sipt nog geen 0.5 liter olie per 20000 km weg en loopt als nieuw. Heerlijk die oude degelijke techniek.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      22 april 2015 om 23:47

      @smartye36: de M52 is dan ook een oerdegelijk bulletproof blok… ;)

      Login om te reageren
  44. mout zegt

    22 april 2015 om 19:48

    Ik zit op een liter op 5000 km – en daarom heb ik een afspraak bij de garage.
    Moet ik wel bij aantekenen dat ie 340.000 gelopen heeft, in 35 jaar. En dat het een Volvo redblock is.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      22 april 2015 om 22:52

      @mout: Niks aan de hand lijkt mij. Zou gewoon af en toe een litertje olie erbij gooien. Toen ik nog met de Saab 9-5 Aero reed moest er om de 1500 kilometer een liter bij (kilometerstand tegen de drie ton), maar ik weet zeker dat dat blok makkelijk nog een paar ton mee zou kunnen.

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      22 april 2015 om 23:27

      @mout: ik zou me geen zorgen maken om een liter per 5000 km, dat is in de normale regionen voor een redblock met 300.000+ km, die lusten sowieso al een beetje olie. Of je het zelf fijn vind is natuurlijk een tweede.

      Overigens verbruikt mijn whiteblock, die sowieso ook al wat olie lusten, ongeveer 1 liter per 4000 km. Dat is dan wel inclusief intensief gebruik (5000 rpm+) dat een paar keer per week plaatsvindt. Bij gewoon dagelijks gebruik verbruik de motor vrijwel niets. En dat met bijna 361.000 km op de teller. Ik maak me er geen zorgen over.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        23 april 2015 om 12:16

        @ej20g: Zorgen? Dat valt wel mee. Alleen die incontinentie-vlekken onder de auto gaan me de goodwill in het wijkje kosten.

        Login om te reageren
  45. base zegt

    22 april 2015 om 20:12

    Rij al 4 jaar mijn 1.8 tfsi leon en nog nooit iets van olie problemen gehad! 1 ltr per jaar bijvullen Altijd opwarmen en even na laten draaien.. Heerlijk blokje!

    Login om te reageren
  46. KEV9 zegt

    22 april 2015 om 20:16

    ik heb naast mijn audi nog een lancia kappa 2.4JTD met die heerlijke 5-cylinder diesel beetje gekieteld naar 155pk en die heeft in maart de 500.000 km grens doorbroken. zeer probleemloos wat motor betreft. over de electronica wil ik het niet hebben. het gedeelte dat veel storing geeft is …. he opvallend.. duits … van bosch..

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      22 april 2015 om 22:19

      @Soulmaster:
      Lachen hé met die Italiaanse klere zooi..
      Laten ze bij VAG nou elektronica van Magneti Marelli gebruiken..

      Dus goed beschouwd komen de onderdelen waar hun fans zo trots op zijn uit de landen waar ze de producten altijd van afzeiken..

      Login om te reageren
  47. Volvo_440_turbo zegt

    22 april 2015 om 20:18

    Octavia 2.0TDI hier met powerbox speedbuster, al 80000 km, buiten enkele gaskleppen lijkt het blokje wel sterk, geen olieverbruik, de turbo begint wel te fluiten, enkel bij koude motor, maar dit ligt aan mijn rijstijl, maar van die benzines heb ik al veel slecht gehoord, ook van kameraden. Mijn volgende zal zeker geen VAG meer zijn, ik heb al te veel slechte ervaringen met het merk…

    Login om te reageren
  48. norge zegt

    22 april 2015 om 20:52

    Olie bijvullen? Was Da?

    Login om te reageren
  49. siemi zegt

    22 april 2015 om 21:04

    Gelukkig zijn het alleen de tsi motoren van vag. Ik rijd een 2.5 tdi dus niks te vrezen. Toch?

    Ik heb voor de handel een golf 1.4 tsi met 140 pk gehad. Letterlijk onverkoopbaar. Mijn eerste handelsauto waar ik op heb verloren. Nooit meer tsi voor mij.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      23 april 2015 om 10:02

      @siemi:
      Toch niet de beruchte 2.5 V6 TDi he?
      Anders heb je een heleboel te vrezen….

      Login om te reageren
      • siemi zegt

        23 april 2015 om 10:16

        @Rob: yep. 150 pk. Ik hoop alleen dat een vorige eigenaar de nokkenas al eens heeft laten doen. Na 2 ton kan dat niet meer de 1e zijn.

        Login om te reageren
  50. macchina zegt

    22 april 2015 om 21:32

    Hier een A5 2.0 TDI met nauwelijks olieverbruik. Inmiddels is het bijna tijd voor de 90k beurt en het olie-staafdiagrammetje in de MMI is nog bijna vol. Ook bij mijn vorige 2.0 TDI geen last, daar misschien 250ml (meer uit liefde dan noodzaak) elke 30.000 km. Mijn huidige vul ik niet eens bij tussen de 30.000 km beurt. Het lijkt me dus inderdaad foutieve productie bij sommige blokken, het hoeft echt niet zo te zijn. AL moet ik wel bekennen, hoewel uit de mode, beide auto’s te hebben ingereden. Eerste 1.000 km geen volgas of hoge toeren en dan langzaam opbouwen.

    Login om te reageren
  51. prop zegt

    22 april 2015 om 21:33

    Zo heeft elk merk wel een probleem (gekend). VAG verkoopt veel dus dan krijgen ze alle aandacht.

    Login om te reageren
  52. mits zegt

    22 april 2015 om 21:36

    Zelf een polo gti gehad en daar ging een liter op de 1000 km in. Daarna nieuw blok gekregen en nergens meer last van gehad.

    Login om te reageren
  53. lamborgfan zegt

    22 april 2015 om 21:46

    Hoor regelmatig dat mensen die een Audi s4 (v6T-supercharger met 333pk) ipv de aanbevolen 5w30 vervangen voor 10w40 en dan s’ ochtends eerst rustig(er) warm rijden en dat dat het euvel voor hen verholpen heeft.

    Vind het wel raar als VW zelf (ff los van de importeur) er niets aan gedaan heeft laatste 2-4 jaar.

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      22 april 2015 om 21:49

      @lamborgfan: vraag eens een audirijder met een 2.5TDI of een 3.0/3.3l diesel naar de nokkenassen.. daarna het wel op een lopen zetten waarschijnlijk krijg jij ze naar je hoofd geslingerd.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        23 april 2015 om 09:57

        @Soulmaster:
        De 2.5 TDi……., volgens mij heeft mijn overbuurman zijn A6 2.5 TDi het kanaal ingeduwd…
        Ik zag vaker de leenauto van de garage staan dan de betreffende A6….

        Login om te reageren
  54. SDM zegt

    22 april 2015 om 21:48

    Pfff gelukkig is het niet de schuld van VAG dat de motoren zoveel olie zuipen. Verschillende evangelisten hebben hun loftrompet weer uit de kast getrokken. Even was ik bang dat er echt iets aan de hand was, maar natuurlijk is er niets aan de hand met VAG producten. Die zijn namelijk altijd fantastisch en deze gaan nooit kapot. Het ligt ook altijd aan de eindgebruiker als dit wel gebeurd. Wat een verschil met die Franse auto’s, die gaan ook stuk maar dan ligt het altijd aan de fabrikant. Het verschil is duidelijk voor één ieder die VAG op zijn voorhoofd heeft getatoeëerd, waarom zien die andere mensen dit dan niet. Ik leg het nog een keer uit VAG is altijd fantastisch, zo niet dan is het jouw eigen schuld. Franse/Italiaanse(alle andere) auto’s zijn altijd slecht en dat ligt aan degene die ze maakt. Duidelijk, toch?…

    Login om te reageren
    • bakkenmetvis zegt

      23 april 2015 om 22:51

      @SDM: helder :)

      Login om te reageren
  55. autokuchi zegt

    22 april 2015 om 21:53

    Problemen komen voor een groot deel door het uitknijpen van de leveranciers waardoor de kwaliteit op een gegeven moment achteruit gaat (mede dankzij meneer Ignacio Lopez, check Google)… een Polo uit 1998 doet het gemiddeld beter dan een A3 uit 2008, hallo Fyra

    Login om te reageren
  56. utregcity zegt

    22 april 2015 om 22:00

    Misschien kan VAG eens z’n licht gaan opsteken bij m’n zakjapanner fabrikant?

    Login om te reageren
  57. heyhuub zegt

    22 april 2015 om 22:17

    Zow heej, dat is ongeveer hetzelfde als m’n Aprilia rs125. En dat is een 2-takt.

    Login om te reageren
  58. Arno's zegt

    22 april 2015 om 22:20

    De mijne (1.8 TFSI ABT getuned naar 210 pk) gaat van maximum naar minimum in 30.000 km. Ik weet niet hoeveel dat is maar ik schat 1 liter. Valt mee

    Login om te reageren
  59. db87 zegt

    22 april 2015 om 22:33

    Opel Zafira A 2.0 DTI (Y20DTH) motor, 220000km en geen olieverbruik.

    Login om te reageren
  60. E34M5Touring zegt

    22 april 2015 om 22:47

    Adrie verbruikt geen druppel (2010 2.0tdi 140). En die heeft geen makkelijk leven. Wordt bij de beurt ververst en verder wordt er niet bijgevuld. Dikke prima.

    Login om te reageren
  61. jippie zegt

    22 april 2015 om 23:10

    Direct ingespoten naaimachientjes met wat extra turbo power. Het is blijkbaar een concept voor doffe ellende. De 2.0 JTS van Alfa is er nog een zege bij.

    Login om te reageren
  62. slickrick zegt

    23 april 2015 om 00:15

    Tja, mensen worden verliefd op de LED lampjes en verdiepen zich verder niet in de techniek onder de motorkap. Bovendien staart de Nederlander zich blind op de wegenbelasting en gaan ze vaker voor een benzine motor. Terwijl ze niet in de gaten hebben dat ze meer kwijt zijn aan onderhoud er van. (als je in een TFSI rijdt tenminste)

    In Duitsland is verhoudingsgewijs de TFSI veel minder populair, het gros rijdt lekker diesel.

    Login om te reageren
  63. mrrallycross zegt

    23 april 2015 om 07:09

    Is dit niet al bekend?

    Login om te reageren
  64. jochempie zegt

    23 april 2015 om 09:12

    1 liter olie op 1000 km.. Screw that, dan haal ik gelijk een Mazda RX!

    Login om te reageren
  65. rcrnow zegt

    23 april 2015 om 10:46

    Een VAG motor krijgt volgens mij teveel PK mee. Mijn Honda Civic 2.2 i-DTEC heeft standaard 150 pk en 350 nm. Dezelfde motor komt bij de Accord en de CRV tot 160 en 170 pk. Een VAG heeft soms 190 pk uit een 1.9 TDI. Dezelfde motoren met 2.0 TDI in Audi’s met soms nog minder motor inhoud maar vaak meer PK’s. Bij de TSI is dat helemaal een sport! Ja en dan rijdt je dus al met een soort opgevoerde motor. Jappen doen dit niet. Jaren heeft men bij Mazda en Honda vrij grote motorinhouden 2.2 diesels gebruikt voor eenzelfde krachtsinspanning als bij een 1.9 bij VAG. Technisch hoogstaand bij VAG maar erg gedurfd omdat zoals vaak hierboven beschreven, veel berijders er niet mee kunnen omgaan. Als ik mijn Honda laat chiptunen ga ik er echt weer anders mee om.

    Login om te reageren
  66. autobart zegt

    23 april 2015 om 10:54

    Is dit niet het nieuws van een motorengeneratie terug? Waar de Polo GTI 1.4 TSI twincharger op zowel olie als benzine reed en de 2.0 TFSI van een tijdje terug waar bij vooral Audi veel problemen waren? Over de 1.4 TSI ACT, die onder meer in de Polo Blue GT ligt, zijn namelijk nauwelijks probleemverhalen te horen, of verhalen over olieverbruik… Maar ja, in de stront roeren is niet zo moeilijk natuurlijk! ;-)

    Login om te reageren
  67. cuprani zegt

    23 april 2015 om 11:28

    Dat het nog steeds een technisch probleem is is een feit.
    Hoe er mee omgegaan wordt is gewoon ronduit slecht. Dat is naar mijn idee het probleem. Een fabrikant en importeur die niet achter hun eigen product staan. Koop je een auto van 30.000 of 80.000 euro, en dan laten ze Piet particulier opdraaien voor enorme kosten die je hebt doordat er technisch een niet deugdelijk product is afgeleverd.

    Ja je krijgt coulance.. maar vaak alleen op de delen en niet op de arbeid. Die coulance wordt ook alleen bij Audi en VW gegeven, niet bij Skoda en Seat. Voor nieuwe zuigerveren betaal je met coulance nog steeds 2500 euro. En dat bij een auto die 3 jaar oud is en 50.000 kilometer heeft gelopen.

    Zou je er een zaak van maken, dan win je altijd! Een particulier is heel erg beschermd. Je mag verwachten dat een dergelijk product langer mee gaat, en dan mogen zij zich niet schuilen achter het feit dat er geen garantie op zit.. maarja.. niemand gaat zo’n zaak aanspannen. Die zaak moet je echter niet tegen PON aanspannen, maar bij de dealer waar de auto is gekocht. Die heeft het product namelijk aan jou geleverd na ruilhandel. Die heeft jou geld ontvangen, en die is verantwoordelijk dat het product deugdelijk is.

    Login om te reageren
  68. Henk_he zegt

    23 april 2015 om 13:05

    Rij een moderne TDi van VAG. Verbruikt tot nu toe (45.000 km) nog geen druppel olie. Altijd netjes (long life) beurten van de dealert. Maar goed, 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

    Login om te reageren
  69. 730ld zegt

    23 april 2015 om 15:42

    Nee want PON is arrogant en reageert nergens op. Coulance is er niet. Mijn Skoda Octavia station 2.0 TDI van 2014 daar gaat het lampje van de olie ook regelmatig aan. Nu is het wel een leaseauto maar toch. Als dit mijn privéauto was dan had ik er werk van gemaakt. Maar het is eerst de distributieketting van de TSI motoren en nu dit. Volkswagen maakt een aantal slechte autos…

    Login om te reageren
  70. deboes zegt

    23 april 2015 om 19:28

    Die ***passat staat gemiddeld elke 2500 km bij de dealer, omdat die stuk is. Ze zullen hem daar wel bijvullen en tussendoor moet ik dat ook nog doen. Maar die olie bijvullen is niets vergeleken met de rest van de ellende.

    Login om te reageren
  71. deboes zegt

    23 april 2015 om 19:32

    Er staat ook in deze post dat snelle modellen de meeste problemen zouden hebben: de bergingswagen waar mijn Passaai op staat is niet zo snel

    Login om te reageren
  72. ewelzeg zegt

    23 april 2015 om 19:40

    Het is jammer voor ons Europeanen en ja we maken fantastisch mooie en snelle wagens, maar het blijft een feit dat de japanners nog altijd veel betere motoren maken die super betrouwbaar zijn en het ook een autoleven lang uithouden zonder iedere maand in de garage te moeten staan met 1 of andere dure reparatie van duizenden euro’s.

    Login om te reageren
  73. lebeaunl zegt

    23 april 2015 om 23:11

    Lekker voor het milieu ook.. Downsizen voor het verbruik (o.a….) om er vervolgens olie doorheen te jagen..

    Ot: 4 audi’s op rij: 2.0 fsi, 2.0 tdi, 2.7 tdi en 2.8 fsi en geen olie tussen beurten hoeven bij te vullen ( op 1 keer na, bij 2.0 fsi op lpg)

    Login om te reageren
  74. napo zegt

    27 april 2015 om 20:02

    5 à 10 km niet boven de 3000rpm is een motorblok leven lang geen tot zeer weinig olie verbruik.

    Ongeacht merk, type benzine motor. Voor diesels eerste 10 km niet boven de 2250rpm.

    Als je te hard met een koud blok wegrijdt help je je zuigerveren naar god en gaat je schraapveer naar de haaien. Gevolg olie pist er langs en klaar ben je.

    Behandel je blok met liefde in de eerste paar minuten en je blok zal goed voor jou zijn :)

    Login om te reageren
  75. frederikvc zegt

    27 april 2015 om 20:06

    mijn kutvw transporter zuipt 1liter / 2000km. aangezien ik 50000km per jaar doe koop ik geregeld olie

    nooit meer. vorige wagen peugeot en huidige wagen volvo olieverbruik 0,00000000

    Login om te reageren
  76. Bartholomeo zegt

    10 mei 2015 om 11:53

    Ik heb eigenlijk altijd al diesel gereden. Van 1.9 tdi tot 3.0 tdi. Enkel bij de 2.5 180pk was ik aan de beurt. Niet voor de nokkenassen, maar voor de klepstoters… Was precies een knikkerbak na de olie wissel.
    Bij de huidige 3.0 uit 2006 absoluut nx van problemen. 0 olieverbruik, geen rammelende ketting…. En gechipt uiteraard.

    Login om te reageren
  77. a4allroadquattro20tfsi zegt

    18 mei 2015 om 01:06

    Ok, hier komt de waarheid: De 2.0 TFSI heeft van 2009 tot 2012 van Audi af-fabriek waardeloze zuigerveren meegekregen van een “kwaliteit” die is te vergelijken met een goede chocolade. Hierdoor ontstaat er altijd een zekere compressie-blowback richting het carter, waardoor de carterventilatie en olieafscheider (PCV-valve) zijn werk van oliefilm afscheiden en retour sturen richting het carter, NIET meer goed kan doen, omdat de druk simpelweg buiten de specs komt. De olie wordt hierdoor meegezogen richting het inlaattraject, naar de inlaatkleppen, en de verbrandingskamer(s) in, alwaar het verbrand. Zo kom je dus van je dure synthetische olie af in record tempo. Daarnaast worden door dit euvel de kleppen aan de verkeerde (inlaat) zijde op termjn voorziet van een dikke laag koolaanslag en vieze keiharde koek, die zorgt voor een hoger verbruik, slechtere airflow, en extra slijtage. Ook de aanwezige sensoren raken steevast sterk vervuild, en gaan er op termijn gewoonlijk vroegtijdig aan kapot.
    Audi had en heeft daar een niet-werkende oplossing voor bedacht die bestaat uit het vervangen van de PCV valve, en het aanpassen van motormanagement regeldruk waarden, om e.e.a. Op die wijze wat langer te kunnen uitzingen, en zo de schade aan hun eigen zijde wat te beperken. Met deze onzin-acties worden veel klanten aan het lijntje gehouden, en lopen er veel garantietermijnen af zonder de echte oorzaak te hebben aangepakt! Feit blijft dat ze een product hebben afgeleverd wat af-fabriek niet deugdelijk is, en gehouden zijn om dit mits aantoonbaar dealer onderhouden binnen een redelijke termijn van 6 jaar kostenloos recht te zetten!
    Het hele gezeik is natuurlijk dat er werkelijk duizenden van deze gevallen bekend zijn, en Audi wereldwijd aan de lopende band bezig is om hetzij onder garantie, hetzij vanwege zgn. Coulance (ze moeten wel onder de EU-wetgeving) hele motoren moet voorzien van zuigers en zuigerveren om dit structureel op te lossen. Dit is een tijdrovend en kostbare klus, dus je begrijpt dat ze er ALLES aan doen om je lulverhalen over olieverbruik te vertellen.

    Het is heel simpel: een gezonde moderne motor verbruikt nauwelijks olie tussen 2 beurten. Waarom schrijft Audi longlife olie voor en hanteren ze onderhoudsintervals van 30.000 km, als je er elke 1000 km 0,5 tot 1liter bij moet gooien? Je hoeft geen einstein te zijn om te begrijpen dat je dan je hele blokinhoud aan olie meerdere keren ververst (en via je uitlaat) verbrand hebt tussen 2 beurten in. Kijk maar eens goed naar de uitlaatpijpen van vrijwel alle VAG TFSI motoren: Zwarter dan een diesel uit de jaren 80……

    Kortom, het is gewoon een wereldwijd giga-probleem, en we worden collectief aan het lijntje gehouden in het kader van damage-control. Er zou eigenlijk een collectief gevormd moeten worden waarbij iedereen die hiermee geconfronteerd wordt, en het dealer-verhaal krijgt dat de motor even voor een vermogen moet worden gereviseerd om een rechtzaak aan te spannen zodat ze gedwongen worden om dit kostenloos op te lossen. Simpelweg omdat ze onder europees recht geen deugdelijk product hebben geleverd. Een auto met minder dan een ton op de teller, netjes bereden, en dealer onderhouden kan simpelweg niet dit soort tekortkomingen vertonen. We leven niet meer in 1920!

    Ik hoop dat PON en Audi nu slim zijn, en laten zien dat ze om hun klanten geven, want als ze dat niet doen gaan ze nog veel meer schade lijden dan ze lief is. I rest my case.

    Login om te reageren
  78. pedro zegt

    8 september 2015 om 07:46

    Audi probeert net als alle andere merken het verbruik van de motor, de emissie/uitstoot, zo laag mogelijk te maken. Een zuinige motor verkoopt goed, is goed voor het milieu en valt in een gunstige bijtellingsregeling.

    Een van de grootste factoren die het uiteindelijke verbruik van een verbrandingsmotor bepalen is de inwendige weerstand. Wrijving wordt omgezet in warmte, niet in beweging, warmte is verlies bij een automotor. Minder wrijving tussen onderdelen die bewegen zorgt voor een efficientere motor die sterker is en zuiniger.

    Door toepassing van zuigers met een lage olieschraapveer (dit is de afdichting tussen verbrandingsruimte en carter van de motor) proberen ontwikkelaars dit contactvlak zo klein als mogelijk te maken zonder functieverlies. Als de zuigerveer niet afdicht kunnen verbrandingsgassen en dus (compressie)druk langs de cilinderwand weglekken waardoor de motor minder presteert, maar komt er tevens olie in de verbrandingsruimte terecht waar het zal verbranden en via de uitlaat verdwijnen.

    De olie die op de cilinderwand gespoten wordt zorgt voor een zeer dunne smeerfilm tussen zuiger(veer) en cilinderwand, waardoor er zo min mogelijk wrijving is tussen deze onderdelen en deze dus soepel bewegen en niet onbelangrijk; langzaam verslijten.

    De zuiger heeft 3 veren, de bovenste zorgt voor afdichting naar boven, de druk in de verbrandingsruimte (compressiedruk) behouden.
    De onderste veer heeft als taak de olie beneden in het carter te houden, elke slag schraapt hij de dunne oliefilm van de wand mee naar beneden via kleine boringen door de zuiger terug in het carter waar het weer opgepompt wordt en opnieuw tegen de cilinderwand gespoten wordt.
    De middelste heeft een dubbele werking, compressiedruk naar boven behouden, die weglekt via de bovenste, maar ook resterende olie naar beneden afvoeren.

    De eerste TFSI motoren hadden een iets nauwere passing tussen cilinderwand en zuiger, en een hoge olieschraapveer wat voor meer wrijving zorgde. De TFSI motoren gebruikt vanaf 2008 (motorcode CDN (x) ) hebben een iets kleinere zuiger en een lagere olieschraapveer, wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen te snel verstoppen.

    De eerste ~100.000km. gaat dit meestal goed, maar bij hogere kilometerstanden is er sprake van vervuiling tussen de delen van de olieschraapveer (de olieschraapveer bestaat op zich weer uit 2 ringen en een tussenveer, de 2 compressieveren zijn wel massief).
    De olieschraapveer kan door de ophoping van de vervuiling niet soepel meer bewegen (uitzetten/krimpen), de kleine boringen verstoppen, en zal steeds minder olie afvoeren naar het carter, maar naar boven doorlaten in de verbrandingsruimte waar het niet hoort en zal verbranden.

    Audi heeft niet intensief genoeg getest met deze motoren en had dit moeten ondervangen. Door de toegenomen druk op de fabrikanten door steeds sneller strenger wordende euronormen, maar ook de vraag uit de markt is dit langduurtesten niet goed genoeg gebeurt en krijgen bijna al deze motoren vroeger of later te maken met olieverbruik.

    Een verbruik van 1 liter op 5000km. of meer is prima, een motor zal altijd een klein beetje olie verbruiken. Bij intensief gebruik is 1: 2000-3000km. ook nog ruim binnen de norm, maar een olieverbruik van meer dan 1:1500km. wordt zorgwekkend en duur. Repareren wordt dan noodzakelijk om de motor heel te houden, maar ook de katalysator welke stuk gaat van hoog olieverbruik.

    Wat gebeurt er als ik door blijf rijden en de olie steeds bijvul?

    De olieschraapveer kan steeds minder bewegen in de cilinderruimte, en klemmen in de zuiger en wand, de cilinderwand zal beschadigen (krassen) waardoor revisie uiteindelijk niet meer mogelijk is en de kosten ruim verdubbelen omdat het motorblok vervangen dient te worden worden.

    Bovendien zullen de prestaties geleidelijk maar steeds sneller afnemen omdat de verbrandingsruimte door de olie aangetast wordt en dichtkoekt, de bougies zullen steeds slechter functioneren, wat foutcodes (misfires) veroorzaakt, en katalysatorschade.
    Het milieu is ook niet gebaat bij het verbranden van olie.

    Is er geen sprake van garantie?

    Er bestaat een coulanceregeling (gedeeltelijke garantie) voor auto’s tot 5 jaar oud en 100.000km. Daar boven is het per geval wisselend, het hangt af van uw relatie met de dealer, hoe volhardend u bent en de hoeveelheid moeite die u er in wilt steken.

    Eventuele gerechtelijke uitspraken zijn ons niet bekend.

    Het moge duidelijk zijn dat het geen schoonheidsprijs verdient en dat het u in ieder geval geld en moeite gaat kosten.
    De prijzen voor het vervangen van de zuigers bij de dealer varieren van 5000,- tot 9000,- euro. In het geval van een coulanceregeling minder; 3500,- wordt veel genoemd.

    Hoe kunnen jullie dit aanbieden voor 2900,-? Waar zit het verschil?

    In de eerste plaats is ons arbeidsloon ongeveer de helft lager, er gaan behoorlijk wat uren in zitten, dus scheelt dat veel.
    Het tweede belangrijke punt is de gebruikte onderdelen: de dealer gebruikt een nieuw type zuiger van de huidige motorenreeks, dat is prima, maar helaas passen die niet zomaar.
    De nieuwe zuigers hebben een andere maat bevestigingspin op de drijfstang (small-end) waardoor de drijfstangen mee vervangen worden om het passend te maken. Een set drijfstangen kost ~600,-.

    Omdat wij tevens een tuningbedrijf zijn en veel ervaring hebben met racemotoren en de producenten van high-performance onderdelen hebben wij samen met een zuigerproducent samen een zuiger ontwikkelt die net als de originele oplossing een betere passing heeft, hogere olieschraapveren, maar die ook past op de bestaande drijfstang, die niet onderhevig is aan slijtage in welke vorm dan ook en wel 10 autolevens mee gaat.

    Bijkomend voordeel is dat we praten over een op maat gemaakte gesmede zuiger, die tot 100pk per cilinder kan verwerken (gesmede zuigers zijn sterker (en duurder).

    Bovendien werken wij met zeer veel ervaring en alle originele Audi gereedschappen om de klus zo goed en efficient als mogelijk te klaren.

    Let goed op voor andere aanbieders: Er zijn bedrijven die alleen de zuigerveren vervangen, niet de zuigers. U kunt zelf bedenken dat dit symptoombestrijding is en geen permanente oplossing.

    Waarom bij jullie laten uitvoeren?

    De kwaliteit: Bij ons werken alleen ervaren eerste monteurs (10 jaar+) met alle vakdiploma’s aan uw auto.

    De prijs: 2900,- inc. b.t.w. is momenteel de laagste in Nl. , wij zijn gespecialiseerd in deze klus waardoor we het zeer scherp aan kunnen bieden, bovendien kopen we zuigers in grote hoeveelheden en dus goedkoper in. Deze prijs is lager dan de meeste aanbiedingen van dealers met aftrek van garantieregelingen.

    Snelheid: Uw auto is maximaal 5 werkdagen bij ons.

    Leenauto: voor de duur van de reparatie krijgt u van ons een gratis leenauto, geen verborgen kosten, gratis.

    Uitgebreid met extra’s: De revisie betekent ook nieuwe olie en oliefilter, wij tekenen een beurt af in uw serviceboekje, resetten de interval in het display, u kunt weer max. ~30.000 km. rijden. (eventueel verkoolde bougies zijn voor eigen rekening (90,-)

    Naast de zuigers, koppakking, afdichtingen die nodig zijn voor het oplossen van het olieverbruik vervangen we preventief de beide krukaskeerringen nu we er goed bij kunnen, maar ook de distributieketting tussen de krukas en nokkenas, met 2 hydraulische spanners. Deze onderdelen staan ook bekend als probleemgeval. Dit doen wij standaard en is inbegrepen in de 2900,- in tegenstelling tot bij de dealer/concullega’s.

    Garantie: Geen 3 maanden Bovag, maar een volledig jaar zonder km. beperking.

    Transparantie: Wij werken niet achter gesloten deuren, u mag bij ons even door de werkplaats lopen, kijken bij de werkzaamheden, om fotomateriaal vragen, geen probleem. Tevens bewaren wij de oude onderdelen tot u de auto ophaalt om deze samen te bekijken en de uitgevoerde werkzaamheden te bespreken.

    Onderhoudsbedrijf: U kent na de revisie onze werkwijze en heeft een goede indruk van ons bedrijf. Wij voeren onderhoud en reparatie, apk, airco-service uit. U kunt bij ons in onderhoud blijven direct de eerstvolgende keer profiteren van 10% vaste klantenkorting op het arbeidsloon.

    Ik kom uit Belgie, levert dat problemen op met de gratis leenauto?

    Nee, er is geen km. beperking, Benelux, Duitsland, geen probleem.
    Wij hebben veel Belgische klanten in ons bestand die voor reguliere beurten ook naar Nederland afreizen, wij kunnen flexibel zijn met openingstijden om u goed van dienst te kunnen zijn en het mogelijk te maken binnen uw planning.

    U heeft een autobedrijf en wilt dit door ons uit laten voeren?

    Geen probleem, wij werken veel met (dealer) bedrijven samen en kunnen u een passende aanbieding maken, neem voor meer informatie contact met ons op.

    Heeft u nog meer vragen of wilt u een afspraak maken?

    Stuur bij voorkeur een e-mail met minimaal het chassisnummer van uw Audi (WAUZZZ……) en een voorkeur voor een datum dan krijgt u binnen 24 uur een reactie op uw vragen of voorstel voor een datum.

    http://www.hartogtuning.nl

    [youtube]https://youtu.be/zQMqvkIhNIE[/youtube]

    Login om te reageren
  79. Tommy2 zegt

    8 september 2015 om 13:31

    Dat klopt, als je er goedkope olie in gooit gaan ze zuipen. Gebruik je de voor de motor in kwestie voorgeschreven (dure) olie, dan verbruikt hij geen druppel. Een kleine investering die zich simpel terugverdient. Goedkoop is duurkoop.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North