We hebben het raadplaatje niet al te moeilijk gemaakt.
Er zijn vele Auto van het Jaar-verkiezingen en dat is natuurlijk heel mooi voor autofabrikanten. Zo zijn er meerdere merken die kunnen roepen dat hun auto de Auto van het Jaar is. Eigenlijk is de enige verkiezing die er écht toe doet de Autoblog Auto van het Jaar-verkiezing, maar daarnaast zijn er ook nog de European Car of the Year en de World Car of the Year.
De European Car of the Year is de oudste en bekendste verkiezing, maar World Car of the Year klinkt eigenlijk nog iets prestigieuzer. Er doen vanzelfsprekend ook journalisten uit meer landen aan mee, namelijk 33 landen. Aan de Europese verkiezing doen slechts 22 landen mee. Het waren er eigenlijk 23, maar Rusland werd keihard buitengesloten.
Om mee te mogen strijden om de felbegeerde titel World Car of the Year moet een auto op minimaal twee continenten verkocht worden. Dat is geen heel moeilijk criterium om aan te voldoen, vandaag de dag.
De kans dat de World Car of the Year 2022 een elektrische auto zou worden was vrij groot. De drie overgebleven finalisten waren namelijk alle drie volledig elektrisch. Het ging om de Ford Mustang Mach-E, de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6. Die laatste werd al uitgeroepen tot de Europese Auto van het Jaar 2022.
De Kia EV6 is nauw verwant aan de Hyundai Ioniq 5, dus het kwartje had ook zomaar de andere kant op kunnen vallen. Dat gebeurt ook bij de WCOTY-verkiezing. Vandaag is namelijk de winnaar bekend gemaakt. De Hyundai Ioniq 5 mag zich World Car of the Year 2022 noemen. Driewerf hoera!
De Ioniq 5 sleepte zelfs meerdere prijzen in de wacht. Dat kan dan weer niet bij de Europese Auto van het Jaar-verkiezing, want daar doen ze niet aan categorieën. De Ioniq 5 won ook in de categorieën World Electric Car (logisch) en World Car Design.
De Koreanen zijn in ieder geval goed bezig, dat is wel duidelijk. Het is trouwens niet de eerste keer dat een Koreaanse auto wordt uitgeroepen tot World Car of the Year. Twee jaar terug won de Kia Telluride deze titel. Deze kneiterdikke SUV is in onze contreien niet te krijgen, maar in de VS doet Kia er goede zaken mee.
DeWitteCondor zegt
Beetje een veilige keuze heb ik het idee. Waar onderscheid deze auto zich nu eigenlijk in? Zou het niet weten. Het is gewoon de zoveelste ev crossover waar ze een in mijn ogen geforceerd retro sausje over gegoten hebben. Maar de concurrentie was van hetzelfde laken een pak dus ja.
b088y zegt
@dewittecondor: prijs/kwaliteit denk ik.
In dit segment heb je alleen model3 (die qua afwerking minder is), EV6 (vergelijkbaar met de hyundai), die qua range en laadsnelheid in de buurt komt.
Alle VAG auto’s zijn het allemaal net niet qua range en laad mogelijkheden.
BMW I4 is het zelfde verhaal, er is geen echte concurrent.
dawwg zegt
En laten we eerlijk zijn: dit is gewoon een erg stoer – en betaalbaar met goede range – retro model; waar een Model 3 of VW stukken saaier is en b.v. een Porsche vrijwel onbetaalbaar (om niet jou gemaakte punt ook nogmaals te herhalen) …
mashell zegt
De VAG auto’s hebben inderdaad net iets minder goede laadtijden (range is wel vergelijkbaar) maar zijn wel een stukje goedkoper.
moveyourmind zegt
Ben er niet zo’n fan van. Het doet me nog het meest denken aan een flink opgeblazen moderne versie van een Fiat Ritmo, ook qua opzet van het dashboard.
Ben dan weer wel enthousiast over de EV6.
tjorque zegt
@moveyourmind ik heb de ionic5 onlangs voor het eerst eens van dichtbij kunnen bekijken het is inderdaad echt alsof ze een klein b segment vijfdeursje met een schaalfactor 1.15 te groot hebben uitgevoerd. Dat ding rijdt gewoon op 20” 😱
Qua proporties zit het allemaal redelijk ok, ik vind hem niet echt mooi maar de schaal is echt iets bizars. Ik vind hem ook niet verschrikkelijk lelijk (die hoofdprijs gaat naar bmw), ik kan er geen staat op maken.
bischero zegt
@tjorque: ik heb hem in het echt nu te vaak gezien, het is gewoon een gedrocht in mijn ogen. Klopt voor geen meter, door een kleuter getekend.
En heb echt nog niemand gesproken die in de markt is voor een EV (in dit segment) en terug kwam met het verhaal dat dit een optie op de shortlist werd.
1320nl zegt
Ik snap de Ioniq 5 hype ook niet helemaal. De voorkant vind ik mooi, de wegligging niet zo fijn en het mediasysteem is ruk.
audirs3 zegt
Zeer terechte keuze. Deze auto doet gewoon alles goed. Fraai en gewaagd uiterlijk, lange wielbasis, ruim interieur, zeer goede tech, super snel laden (is echt een game changer en kan inmiddels overal langs de snelweg in noordwest Europa), en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben wel bevooroordeeld, rij hem nu na 16 jaar Audi te hebben gereden, maar ik ben er echt blij mee en zou geen andere auto willen rijden (nou okay, de Taycan als ik het kon betalen, al is de tech daarin echt minder)
LaCotse zegt
@audirs3: hoor wel dat indien je niet de pixel verlichting hebt aangevinkt, dat er nog wel wat donkere vlekken voor je neus zitten, dat doen Duitsers toch wel weer vaak een stuk beter… Én wss rijd je hem zakelijk, ik rij privé een ID3 en tank bij Tesla voor 34ct, maar denk er niet over om voor 60ct per kWh te gaan tanken langs de snelweg omdat ‘het iets sneller gaat ‘
audirs3 zegt
@rs6quattro: ja ik heb wel de meest luxe ‘lounge’ uitvoering, zonder alle die leuke extraatjes is het nog steeds een prima auto maar wel minder plezierig denk ik. En ja, ik lease hem, moest electrisch zijn dus ook weinig keuze, maar wel blij met de IONIQ 5 ipv Q4 etron of Model Y. Dat snelle laden doe ik in NL vrijwel nooit, is niet nodig, ik heb gelukkig voldoende laadcapaciteit thuis en op werk. Maar op vakantie is laadsnelheid belangrijker dan bereik ben ik achter gekomen. Het IONITY netwerk is echt goed, in DE voor de Rastatte 12 minuten laden en hij zit op 80%, gaat echt super rap, heel tevreden over.
smoked zegt
Gelukkig is het niet de EV6 geworden, die is pas potsierlijk.
meneerdemeneer zegt
Ik vind het eigenlijk wel een mooi ding. Heeft iets retro Lancia Delta.
Weet niet of het design mooi oud wordt maar is weer eens wat anders.