
De Audi S5 generatie 8W6 is inmiddels in prijs gezakt, is het nu een verborgen juweeltje?
Luister en huiver. Een Audi A5 van de eerste generatie is echt een fraaie koets, maar ook een inmiddels behoorlijk oude auto. Doorsparen voor de tweede generatie is geen gek idee, nu de prijzen van de 8W6 inmiddels gezakt zijn. Heb je zelfs budget voor een Audi S5 dan is dit exemplaar op Marktplaats niet zo gek.

Audi S5 8W6 op Marktplaats
Nu hoef je niet specifiek voor deze te gaan, maar voor het voorbeeld hebben we de goedkoopste Audi S5 van de tweede generatie erbij gepakt. Je hebt een moderne koets, met een digitaal instrumentarium in het interieur. Een moderne 2.9 TFSI V6 die de Volkswagen Groep tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt. Het uiterlijk ziet eruit alsof je in een auto zit die onlangs nog 60.000 euro heeft gekost én het komt goed van z’n plek.

Een verborgen juweeltje, want heel vaak zie je ze niet rijden. Dat kan te maken hebben met het feit dat zo’n Sportback misschien iets is waar mensen nét niet naar op zoek zijn. Het is niet zo praktisch als een station of SUV, maar ook niet zo sportief als een volbloed coupé.

Dit specifieke exemplaar, gespoten in de kleur Daytonagrijs Metallic, staat er mooi bij. Als de kilometerstand van 195.744 km jou niet doet schrikken ben je voor 32.950 euro het mannetje. De V6 turbomotor in deze generatie Audi S5 levert 354 pk en 500 Nm koppel. In 4,7 seconden zit je op de honderd en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.



Deze Audi S5 op Marktplaats is nog net voor het tijdperk dat alles zwart moest zijn en chrome verboden werd. Juist die glimmende elementen maakt de Audi elegant. Verdorie, ik zou ‘m bijna zelf kopen! Het is dat ik niet op zoek ben naar een andere auto. Want ik heb toch altijd wel een zwak gehad voor deze tweede generatie Audi A5, zeker als S5 (of als RS5).
Een van de weinige echt fraaie audi’s (samen met de a3 sedan). Juist de sportback heb ik altijd wel fraai gevonden. Maar €33k is alsnog een hele klap geld zeg. En het rijden zal ook wel wat kosten.
Als je dit soort auto’s wilt rijden moet je de koste voor lief nemen. Die €33k is eigenlijk ruim €40k als je verstandig bent. Heb je een buffer als je wat pech hebt (en die kans is redelijk)
Als ik mij niet vergis, is dit gewoon de 3.0liter. De 2.9 is nieuwer en echt een andere motor.
Dat dacht ik ook hier ligt de 3.0 tfsi in. Weliswaar is de compressor vervangen door de turbo. Wie maakt hier de fout adverteerder of AB?
Gewoon de traditionele 3.0 tfsi. Die overigens heel goed te tunen is richting 500pk. De 2.9 zit hier niet in. De advertentie klopt wel.
Had deze ook niet wat last van kettingen en zuigerveren die niet van de beste kwaliteit waren?
Nee, dat was de oude 3.2
Check even de tuimelaars/tikkende geluiden… deze blokken lopen nogal eens kapot.. en dat is zelfs preventief nogal een dure reparatie.
Tuimelaars??? Nog nooit van gehoord bij dit blok. Het tikken is van de directe inspuiting (dusl port overigens)
Check maar eens. De eerste bouwjaren hebben te kleine rollagers in de tuimelaars. Is later ook aangepast door VAG. Die lopen eruit. Gevolg is kapitale motorschade…. Voldoende voorbeeld filmpjes te vinden op YouTube en fora…
Afgereden meuk
Je moet oppassen daar, ze verkopen alleen auto’s die schade hebben gehad en het is vaak niet goed gerepareerd
Wat mij betreft is “exclusive” in de naam van een autohandel een waarschuwingssignaal.
De 3.0 in deze s5 is een compleet ander blok dan de nieuwe 2.9 die porsche ook gebruikt. Dus zo nieuw is dit blok niet. Verder wel een nette wagen om te zien en de audi interieurs zijn altijd prachtig. Mijn voorkeur zou nog wel steeds naar een 3-4serie van de F-generatie zijn met b58. Met xdrive ook quattro grip maar dan met een neus die wél de bocht om wilt.
Voor dat geld liever een model 3 performance
Dat kan al voor minder geld met minder kilometers
Het is niet alleen de hoge motor kilometerstand, die zou moeten afschrikken, ook de DSG V-bak heeft deze KM’s verwerkt, dus dat is ook nog iets om over na te denken.