Is de tweedehands automarkt crisisbestendig?

Auteur: , 64 Reacties

De nieuwverkopen in Nederland zijn dramatisch, maar hoe was het in het eerste kwartaal met de tweedehandsjes gesteld? Zien we in deze sector een vervangingseffect voor de nieuwe auto's?

Wie wil er nou geen Opol Zafira?

Een antwoord op die vraag is niet te geven, maar feit is dat het aantal verkochte tweedehandsjes met 3,7 procent daalde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een aardige meevaller ten opzichte van de meer dan 30% daling bij de nieuwe auto’s.

Je kunt de particuliere markt grofweg opdelen in twee segmenten: zij die (wel eens) nieuwe auto’s kopen, en zij die dit nooit doen. Vermoedelijk zorgen kopers uit het tweede segment voor een initiële daling (bijvoorbeeld 10%, om maar een dwarsstraat te noemen), door wat langer met hun huidige auto rond te rijden, maar wordt deze daling deels teniet gedaan door mensen die normaalgesproken een nieuwe auto zouden hebben gekocht, maar nu voor een tweedehands zijn gegaan, om zo wat geld te besparen. Echter, bovenstaande is alleen de mening van uw auteur.

Omvang tweedehandsmarkt

Van elke vijf auto’s die in Nederland van eigenaar verwisselen, is er slechts één nieuw. De occasions nemen 80% van het totaal aantal registraties voor hun rekening. In Q1 werden er 461.000 tweedehands auto’s verhandeld, tegenover 115.843 nieuwe wagens. Dit blijkt uit cijfers van de VWE, die vandaag in de landelijke media werden gepubliceerd.

Hoe zit dat bij jullie, Autoblog-bezoekers? Hebben jullie het afgelopen jaar de aanschaf van een vervangende auto helemaal uitgesteld, een 2e-hands in plaats van een nieuwe gekocht, of was vervanging voor jou niet aan de orde?

Foto credit: autojunk.nl



64 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Auto’s gaan steeds langer mee en nieuw is duur..
Volgens mij is 95% van de nieuwe auto’s Lease…
@kaasboerin: als ik zo mijn straat als gemiddelde neem met zo’n 16 gezinnen hebben van die 16, 4 een leasert waarvan er 2 dit jaar een nieuwe hebben gekregen.
Echter hebben 3 gezinnen dit jaar een hagel nieuwe auto GEKOCHT! Welliswaar een corsa ecoflex, ford fiesta en yaris (zie: muslieauto’s).

Er zijn op de weg ongeveer even veel nieuwe muslie’s in kekke kleurtjes (dus wss gekocht) dan nieuwe zwarte saaie langzame middenklasserts

Ps de aankoop van 2e hands is wel sick, in 2012 is er als ik zo ff terug denk van de 16 gezinnen zon 9x een nieuwe 2e hands gekocht (waarvan 2x ikzelf).
@lamdi: Nou vier een feestje zou ik zeggen. Alhoewel ik het best vreemd vind dat je een auto krijgt… Waar hebben ze die ‘gekregen’?
@autobart: Van het werk zeker??
Ga er nog eentje bij kopen, maar dat wordt een aftrap bakkie om mee door het terrein te raggen dus niet nieuw.
Een auto kan makkelijk 15 jaar lang mee wat hebben nieuwe autos nou echt te bieden?
@W115: hooguit ingebouwde navigatie (die losse kastjes vind ik waardeloos), ingebouwde bluetooth en daar houd het inderdaad wel zo’n beetje mee op.

Vermogens- en comfort-toename is er de laatste jaren nauwelijks meer door alle taxen van de overheid. Dus ik ben het volkomen met je eens.
@W115: Sommige nieuwe auto’s zijn nog wel vernieuwend en een verbetering tov oudere modellen. Maar dat is niet voor alle nieuwe auto’s het geval. Een model van bouwjaar 2000-2005 kan alle belangrijke dingen bieden die een gloed nieuwe auto ook kan. Een E39 530d is nog steeds een sublieme auto.
En wegen de pluspunten van een nieuwe 5-serie echt op tegen de hogere aanschafprijs? Vind ik van niet.
@Melvivio: e39 heeft geen 535d ;)
@coosbmw: Akkoord, maar een volle, perfecte E39 is gemiddeld 50.000 euro goedkoper. Monteer vervolgens een andere turbo, grotere intercooler, injectoren, chiptuning, pomp-aanpassing en dan zal de e39s dieselmotor wel heel dicht in de buurt van de 535d vermogen komen!
@W115:

grootste vooruitgang zit (naast navigatie en telefoon) in de veiligheid: verbeteringen in ABS, ESP, airbags, kreukelzones. Zeker in het kleinere en goedkopere segment is er daar wel het een en ander verbeterd hoor!
Ik ben einde van het jaar weer aan de beurt. Ben wel aan het dubben wat te doen. Zit er over te denken een youngtimer te proberen. Sowieso geen nieuw. Dan wordt het een demo of jonge occasion. Ik zie wel dat er steeds meer recente auto’s steeds sneller betaalbaar worden. Een 2010 E220CDI Avantgarde met ruim onder de 100.000km gaat al voor 30 de deur uit. Wat me ook opvalt is dat steeds meer dealers auto’s importeren. Kan ook niet anders, geen nieuwe auto’s betekend ook geen inruilers en dus geen 2ehands voorraad. Bovendien zijn omringende landen vaak wat dikker bezaaid met mooie occasions.
@norge wat wordt het??
@ferrucio: Iets met 4×4 of een oude 240/740 ,maar er zijn zoveel mogelijkheden…..
@norge: Die keuze lijkt me niet zo moeilijk! Gister een belastingvrije 760 aangeschaft voor erbij. Rijdt op lpg; moet ook wel, de auto doet 1 op 5 (want 2.8 6cilinder) (:
@RickS: Hier moet een auto 30 jaar oud zijn om belasting vrij te zijn, maar daar gaat het niet om.Ben zelf ook een beetje naar een 740/60 aan het kijken, probleem hier is dat die vaak te prooi zijn gevallen aan jonge gasten die ze verzieken…
@norge: Mijne is een ’83er, dus theoretisch zou dat een optie voor je zijn. Ik ben zelf ook een “jonge gast” maar wil hem juist gaan opknappen :) Als je toch niet per se een belastingvrije hoeft zou ik persoonlijk een turboblok nemen ipv bijvoorbeeld mijn v6. Deze zuipt nogal…
@RickS: Zuipen is ook geen probleem, de auto zal niet veel gebruikt gaan worden.Heb al een Koreaantje en een Duitser voor die ongein. Maar ik hou je op de hoogte :)
@RickS: Het is een 240 GLE geworden uit 83 :)
@norge:
Gefeliciteerd, vast nog een stuk betrouwbaarder dan je Caddy ook.
Nu alleen nog even voor een Labrador naar het asiel natuurlijk….
@jrk68: Haha, een pet heb ik al liggen…
@norge:
Met glas in lood broek en golfkarretje neem ik aan…, om het beeld kompleet te maken.
@jrk68: Woon vlakbij een golfbaan, nieuwe hobby?
@norge:
Dat kan ik aanlopen ja, moet ook wel want dat karretje past bij mij in geen enkele kofferbak….
@jrk68: psst trekhaak :)
@norge: Uitstekende keus! Dus toch belastingvrij daar in Noorwegen?
@RickS: Jep, en hij zit nog strak in zijn lak.Mechansche inspuiting en 136 pk. Amerikaanse lijsjes rond de ramen.
@norge: 2.3 dus? Gaaf :) En de kilometerstand? Mijn v40,760,saab900 hebben 272k,265k,175k gelopen en met de zweedse degelijkheid kan dat nog makkelijk verdubbelen
@RickS: 218 duizend hier, dingen kunnen makkelijk het dubbele halen ja.
@norge: zekerweten! Veel plezier ermee :) ik post binnenkort denk ik een paar fotootjes op AJ van mn bolides. Ook een ideetje voor jou? ik vind dat eigenlijk veel meer mensen dat moeten doen!
@RickS: Zal doen :)
@kaasboerin dat denk ik ook ja
Een nieuwe auto kopen is niet echt aantrekkelijk meer, veel te duur en veel werk. Een tweedehandswagen is vaak (veel) goedkoper, meestal minder werk ook…
zien jullie ook wat er allemaal te koop staat,sls’s maybach’s,ferrari’s lambo’s echt een figa aanbod ook in dat segment
In plaats van geld te lappen, betaalde ik wel een cursus ”’Nederlands schrijven” voor hem/haar.
@156v6power diclectisch of zoiets haha
Ik ben hard opzoek voor een mx3 v6 maarja dat word dan ook mijn eerste eigen auto!
@jesperfabian_bon: 323F met de 2.0V6 is ook erg leuk. Motor uit de Xedos6. Heeft iets meer koppel dan de 1.8V6. Maar beide leuke auto’s!
@E34M5Touring: Zal er eens naar kijken moet wel beetje bedrukt budget zijn in eerste instantie! + dat gelijk veel pk en koppel onder mijn gat is niet het beste is gok ik!
@jesperfabian_bon: Lol. Als budget en koppel een onderwerp zijn, zou de (geweldige) MX3 niet bovenaan mijn lijstje staan.
@mout: met budget bedoel ik dat ik niet 4000+ aan een mx3 uitgeef + koppel was juist minder belangrijk want kom je inderdaad beetje verkeerd uit!
@jesperfabian_bon: Scheelt 11pk met de 1.8 (139-150) maar is iets smeuïger. Verder beide leuk hoor, daar niet van.
Toch heb ik het idee dat hier (universeel autobedrijf op de Veluwe) het wel ingestort is qua verkopen. En ik hoor soortgelijke verhalen om me heen! Vorige week 6 auto’s verkocht. Terwijl we normaal wel stuk of 20 doen.. En dat is een trend die zich al langer doorzet..
Ik heb teveel auto’s. Gaan weer 2 BMW’s de deur uit.
@coosbmw: waar bestaat je wagenpark dan allemaal uit?
@betonstaal: Momenteel nog vier rijdende auto’s:
– E30 318i ’86: waar een TDS in gebouwd is, nog onder constructie
– E30 318i ’86: waar een e39 530d blok in zou komen, blok en alles al liggen maar zie er toch van af. Deze gaat dus in de verkoop.
– E36 325i ’94: zou het 530d blok krijgen ipv de 318, maar gaat ook niet door. Ga sparen voor een e60, moet binnen bereik zijn over ca. 1-2 jaar :). Deze staat dus ook te koop.
– E30 325i ’86: zodra de bovenstaande E30 TDS klaar is komt hier een m60b40 4.0 v8 in met handbak. Op een paar onderdelen na alles klaar liggen dus moet lukken :).
Verder nog een 325tds touring donor staan, is nog vrijwel intact (niet de donor voor bovenstaande), nog een kas staan van een e30 325i ’90 en een complete e30 318i ’89 voor onderdelen. Te veel dromen dus, te weinig tijd en zin dus tijd om wat af te slanken in auto’s ;).
@coosbmw: Gaaf man. En altijd de E30 lees ik. Is die het eenvoudigst om te bouwen, te verbouwen, of vind je dat het mooiste model. Ik houd erg van ronde koplampen op auto’s.
@betonstaal: Thanks. E30’s zijn heel er makkelijk om te bouwen inderdaad, veel (custom) onderdelen verkrijgbaar en bijna alles past er in. Op internet kun je wel filmpjes vinden van e30’s met twin turbo v12 blokken er in. Niet mijn favoriete BMW maar toch zeker een leuk model, helemaal voor z’n leeftijd. Wat rijd jij?
Ik kan eerlijk niet zien wat er beter is aan nieuwe auto’s. Ik rijd een aftandse SpaceWagon. Opgevolgd door de Grandis (en alweer opgedoekt). Ik kan geen enkel voordeel vinden aan de Grandis. Je zou het design kunnen noemen – maar als je daar lol in hebt mag je dat ook een nadeel noemen. Maar zijn directe injectie is ie weer mooi kwijt, bijvoorbeeld.
Je komt inderdaad in de BT en navi’s terecht. Tsja. Dat vind ik eigenschappen van doosjes (navi, phone). Zolang die prima draagbaar zijn, hoef ik daar zeker geen auto bij te kopen.
‘Mijn’ garage is helemaal met occasions gestopt. Leeft van de reparaties. Da’s leuk voor mij, want ik ga een opknapper kopen, die ik bij hem mag stallen zolang ik onderdelen sjagger. :-)
Wij zijn nu eenmaal de dupe in Nederland aangezien de auto’s in Duitsland goedkoper zijn en dit terwijl we allemaal dezelfde munt hanteren . De regering is nu eenmaal btw en accijns geil.
Zullen toch ook wel wat mensen de auto of 1 van de 2…de deur uit doen i.v.m. baanverlies.
Zag laatst nog op Één Vandaag dat het gros van de Nederlands occasions naar het buitenland gaat. Er is zoveel vraag naar omdat wij als Nederlanders relatief veilig rijden en de auto’s goed verzorgen. En als je een auto binnen zoveel tijd exporteert kun je ook nog een deel van de BPM terugvorderen. Het gevolg daarvan is weer dat het aantal occasions in Nederland afneemt en het de prijzen kunstmatig hooghoudt. Dus hou daar rekening mee als je denkt dat het redelijk goed gaat met de tweedehands markt. Het gaat eigenlijk reteslecht.
@Dev: ah, net als de onroerendgoed bubble.
@Dev: Klopt dit komt doordat je veel BPM kan terugkrijgen van de NL overheid als je een auto exporteert die nog niet zo oud is.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn auto’s in NL zeer goedkoop. Het is de BPM die je nekt.
Op het vlak van auto’s ben ik blij dat ik in België woon.
De belastingen op auto’s zijn in Nederland toch waanzinnig hoog.
In verhouding betalen ‘jullie’ toch veel meer dan in België.
Het gemiddelde maandloon zal niet veel hoger liggen dan in België.
Toch rijden er, denk ik, niet meer (bijvoorbeeld) BMW M5’s in België dan in Nederland.
Kan ik hieruit concluderen dat de gemiddelde Nederlander graag meer geld uitgeeft aan een auto dan een Belg ?
@shrike: nee, er wonen minder automobilisten in België.
@eklasse: Dat denk ik niet,…maar Nederland is gewoon erg dichtbevolkt en je hebt ook veel minder ‘ruimte’ (voor auto’s,…) denk ik toch…
Zeg nooit nooit, maar een auto gloednieuw bij de dealer vandaan halen ga ik nooit doen.

Wat mij echter wel opvalt op de 2de hands markt is dat een krot al snel 1500 euro kost en een dikke Mercedes maar 15K. Ook zijn veel goedkope sedans of grote hatchbacks niet te vinden doordat ze heel gewild zijn voor export.
Aan het einde van het jaar moet het gebeuren. Mijn Audi A3 3.2 van 10 jaar oud aan de kant en een S4 avant of M3 sedan er voor in de plaats. Uit Duitsland natuurlijk… Scheelt weer 10d Euro, hetzelfde als destijds bij de A3
@mth34: Je gaat toch geen lelijke E90 M3 halen ipv een mooie E92?
@alcantara:
Ik weet het. Maar ja, dat is het compromis. Een kleine van een jaar en nog een op komst. Niet te doen die op de achterbank te krijgen. Dus praktisch maar toch de jongensdroom…
@alcantara: De e90 is echt geen lelijk ding hoor!!
Ik koop verlopig helemaal gen nieuwe auto.prijzen zijn te duur en bovendien heb ik behalve de grote beurt iedere jaar geen kosten gehad aan me auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).