VW-delegatie bezoekt Fiat-fabriek, overname Alfa nabij? [updated]

Auteur: , 239 Reacties

Zou het dan echt gaan gebeuren? Volgens mediaberichten zijn er mannen in witte grijze pakken gesignaleerd rond de Fiat-fabriek in Pomigliano d'Arco. Ze arriveerden er in voertuigen met 'WOB'-kentekens.

Interieur Alfa Romeo 156 SW

Nu zegt een bezoekje van een VW-delegatie aan en fabriek niet heel veel, in 2010 zou de bijna teloorgegane Alfa-faciliteit in Arese ook tot twee keer bezocht zijn. Maar stel, Het Volkswagen-concern weet Alfa Romeo, dat niet, ik herhaal NIET/NADA/NIENTE, te koop is, toch in te lijven, hoe ziet de toekomst er dan uit?

Een aankoop zal zeer waarschijnlijk onder de Audi-vlag gebeuren, aangezien er bij Audi al het nodige Italiaanse bloed (Lamborghini, Ducati) door de aderen stroomt. Onderdeel van de aankoop zal dan Alfa Romeo en de moderne productiefaciliteit van Pomigliano d’Arco (even buiten Napels) zijn, waar op termijn Alfa’s gebouwd kunnen worden. Om een beetje aardig over te komen (goodwill te kweken) pakt VW/Audi de restanten van de Alfa-fabriek in Arese, het testcircuit en het museum er bij

De productie van de 4C geschiedt als gepland bij Maserati, en de komende jaren worden de MiTo en Giulietta in licentie door Fiat gebouwd. Terwijl dit gebeurt worden achter de schermen eigen modellen ontwikkeld, fabrieken ingericht, en marketingvoorbereidingen getroffen.

Na twee tot drie jaar lopen de huidige Alfa-modellen op hun laatste benen, en kunnen de eerste VolksAlfa’s gelanceerd worden. Maar via welke verkoopkanalen gaat dit gebeuren? De Alfa-dealer van nu heeft sterke verwevenheid met Fiat, en dealers die alleen nog maar Alfa’s verkopen zijn schaars en klein.

Hier verschijnt Seat op het toneel. Immers: de gamma’s van beide merken sluiten aardig op elkaar aan en behlave de nieuwe León weten we ook niet echt wat we van het Spaanse merk mogen verwachten. Bovendien deed CEO James Muir onlangs de uitspraak dat Seat twee keer zo veel moet gaan verkopen, wil het bestaansrecht houden.

Wij gokken dan ook dat, in het geval van een overname, Seat langzamerhand op zal gaan in Alfa Romeo. Op die manier kan het dealernetwerk benut worden, en er alsnog sportieve autootjes verkocht worden, zij onder een sterkere/aansprekender merknaam. De capaciteit van de Seat-fabrieken kan dan door andere merken uit het concern gebruik worden (momenteel wordt de Audi Q3 al in Seats Martorell-fabriek gemaakt)

Het enige knelpunt is dan de León, die net gelanceerd is. Wellicht dat op basis van de huidige León een volgende generatie Giulietta gebouwd kan worden, in plaats van de León een facelift te geven. De Mii en Toledo kunnen wel in de Skoda Citigo en Rapid op gaan, en ook voor een Alhambra-opvolger is er bij Skoda wel een plekje.

Blijven nog over: de Altea en Ibiza. De Altea bestaat al bijna 10 jaar, en kan wel eens van het podium gedirigeerd worden, en de Ibiza laat zich natuurlijk perfect met de MiTo fuseren tot een nieuw model, dat wat minder Polo, en wat meer Italiaans is.

Een andere optie is de merken naast elkaar laten bestaan, maar gezien de overlap vraag ik me af of VW daar wel verstandig aan zou doen. Tenzij Alfa Romeo wordt heruitgevonden met achterwielaandrijving, zoals uit de tijd van de 75’jes natuurlijk.

Of….Ome Sergio houdt woord, en Alfa blijft gewoon bij Fiat. Met de frisse wind in de zeilen, en de aanstaande terugkeer in de VS moet die verkoopdoelstelling van 300.000 Alfa’s in 2016 natuurlijk met twee vingers in de neus lukken…

Tot slot: het bezoek van de VW-delegatie had volgens Fiat heulemaal niks te maken met een eventuele overname. Dan is het wel heel toevalig dat er ook mensen van Fiat Servië aanwezig waren, de fabriek waar nu nog de 500L gebouwd wordt, maar waar de Panda (die nu in Pomiglinao wordt gebouwd) ook heel goed een plekje zou kunnen krijgen. Toeval bestaat niet, toch?

Update – Als opwarmertje hebben we alvast een Volkswagen kitcar met een Alfa-motor voor je: KLIK!

Update 10-04: Op de aandeelhoudersvergadering van Fiat sPA heeft Sergio Marchionne laten weten dat er voldoende geld in kas is voor een volledige overname van Chrysler, waarmee hij het argument dat een Alfa Romeo-verkoop voor extra liquditeit zou moeten zorgen onderuit haalt.

Maar daarna? De Europese markt blijft slap, en Fiat heeft wel geld nodig voor de bedrijfsvoering. Zou een Alfa-verkoop de Europese poot voor een paar jaar uit de brand kunnen helpen? En hoeveel zou Alfa Romeo nog waard zijn, heden ten dage?



239 reacties

Man, wat hoop ik dat dit door gaat.
@quattromeister: waarom?
@betonstaal:
Omdat hij zijn hij ziek is van alle ellende aan zijn bijna 20 jaar oude tupperware 80 avant en nu weleens een mooie auto wil. Hij vergeet echter dat (god verhoede) als Alfa onder VAG valt het ook onbetrouwbare saaie eenheidsworst wordt.
@jrk68: Ik ga niet eens met iemand in discussie die het verschil tussen een (perfect onderhouden, nooit problemen) RS2 of een Audi 80 avant niet weet.
@jrk68: Of omdat, en dat is waarschijnlijker er dan bij Alfa eindelijk eens auto’s gemaakt worden die mooier zijn dan de huidige troep en ook nog eens langer dan twee weken mee gaan.

Al hoop ik persoonlijk dat VAG alfa koopt en het gewoon dood laat bloeden.
@911GT2: Zoals al vaker aangehaald heb 6 alfa’s in het verleden gehad, allen probleemloos.
De Audi/bmw en mercedes die erna zijn gekomen hebben beduidend meer kosten op de kop gehad. U hoeft niet van Alfa’s te houden maar roepen dat ze slecht zijn is domweg onzin en onwetendheid.
@bofkont: Statistieken zijn tegen je. Ja wellicht heb je 6 goede gehad en daarna een paar slechte.
http://www.autozine.nl/enquete_resultaat.html
De eerste alfa staat op plaats 40!
@911GT2: die Statistieken laten ook zien dat er diverse Duitse wagens nog slechter zijn :)
Ik ga af op eigen ervaring niet op statistieken.
@bofkont: Okey, maar eigen ervaring is beperkt. Als je 1 auto koopt en die gaat nooit stuk is de betrouwbaarheid dan 100%?
@911GT2: Heb er 6 gehad en altijd zeer actief geweest op Alfa forums en heb diverse vrienden met een italiaanse auto, geloof me echt slecht zijn ze niet, ze doen niets onder voor de gemiddelde duitser waarvan ik momenteel nr 5 van in bezit heb.
@bofkont:

Een test waar de Mii op 5 staat en de Up op 100 valt niet serieus te nemen natuurlijk.
Heb zelf een Lybra met 409.000km op de klok, dus hoezo is Fiat onbetrouwbaar?!
@monsieurleloure:

Ik ken je lybra van AW, absoluut een betrouwbare en mooie wagen.
@911GT2: Afwerking van het interieur zijn duitse wagens wel duidelijk beter in.
@911GT2: En daar noem je precies de manier waarop de meeste autobladen auto’s testen. Het zal me niks verbazen als Autozine dat ook zo gedaan heeft.

Ik ben relatief goed op de hoogte van Nederlandse autobladen, dacht ik, maar van autozine heb ik nog nooit gehoord. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo veel inzendingen gekregen hebben, dat ze elke auto een stuk of 10 keer hebben kunnen vergelijken (want zo veel heb je er minstens nodig om een beetje wetenschappelijke resultaten te kunnen tonen). Dan komt er nog bij dat er beduidend minder Alfa’s op de weg rijden dan Duitse meuk en zie daar: een uitkomst die waarschijnlijk maar op één persoon z’n mening is gebaseerd.

Wij rijden al ruim 4 jaar met een 159 Ti rond en er is nog nooit iets serieus kapot gegaan. Vergeleken met de voorgaande Opel Vectra, Kia Sorento en Maza 626 (allemaal auto’s die veel meer verkocht zijn!) een droomauto wat betreft onderhoud.

Zo zie je maar, hoe fout heb je al die tijd al gezeten!
@911GT2: ja klopt over de alfa ,,,,maar stat ook een Volkswagen passat variant op de 96 plek of is dat niet van VAG…
@911GT2: Grapjas. Alfa’s zijn tegenwoordig een stuk degelijker gebouwd dan die achterlijke VAG rommel waar al die dwazen hier op het forum zo weg van zijn.
@imba: Prima geef dan eens een bron!
@911GT2: Het hele internet.
@imba: Okey, doe eens een linkje dan waar cijfertjes in staan die meetbaar zijn, dat zal niet zo moeilijk zijn dan toch?
@911GT2:
Dat kan je niet vinden in Wiki hè, tik DSG of TSI een in op Google….
Zijn maar 3 letters, dus dat moet je wel lukken….
@jrk68: Ik vroeg juist het omgedraaide wijsneus. En nou hop terug naar je punnik clubje jij.
@911GT2:
Dan google je dat ook en leg je de resultaten naast elkaar, die kan je dan (in jouw geval laten) vergelijken…. Daar wil je pappie je vast wel mee helpen.
@jrk68: Goh dat je weet wat Google is verbaasd me. Jammer dat je nog steeds geen bron gevonden hebt waarin Alfa als betrouwbaar uit statistieken komt.
@911GT2:
Dat beweer ik ook nergens simpleton.
Alfa is geen schim meer van het prachtige merk dat het ooit was.
Als echte autoliefhebber hoop ik dat Alfa ooit iets van zijn oude glorie zal hervinden al acht ik die kans heel klein. VAG gaat dat zeker niet doen, die willen alleen een badge erbij in hun kruistocht om de grootste te worden. In dat geval is het beter dat Alfa de poorten sluit.
@911GT2: Het is voor mij niet eens nodig om sites te gaan linken. Het is algemeen bekend dat VAG ondeugdelijke rommel maakt. Jij weet dit trouwens donders goed.
@imba: Dat laatste is waar.
@911GT2: http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/62383/german-cars-among-worst-engine-failures

Google maar eindje op weg om te realiseren dat je onzin praat. Die bron van jou is zo biased als wat. ‘Wij van WC eend’ praktijken. Enfin, ik discusier niet verder, gezien jij toch wel gelijk zal hebben, blablabla.. Uit ervaring zeg ik alleen dat Alfa’s en ook Lancia’s mij nog nooit hebben laten staan.
@imba: Euhm, een Alfa gt van 2004 met geroeste imbusboutjes die mooi zouden moeten zijn rond de versnellingspook? Dus de afwerking zuigt al. Overigens stond dat ding bij mij in de spuiterij omdat hij al doorgerot was. Troep is ’t en blijft ‘t.
@dragspert: Nou nou, geroeste imbusboutjes rond de versnellingspook? Meen je dat nou?
Urine heeft wel eens de neiging om metaal aan te tasten…
Wat de rest betreft. Nee ik herken me totaal niet in jouw verhaal. Ik heb zelf 3 Alfa’s (147,156 /1.9jtd,2.4jtd) gehad en heb nog nooit van zulke problemen last gehad. Ook geen ervaringen van andere. Mischien is het toch die urine…
@imba: Dan zal de eigenaar er wel van ellende elke keer tegenaan gezeken hebben he…
@911GT2: De huidige alfa’s zijn hondslelijk en de techniek is om te huilen. Met uitzondering van de 4C, dat uiterlijk is nog wel te pruimen.
@betonstaal: Anders het einde oefening is.
@quattromeister:
Man, wat is dat een ontzettend domme opmerking! Alsof VAG nog niet genoeg merken in handen heeft!
@stationca: als liefhebber van Alfa geloof ik dat dit één van de weinige opties is om Alfa nog bloed door de aderen te laten stromen. Ik heb er (misschien als één van de weinigen onder ons) wel geloof in dat Alfa haar eigen DNA mag behouden. Dat is toch een USP van Alfa
@Bisazza: Hoe gaat het op de drama/theaterschool?
@kaasboerin: top! En bij jou op academie ‘ de glazen bol’ ?
@Bisazza: ”Alfa haar eigen DNA mag behouden” …You funny guy, you!
@bisazza: mijn idee, hoop dat ze meer auto’s/modellen kunnen gaan bouwen. Het is een mooi merk, met een mooie geschiedenis!
@stationcar: En dan?
@stationcar: heb dommere opmerkingen in dit topic zien staan.
@quattromeister:
Yep, zoals de eerste reactie….
@jrk68: Daar ging het juist over, pannenkoek!
@quattromeister:
Gisteren was het volgens jouw nog pannekoek…, wat is het nou?
@jrk68: Geen zin in gejank van grammernazi’s.
@quattromeister:
Dan kan je nu stoppen met huilen….
@quattromeister: Je hebt een steekje los.
@quattromeister: Agree! Door de knappe koppen bij VW bestaat er eindelijk weer een kans om Alfa er weer bovenop te helpen
@ohoogeveen:
Het enige wat ik van VW koppen gezien heb zijn “knappende” koppen….
@jrk68: Haha die knallende koppen pesten anders wel al jouw autootjes de wereld uit. Vervelend he…
Die Duitsers zullen zich vast helemaal rot hebben gelachen over wat daar wordt verstaan onder “werken”..
@kaasboerin:
En de Italianen over de meegebrachte Duitse lunchpakketten…
@StijnB: doen Hollanders ook, AH olijfolie meenemen naar Italië en Frankrijk. Dan houd je gewoon echt niet van lekker eten.
@betonstaal: Ja, maar dat zijn mensen die boven hun stand (proberen) te leven..
@betonstaal:
Of die flauwekul boeit je gewoon niet, Mijn leraar vond het tijdens een schooltrip naar Rome ook gek dat we naar de Mc Donalds gingen, ik snap niet waarom je dat niet zou doen.
@undifined1: flauwekul? Als je ergens je geld aan zou moeten uitgeven is het eten. Nog nooit Fazant, ganzenlever, duif, hert, konijn, kikkerbillen, krab, oesters en mosselen gehad? Wat een armoede.
@betonstaal:
Wat de boer niet kent dat vreet hij niet…..
@betonstaal:
Zielige snob.
@Hubert: waarom?
@betonstaal:
En dat moet dan beter zijn dan een perfect gare Gehaktbal, met perfect gebakken nieuwe aardappels en precies goed gekookte Witlof? Ik geloof het niet, dat is namelijk niet mogelijk.
@undifined1:
Wel eens van Pizza gehoord?
of pasta?
hele aders halen ze daar uit pasta mijnen,
in Sicilië
duizenden jaren hebben die pasta aders zich gevormd in berggrotten
wordt gedaan door oude vrouwtjes
zonder tanden, om de bite beter te krijgen
met hoofddoekjes.
die ooit op Sophia Loren leken.
dronk je zeker ook Starbuck’s koffie in Rome?

“When in Rome, do like the Romans do”

Beroemde uitspraak.
@desjonnies:
Ik zag anders verrekte veel Italianen in die Mc Donalds en in die dure Restaurants zaten veel minder mensen. Dus in zekere zin deed ik ook zoals de romeinen doen. Overigens hebben ze in Rome in de Mc Donalds hele andere specialiteiten dan hier in Nederland, dus eigenlijk was het nog culinair verantwoord ook. Die koffie haalde ik ook bij de Mc Donalds omdat ik er toch was.
@desjonnies: Pizza komt oorspronkelijk uit turkije en pasta uit china…
@911GT2: ik verkeer in de veronderstelling dat pizza van origine uit Frankrijk komt.
@desjonnies:
Overigens, de beste Pizza’s komen naar mijn mening uit het vriesvak bij de supermarkt, en pasta van Honig vind ik beter dan dat zachte spul wat je in Italië krijgt.

Maar dat is slechts mijn mening natuurlijk, en ik respecteer elke andere mening hoor :-D

Nadat ik de hele week Italiaans spul had gegeten, smaakte die Hamburger bij de Mc Donalds echt geweldig. :-D
@quattromeister: ik niet. Hoe slecht wil je t hebben.
@alem-m5: slecht? Kan op het moment alleen maar beter worden.
@quattromeister:
Ik geloof niet dat een Alfist op kapotte distributiekettingen en rammelende DSG bakken zit te wachten. Om over de rest van de misère en de beroerde aftersales nog maar te zwijgen.
Dan is Alfa beter af als hoofdstuk in de automobiele geschiedenis….
@jrk68:
amen.
wob, wob, wob wob wob, gangbang style
De 1 april grap van Sergio naar VW?
Interessant artikel. Ik zou het een prima ontwikkeling vinden, want met Seat heb ik helemaal niks. Kansloos hoeveel huidige Seats op Audi’s lijken, totaal geen eigen identiteit. Dit is de enige redding voor Alfa, het is voor de Italianen te hopen dat Marchionne dat ook inziet. En dan maar hopen dat Alfa een beetje eigen karakter kan behouden! Met Lamborghini is dat aardig gelukt imo.
@hansaplast: De laatste Lamborghini was de Diablo. Daarna werd het VAG meuk.
@imba: Niet mee eens. De komst van Audi heeft ervoor gezorgd dat de auto’s daar beter in elkaar geschroefd worden, maar de Lambo-filosofie en uitstraling is er nog steeds, dat zie je wel aan wat het merk nog steeds los maakt bij mensen. Ik denk overigens dat als Audi niet gekomen was dat het merk Lamborghini nu geschiedenis was, maar dat terzijde.
@hansaplast:
niet eens, heb paar maand geleden al eens die discussie gevoerd tegen iemand anders.
Vrienden van mijn ouders heeft een diablo & een Murciélago Roadster. hij rijd vele liever met de diablo omdat deze puurder is zegt hij zelf (zeker op circuit). En de nieuwe aventador vind hij helemaal niks, de besturing geeft te weining feedback etc etc
@hansaplast: ga je ons nu ook vertellen dat een sportieve lamborghini SUV ook een goed VAG idee is?
@ruudw: Ik ben het er absoluut mee eens dat SUV’s niet bij een sportautofabrikant thuishoren. Hell, ik was er echt ziek van dat Porsche destijds de Cayenne aankondigde. Maar de klanten in China, Rusland, VAE etc. denken hier heel anders over. En als het verkopen van die SUV’s betekent dat merken als Lamboghini en Porsche ook nog steeds hardcore straatracers kunnen bouwen, dan kan ik er al een stuk beter mee leven.
@ruudw:
Wel eens van de Lamborghini LM002 gehoord?
Was toch met een beetje goede wil een soort vroege SUV.
@sabrerator: De LM002 probeerde ook niet sportief te zijn zoals de Cayenne. Ik ben bang dat Lambo met de nieuwe SUV wel die richting op wil gaan.
@ruudw: ah, nu snap ik ook waarom er een joekel van een (hoog toerige) V12 in de LM002 lag. Hij was niet sportief.
@rubend: dat ding is niet sportief, maar gewoon volslagen idioot. Precies waar Lambo ooit bekend om was. Dat geschifte en gevaarlijke zijn ze kwijt sinds de overname, op wat gave one-offs na.
VAG verandert freestyle snowboarden in langlaufen…
@ruudw: Maar wat gaat het best verkopen denk je… ?
@Esprit_de_Flandre: En dat is nu juist het probleem sinds VAG Lamborghini over heeft genomen.
@ruudw: Jij vindt het een probleem dat Lamborghini plots meerdere jaren op rij NIET failliet gaat… ??
Er moeten echt eens nieuwe modellen komen bij Alfa. Dus ja, dan maar onder VW-vlag. En wie weet kan Walter da Silva dan weer voor mooie modelletjes zorgen.
Nou, hopen dat het inderdaad niet doorgaat, het gaat VAG alleen maar om de grootste worden, verder geven ze nergens om. Laat ze eerst eens wat serieuze aandacht in Seat steken en dat gebeuren weer op de rit helpen, in plaats van alles maar op te kopen met hun verstand op nul. Niet dat Alfa het onder Fiat heel goed doet hoor, maar bijna alles is beter dan door VAG overgenomen worden.
Het is allemaal gissen wat er nu gebeurd. Misschien heeft VW alleen maar interesse in de fabriek. Voor het zelfde geld speelt die hele overname van Alfa Romeo niet eens!

Het enige wat FIAT echt kwijt wil zijn een aantal fabrieken. Als VW de fabriek overneemt dan wil het natuurlijk graag Alfa Romeo in de deal meenemen. Goed bedacht maar of die combi ooit werkelijkheid gaat worden?

Ik gok op een verkoop van de FIAT fabriek aan VW.
@azuli:
Op dit moment een fabriek in Europa bijkopen??? Keuze genoeg alvast…
@azuli: Maar waarom zou je als VW een fabriek in een ongedisciplineerd knoflookland kopen als heel Midden- en Oost-Europa ook voor je open staat?
@sir_smokalot: Je schrijft zelf dat de moderne productiefaciliteit van Pomigliano d’Arco aantrekkelijk is voor VW.

Maar ongedisciplineerd knoflookland? Wat is dat voor minachting? Er werken nu toch ook italianen in de Lamborghini-fabrieken? Of zijn dat allemaal duitsers?
@azuli: Die vakbonden daar schijnen wel erg lastig te zijn.
Ik hoop voor Alfisti dat dit doorgaat. Die oude halfbakken Opel/GM meuk stelt ook geen anus voor. Of zijn Alfisti getransformeerd tot liefhebbers daarvan?
@gearhead:
Misschien eerst ff een feiten check doen voor jij jezelf belachelijk maakt?
Er worden geen Alfa’s meer gemaakt met een GM/Opel connectie sinds de 159 uitgefaseerd is.
@jrk68: De Mito staat net als z’n Punto zusje op het Corsa platform. Niets mis mee maar een Opel link is er dus nog steeds.
@mashell:
Nope, de Corsa staat op de Punto bodemgroep. De Punto is van 2005 en de Corsa D die daarop gebaseerd is komt uit 2006.
Straks ga je mij ook nog wijsmaken dat een Suzuki wagon R eigelijk een Opel Agila is zeker….
@mashell: het is de Corsa dat gebruik maakt van het platform van de Punto, niet omgekeerd.
Ik begrijp er nog weinig van. Het komt er dus op neer dat Alfa ingelijft wordt en het merk Seat op gaat vreten. Waarom lukt het niet gewoon een succesvolle Alfa concurent van Seat te maken…? Tzal wel iets met merkenportfolio en concurentie opvreten te maken hebben.
@ jrk68; met jou in de buurt wordt het een hele opgave om me belachelijk te maken.

OT; dus de stoere Alfisti zijn getranformeerd en fanboiien er lekker op los op een 2 cilinder Mito? Och, nee een 1.4 Guillietta is echt een waarlijke auto om volledig op verliefd te worden….

Flikker toch op. Alfa had kunnen staan daar waar BMW nu staat. Mooie, uitgewogen rwd-ers met dijken van motoren. Maar goed, een fabriek managen is daar wel voor nodig en dat kunnen ze niet. Zie bijv Lancia.
@gearhead:
Nu maak ik weleens een typfout, maar aan dat foutenfestival dat je nu uitbraakt is echt geen touw vast te knopen.
Zet je frustraties eens opzij, haal diep adem en probeer het eens opnieuw….
@jrk68: Foutenfestijn of niet, Alfa had veel begeerlijker kunnen zijn dan het nu is dus in dat opzicht heeft hij zeker gelijk.
@Edge:
Alfa had zeker begeerlijker kunnen zijn dan het nu is, dat ben ik met je eens.
Ik ben er echter van overtuigt dat een overname door VAG daar niks in positieve zin aan gaat veranderen. Als er nu sprake was van een overname door bv BMW dan had ik er zeker heil in gezien.
Ik hoop ook echt dat dit doorgaat. Dit is een soap die veel te lang duurt en het merk Alfa heeft daar te lang onder te leiden. Alfa is niet eens meer de schaduw van het merk wat het ooit is geweest. Die Marchionne heeft al zoveel beloften gedaan die niet uit zijn gekomen ( behalve de 4C ) dat ik hem niet meer geloof. Onder zijn bewind komt het niet goed met Alfa, zie bijvoorbeeld hoe er met het Alfa museum wordt omgegaan.

Verkoop het aan een partij die er wel zin in heeft met voldoende geld om er wat van te maken. Forza VAG.
@ferry832: En daar ben jij weer. Je valt in herhaling met dat naïeve gezwets van je.
Om wat van Alfa te maken? Een op zichzelf staand merk? Denk je echt dat VAG een exclusief platform en motor aanbod voor Alfa zou gaan ontwikkelen? Bij een opkoop zou VAG niet eens tech van Fiat mee krijgen. Kijk maar naar dat Saab/GM verhaal. Nee, vergeet het maar. Het enige wat ze van Fiat meekrijgen is het Alfa embleem… En zelfs dat zou onder VAG niet heel blijven…
@imba:
doeiswataardigerjoh!
@imba: Nou ja, blijkbaar kan jij in de keuken kijken van VAG en weet je alles dus beter. Ik hou me liever bij de feiten.

VAG heeft al diverse sleutelfiguren uit de Alfa keuken weten te verleiden om bij hun te komen werken. Waarschijnlijk weet je wie ik bedoel en zoek het anders even op.

VAG heeft op dit moment in dit segment geen merk met zoveel historie en mogelijkheden als Alfa. Het ideale merk om een geduchte BMW concurrent te lanceren. Met Seat en Skoda is dat kansloos. Er is al eens geopperd om Audi meer richting Mercedes te richten en Alfa dan richting BMW. Op die manier hoeft Audi zich niet in een spagaat te bewegen.

Als ze van Alfa een zelfde eenheidsworst al Seat zouden willen maken dan kunnen ze dat geld beter in Seat stoppen. Waarom zou Seat met meer modellen niet kunnen slagen in het doel wat ze voor ogen hebben. Met Alfa daar in tegen kunnen ze hoger op. Dat is wat ze volgens mij willen en wat jij schrijft zie ik als totale onzin.
@ferry832: Je draait om mij verhaal heen. En jij leest niet eens. Wat ik overigens wel had verwacht. Alfa Romeo kan onder VAG zich niet op technisch en cosmetische wijzen genoeg onderscheiden. Dus eenheidsworst. Wat dus weer Alfa kopers die geen omgekafte ”insert VW platform hier (___)” willen zal afschrikken.
@imba: Joh, laten wij de discussie samen niet verder voeren. Je houding staat me totaal niet aan en jij hebt de kennis en wijsheid in pacht die ik blijkbaar niet heb.
@ferry832: Niet zozeer die 2. Eerder besef en ervaring.
Ik reken erop dat saab alfa overneemt: dit zijn nu eens geen saaie boekhouders en zij zullen vast de identiteit van alfa intact laten, match made in heaven dus! kan niet fout gaan!
Hmm, lastig dit. Overname best, maar laat a.u.b. het Alfa merk voortgaan met dito ontwerpen vooral uiteraard!
Niet te hopen dat als dit doorgaat, de Alfa styling teniet gaat doen……Vooral de 159, man o man, wat een beauty.
(en dat vond ik al VOORDAT ik mijn 156 kocht) ;)
@156v6power: De mensen die de 159 hebben ontworpen -italdesign- zijn van VAG. De mensen die de 156 hebben ontworpen -egger en da silva- werken bij VAG. De mensen die Alfa bestuurden,-oa di Meo- werken bij Audi… wat styling betreft denk ik niet dat het zou tegen vallen.
Wat vreselijk, trek dan de stekker er maar uit. Stel me zo een Rapid/Toledo voor met een Alfa logootje of de Exeo nog een keertje recyclen.
@bobb:
De Exeo is alweer gerecycled, die heet nu A3 limousine….
Zoals Audi met Lamborghini omgaat zou voor Alfa goed uitkomen.
Even snel afhandelen dan maar, ik vind fiat toch niet meer zoals het was.
In Pomigliano worden helemaal geen Alfa’s gebouwd. En het is Fiat’s meest moderne fabriek waar men heel veel geld in heeft gestoken met veel innovatieve (en gepatenteerde) technieken. Wellicht dat men bij VW er nog wat van kan leren….
@ jrk68; je ging bijna over mn nek toen ik het over GM rommel had……….Nu laat je je echt van je slechte kant zien. Ofwel; met jou in de buurt is het echt lastig om door het ijs te gaan.
@gearhead: ik volg het net als @jrk68 niet helemaal. Sterker nog, wat kraam jij uit?
Ze doen maar, ik hoef geen samenraapsel van golf-giulietta-carrera-toledo-a5-gallardo-yeti.
Alfa onder Audi
Ja Ja
Als Alfa dan succesvol wordt, pikken ze gegarandeerd een stukje van Audi’s marktaandeel
En dan zijn de rapen gaar.
Ik zie het daarom alleen al nooit gebeuren.

En om van Alfa iets te gaan maken met RWD om zo BMW dwars te kunnen zitten lijkt totaal niet te passen in de filosofie van VAG qua uniformiteit van delen.
Em brengt enorme ontwikkelingskosten met zich mee

Laat Alfa dan maar gewoon deaud gaan.
@desjonnies: Daar heb je gelijk in, voor de VAG shopper die Skoda en VW kan overslaan is de ultieme droom toch Audi.
@desjonnies: Dat is het al een tijdje.Spaar je wensen.
Waarom al dat negatieve gebeuren over een mogelijke overname?? Volkswagen is eenheidsworst ja Maar lambo is alleen maar beter op geworden na hun overname door audi. Wie weet kunnen ze dit ook doen bij alfa. Laat ze maar een nieuwe 75 of 33 bouwen of uiteraard een juweeltje als de 159
@alfa33: Lamborghini werd er niet beter op. De ziel werd er uitgezogen. Helaas begrijpen sommige (vooral vag) mensen dit niet.
@imba:
Yep, dat zijn nu “handtasjes” voor de nouveau riche ipv sportwagens voor echte mannen.
Past goed met het nieuws over de Porsche 4 cilinder Boxer-motor…ik zou zeggen doen onder voorwaarde dat we een nieuwe Alfasud en 33 krijgen met 4 cilinder (turbo) Boxer motor :)
Dan komt het helemaal goed…
Nu wil t merk waar ik de grootste hekel aan heb, mn favoriete merk over nemen. Dus volkswagen blijf met je tengels van mijn alfa af….!!!
Misschien is de delegatie daar om te kijken hoe ze de kwaliteitsproblemen binnen VAG op kunnen lossen;-)
Liever Alfa zo door laten kutten of failliet laten gaan dan dat het binnenkort gerebadgede Seat/VW/Skoda’s worden.
Wat is het toch leuk om tijdens mijn examenweek van die discussies te lezen die werkelijk nergens over gaan. Ik lach me dood, een beetje lol tussen het leren door!
Hee, het dashboard van mijn auto :)

OT:
Aan de Lambo Murcielago SV en de Bentley Mulsanne is te zien dat overname door de duitsers niet hoeft te betekenen dat de historie en merkwaarden verkwanseld gaan worden.
Ik denk dat de overlevingskansen voor het merk Alfa Romeo groter worden als VW zich ermee gaat bemoeien.
Waar ik wel bang voor ben is dat Alfa’s net zo gaan rijden als alle andere VAG auto’s en dezelfde crappy benzinemotoren gaan gebruiken. Het design alleen is niet genoeg om van een auto een Alfa te maken.
Maarja, als we op de italianen moeten wachten tot die Alfa Romeo er na de aanstaande falende herintroductie in de United States of Americaland weer echt op de kaart zetten…
Tot slot een impressie van de directiekamer van FIAT:
http://forums.civfanatics.com/images/smilies/coffee.gif
@PeugeotGTI: Maak me zelf meer zorgen over de dieselmotoren. God die zij kud bij vw. Benzinemotoren kan nog meevallen. Audi maakt best lekkere dingen sinds ze Lambo hebben gekocht. Die V8 klinkt vrij behoorlijk.
@heidekonijn:
Maar niet zo goed als de V8 van Maserati’s en de Alfa 8C ;)
Anyway, ook de JTD(m)’s zijn inderdaad beter dan de TDI’s.
@PeugeotGTI: klopt natuurlijk, ik vraag me af of er iets mooiers klinkt dat momenteel wordt geproduceerd. Die Maser V8 is gewoon bijbels. Maar zoals de Alfa Nord of Busso klinken de huidige Fiat benzine motoren die men in Alfas heeft liggen toch ook al lang niet meer.
@heidekonijn:
Nee helaas, de Giulietta die ik laatst reed klonk niet heel inspirerend.
Het wordt belangrijk dat VAG zich bij een eventuele overname realiseert dat dit soort bijzaken belangrijk zijn voor alfisti…
@PeugeotGTI: Ik hoop het met je. Als er iets van het hele verhaal aan is, hoop ik dat ze al eens met de collega’s di Meo, Giugiaro, da Silva en co rond de tafel hebben gezeten om dat soort zaken eens door te nemen.
@redactie Hoe krijg je autoblogreageerders boos :)
Euh, jongens, wel even focus graag. Smoke heeft zo zijn best gedaan om een fanboi-kietelend stukje te schrijven dat Alfa de nieuwe seat wordt en nu rollen jullie niet over de vloer hiermee. Al die moeite.

Lijkt er dus sterk op dat Sergio ‘el loco’ Marchionne weer eens geen woord houdt. Dat is zowat het enige consistente bij die man.
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@jrk68: Hij is echt iemand met een minderwaardigheid complex. Inderdaad is hij waarschijnlijk veel gepest en zijn pestkoppen hebben allemaal een Italiaanse auto gehad. Sindsdien is hij standaard tegen alles wat uit Italie komt. Ook al vind hij het mooi, toch zegt die dat hij het niet mooi vind. Er zielig.
@ferry832: Ja man je hebt me door… Ik weet niet hoe dat bij jou op school was, maar bij mij op school had helemaal niemand een auto. Blijkbaar zat jij met je autoleeftijd nog op school. Dat an sich zegt al genoeg.
@911GT2:
Dat betekent dat hij een stuk verder is gekomen dan jouw BLO niveau idd….
@jrk68: Gast die term is in 1985 afgeschaft, net toen je met pensioen ging! Het is 2013…!
@911GT2:
Nope, dat was het LBO dat met de MAVO is opgegaan in het VMBO.
BLO is iets heel anders dat staat voor Belgisch Lager Onderwijs….
Wel een beetje opletten op school in het vervolg, anders kan je die vurig gewenste rommel natuurlijk nooit bijelkaar sparen.
@jrk68: Lees en huiver. Dus nee je hebt geen gelijk… http://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal_onderwijs
@911GT2:
Wiki quoten is al iets voor de minderbedeelden, wiki fout quoten is gewoon ronduit stupide.
Speciaal onderwijs heeft niets met LBO of MAVO te doen.
LBO stond voor Lager Beroeps Onderwijs en MAVO voor Middelbaar Algemeen Vormend Onderwijs. Speciaal onderwijs heette destijds de LOM school, dat leverde echter een dusdanig stigma op dat ze speciaal voor types als jij die term hebben laten vallen.
Prijs je gelukkig daarmee.
@jrk68: Hah minder bedeelden zegtie. Je kan er gewoon niet tegen dat je refereert naar een achterhaald ouderwets belgisch systeem. Maakt niet uit. Die oudjes krijgen tegenwoordig zoveel nieuwerwetse veranderingen voor zich, het is allemaal een beetje veel voor je. Dat snap ik wel.
Hey ga lekker nog een rondje in je brommobiel rijden, beetje punniken met de vrouw en laat het internet maar over aan degene die er mee opgegroeid zijn. Wie weet misschien is er wel bingo beneden in de hal van het verzorgings tehuis. Kun je toch dat leuke vrouwtje van 94 weer en spreken… en met een beetje geluk doet ze haart kunstgebit nog uit voordat jullie los gaan ook! Wel je tena men effe uit doen, das niet zo fris anders hoor!
@911GT2:
BLO was een term die vroeger gebruikt werd door docenten om types als jij aan te duiden.
Dat is nooit een onderwijssysteem geweest. Vraag het morgen eens aan de juf, kan zij ook eens om je lachen.
Om deze heilloze discussie af te sluiten met een gevleugelde uitspraak van meneer de Uil.
Oogjes dicht en snaveltje toe…, weltruste lieve kijkbuis kindertjes….
@jrk68: Dus toch in 1985… dan onderstreep je mijn punt… of is vroeger in jouw jeugd… toen je in korte broekjes liep, stropdasje erbij, petje op, swastika op de linkerarm? Heb je daarom zo’n hekel aan VAG omdat het falen van KDF nog zo’n pijn doet?
@jrk68: Ik heb het maar even gekopieerd voor je.
Het speciaal onderwijs is in Nederland de benoeming voor onderwijs aan kinderen die vanwege leer- of gedragsproblemen, vanwege lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke handicaps of door gedragsstoornissen extra zorg op school nodig hebben. Tot 1985 werd het speciaal onderwijs in Nederland ‘buitengewoon lager onderwijs’ genoemd, afgekort blo. De volksmond maakte daar vaak ‘bijzonder onderwijs’ van, maar dat is een heel ander begrip dat met de richting van het onderwijs (onderscheiding van openbaar) te maken heeft. Onder de blo-scholen vielen vele vormen van onderwijs, tot en met het onderwijs voor schipperskinderen (die vanwege hun leven aan boord aangepaste schooltijden hadden).

LBO is pas veel later afgeschaft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lager_beroepsonderwijs
Dus doe nou eens niet net alsof je alles weet.
@911GT2: Wie zegt dat ik het over school heb. Al met al is het gekheid natuurlijk maar ik vraag me wel af waar die “ haat “ van jouw vandaan komt als het over Italiaanse auto`s gaat. Over welke Italiaanse auto het ook gaat, je kraakt het af. Vaak ook nog eens zonder enige kennis van zaken betreffende de Italiaanse auto industrie.

Voorbeeld ; ik las eens een commentaar van jou dat Ferrari het paard uit het logo van Porsche heeft overgenomen ( of gejat ). Complete onzin, zoek eerst eens iets uit voordat je iets afkraakt. Net als over die vermeende onbetrouwbaarheid van Alfa motoren. Ook complete onzin maar zoek eens uit waarom Alfa wel die naam heeft. Zal je verassen dat wat de werkelijke waarheid hierachter is.

Laat ieder in zijn waarde. Ik oordeel ook niet over jouw Skoda of Passat terwijl ik het helemaal niks vind.
@ferry832: euh dat van dat logo staat hier duidelijk uitgelegd.
The Scuderia Ferrari logo Coat of Arms of the City of Stuttgart. It has been supposed that the choice of a horse was perhaps partly due to the fact that his noble family was known for having plenty of horses in their estates at Lugo di Romagna. Another theory suggests Baracca copied the rampant horse design from a shot down German pilot having the emblem of the city of Stuttgart on his plane. Interestingly, German sports car manufacturer Porsche, from Stuttgart, borrowed its prancing horse logo from the city’s emblem. Furthermore astonishing: Stuttgart is an over the centuries modified version of Stutengarten (an ancient german word for “Gestüt”, translated into english as mare garden or stud farm, into italian as “scuderia”).
http://stocklogos.com/topic/history-ferrari-logo
@911GT2: Ja, alles wat daar staat klopt. Jij schreef eens iets in de trant van Ferrari heeft het paard uit het logo van Porsche gestolen. Dat is dus duidelijk niet het geval.
@ferry832: Nee dat heb ik niet gezegd. Maar goed. In ieder geval heb je deels gelijk. Ik heb niets met Italiaanse auto’s. Je bent in ieder geval sympathiek genoeg om te melden dat dat niet altijd onderbouwd is. Dat geef ik toe. Als anderen nou het inhoudsloos VAG bashen ook eens zouden laten ophouden zou het nog best gezellig kunnen worden hier.

Waarschijnlijk is het actie reactie waarbij ik zonder meer de hand in eigen boezem steek.
@911GT2: Fijn om te lezen. Ik hou inderdaad niet van dat neersabelen van andermans hobby`s of interesses. Ieder zijn hobby toch.

Ik ben wel een groot fan van Italiaanse auto`s en heb er bijzonder veel gehad. Uiteindelijk hebben ze me ook altijd veel geld gekost en ik ben blijkbaar ook niet erg zakelijk. Altijd voor teveel geld gekocht en voor te weinig weer verkocht. Desalniettemin maken vooral de oudere Italianen mij erg blij. Van de nieuwe wordt ik niet vrolijk. Toch hebben we voor mijn vriendin een nieuwe Mito gekozen. Hieraan merk ik dat Alfa onder Fiat niet anders zou zijn dan Alfa onder VAG. De Mito mist aanzienlijk karakter maar waarschijnlijk geld dat voor de meeste nieuwe auto`s. Gelukkig geniet ik volop van mijn Thema 8.32 en hoef zelf geen nieuwe auto.
@ferry832: Dat is eigenlijk het belangrijkste. Dat je lol hebt in je auto’s. Ik heb altijd duitsers gehad. Maar ook de nieuwe duitsers zijn niet meer wat de oude zijn.
Mijn passat B7 review op autoweek zal dat onderschrijven.

Gelukkig heb ik ook nog wat ouder spul voor het leuke rijden.

Mijn voornemen zal zijn geen Italianen meer te bashen! :)
@911GT2:
Pucky skelters zijn geen auto’s…. Die tellen we dus niet mee.
@911GT2: Ja, ik heb je review gelezen. Lees dagelijks alle reviews en jouw naam kwam voorbij.

Beetje olie op het vuur gooien kan toch wel ? Ik zeg hier soms ook weleens iets om de discussie scherper te maken of wat op te stoken.
Spannend…

Fiat kan Alfa Romeo perfect zelf terug op de kaart zetten, Onder VAG zouden er misschien sneller nieuwe modellen komen, maar voor de kwaliteit en rijeigenschappen zal het eerder negatief uitdraaien, vrees ik.

Dus… LEAVE ALFA ALONE!
VW wil wereldheerschappij door zich alles toe te eigenen. Doet me denken aan een andere Duitser…
@spotu2: inderdaad, huiveringwekkende gedachte als we straks allemaal in een Passat zouden moeten rijden…
@spotu2: Welke?
@heidekonijn: Grapje, toch?
@spotu2: Nee, er zijn er best wel veel om uit te kiezen.
@heidekonijn: Hint: het begint met een A en eindigt op dolf Hitler.
@spotu2: Dat,, lieverd, was een Oostenrijker. Next patient :-)
@heidekonijn: Maakt niet uit… VAG heeft hetzelfde gedachtegoed…
@imba: Bel jij de Polen even?
@heidekonijn:
Ich war es nicht….
@spotu2: Wat een kromme redenatie zeg ! Zoals de Duitsers Adolf Hitler hadden, hadden de Italianen Benito Mussolini, de Japaners Keizer Hirohito, de Romeinen Julius Cesar, de Fransen Napoleon Bonaparte, en de moslims Rouhollah Mousavi Khomeini en Sadam Hussein. Er zijn dus meerdere volken geweest die over de hele wereld willen heersen.
En als het daarover gaat hebben we de combinatie Duitsland-Italië-Japan inderdaad eerder gezien. NEXT !
@t1samba: Hitler was inderdaad niet de enige leider die geobsedeerd was door macht in de geschiedenis. Maar is dat hier relevant? Ik vergelijk VAG met Hitler omdat ze beiden Duits zijn en beiden de wereld willen veroveren. Daarbij kunnen andere leiders/landen mij niet schelen. Problem?
@spotu2: Afgezien het feit dat iedereen boven de dertien beseft dat een automerk vergelijken met een dictatoriaal regime nogal puberaal is, was Hitler, net als gisteren, geen Duitser.

Wat wil je eigenlijk bereiken hiermee?
@heidekonijn: Ik ben boven 13, en mijn reactie was ook niet 100% serieus. Technisch gezien is hij inderdaad een Oostenrijker. Maar aangezien hij daarna een Duits staatshoofd werd en het Duitse leger aanvoerde kan me dat ook niet schelen. Wat ik hiermee wil bereiken? VAG vergelijken met Hitler…
@spotu2: JIJ haalde Hitler hierbij. Dus nét zo relevant als jouw onzinnig gelal !
Wereldheersing ? Waar heb je het over ? Samenwerken en kosten drukken, dat is hier het devies ! Als je dat niet kan/wil begrijpen ben je een relekwie. Ziel ? Beleving? dat is allemaal passé. Zo efficiënt mogelijk een auto in elkaar schroeven en deze tegen -DIK- geld verkopen daar zijn -alle- fabrikanten schuldig aan. En handje geholpen door vadertje staat. Die doet ook nog een duit in het zakje met BPM enals ‘extraatje’ BTW over de BPM.Wil je een auto met ‘beleving’ ? Koop een oldtimer. Als een nieuwe auto niet wil starten word dit door de proleten hier als ‘onbetrouwbaar’ of ‘slecht’ afgedaan. Gebeurt dit bij een oldtimer (of een auto van ‘hun’ eigen favoriete merk) heet dit ‘emotie’ of ‘beleving’. Koop een oldtimer en je ben van al het commentaar af.
NEXT !
@t1samba: Mijn reactie was, zoals ik eerder al zei, niet serieus. En waarom ze de kosten willen drukken weet ik niet, daar kan mijn pietluttige geest niet bij. Another problem?
@spotu2: zóóóóó voorspelbaar. NEXT !
@t1samba: Waar heb je die glazen bol van je gekocht? En op Autoblog heeft men geen digitale handtekening, dus laat die brutale “NEXT!” maar achterwege. Ja, ik kan gewoon niet opschieten met mensen die té serieus zijn. Maar dat betekent niet dat ik mijn vrije mening niet mag verkondigen en geen vergelijkingen mag maken tussen wie of wat ik maar wil. Je hebt “zo” trouwens met 5 o’s getypt en op elke o een accent aigu gezet. Daardoor doe je me bijna denken dat ik je op je teentjes heb getrapt met mijn mening. Wil je misschien een aardbeienijsje om het goed te maken?
http://nl.123rf.com/photo_4386972_heerlijke-aardbeien-ijsje-met-frambozen-zachte-schaduw-op-witte-achtergrond-ondiepe-scherptediepte.html
Zucht, snapt er hier nou echt NIEMAND dat die lui van VW graag willen zien hoe je motoren maakt die niet om de haveklap een storing heeft? Pfft en dat noemt zich dan autokenners….
een motor maakt… heeft of motoren maakt… hebben.. take your pick.
@911GT2:
Nope, waae beweer ik een “echte” man te zijn….
Ik ben gewoon een ouderwets watje dat gewoon een eigen mening heeft en zich niet laat beïnvloeden door latente “macho’s”….
@jrk68: Ik zeg niet dat jij een echt man bent ik zeg alleen dat ‘echte’ mannen in een smart roadster rijden. Voel je je aangesproken? Ik dacht dat jij wel door de stigma’s van een smart roadster kon kijken. Toch op je pikkie getrapt dus… gossie!
@911GT2:
Dus volgens jouw redenatie ben ik wel een echte man….
Joepie, zoveel eer van jou was echt niet nodig geweest….
@jrk68: Als jij je een echte man voelt in je smart roadster heb je precies het stigma bevestigd! Dank daarvoor. Ik ga liever om met de ‘echte mannen’ die tegenwoordig in een lambo rijden.
@911GT2: Dat zijn Audi cocks zoals Clarkson vaker zegt. Net zoals dat geweldige merk van jouw wat snel genoeg een VW zal zijn…
@imba: Mijn merk komt uit VW. En VW komt uit mijn merk, ik zie daar geen problemen mee. Ze bouwen al jaren de meest succesvolle auto en de meest succesvolle sportauto. Hoeveel succesvolle auto’s heeft alfa gebouwd?
@911GT2: Porsche heeft heel lang een eigen weg begaan. Ontken jij dit? Het punt is trouwens dat het me niet zou verbazen als een 911, platform zou gaan delen met een Golf. (kan als humor worden opgevat)
@imba: Zeker ontken ik dat niet. Ik leg juist uit dat buiten dat Porsche en VW in het vroege verleden al een nauwe band hadden.
@911GT2:
Laat je moeder je eerste zin van jouw reactie nogeens hardop voorlezen…,
Misschien dat je dan zelf snapt wat je getypt hebt….
@jrk68: VW komt van Porsche, de 356 komt van de kever. Hoe moeilijk is het te begrijpen. Je was er notabene bij!
@911GT2:
Weer niet goed gelezen bij je wiki search?
Zonder Adolfje was er nooit een Kever geweest….
Maar je gaat nu wel erg off topic.
@jrk68: Zonder Adolfje was er geen kever geweest. Dat is een feit, maar zonder Adolfje hadden we ook geen snelwegen en straalmotoren om maar eens wat te noemen. Wat is je punt? Een belangrijk deel van de de beste uitvindingen van de 20ste eeuw zijn direct of indirect te danken aan Adolfje. Zonder Adolfje was er ook geen smartje geweest!
@911GT2: denk je werkelijk dat niemand anders op het idee zou zijn gekomen dat een brede gladde lap asfalt tussen grote steden wel eens handig zou kunnen zijn?
@w0o0dy: Ongetwijfeld, maar denk je ook niet dat andere uitvindingen waar mensen nu credit voor krijgen ook niet uitgevonden zouden zijn. Wellicht was zonder de snelweg er wel veel meer aandacht geweest voor vliegen of wat dat ook. Feit is nu dat de snelweg een overblijfsel is van Nazi duitsland. Dat is het feit wat ik aandraag.
@911GT2:
Wat kraam je weer een onzin uit.
Adolf heeft de opdracht gegeven tot de ontwikkeling van de Kever.
Smart is opgestart door Swatch, die zwitserse horloge maker. Die heeft het door Mercedes laten uitontwikkelen. Geen link met Nazi Duitsland dus.
De straalmotor is een Britse uitvinding. Heeft dus ook geen ruk met Adolfje te maken.
@jrk68: Smart is ontwikkeld door MB het idee was van smart (wat staat voor Swatch Mercedes Art) Mercedes vierde in de tijden van Hitler hoogtij (denk maar aan de silberpfeile). Zoner Hitler geen Mercedes zonder mercedes geen Smart.
De straalmotor was een britse uitvinding, klopt, alleen wilde de britten hem niet verder ontwikkelen. Henri Coandă had hetzelfde bedacht en weet je wat… Hitler zag er wél wat in. De britten zijn pas begonnen toen ze er achter kwamen wat de duitsers hadden.
Komop man ken je geschiedenis een beetje! Grote bek heb je wel, feiten niet!
@911GT2:
Sjezus, wat ben jij onverbeterlijk dom.
Mercedes stamt uit een tijd dat Adolfje nog vloeibaar was.
Smart is van oorsprong weldegelijk een idee van Swatch.
Sla eerst de bronnen er even op na voor jij jezelf weer eens belachelijk maakt….
Van mij ga je het inhoudelijk echt niet winnen knul….
@jrk68: Van de man die denkt dat zijn smart een lotus is…
@911GT2:
Maak jezelf nu niet nog belachelijker dan je al doet. Dat je niet kan lezen is eenieder inmiddels wel duidelijk. Ik heb namelijk o.a. een Roadster en een Elise. Dan is het niet zo heel moeilijk om ze 1 op 1 te vergelijken.
@jrk68: Dus je hebt twee vrouwenauto’s?
@jrk68: Fuck it, laten we de strijdbijl begraven @ferry832 heeft me inzicht gegeven en ik heb geen zin om deze avond alleen maar te steggelen!
In een perfecte wereld zou VAG dan weer Alfa naar zijn oude glorie herstellen en weer (denk aan de 75 ) sportauto’s in een sedan vorm met achterwielaandrijving gaan bouwen.Zou een leuke VAG concurrent voor BMW zijn.
In norge zijn wereld word het een nog slapper aftreksel van een al uitgemelkt Q platform met een premium gebakken lucht badge ala Audi.
@norge: ik heb nog een 75 gehad een 2.0 twinspark damn wat een wagen was dat, heerlijk snel rauw scheurijzer.
@bofkont: Dat was de ziel van Alfa, een sportauto pursang.
@norge: Absoluut met je eens,
Mijn beste kameraad heeft een circuit 75 3.0 v6, ik rij wel eens mee, echt fun.
Al vind ik het zonde, zie liever een origineel net exemplaar.
@bofkont: en helaas erg zeldzaam geworden
@rufctr01: inderdaad.
Zulke bezoekjes worden door het management van veel meer autofabrikanten gedaan die op het verkeerde pad zitten. Dit wordt ook wel “the scared straight” tour genoemd.

Dan worden ze eerst in een ruimte geplaatst waar ze een preek krijgen over de historie van Alfa en dat het een naam is met een roemruchte verleden. Dat ze vroeger dachten dat het nooit verkeerd kon gaan. Beelden worden getoond van hoe het vroeger was om een indruk te krijgen. Dan gaan de lichten uit en worden ineens deuren opengetrokken en laten ze de hal zien van de fabriek. Dat is een grote shock voor die mensen, beginnen te huilen en te krijsen. De begeleider roept dan: “ZIEN JULLIE DIT!? ZIEN JULLIE HET! DIT KAN ER GEBEUREN MET JULLIE MERK ALS JULLIE NIET SNEL JULLIE BEST GAAN DOEN!”

Dan rennen die mensen al huilend en schreeuwend die fabriek uit en verklaren dat ze vanaf nu niet meer zullen kutten met hun merk….
Als alfa zijn eigen dna mag behouden kan het een succes worden , italiaans design met duitse degelijkheid. Want laat ons eerlijk zijn, alfa maakt gewoon heel mooie auto’s. Als ze niet hun sportiviteit en eigenheid mogen behouden gaan ze zichzelf met de overname dik in het zak zetten.
@christophe12:

donder op met je “DNA” ..
je hebt het over 80 jaar geleden ..
sterf Alfa sterf ..
@lincoln: nee jij ;)
@bofkont:

leeft Lincoln dan nog ??
@lincoln: Zo te lezen helaas nog wel ;)
@lincoln : Wat een puberige reactie zeg , net je eerste schaamhaar op je ballen gevonden ofzo? Aan zo’n reacties kan je zijn dat de mens van de apen afstamt. eneuh 80 jaar geleden, kijk maar naar de alfa’s van nu , nog steeds kenmerkend anders en mooier dan de rest.
@christophe12:

wat is dat Alfa “DNA” dan ??
@lincoln: Roest en startproblemen vooral.
@lincoln:
Dat was toch de naam van dat “sport” knoppie…?
De dagen van de roemruchte Bertone GT, de Duetto en de Giulia liggen al lang achter ons. Toen was Alfa nog echt een zelfstandig merk, maar het is al sinds 1986 onderdeel van Fiat. Je kunt dat betreuren, of je zegeningen tellen en constateren dat het mooie auto’s als de 156, de 916 en de 147 heeft opgeleverd. Voorwielaandrijving, maar toch bijzondere auto’s. De loze beloften die nu telkens door Marchionne rondom Alfa worden gedaan helpen het merk niet vooruit. Fiat kan zich blijkbaar geen ontwikkeling van een complete modellenrange meer veroorloven. De 4C is geen volumemodel maar een speeltje dat vooral de showrooms en de beursvloer moet opfleuren. Andere nieuwe modellen gloren nog niet eens aan de horizon (al heten sommige studiemodellen dan ook Gloria).
De armoedige wijze waarop Fiat het eeuwfeest van Alfa heeft ‘gevierd’ was al een teken aan de wand. Het alternatief voor overname door Audi is wellicht een toekomst zoals Lancia: een zielloze rebadge van een stel Amerikaanse dweilbakken, zo’n mooi merk onwaardig. Dan liever onder de vlag van Audi een richting op zoals Bentley of Lamborghini. Iets minder Italiaans DNA wellicht, maar wel de ruimte om weer een bredere serie modellen op te zetten, mits er meer mag dan alleen een Golf 7 (of 6) met een ander labeltje. Een scenario zoals hier geschetst, dus een sportief label dat in de plaats komt van Seat, is in ieder geval een toekomst. Alleen, wat doen we dan met die nieuwe Spider die van Mazda moet komen. Of is dat ook een loze belofte van Marchionne…?
Binnen de Fiat-groep heeft Alfa een duidelijke plek (waar ze jammer genoeg niets mee doen). Wat ze bij VAAG moeten doen, is mij niet duidelijk. Tussen audi en vw zijn er nog wel duidelijke verschillen. Seat is inmiddels gedegradeerd tot een slap aftreksel van afgedane audi-producten en vw-aftreksels (die niet verkopen). Skoda is nog wel een beetje eigen en verkopen desalniettemin ook geen wereldaantallen. Willen ze er dan nog een blok aan het been bijkopen????
Wat wel een feit is, is dat ze mega met Lamborghini zijn omgegaan. Dat merk maakt prachtige auto’s en had anders niet meer bestaan.
Ik hoop echt dat ze het niet verkopen en zelf proberen het goed te maken met alfa.
Volkswagen gaat het hele zaakje toch kapot rationaliseren en dan krijg je zoiets als Seat, geen enkele sprankel. Alfa moet niet perse het beste afgewerkt zijn, meest betrouwbaar zijn, het moet mooi zijn, lekker blok hebben en leuk hoeken, dat is alfa en ik hoop dat alfa terugkomt..
Wat een discussies weer hier over een ‘vermoeden’…. Goh ! d’r staan ‘WOB-‘ kentekens op de parking in Pomigliano d’Arco…. whaaaaooooo…. eng ! Ik hoop alleen dat VAG voor Alfa hetzelfde kan betekenen als zij voor Lamborghini gedaan hebben. Dat is ook niet slecht uitgepakt…toch ?
Ik hoop niet dat het enkel zal gaan om meusli-autootjes te produceren… Dankzij Chrysler had Alfa nu eindelijk een platform met achterwielaandrijving ter beschikking voor een mooi vormgegeven BMW 3 concurrent (de Guilia).

Hoop dat VAG Alfa meer zal positioneren als sportieve BMW bekamper met achterwielaandrijving terwijl Audi zich meer op de markt kan richten van de minder sportief ingestelde koper (Mercedes)
Weg met die neuszware GM aangedreven troep. En het sterft uit als VAG niks doet.

Ja afblijven dan maar VAG? Toch fanboyke?
Weet eerlijk gezegd wat nu erger is; de situatie waar Alfa nu in zit met maar twee modellen en een CEO die steeds maar blijft uitstellen. Of het vooruitzicht dat de kopieerfabriek uit Wolfsburg in hoog tempo zielloze MQB-pakketjes gaat leveren met dezelfde techniek en rij-eigenschappen, maar allemaal een andere carosserie: Golf/A3/Octavia/Leon/Giulietta..


Ik ben eruit: de kopieerfabriek is erger. Dan maar helemaal weg.
ik had hoge verwachtingen van de 4c, en zag het als een kans voor het merk zich terug in de markt te plaatsen.

Spijtig genoeg zal de 4c enkel een weekend auto blijven, een casual driver die zijn meeste tijd in de garage zal doorbrengen.
Je ziet het ook aan de optie lijst.
Je kan natuurlijk zeggen dat het een wagen pur sang is, maar bovenal zie ik voor een merk met een verdwijnend aanbod als een gemiste kans.
Had men de wagen wat extra comfort gegeven, als is het maar via opties ( zelfs een gps is geen optie…) dan was dit met bijna 100 % zeker men volgende wagen.
Maar ik rij elke dag in mijn wagen, en dan is de 4c gewoon te hard.
Ik heb het genoegen gehad de 4c aan de lijve te mogen ervaren, en heb vriendelijk bedankt. Prima wagen voor de korte ritten en af en toe een weekende of een trackday.
Rotwagen voor elke dag..


Mijn vaststelling is dat een merk als Alfa zoals ze zich nu wil positioneren niet zal blijven overleven en een overname door een merk dat een extra niche wil invullen de overname zal doen.. en ja, ik zie de vw jongens dat doen. of dat goed is is een andere vraag..
@tborre: Wat had je dan verwacht? Luxe? En die 900kg dan? Ik denk dat iedereen alleen al uit één afbeelding kan halen dat dit een auto is die niet erg comfortabel is voor dagelijks gebruik, maar gewoon puur voor de fun is.

Overigens, dat GPS probleem, daar is tegenwoordig een oplossing voor: Garmin, TomTom, etc.
@Vanquish: evern meegeven.. in vergelijking met een lotus is de lotus aangenaam.. Ja , je kan natuurlijk wel zeggen dat dat gewicht een reden heeft, maar andere vering monteren zal er geen 200 kilo gaan toevoegen..
Zelfs voor de zetels etc zijn er geen opties. de optie lijst bevat wel items als “koffer” en “batterij”, respectievelijk een reiskoffer op maat gemaakt voor de ruimte tussen motor en achterbumper en een extra zware batterij voor de “weekend/1 keer per maand rijder”.

Het is een pure sportwagen, ga ik zeker niet tegenspreken, maar in die optiek is het een nichespeler die niet super zal verkopen en die niet de redding zal zijn die sommige erin zien…

Er is ook duidelijk aangegeven dat daar niets aan zal veranderen, dit is spijtig genoeg een opstootje van alfa , een prachtige creatie op zich , maar de redding is het niet.. verre van…
@tborre: Ik zou ook nooit durven beweren dat de 4c een redding zal zijn. Althans, niet qua verkoopaantallen. Ik denk dat het vooral een flink stukje marketing is om te zorgen dat mensen Alfa serieus blijven nemen. Dat heeft Alfa nodig voor de modellen die er straks aankomen, daar zullen ze het geld uit willen gaan slepen.

Mag ik vragen waar je die proefrit gemaakt heb?
meest waarschijnlijke reden van het bezoek is dat VAG op uitnodiging van de fabrikant van de productie-machinerie nag komen kijken hoe de modernste faciliteit van Fiat Spa in elkaar steekt…..
Het voornaamste probleem van Alfa zijn de fanboys die alsmaar roepen dat er een soort van magische seksuele orgasmes vrijkomen bij het besturen van zo’n auto.

Ja, dat zal gerust bij de Monza en klassiek 8C modellen. Maar de rebadge Fiatjes met een heroine spuit onder de kap, maakt het nog geen walhalla auto.

Over betrouwbaarheid is terecht een hoop ophef. De 156 ging in productie en Fiat kon de vraag niet bijbenen in productieaantallen. Dan maar concessies doen in de productie(snelheid), was het devies. Resultaat: álle 156’en roesten onder je reet vandaan.

Zelf heb ik nu een 166 met weinig tot geen noemenswaardige problemen. In de zin van: hij heeft mij nooit laten staan en ik heb geen onverwacht onderhoud moeten plegen. Aan de andere kant zijn het wél juist de kleine mankementen i.p.v. de noemenswaardig grote problemen die mij doen besluiten hierna geen Alfa meer te kopen. Interieur kraakjes, rammelende ophanging, navigatie die spontaan uitvalt, airco die zeurt bij warm weer, etc. Allemaal kleine dingetjes waar je elke keer weer doodziek van wordt.

Mijn volgende wordt een BMW. Dat emotionele gebrabbel, dat doet de bestuurder, niet de auto. Dus dat zal ook in mijn volgende auto wel loslopen :)
@barrrry: Om nog even een bron te noemen over die roestende 156…
Tik in op google: alfa 156 bodem
@barrrry: Alsjeblief zeg, tik het in met elk merk en je hebt bingo. Mercedes, Mazda,…
@heidekonijn: Waar het om gaat is dat 99,9% van de 156’en een rotte bodem hebben. Tuurlijk snap ik dat andere merken ook wel eens roestproblemen hadden. Maar van een ‘moderne’ auto verwacht je dit gewoon niet.
@barrrry: Volgens mij doe je de e-klasse, slk, mazda 6 en dergelijke toch tekort hoor. Best modern.
@heidekonijn: Je vergeet de Ford Focus en Opel Astra. Ik ken iemand die een (nieuwe!) Astra had waarvan ze de uitsparingen van de achterlichten vergeten waren te spuiten. Dat gaat niet lang goed…
@barrry; je hebt helemaal gelijk. En je stapt hiermee op de tere zieltjes van de zelfverklaarde Alfist. Lekker onderstuurd door een bocht. Ja dat kon helemaal niet met de 75….

Dé auto die Alfa waardig is, is de 75 America. En wat daarvoor kwam. De rest is faalhazen rebadge gelul. Bij een Audi mag dat. Bij een merk wat zich o zo sportief market niet. Conjo’s.
Seat stelt dus eigenlijk helemaal niets voor als ik autoblog zo lees… Alfa dat moet je hebben.
Maar is VAG wel de beste overname partner? Waarom niet bv. Mazda, Toyota of Tata?
@pjotr: Mazda zit in dezelfde financiele situatie als Fiat -Moody rating Ba3- en heeft dus geen centjes om te kopen (mogelijk zelfs niet te overleven op termijn). Toyota heeft tot op heden wel aandelen gekocht maar nog geen merken helemaal overgenomen, wat in dit geval het scenario zou zijn. Ook kopen ze zelf eerder Japans. Ze hebben het geld maar zoeken blijkbaar eerder organische groei. Tata zou logisch zijn, ze zijn niet meteen arm maar hebben geen reserves die ze hieraan makkelijk kunnen besteden.
Blijft over, VAG. Of een witte ridder uit Italia.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).