• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is deze ‘vergeten’ speciale BMW nu al zo extreem duur?

Auteur: Loek, gepost 18 september 2025 om 20:59 – 13 Reacties

Tsja, vragen kan altijd. Een ietwat vergeten speciale BMW wordt nu al voor een exorbitant bedrag aangeboden.

Een BMW M3 (of M4 dezer dagen) is van zichzelf een goed gebalanceerde allrounder, maar sommige mensen zien het slechts als de basis. Er een circuitspeeltje van maken moet je zelf dan nog wat dingen aan doen. Historisch gezien is er een versie waar BMW een handje helpt. Elke M3 of M4 heeft een extra gepeperde versie gehad. Dat begon als homologatie-vereiste (M3 Sport Evolution), maar groeide uit tot het gebruiken van namen als M3 GT, M3/M4 CSL en M3 GTS. Die laatste ken je nog als dat heel erg oranje speciaaltje op basis van de E92, met grote spoiler, kuipstoelen en opgevoerde motor.

BMW M4 GTS

In diens schaduw, hebben wij het gevoel, leeft de BMW M4 GTS (F82). Het idee is grotendeels hetzelfde: een M4 voor het circuit. Waar bij de M3 GTS de circuitmods eigenlijk niet belachelijk veel verder gingen dan een M3 met Competition-pakket, was de M4 GTS een veel heftiger ding. Technisch werd er gebruik gemaakt van een vernuft waterinjectiesysteem in de S55B30-motor. Dat is een moeilijk technisch verhaal, maar het komt er op neer dat er dankzij waterinspuiting tot wel 26 procent extra boost gegenereerd kan worden door de turbo’s. Concreet bood de M4 GTS 69 pk extra ten opzichte van de M4, om tot 500 pk uit te komen.

Optisch was het verschil tussen een BMW M4 en een M4 GTS ook vrij groot. Ook al was de auto maar beschikbaar in vier ‘saaie’ kleuren (Mineral Grey, Frozen Dark Grey, Black Sapphire en Alpine White), hij werd bijgestaan door oranje accenten. Op de uitgesproken carbon splitter voor, als accentkleur op de ‘Styling 666M’-velgen, maar ook de rolkooi die op de plek van de achterstoelen kwam was oranje. Uiteraard zit ook bij de M4 GTS achterop een koolstofvezel achtervleugel. Ook kreeg je instelbare veren, die je met de hand kon aanpassen middels een speciale tool. Als je wel eens een schroefset op je auto hebt gehad herken je het vast. Ten slotte gaf BMW de M4 GTS achterlichten met OLED-techniek om hem herkenbaar te maken, iets wat tegenwoordig veelvuldig gekopieerd wordt om via Aliexpress te bestellen voor je BMW 320i (E90).

Binnenin de BMW M4 GTS kreeg je de gebruikelijke mix van leder en alcantara, zonder achterbank dus. Net als de M3 GTS was je enige optie qua transmissie de zeventraps DCT. Kortom: het was qua recept precies wat je verwacht. Nadelen? Zoals altijd was het een duur grapje voor een auto die in theorie minder inzetbaar is dan een normale M4. Bovendien was niet iedereen zo lovend over de M4 GTS als je van een gefocuste M4 verwacht. Het viel toch tegen hoe veel beter de GTS was ten opzichte van de al vrij briljante F82 M4, aangezien je er toch een flinke zak geld voor moest meenemen. Voor de beeldvorming: dat was in Nederland ruim 170.000 euro.

Miljonair

Je verwacht dus in theorie dat de BMW M4 GTS eerst flink gaat zakken voordat ‘ie stijgt. Maar weet wel: met de auto zelf is niks mis, sterker nog: zo veel extra betalen voor een ‘circuitversie’ is volkomen normaal. Kijk maar naar de M4 CS(L). Bovendien is het hyperexclusief spul: er zouden 700 gebouwd worden. Dat werden er iets meer: 803 stuks. Je moet nog steeds goed je best doen om er eentje te vinden. Wat is dat waard? Nou ja, tegenwoordig iets meer dan die 170.000 euro is op zich voor te stellen. Wat dacht je van 849.000 euro?

Een exotendealer in Florida zet namelijk een BMW M4 GTS te koop voor dat bedrag in dollars: 1.000.803 dollar. In theorie is het ‘gewoon’ een M4 GTS, in Black Sapphire met alle correcte GTS-upgrades. En alles zit er nog bij. En er staat maar 491 kilometer op de klok, dus hij is nog niet eens ingereden. De hoofdreden voor deze exorbitante prijs is het feit dat dit M4 GTS nummer 803 is. De aller-, allerlaatste. In verzamelaarstaal betekent dit zo veel als ‘dan zal die dat wel waard zijn’, maar in gewone-mensentaal is het gewoon extreem veel geld. En dat voor, als we de kritiek mogen geloven, de ‘minst begeerlijke speciale M3/4’.

Wellicht vind je dat onzin en is dit juist de gaafste BMW M3/4 ooit gebouwd. Dan is eentje met dit verhaal en deze geschiedenis wel een pareltje. Je kan terecht op Exotic Car List, maar wees er op voorbereid dat je zakken diep moeten zijn.

Ook interessant!

  • De BMW M4 CS is te duur en te lekker
  • Video: BMW M4 raakt politieauto
  • Video: BMW M4 doet Tokyo Drift
  • Video: Straatracer in BMW M3 crasht tegen M4

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, geld, gts, m4, occasion

Vorig bericht: « Volkswagen geeft onverwacht model de ID-makeover
Volgend bericht: Tesla zwicht en verandert deurhendel: zo werkt de nieuwe deurgreep »

Lees Interacties

Reacties

  1. KennOne zegt

    18 september 2025 om 21:06

    Dat is wel echt een hoop geld en dan ook nog in de verkeerde kleur. Denk wel een van de best klinkende affabriek BMW’s die ik ooit gehoord heb👌🏼

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      20 september 2025 om 07:57

      U heeft duidelijk nooit een e46 M3(CSL) de sporen gegeven of goed beluisterd? Dan klinkt die M4 maar als een Senseo.

      Login om te reageren
  2. mark997gt3 zegt

    18 september 2025 om 21:12

    Een auto voor de verzamelaar. Als je het circuit op wil koop je een gewone M4 en bouwt voor een fractie een veel betere circuit auto.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    18 september 2025 om 21:40

    De enige reden om deze oto voor een dergelijk bedrag te kopen is als beleggingsobject. Rest de vraag of je er met zo’n aanschafprijs ooit geld op gaat kunnen maken. Waag ‘t te betwijfelen, daarvoor is deze wagen vermoedelijk niet iconisch genoeg.

    Login om te reageren
    • R zegt

      18 september 2025 om 21:49

      En iets teveel exemplaren gebouwd , of het nu de eerste of laatste is.

      Login om te reageren
  4. Avidou zegt

    18 september 2025 om 22:46

    Wat de vraagprijs en waarde betreft; volledig over de top. Maar die velgen…. die zijn wel echt iconisch!!

    Login om te reageren
  5. bietje zegt

    19 september 2025 om 07:51

    In de states worden IMHO sowieso krankzinnige prijzen verwacht en geboden op veilingen bijv (bring a trailer tot de ‘grote’ veilingen). Muricáá

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      19 september 2025 om 11:13

      Tja, er is aan de andere kant van de plas ook heeeel veel geld.
      Is het duur? Of is je euro gewoon niet veel meer waard? Het is maar hoe je ernaar kijkt.

      Login om te reageren
  6. kilum zegt

    19 september 2025 om 09:06

    En dat terwijl Clarkson echt vernietigend was in zijn test van dat ding. Die noemde het de slechtste BMW M ooit gemaakt.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      19 september 2025 om 13:25

      Maar de f80 m3 vond die dan juist weer briljant. De vraag is dan wat scheelt er aan de f82 gts dat het ding ineens van 100-0 is gegaan?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        19 september 2025 om 17:37

        @maotje: als ik me niet vergis was de meetlat een GT3 RS (wat sowieso ietwat oneerlijk is, maar qua prijs zijn de twee wel vergelijkbaar volgens mij) en de M4 GTS was niet verfijnd, weggedrag buiten het circuit was knudde en ook de prijs-kwaliteitsverhouding viel tegen.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          20 september 2025 om 09:37

          @loek de m4 gts koste nieuw rond de 150.000 de gt3 rs 991.1 rond de 250.000
          Dat is 66% duurder dat is mijn ogen niet vergelijkbaar.

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            20 september 2025 om 13:27

            @maotje: don’t shoot the messenger :)
            Maar ik had het even opgezocht en voor zover ik kon vinden was een M4 GTS nieuw in het VK zo’n 121.000 pond en een GT3 RS ongeveer 132.000. Dat verschil is weer niet zo groot.

            Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North