
Zo, dat ging snel.
Ik durf te wedden dat tenminste 80 procent van de mensen die voor het eerst in een Tesla stapt niet meteen doorheeft hoe de verzonken deurgrepen werken. ”Nee, je moet eerst even het achterste deel induwen”, klinkt het dan vanuit de bestuurdersstoel. Inmiddels raken meer en meer mensen gewend aan de aerodynamisch verantwoorde deurgrendels. Toch gaan de deurhendels bij Tesla’s veranderen.
Dat heeft allemaal te maken met de veiligheid. Mocht je het gemist hebben: eerder deze week kwam naar buiten dat de vlakke hendels niet veilig zijn in noodsituaties. Wanneer de stroom uitvalt, werken de deurgrepen aan de buitenkant niet meer. Er zitten in de Tesla’s wel handmatige ontgrendelingssystemen, maar die zijn lastig te vinden en bevinden zich bij elk model op een andere plek.
De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) doet daarom onderzoek naar de portieren van de populairste Tesla, de Model Y uit 2021. De overheidsdienst kijkt naar ”de aanpak die Tesla gebruikt om de deursloten van stroom te voorzien en de betrouwbaarheid van de betreffende stroomvoorzieningen”.
Tesla verandert deurgreep
Nog voor het onderzoek goed en wel is afgerond, neemt Tesla het initiatief. Tesla-hoofdontwerper Franz von Holzhausen zat afgelopen week in de Hot Pursuit! podcast van Bloomberg. Daar gaf hij de bevestiging van de deurgrepen, eh, ingreep. De Tesla-tekenaar vindt dat er gebruiksvriendelijke hendels moeten zijn voor de inzittenden tijdens een panieksituatie.

Hoe pakt Tesla het dan aan? Het merk ontwerpt eerst een nieuw systeem waarbij de elektronische en handmatige deurontgrendeling worden samengevoegd. “Het idee om de elektronische en de handmatige knop in één knop te combineren, vind ik heel logisch. Daar werken we aan”, zegt Von Holzhausen. Zo hoef je straks niet meer te zoeken naar de handmatige opening: die zit dan namelijk gewoon op de portiergreep. Je gaat je toch afvragen waarom het systeem niet al veel eerder op die plek zat.
Gaan verzonken deurgrepen verdwijnen?
Niet alleen Tesla krijgt te maken met kritiek op de deurhendels die in de carrosserie zijn gezonken. China overweegt een verbod op volledig verborgen deurgrepen. Hier in Europa werken we stapsgewijs aan maatregelen om het redden van mensen na een ongeluk te verbeteren.
Tesla voelt vooral de druk van China. Logisch ook, want de Tesla-verkopen aldaar liegen er niet om. In 2024 verkocht Tesla meer dan 650.000 auto’s in China. Dat zijn er meer dan in Noord-Amerika. De EV-bouwer bestudeert hoe serieus China is met het mogelijke verbod, zo bevestigt Von Holzhausen. Tesla is bereid om de verzonken deurgreep speciaal voor de Chinese markt aan te passen. “Daar hebben we een hele goede oplossing voor”, aldus de hoofdontwerper.
Foto: Tesla Model Y 2021 – 2025 occasion aankoopadvies
Via Bloomberg





“” “Het idee om de elektronische en de handmatige knop in één knop te combineren, vind ik heel logisch. Daar werken we aan”, zegt Von Holzhausen.
[..]
Je gaat je toch afvragen waarom het systeem niet al veel eerder op die plek zat.
“”
Volgens mij vat je het perfect samen Bas.
Echt een grote WTF: Het is allemaal heel erg logisch.. dus gaan we het nu pas doen, nadat mensen zijn overleden en er commotie over is ontstaan..
“Het is heel logisch, daarom hebben we het eerder niet zo gedaan:”
Het is ontzettend goed dat ze zo snel reageren met actie. De politiek in NL zou dit ook eens moeten doen.
Lekker makkelijk om achteraf te lopen roeptoeteren dat ze dat eerder moesten doen. Ik wil geen vergelijking maken met Wilders, maar je maakt het wel heel makkelijk.
Na 4 jaar noemt u snel?
En na meer dan 150 mensen die niet uit een brandende uit zijn gekomen omdat niemand de deuren op tijd open kreeg?
En dat is allemaal achteraf.
Lekkere stemmingmakerij.
Omdat ze vooraf niet nadenken en daarna een afwachtende houding aannemen.
.. echt? .. hoezo moet je hier nu weer de politiek bij halen?
Het is toch bizar dat er eerst mensen dood moeten voordat ze zeggen “Oh ja eigenlijk is het heel logisch, we gaan het aanpassen” Ga toch weg met je “Ze reageren ontzetten snel”. Dit ontwerp had er, als het allemaal toch zo logisch is, niet eens door moeten komen.
Ik denk dat ze gewoon de bui al voelden aankomen. China doet een onderzoek, Amerika doet een onderzoek en ook Duitsland na het gezin dat leven verbrandde met een persoon naast de auto die de auto maar niet open kreeg.
Zoals hierboven gezegd gewoon een gigantische designblunder.
Ze deden iets ontzettend dom, reageerden snel toen ze op hun donder kregen en dan gaan we ze complimenten geven en vergeten we dat ze domme dingen deden?
‘Unsafe at any speed‘, een non-fictie boek van Ralph Nader, is dit jaar 60 jaar oud, en gaat over precies hetzelfde: ontwerpkeuzes die de veiligheid benadelen, maar toch stand houden omdat de autofabrikant de afweging maakt, dat een aanpassing meer kost dan eventuele rechtszaken en daarom de ontwerpkeuze handhaaft.
Nogmaals: dit boek is dus 60 jaar oud. En de evolutie in auto-ontwerpen is over die zes decennia toch signifikant te noemen. Maar sommige zaken veranderen klaarblijkelijk nooit.
Hoeveel extra rijbereik leveren die gadgetry-deurgrepen eigenlijk überhaupt op t.o.v. de gebruikelijke exemplaren met een redelijk aerodynamische vormgeving ? 3 km ? Meer ?
Volgens de Amerikaanse ingenieursvereniging SAE leveren ze een winst van 0,005 tot 0,01 op de CW waarde op. De benodigde elektromotoren e.d. voegen juist zo’n 7-8 kg gewicht toe.
Het rijbereik zal dus naar alle waarschijnlijkheid alleen maar negatief worden beïnvloed.
Vroeger kon je de echte petrolheads ook met de deurgreep van een Alfa 156 herkennen, ook daar kwam niemand binnen zonder 3x uit te leggen. Dat electronica tegenwoordig bepaald of je deur wel of niet open mag is een blunder vanuit regelgeving dat het überhaupt is toegestaan
Ik vind het echt bizar dat men niet eerst heeft nagedacht over dergelijke deurhendels voor ze op een model toe te passen