Is de verkoper van deze VW Lupo GTI te ambitieus?

Auteur: , 100 Reacties

We snappen dat een Volkswagen Lupo GTI in onverprutste staat best zeldzaam is, maar een vraagprijs met vijf getallen voor de komma? Wow.

Volkswagen Lupo GTI is prijzig?

De lieve som van €12.500 euro.

Dat is wat de aanbieder van deze Lupo GTI vraagt in zijn advertentie, onder de noemer “waardevaste investering”. Nu zijn we volledig op de hoogte van de prijsinflatie in verzamelaarsland, maar is dit werkelijk waar we zijn aanbeland? Zeker, je kunt een bedrag van €12.500 euro gerust een investering noemen, maar dat “waardevaste” aspect valt nog maar te bezien.

Volkswagen Lupo GTI
Volkswagen Lupo GTI
Volkswagen Lupo GTI

Een Lupo GTI van dertien jaar oud, die bovendien ook al een leven van 91.000 kilometer achter de rug heeft. Natuurlijk is dat niet bijzonder veel, maar het is zeker niet maagdelijk te noemen. Wat vóór de verkoper pleit is dat de nokkenasriem, waterpomp en spanrol 6000 kilometer geleden vervangen zijn en dat de remmen net gereviseerd zijn. Bovendien zitten er een hoop populaire opties op het kleine bommetje, waaronder een schuif- kanteldak zodat je dat centraal geplaatste uitlaatje lekker kunt horen brommen.

Wat denken jullie, gaat deze auto in de buurt van de vraagprijs verkocht worden, of moet de prijs gehalveerd worden?

Met dank aan @redneckdarian voor de tip!



100 reacties

Hee nice mijn tip is geplaatst!
@redneckdarian: altijd leuk als iets van jezelf op autoblog komt, gefeliciteerd man.
@audicoupe84: Eerste tip en gelijk geplaatst. Ik was opzoek naar snelle auto’s die een beetje goedkoop in de verzekering en aanschaf zijn voor een 22 jarige. Dat is deze dus helaas niet…
@redneckdarian: stuur anders een mailtje naar ab voor een aankoopadvies ;)!
@redneckdarian: Peugeot 206 1.6 ;)
Boodschappenwagentje met grote motor, en een vies nieuw kenteken nee dank je.
@joris1988: Inderdaad. Dat verpest voor mij al heel de auto. Het is geen “originele Nederlander” .. import..
@Freewarefreak: ’n a p. Daar kom je verder mee
Met halveren kom je er niet lijkt mij haha
@nvn1993: Aangezien ‘iedereen’ op marktplaats de helft bied, komt hij waarschijnlijk wel aan zijn verwachtte prijs!
Ook nog import
@madridsta: een volkswagen word altijd geimporteerd
Hmm, import, waar vandaan?
@pomoek: omdat een auto met kosten (distributie, remmen, koeling) nu eenmaal moeilijker verkoopt…
@pomoek: volgens mij heb ik deze auto een maand geleden nog te koop zien staan voor €9800,- in Duitsland! (via AutoScout)
Waarom zou je enorm veel gaan vervangen als je hem 6000km erna verkoopt? De kosten van het werk wegen denk ik niet op tegen de meerprijs die je kan vragen..
Leuke auto daarnaast, maar een Polo GTI/BlueGT vind ik toch net wat volwassener. En die koop je ook voor dat bedrag.
@123bat: nou, hij vraagt toch 10.000 extra hierdoor.
onder de 10k
@Jantje_555: Op gaspedaal.nl 2 stuks 1 voor €2.600 en 1 voor €3.985
@audicoupe84: de €2.600 is een omgebouwde 1.4 dus geen echte
Geinig karretje, absoluut. Ziet er ook op het oog erg goed uit. Maar vind het wel erg veel geld voor een Lupo dat ook nog eens een import lijkt te zijn. De vraagprijs is aanzienlijk te hoog. Zo om en nabij de €8500/9000 lijkt mij meer dan voldoende.
@viezefreddyw: realistisch is hooguit 7.5k
Origineel Nederlands, dealer onderhouden en van de eerste eigenaar? Dan was de vraagprijs te verklaren geweest. In dat geval, nee.
@ihrte: Waar is dat “origineel Nederlands” toch zo belangrijk voor?
Rijdt ‘ie daar beter van?
@censuurisslecht: in veel gevallen wel, want een degelijke onderhoudshistorie, schadevrij verleden, fraudeloos verleden is een stuk moeilijker te bewijzen wanneer een auto geïmporteerd is.

Oké, dat hoeft natuurlijk lang niet altijd het geval te zijn, maar als je dan toch teveel geld stuk slaat op een Lupo, dan wil je ook dat het 100% klopt. Tenminste, ik dan.
@ihrte: Ligt er maar net aan, in duitsland vind ik de boel beter geregeld dan in nederland wat betreft historie. km’s, geboortejaar vorige eigenaren e.d staan allemaal geregistreerd in de papieren. Maar goed, zoveel geld voor een lupo!? nee gaat niet gebeuren denk ik , daar komt de verkoper vanzelf wel achter.
Veel te veel toch.
Leuk, ik had ‘m ook voorbij zien schuiven op de marktplaats.

Jammer van de zwarte logo’s.
Ik bied €1250.
Haha! Leuk geprobeerd, een lupo GTI importeren en denken er de hoofdprijs voor te krijgen. €4.000,- lijkt me een betere prijs.
@reinoutgtr: Dan neem ik hem van je mee!
2 minuten zoeken op Mobile.de leert dat je voor €9,5K een mooiere met minder KM hebt. De helft wordt krap met die KMs maar er zijn genoeg mooie te vinden:

Volkswagen Lupo 1.6 GTI : Klima+Xenon für € 9.500 bei mobile.de: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=224302953 http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=224302953

BPM/CO2-tax weet ik niet of dat nog veel is. Heb recent geen auto’s uit buitenland gehaald dus weet niet hoe dat veranderd is.
@stephane8200: bpm is €0
Het zijn heerlijke wagentjes, maar deze is flink aan de prijs, zeker voor een import. Er zijn voor 7-8k mooiere te vinden met minder km’s in Duitsland.
Belachelijk. Ik zeg 3000 euro. Alleen maar omdat er zo veel gti fans zijn. Maar de huidige vraagprijs is echt absurd!

Trouwens mocht hij verkocht worden voor zo’n bedrag laten jullie het dan even weten?
@clarkson: 3k nee daar krijg je een nette golf 3 gti 8v (traag hok) met 150k op de klok voor. Het is inderdaad idioot hoog.
@dutchdriftking: 3k voor een golf 3 gti 8v? Dat is ook absurd. Dat kostten die dingen 10 jaar geleden al.
@87sandyd: Dan is de Golf 3 GTI inmiddels waardevast.
@mashell: Dat soort ‘speciale’ uitvoeringen blijven altijd wel wat waard. Maar of ze dat ook zijn? Alleen voor de liefhebbers.
@87sandyd: Ze hebben inmiddels allemaal 3 ton gelopen. Dus als je er eentje hebt met een redelijke km`stand lopen de prijzen op. een GTI 16v en een VR6 stijgen nog veel harder.
Leuk bakkie al vind ik de Arosa voorlichten toch wat beter staan. Is wel heel veel geld en denk niet dat hij er snel een gek voor kan vinden.
Zo netjes zie je ze niet vaak meer. Maar 5/6k lijkt me realistischer.
Die spoort niet. Voor 10k heb je een porsche cayenne uit 2005….
@pilot1988: jaa hebben ja is anders dan rijden / onderhouden
Best zeldzaam bakkie maar zou er niet meer dan 3000 voor betalen denk ik
Voor dat geld zou ik wel wat anders kopen
En de remmen gereviseert, geen eens nieuwe! Er is duidelijk op bezuinigd door de vorige eigenaar!!;)
Grappig dit. Voor dat geld heb je een E36 M3 IN GOEDE STAAT. Tussen de 5-7.5K lijkt me realistischer, en dan zelfs nog. Het is natuurlijk een zeldzaam iets, maar het zal nooit een cultstatus oid krijgen denk ik.
@vinox: hoe zeldzaam zijn ze eigenlijk?
@pinut187: in Nederland zijn er 26 op NL-kenteken geleverd. Buiten Nederland zijn er zat geleverd, met name in het VK. Blauw is de meest zeldzame kleur. Zwart, zilver en rood de minste. In Duitsland kan je ook wel mooie vinden maar er zijn er ook een hoop verprutst. Mooie exemplaren hebben een schuif/kanteldak, geregelde airco(Climate control) en originele MFD, alsmede een leer interieur. Echte toppers hebben een 1.8Turbo ombouw van CarCreativ in Duitsland. 180-225pk in zo’n wagentje en je kan je lol op.
@ghost: in de VS heb je nog genoeg mooie staan. Op BringAtrailer staan er regelmatig mooie op. Er staat nu een hele mooie bronze (alleen in de VS geleverd) M3 sedan auto.
@e550: ik had het over lupo’s. Die zijn niet in Murica verkocht zover ik weet.
Met 6500 a 7000 is ie goed betaald. Wat een achterlijke prijs dit man.
Remmen gereviseerd: nieuwe remvloeistof, Brembo-blokjes (zou ik ook zeggen) en de remklauw is gereviseerd. Wat doe je in godsnaam als je een remklauw reviseerd?

Mooi l*lverhaal dit…
@87sandyd: nieuwe rubbers?!
@ghost: Niet eens op ingaan joh, heeft helemaal geen zin..
@silenro: haha +1
Voor deze prijs heb je een leuke golf 5 gti. Heb je nog meer ruimte ook. 6.500 lijkt me een betere prijs.
@marcgti5: ben ik met je eens maar qua rijbeleving komt een lupo GTI nog het beste overeen met een Golf 1 GTI. Zelfde lichtgewicht, zelfde vermogen. Een golf 5 GTI is dan wel krachtiger maar ook zwaarder en heeft niet dezelfde rijbeleving.
En zie hier het resultaat van mensen zoals Leitner, Youngtimerselect etc etc. Elke jandoedel met een auto met minder dan 100k op de klok denkt dat ie in puur goud rondrijdt….. 5-6k max en dat vind ik nog steeds flink geld voor zo’n ding.
@E34M5Touring: die bieden dan ook echt iets unieks aan en verkopen ze als warme broodjes.
@bofkont: Je mist het punt. Zij creeeren een markt waarin er gewoon belachelijke waarden worden gehangen aan simpele auto’s. Een E36 M3 is niet zeldzaam, een Z3M ook niet. Mensen zien dat soort bedrijven en denken dat elke nette auto met weinig km’s gewoon 3-4x de marktwaarde meekrijgt. Heel MP staat vol met die dromers. Een Golf 4 cabrio met 78k mag dan ineens 10k opbrengen. Slaat gewoon nergens op. Net zo goed dat 50k voor een Z3M (hoe netjes ook) gewoon onzin is. En dat hele warme broodjes verhaal. Zo enorm veel auto’s doet ie niet per jaar. Hij heeft er een enorme marge tussen zitten waardoor dat ook niet hoeft. Maar zijn ‘stijl’ werkt niet in een markt waar het aanbod veel groter is. Zoals bijv. Duitsland. Daar hoef je dat soort prijzen echt niet te hanteren. Want je verkoopt geen wiel.
@E34M5Touring: gedeeltelijk absoluut eens maar ook in Duitsland zie je juist het leitner Vergelijkbare aanbod ook hard stijgen, er is nu eenmaal een markt voor unieke perfecte oudere wagens , ik ben het met je eens dat die prijzen wel heel opgeblazen zijn de laatste 2/3 jaar.
Maar er is schijnbaar toch vraag naar.
@bofkont: En dat hij zo z’n geld kan verdienen vind ik ook prima hoor. Maar dit is wel een neveneffect. De meest banale auto’s zijn ineens 50k ‘waard’ omdat er nooit een hond tegenaan heeft gepiest en ie daardoor maar niks heeft gelopen. Je weet zelf hoe men kijkt naar de auto als men hem in gaat ruilen bijvoorbeeld. MP of Autoscout wordt aangeslingerd, de eigen auto wordt gezocht, prijs op hoog/laag en wie staat daar bovenaan met een ouwe 5 serie oid, precies… Voor 67k een 5 serie bovenaan. Nou, dan is die van hen toch zeker ook wel 30k waard…
@E34M5Touring: dat is idd het geval ze willen graag meeliften op de youngtimer zeepbel, nogmaals ik vind de prijzen van zogenaamde youngtimer handelaren ook wel wat extreem, maar aan de andere kant het aanbod van dit soort handelaren is wel boven gemiddeld erg mooi en bijna eenmalig , laatste jaren heb ik ze allemaal bezocht , kijk voor de lol eens bij het aanbod van premium classic bijvoorbeeld.
@bofkont: Het zijn ook mooie auto’s daar niet van. En ik zie heus de meerwaarde wel van de staat waarin ze verkeren. Maar de meerwaarde die er aan gehangen wordt vind ik belachelijk. We praten tenslotte nog steeds over gewone productie auto’s, geen one off oid. Ik kocht mijn M5 bij AutoHan voor 21k destijds, en dat was ook wel de hoofdprijs toen. Maar die gaan nu weg voor 40-50k in de staat waarin ik hem kocht. Superlow miles modellen gaan voor 70-80k. Dat heeft niks meer met de waarde van de auto te maken.
@E34M5Touring: autohan is sowieso wat realistischer kwa prijzen , maar gaaf dat je daar ooit een wagen hebt gekocht ?
Nogmaals ik deel je mening van die bizarre prijzen.
@bofkont: Ja hij had er 1 staan toen. Aardige vent. Ook altijd mooi spul staan.
@E34M5Touring: ik weet niet of jij het specifiek over de touring hebt maar E34 M5’s sedan zijn in de VS al voor 20-25k. Gek dat ze hier dan zo veel duurder zijn.
@e550: Nee dat is specifiek voor de Touring. Die zijn met slechts 891 exemplaren een stuk zeldzamer en daardoor ook prijziger.
@E34M5Touring: 50k voor een Z3M is wel heel erg veel maar in de VS gaan ze ook al weg voor $30k
@e550: Dr kwam er hier laatst 1 langs voor meer dan 100k als ik me niet vergis. Dat slaat gewoon nergens op. http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-bmw-z3m-coupe-staat-te-koop-voor-de-hoofdprijs-87307

En dit maakt de markt gewoon kapot. Er staat zo’n ding in de States te koop, met de correcte 321pk motor en maar 12k km’s voor 55k USd.
@E34M5Touring: deze prachtige Dakar yellow met 12k Miles ging weg voor $40k
http://bringatrailer.com/listing/1999-bmw-m-coupe-3/
@E34M5Touring: Ik weet niet of het door bedrijven als Leitner komt. Die varen ook wel met de youngtimer regeling.

Maar ik denk inderdaad dat deze Lupo eigenaar zijn eigen auto wel wat overschat. Het is namelijk de duurste Lupo GTI in heel Europa :-D. Daarbij zijn er nog wel een paar dingetjes mis met deze GTI:
– Achterlichten horen helemaal rood te zijn, deze komen van een hele late Lupo in actie-uitvoering (Cambridge volgens mij).
– Badges achter missen (telkens lastiger aan te komen)
– Logo’s zijn zwart gespoten, niet orgineel.
– Wielen waren volgens mij een accessoire voor alle Lupo’s. Had liever de wielen eronder gezien die onder een Lupo GTI horen.
– De getinte achterruiten lijkt niet origineel te zijn.
– Het is een import.

Kortom, leuk wagentje, maar iets aan de prijs. Aan de andere kant, hij hoeft hem maar één keer te verkopen.
@willeme: Dr hangt nog een reactie in het spamfilter bij jullie ;) Die sluit een beetje aan bij jouw reactie.
@willeme: De lampen zijn wel origineel dacht ik, van de laatste facelift. maar de rest is inderdaad jammer.
@dutchdriftking: Volgens mij deed de GTI daar niet aan mee. De enige exeplaren die ik tegenkomen met die achterlichten zijn al behoorlijk aangepast. Kan het fout hebben, natuurlijk ;-). Het is niet een auto die je veel ziet in NL.
@willeme: zou ook kunnen. Ik vind de originele Xenon wel dik.
@dutchdriftking: Allemaal hadden ze Xenon.

Nog iets trouwens: dat rode biesje had de Lupo GTI toch helemaal niet? De Golf II GTI was de laatste en vanaf de Golf V GTI kwam het weer terug. Niet op de Lupo, toch?
@willeme: Hij heeft het biesje van een Polo 9n2 GTI Die was geloof ik eerder dan de golf 5 GTI. Ik vind het op zich wel staan.
@willeme: bathurst 15 inch ?
@bofkont: Inderdaad! Goed geheugen ;-).

Het is nogal makkelijk om mee te gaan in de reacties dat het ‘veels te veel’ is voor een Lupo. Maar de GTI versie van de Lupo was een terugkeer voor VW naar de échte Golf I GTI. Gevoelsmatig denk ik dat je 10-12k voor een Lupo GTI kunt vragen, maar dan moet het wel een origineel Nederlandse zijn, met minder dan 20.000km op de klok.

En dan vooral origineel, en dat is deze Lupo niet. Badges achter missen, de rode bies bij de grille hoort er niet in, de benoemde velgen moeten eronder, de achterlichten horen er niet op, de badges zijn zwart gespoten, de achterruiten zijn achteraf donker gemaakt en de banden lijken een half maatje te plat. Het is een redelijke import Lupo in aardige staat. Dus ik denk dat 7 tot 8 mille een betere prijs is. Als de verkoper hem weet te verkopen voor 10k is hij alsnog spekkoper. Waarom zou je het niet proberen?
@willeme: Vragen staat idd vrij.
Verder geheel met je eens.
Niet eens origineel (zie de achterlichten)
Na een beetje zoeken heb ik 3 exemplaren kunnen vinden, variërend in prijs tussen de 9.200 (51.000KM, geen foto’s) en de 6.950 (120.000 KM), de prijs is dus inderdaad aan de hoge kant. Ik ga er niet vanuit dat de aanbieder verwacht dit te krijgen, maar zelfs voor een openingsbod is dit hoog.

Ik zou gebaseerd op het verschil in kilometer stand, zeggen dat 7.850 een realistische vraagprijs is, trek daar nog een discount vanaf omdat dit een autootje is waar een beperkte vraag naar is, en je komt uit op een prijs tussen de 6.280 en 7.850
Na een beetje zoeken heb ik 3 exemplaren kunnen vinden, variërend in prijs tussen de 9.200 (51.000KM, geen foto’s) en de 6.950 (120.000 KM), de prijs is dus inderdaad aan de hoge kant. Ik ga er niet vanuit dat de aanbieder verwacht dit te krijgen, maar zelfs voor een openingsbod is dit hoog.

Ik zou gebaseerd op het verschil in kilometer stand, zeggen dat 7.850 een realistische vraagprijs is, trek daar nog een discount vanaf omdat dit een autootje is waar een beperkte vraag naar is, en je komt uit op een prijs tussen de 6.280 en 7.065
Remmen gereviseerd? Bij 90k?……… En zo’n verse invoer roept bij mij altijd extra voorzichtigheid op.
Prachtig ding en eigenlijk
Moet je deze wagen plaatsen. In de geest van de mk1 GTI , laag gewicht en puik vermogen.
In Nederland 33 origineel can geleverd dus vrij schaars.

De vraagprijs van dit import exemplaar is belachelijk , 7.5k max is hij wel betaald.

En hoezo gewilde 6 bak ???
Daar is hij standaard mee geleverd destijds.
@bofkont: Nee, de Lupo GTI had aanvankelijk een vijfbak. Nederlandse exemplaren hebben altijd de zesbak gehad.
@willeme: ah dat wist ik niet , thx voor de aanvulling.
@ CasperH: There is no such thing as a “nokkenasriem”…
Auto gewoon laten staan. En een andere keuze maken voor dat geld
Als je €12,500 te besteden hebt, dan zou ik in ieder geval niet voor een lupo kiezen…
Leuke bakkies maar zeker niet voor zo’n bedrag. Tussen de 5-6k is realistisch
Nog niet voor 2,5k.
Ik kan hier maar op 1 manier op reageren……
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Ik vind de vraagprijs bijna zo zielig dat ik er niet eens meer om kan lachen…

Er is meer dan genoeg vergelijkbaar spul te koop voor stukken minder…
Denk dat ie na flink onderhandelen ook wel voor 12.000 euro mee kan ..
Mensen die dat er voor betalen zijn rijp voor het Pieter Baan centrum.

Kijk een Lupo is een auto van niks … Een truttenschuddertje ..
Het is te begrijpen dat mensen die weinig kosten per km willen hebben dan zo’n diesel versie kopen en de ongemakken maar voor lief nemen.

Een GTI versie hiervan slaat daarom ook als een lul op een drumstel. Al heeft ie 300pk, het is en blijft een gebakje en is uiteindelijk niets:

– Is niet echt snel
– Is in deze trim ook niet echt zuinig
– Niet ruim
– Zeker niet mooi
– Niet bijzonder veilig

En ga zo maar door.
Nog niet voor 1% van de vraagprijs ben ik er voor te porren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).