Is deze Noble M600 de perfecte sportwagen?

Auteur: , 57 Reacties

Dik blok, weinig gewicht, nog minder elektronische gizmo's en ga zo maar door.

Eigenlijk de ideale puristenbak dus, zo’n Noble M600. Waarom ze dan niet bij bosjes worden verkocht? Waarschijnlijk omdat veel rijke autoliefhebbers helemaal niet zoveel geven om zaken als een handbak en een gebrek aan elektronische babysitters. Ze willen gewoon een mooie snelle auto met voldoende WOW-factor.

Toch is deze verse M600 absoluut het vermelden waard. De auto werd gebouwd ter ere van het feit dat Super Veloce Racing officieel dealer is geworden voor het kleine merk. Ter ere daarvan is deze verse M600 gepresenteerd in de kleur Black-Red. Het ding weegt 1.198 kg en onder de kap ligt een 4,4 liter V8 van Yamaha, reeds bekend uit de vorige Volvo XC90 V8. In de Noble is het blok goed voor maar liefst 670 pk.

0-100 km/u duurt 3,5 tellen, 0-200 is achter de rug in 8,9 seconden en de top ligt ergens boven de 350 km/u. Wat wil je nog meer?



57 reacties

Yamaha blok dus JA!
Dit heeft toch ook gewoon een wow factor? sneller dan menig ferrari of lambo op top ( de noble doet 360km/u ).

Doe mij die maar!
@Robdg: wat ben je met topsnelheid…
Hij is wel echt puntgaaf hoor! Schitterende kleur ook. Het design zelf heb ik nooit zo mooi gevonden en het is niet de beste auto die je kunt kopen in het segment maar dat is tegelijkertijd wel zijn charme.
Erg gaaf! Ik denk dat je wel een goede chauffeur moet zijn anders hebben de meeste mensen dat ding binnen 10 min om een boom gevouwen.
@rufctr01: sowieso niet uitlenen aan die meneer van de 650S dus…
@rufctr01: noble heeft 3 standen, elk met hun eigen pk grens. Dus als die op normaal staat heeft hij “maar” rond de 400pk standje 2 iets meer, en standje 3 de volle power
WOW !! factor genoeg wat mij betreft. De draaicirkel ook, maar zou graag op de hoek van de straat keren 😎
Nee! Er zijn talloze sportwagens die moderner, beter en sneller zijn. Maakt dat wat uit? Nee!. Een Noble is zo begeerlijk dat je de imperfecties voor lief neemt.
Droom bak!!😍
Tijdloos, weinig poespas. Strakke bak hoor 👍🏼
Doe er maar eentje, dit ding bewijst dat turbo blokken weldegelijk goed kunnen klinken.
Prijs?
Een perfecte sportwagen is er eentje die er prachtig / speciaal uitziet. De begering opwekt. Mooi geluid, goede cijfers en snel voelt.
Daarnaast helpt het mee dat er ooit iemand snel in is geweest op een baan.
Maar rijke Jan Lul er hard mee kan rijden, totaal niet nodig.

Deze Noble is een perfecte trackday auto waar je evt mee naar huis kan rijden. Andere klasse.
@gregorius: Is de bedoeling van een ‘sport’wagen niet dat je er autosport mee kunt rijden? Maw, wat je omschrijft – prachtig, speciaal, begering – is een patserwagen. Totaal andere categorie…
@Esprit_de_Flandre: In de essentie ben ik het eens met de begrip verdeling.
Beantwoordt ook gelijk de vraag: waarom verkoopt dit ding niet bij de bosjes: het is geen patser wagen!
Liever de turbo’s eraf en minder paardjes onder de kap. Het is een echte rijdersauto. Die extra power afkomstig van de turbo’s vind ik dus niet per se positief. Maakt hem juist een mindere rijdersauto en 670 pk is zoveel dat je met klamme handjes achter het stuur zit.

Ik had hem dan ook liever gezien met 200 pk minder en ook nog iets minder gewicht. Het eraf schroeven van de turbo’s zal al wat kilootjes besparen.
@berlinetta: deel uw ervaringen.
@rd1991: Die zijn er helaas niet echt. Maar ik ben niet zo’n fan van pk-pakhuizen. Liever een fijn sturend rijdersautootje dat wel snel is, maar niet zo snel dat het echt een listig apparaat wordt.
@berlinetta: iedereen kan een lotus met 2 pk redelijk “snel” rond een circuit krijgen, dit en gewoon back to the good old days of the F40 and XJ220, and then some.
Volgens mij werd ‘ie al eens omschreven als een moderne interpretatie van de Ferrari F40… Een groter compliment kun je niet krijgen, volgens mij! Al zou ik nooit zo’n bedrag neertellen voor een rijdersauto (die afschrijft). Die interactie tussen mens en machine kun je al voor een veel lager bedrag vinden. En sorry, maar de Noble lijkt op een kitcar..
Ik vind ‘m een stuk mooier dan wat de geijkte supercarmakers op dit moment maken, alleen al daarom zou ik ‘m serieus overwegen. Daar komt nog bij dat de M600 bewijst dat turbo’s niet per definitie het geluid verpesten, wat een heerlijke diepe brul weet dat ding te produceren.
Jammer van die Handbak.
@dutchcorvette:

Voor mij net een groot voordeel.
Tof ding hoor!

Zou je die 670pk een beetje makkelink eruit kunnen krijgen?
Lijkt me wel leuk, een S80 V8 met 670pk, de ultieme sleeper (standaard eigenlijk ook al)
De laatste de Mohikanen! pracht auto. race licentie/opleiding vereist, niet voor watjes!
Won onlangs de heuvelklim op Good Wood tegen de meest moderne auto’s met snufjes!
Wat ik me dan afvraag, is het dus mogelijk om een oud model XC90 te rijden met 670pk erin?
@Gulli: Realistisch gezien niet. Het basis blok mag misschien hetzelfde zijn, maar voor de Noble is die aangepast voor gebruik van twee turbos. Daarnaast is die in de lengterichting geplaats en niet dwars zoals in de volvos, dus even een versnellingsbak vinden zal ook niet simpel zijn (zeker omdat die bij de volvos 4wiel aandrijving heeft). Koeling zal ook flink aangepakt moeten worden denk ik. Ik zou hier niet aan beginnen.
@imdoctorbob: Zoals je aan mijn post kunt zien heeft Volvo het zelf al eens gedaan in 2004, met de XC90 V8 PUV concept. 650 pk uit dat blok.
@Jochempie: Ik zag het al en ik kende hem niet. Maar als ik het zo lees is dit meer een showcase/concept geweest van Aria (bekend van de Tesla Model S, Mazda Furai en Singer Porsches) Hoe dan ook, dit vereiste flink specialistisch werk dus “even” bij de locale tuner je bestaande xc90 laten verbouwen zit er denk ik niet in.
@imdoctorbob: het ligt er maar net aan wat je specialistisch vindt aan compressie verlagen, spruitstukken lassen, intercooler en grotere radiator monteren, turboback-uitlaat lassen, standalone ECU monteren.. Dat hoort een tuner toch te kunnen?
@Jochempie: Versnellingsbak moet ook nog, op standaard vermogen gingen er nog wel eens wat mis met die dingen volgens mij zitten ze al aan het max koppel kwa specificaties. Misschien wat aanpassingen aan de Haldex nog, ECU kan ook nog tricky zijn voor zo’n zeldzame motor. Ik vind je wat optimistisch, maar je hebt gelijk een fatsoenlijke tuner dat allemaal wel moeten kunnen. Zullen we het er wel op houden dat je een flinke zak geld mee moet nemen in ieder geval? :D
670pk op 1200kg + strak interieur en exterieur, ik ben verkocht! Ohnee.. Nu het geld nog..
Doe mij maar met minder vermogen zodat ik daadwerkelijk tegen de limiet zou kunnen rijden in plaats van er direct overheen te gaan.
Wat een gedrocht is dit als je dat afzet tegen die oogstrelende Pagani in dat andere artikel zeg…
Iedereen vind ‘m orrfect en geweldig, maar nergens staat dat ie oh zo geweldig stuurt
@dampu020: omdat dat totaal niet relevant is voor mensen met een laag inkomens-niveau
wat ik nog meer wil? geld om hem te betalen.
1200 kg is echt heel weinig. Met zoveel koppel, wat zal dat ding afgaan hee. Ontwerp is prima wat mij betreft, genoeg wow-factor maar niet te opzichtig. Gebrek aan elektronica is een pré voor mij. Dat ik mezelf daardoor gegarandeerd dood rij neem ik voor lief.
Geen verkeerde cijfers
Tja, ik ben het eens met wat er gezegd word over geen handbak enzo… Als ik zoveel te besteden had zou ik ook want anders kopen… Met zoveel geld zou ik ook voor iets met flippers gaan etc.. Die systemen worden niet voor niets in 99% van de sportautos gezet… Die autos zijn gemaakt om zo snel mogelijk te gaan, met een handbak erin etc maak je hem effectief langzamer.. En ik heb meer een “racecar” gevoel met een flipperbak dan een handbak (komt dichter bij een sequentiele bak)
@spykerboy: daarbij heb ik de rage van de handbak nooit begrepen… Er zijn in mijn ogen geen voordelen meer voor een handbak tegenwoordig, ze zijn langzamer, minder zuinig, onhandig in de file, en op een circuit nog minder veilig ook (met flippers hoef je je handen niet meer van stuur te halen dus in de basis meer controle), en voordat mensen beginnen te roepen dan heb je nooit snelle autos met handbak gereden ofzo, heb op mn 15e een e36 325i trackday auto gehad met handbak, een twinturbo supra mkiv ook met handbak… Maar toch vond ik de smg2 bak van mn m3 leuker en fijner dan een handbak… Maar het is uiteraard ook persoonlijke voorkeur…
@spykerboy:

Sneller is niet altijd beter. Een handbak geeft mer soevereiniteit, betrekt je meer bij het rijden. Je kunt variëren in kopppelings, ontkoppelings en schakeltijd. Veel meer schakeringen dus. Dat supersnelle schakelen van zo’n playstationbak is helemaal niet altijd prettig. Vaak niet zelfs. Het heeft iets hijgerigs.
Nee het is niet de perfecte maar het is wel een speciale. Ook een schitterende kleur trouwens.
De M600 heb ik, sinds ik hem bij TopGear zag, altijd een wonderschone wagen gevonden. In deze kleur helemaal nog meer dan ooit. Ik wil ‘m! Enige is dat als je in de regen rijdt de auto je continu probeert te vermoorden, maar ach, dat is toch niet erg?
Prachtige, pure wagen met gelukkig nog een koppelingspedaal en handgeschakelde versnellingsbak in plaats van zo’n steriele playstationflipperbak.
Hamilton liet niet voor niets een handbak in zijn pagani bouwen. Had genoeg ervaring met de playstationflipperbak.
ja heerlijke auto.. puur.
Yamaha had vroeger volgens mij de oude Judd F1 motor (zonder succes)overgenomen. Zou dat de connectie met deze Nobel verklaren? Judd en Nobel zijn “oude vrienden”
Leuk met droog weer rijd je alles en iedereen zowat zoek en naar huis in deze auto, zodra het begint te regenen snel de 1ste afrit richting de Mac doen!.
Deze, donkerblauw en beige lederen bekleding, zrt maar voor de deur!
De bijna perfecte sportwagen. Beter zullen ze niet meer worden.
Wat kost dit ding in Nederland?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).