Is dit de enige BMW 1M hatchback ter wereld?

Auteur: , 45 Reacties

Als BMW geen M-hatchback gaat bouwen, dan doe ik het wel, moet de eigenaar van dit project gedacht hebben.

BMW leverde de 1M alleen als coupe. Later, in 2012 kwam de gefacelifte 1-serie met een 320 pk sterke M135i. Een hatchback. Maar geen waardig alternatief voor de echte M, vond Posma Panggabean, eigenaar van een tuningshop uit Jakarta.

Hij kocht een 120i en verving het blok voor een twinturbo N54-motor, die onder andere geleverd werd in de 1M. Het oorspronkelijke plan was om de de auto om te toveren tot een circuitbeest, maar de zes-in-lijn voldeed niet aan het lokale racereglement. Panggabean besloot de auto dan maar als daily driver te gaan gebruiken.

De gele hatchback ziet er in ieder geval smaakvol uit. Rollend op 19-inch Advan Racings heeft de standaard 120i een aardige metamorfose ondergaan. Motorisch is het blok gefinetuned en heeft de turbo een RB-upgrade gehad. Ook is de intercooler vervangen voor een pittiger exemplaar. Het onderstel is van KW en de sound is afkomstig van een Eisenmann Race uitlaat.

De voorbumper is gepikt van een 1M en in het interieur tref je vooral veel M Performance opsmuk aan, in combinatie met wat 1M-details, zoals de analoge klokken. Helaas zijn de specificaties van het project onbekend. Kijkend naar de mods van de auto schat ik het op een vermogen tussen de 350 en 450 pk. Maar dit aantal kan ook veel hoger liggen. Een N54 is tamelijk goed te knijpen dankzij de turbo’s, maar dat hoef ik jullie natuurlijk niet uit te leggen.

Foto’s: Hawk’n’Poke (via bmwblog.com)



45 reacties

Dan hoop ik dat de auto ook de handling-aanpassingen gehad heeft, met een dikke motor en wat carbon op je dashboard ben je er natuurlijk nog niet…
@scottishcarspotter2000: staat erbij he, “onderstel van kw”
@vtechlover: never mind, heb ik overheengelezen
Dan maar als daily drive, wat een boss.
Erg netjes!
Stond volgens mij een hele tijd terug al op Speedhunters. Toch mooi autotje zo. Alleen mag er inderdaad wel veel aangepast zijn aan het onderstel. Bij een M is tegenwoordig alleen de kale koets gelijk aan dat van een standaard 1 2 3 4 5 of 6 serie.
@m4ple: ehh? Zelfs dat niet. Bij een M3 en M4 zijn alleen de lampen en ramen gelijk aan de 3 / 4 Serie. Alle andere plaatdelen zijn van lichtgewicht materialen als aluminium of CFRP…
@m4ple: ?? echt niet.
De meeste draagarmen zijn gelijk, echter de bushings zijn van een straffer type, voor zowel alle draagarmen alsook het subframe.
Bij de E8X serie (en E9X serie, zelfde onderstel) zijn er maar in totaal 4 armen anders bij de M versie dan bij de standaard versie.
Veren zijn in M-trim stugger en andere dempers, maar het meeste is gelijk.
Wel een sperdifferentieel monteren natuurlijk, want die heeft een 120i zeker niet.
Bij TJ Fahrzeugdesign doen ze dit met een v8 of v10 geregeld
@jmeverts: en?
@johanhummer9: dat er dus niets bijzonder aan is en er zat van die dingen rijden
@jmeverts: hoezo je zegt het zelf, ze doen het geregeld met V8
@jmeverts: er is niets bijzonders aan? Denk niet dat er heel veel 1-Series met dat blok rondrijden. Dus is ja, deze is wél bijzonder. Met een V8 of V10 ook trouwens. Niet meer zulke rare dingen zeggen oké?
@josxkrs: ok :-)
De essentiële dingen naast de motor zijn natuurlijk ook de 1M achteras, versnellingsbak, wielophanging etc…
Dus, hatchback en ook nog eens een handbak ❤️
Gezien de standaard 130i al niet netjes zijn vermogen op de achterwielen weg kreeg ben ik benieuwd hoe dit ding het doet…
@Rick-dos:
Iedereen hier weet dat jij een BMW liefhebber bent. Dus wat vind jij wat een echte M-BMW moet kunnen?
Want volgens mij hoort een M-BMW, in de juiste handen, een zeer sportief precisie instrument te zijn. Die beloont je dus met scherpe rondetijden wanneer op het juiste moment instuurt, op het gas gaat en weer remt. En dat alles in de juiste dosering.
Maar in de handen van een ‘jochie’ dat op de pedalen stampt en rukt aan het stuur krijgt ie het vermogen inderdaad niet op het asfalt en vechten onderstuur en overstuur om aandacht.
Ik denk dus dat een 1M juist doet wat een BMW liefhebbers er van mag verwachten.
@Original_Arnoud: een 1M is er ook flink voor aangepast, waar Rick het over de 130i heeft, denk ik. En of bij deze M werkelijk alle nodige performance dingen zijn aangepakt, ontken ik niet, is onduidelijk..
@Original_Arnoud: Zoals @guusboum opmerkt heb ik het over de 130i. Dat was een auto die met minder pk al niet goed met z’n vermogen om kon gaan. Dit project maakt gebruik van de N54 motor maar dat wil nog niet zeggen dat het ook de 1M motor is. Denk dat de N54 gewoon gekieteld is om hetzelfde vermogen (of meer) als de 1M te krijgen. Al met al, denk ik, als je de kosten van een auto in Indonesië (als je denkt dat Nederland duur is dan moet je eens in Indonesië gaan kijken) in ogenschouw neemt, dat deze auto, op de voorbumper na, vrij weinig overeenkomsten heeft met de 1M. Daarom vergelijk ik het eerder met een 130i dan met een 1M.

Maar om op je vraag terug te komen, los van het filosofische gedachtengoed achter M en of die nog wel of niet nageleefd wordt, ben ik van mening dat een M auto je het vertrouwen moet geven om de grenzen van z’n kunnen op te zoeken, maar als je eenmaal over de grens heengaat het je beste vriend is door je te waarschuwen waardoor je prima je fouten op kunt vangen. Dit itt andere auto’s die gelijk je hoofd er afbijten…
@Rick-dos:
Dus niet zo heel toegankelijk in de zin van leercurve. Je moet echt wat kunnen om het maximale eruit te halen (itt bijvoorbeeld Audi S en RS modellen). Maar wèl toegankelijk in de zin van vergeeflijk voor fouten (itt bijvoorbeeld TVR’s).
@Original_Arnoud: Precies. De grenzen van zulke auto’s liggen heel ver.
Jammer dat het de vijfdeurs is. Verder ziet het er prima uit!

Als ik dan toch aan de slag ging, had ik liever een m135i pre facelift gehad en daar het neusje van de 2-serie opgezet. Dan heb je wat mik betreft de ideale hatch.
@berlinetta: In Jakarta/Indonesië worden er bijna geen 3-deurs voertuigen verkocht. De enige 3-deurs wagens die er nog rijden zijn voornamelijk oudere SUV’s: FJ40 Land Cruisers, Suzuki Katanas (Vitara), Daihatsu’s Taft, om zomaar 3 voorbeelden te noemen. Oh en natuurlijk rijden er nog 3-deurs exemplaren rond van de Toyota Kijang: een MPV, daar geboren, getogen en verkocht.

OT: wel erg netjes gedaan. En het eindresulaat is om te smullen.
Erg netjes gedaan. Hij mist eigenlijk wel de verbreding, achteras en bak van de 1M. Dat is wat de 1M de 1M maakt.

Moet nu wel weer denken aan de 130i, eens even kijken wat die tegenwoordig doen ;-).
@gtwillem: gemiddeld tussen 10k en 30k afhankelijk van bouwjaar, kmstanden en opties/uitvoeringen.
@gtwillem: Wat @ghost zeg. Ik zit zelf de prijzen van de 130i al enige tijd in de gaten te houden…
Ik zeg: dikke BMW jongus!
Ik weet niet of hij echt een m1 wilde maken. Maar het is wel een gave wagen geworden. Misschien nog een keer echte m velgen?
@clarkson: Voor een M1 zou hij wel heeeeeeeeeeel veel moeten aanpassen 😉

1M 👌🏾
@lohran: “when non-car people get carnames wrong”
@lohran: Hij maakt toch een niet bestaande auto? Als het een echte m zou zijn uit de m serie dan had hij m1 geheten denk. Maar dat doen ze zelf niet omdat ze die naam al hebben gebruikt. Ja dat wist jij al. Applausje voor jezelf.
Ik heb een hekel aan nepperts en tuning. Maar hier gaat mijn hartje sneller van kloppen en mijn broekje bollen!
Lekker kleurtje, leuke ombouw!
Ik vind deze echt gaaf👌 (stiekem zelfs dikker dan de coupe 😆) jammer dat bmw hem niet zelf gemaakt heeft.
@biohazardracer: ik vind de coupe 1M zelf veel mooier dan de hatchback.
Pittig fijn. Leuk kleurtje ook!
Ik vind hem enig!!
Chop chop garage voorbij..
Looking good!
N54 kan (met stock internals) richting de 1000pk, zoals ook in de E91 335i die hier pas voorbij kwam. Toch liever een 3-serie maar da’s persoonlijk.
Die ziet er goed uit!
Veel beter dan die mislukte 1-coupe of 2 serie
Ik vind helemaal moi..
Alleen als die luchtfilters zo zitten, is het dan niet effectiever om een hood-scoop te hebben?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).