
Niks komt zo in de buurt bij het echte werk als een fatsoenlijke racesimulator. Gamers kunnen uit de voeten met toppers als Assetto Corsa, maar zoals altijd is er ook op simulatorgebied een absolute baas boven bitches.
De tijd dat die-hard gamers met een aardig racestuurtje en een leuke videokaart genoeg hardware in huis hadden om zelf in de huid van Schumi of Hakkinen te kruipen ligt achter ons. Minstens drie schermen, een complete racing seat (of auto) en een stuur-schakelpook-pedalen-combi die al gauw duizenden euro’s kost. Dan tel je weer mee op de internationale servers, waar flink wat af gescheurd wordt.
Toch kan hardcore nog harder. F1-teams gebruiken superrealistische simulators om setups van de auto’s te tweaken en op voorhand te testen en voor coureurs is het natuurlijk mooi meegenomen om erachter te komen waar ze wellicht een paar tienden of honderdsten van een seconde laten liggen. Ook straatautofabrikanten kunnen op deze manier veilig en relatief cheap de rijeigenschappen van nieuwe modellen op de proef te stellen.
Van die categorie is ook het apparaat van bijna 3 miljoen euro waar Auto Express onlangs een testritje in maakte. ‘Normale’ simulators staan op zes zogeheten ‘hexapods’, beweegbare delen die g-krachten simuleren. De maker van dit beest heeft het echter anders aangepakt.
De Ansible Motion simulator staat op namelijk op een bodem die uit meerdere lagen bestaat en zo op elk moment alle kanten op kan bewegen. In tegenstelling tot systemen met hexapods wordt geen gebruikgemaakt van hydrauliek, maar louter van elektronica. Daarbij, en nu komt het, wordt het evenwichtsorgaan van de bestuurder minder belast, omdat de cockpit niet overhelt maar daadwerkelijk beweegt. Met andere woorden: dit is een ontzettend gaaf ding waarin je bovendien niet misselijk wordt.
Naar eigen zeggen had de AE-redacteur inderdaad het gevoel dat het stuur verbonden was met twee wielen en dat je daadwerkelijk merkt wat de auto onder je bips doet. Say no more, wij willen er één op de redactie.
Rest de grote vraag aan jullie: met welke virtuele auto en over welke baan zou jij een rondje met dit ding willen maken? Bonus: er kan niks stuk, dus een foutje is geen probleem. Ondergetekende kiest in elk geval een Lotus Cortina en het circuit van Goodwood. Omdat awesome.
Nissan GT-R op ’t Silverstone!
LaFerrari op imola
Een klassieke Mini Cooper Sport op Brand’s Hatch / Silverstone
Formule 1 ferrari San Marino
Met een M3 CSL de Eau Rouge pakken.
@berlinetta: De Cayman GT4 zou ik overigens ook geen nee tegen zeggen.
Opgefokte R34 GT-R op de Nurburg!!
@arii: Precies!
De laferrari, p1 en 918 tegen elkaar op de nordschleife
Mclaren P1 over de Ring
@casperfcb: Nja eigenlijk wil ik met alle autos boven de 400Pk de ring op..
Audi r8 op de nurgburung
@tiemegommer: Dat klinkt als een oosters gerecht.
@berlinetta: ik ben 11 hè, dan mag dat
@tiemegommer: Het is je vergeven knul.
@berlinetta: ik dank u zeer
@tiemegommer: he, nog een jonge gamer op ab?
@gwnbmw: ik ben geen gamer
Iets met 12 cilinders en een Ferrari badge uit de jaren 70 op een random circuit. Prima!
Met een Ferrari 312 (of eender welke jaren 60 F1 racer) op Monza.
Pagani Zonda R op Le Mans ter voorbereiding op de 24H
Huidige sims bestaan uit 1 hexapod met, de naam zegt het al, 6 actuators. Niet 6 hexapods dus.
Verder zijn die actuators tegenwoordig ook allemaal elektrisch, hydraulisch is redelijk achterhaald bij sims.
Pagani Zonda R op Laguna Seca
Lancia delta s4 elk rallyparkour!
La Ferrari FFXK op San Marino
Dus waar een gewone simulator naar rechts kantelt en gekanteld blijft bij een lange linkse bocht moet dit ding in principe een constante versnelling hebben naar links om diezelfde bocht te simuleren op een merkbare manier? Dan zal de lokale spoorwegenboer blij zijn, idem voor diegene die raketten verkoopt, als je hiermee een potje NASCAR wilt rijden.
@rood: Daarom dat F1 teams ook vaak simulatoren gebruiken die geen G-krachten proberen te simuleren. Dat is gewoon niet te doen zonder een simulator te hebben die honderden meters kan bewegen.
@FelixF: onzin. Zo lang het scherm meer mee kantelt met de sim, kan je eindeloze bocht g’s simuleren. Of acceleratie. Het gaat allemaal om het evenwichtsorgaan voor de gek houden.
Kijk, de broer van Borat legt het uit: http://youtu.be/h8KbtmMmhGg
SLS GT3 op nurburgring 24h
In ieder geval de Nurburgring. Auto twijfel ik nog, maar als ik nu moet kiezen dan maar de Ruf yellowbird, kan ik dit http://m.youtube.com/watch?v=w6Thomd4BQg filmpje naspelen.
Voor dat geld kan je denk al racen in een lowbudget cup. Bestaat de MX5 cup nog? Dat kon voor minder als 10k per jaar. Das toch veel leuker!
@dutchdriftking:
Max5 bestaat nog, maar er zijn nog wel meer mogelijkheden om zelf te rijden voor een dergelijk budget, of die ook zoveel plezier geven als die MX 5jes waag ik te betwijfelen.
@dutchdriftking: En in ieder geval een stuk gezelliger ook als een beetje muf in een hok zitten ;)
En als je dan nog is uitstapt, zie je van die mooie paarse remschijven en ruik je de banden nog.. Daar kan toch geen simulator tegenop?
audi rs6 op de nurburgring
250 GTO in Monaco graag.
Of Lauda zijn F1 Ferrari uit ’75 .
Opel astra op Monaco.
@Bartholomeo: + 1, wel de 1.4 dan toch?
Met een virtuele Katy Perry aan boord van een dikke Chevy Van op een plek waar geen virtuele pottenkijkers zijn.
Clk dtm op mugello denk ik.
Dit past niet in m’n kamer.
Achteruit met een DAF 55 op Zandvoort
Met een spaceshuttle rondje aarde maan aarde.
dan doe ik het toch zoals ik wel vaker doe maar dan met een andere merc: nordscheiffle, amg gt-s (opgevoerd, nou we toch bezig zijn) en dan nog iets van 918. die heb ik (nog) niet.