
Het record voor allersnelste productieauto is misschien weer verbroken.
In de echte wereld heb je er niet zo heel veel aan, maar het blijft leuk om mee te pronken. ‘Mijn auto is de allersnelste productieauto ter wereld’. Natuurlijk zullen niet heel veel mensen daar daadwerkelijk mee kunnen pronken, maar toch. Op dit moment is de Koenigsegg Agera RS de recordhouder, met een snelheid van 447 km/u.
Er zijn echter continu autofabrikanten die zeggen dat record te willen afpakken. Neem Bugatti, die de huidige wedstrijd eigenlijk startte met de Veyron. Een andere deelnemer aan de recordrace is SSC met de Tuatara. Deze bolide heeft een twinturbo-5,9 liter-V8 onder de motorkap, die 1774 pk kan leveren als er E85 wordt getankt. Daarmee kan de auto – naar eigen zeggen – een topsnelheid van 483 km/u raken.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat moet je dan nog wel in de praktijk zien neer te zetten. Welnu, volgens CarScoops is dat precies wat ze hebben gedaan. Afgelopen weekend had SSC een stuk weg in de staat Nevada af laten zetten, om daar een recordpoging te doen voor de allersnelste productieauto ter wereld. Volgens een anonieme tipgever heeft SSC het record van de Koenigsegg daarbij weten te verbreken.
Of dat daadwerkelijk is gelukt? SSC heeft een verklaring tegenover CarScoops gegeven, waarin ze de recordpoging niet willen bevestigen of ontkennen. “Wanneer de tijd rijp is, zullen we in contact komen voor nieuws.” Mogelijk wil SSC eerst de gemaakte beelden van afgelopen weekend bekijken en er een kek filmpje van maken, voor ze deze aan de buitenwereld laten zien. Of de Tuatara blijkt een beschamende faal te zijn. Welk van de twee het is? Binnenkort horen we misschien wel meer.
Maar, eh, De Chiron SuperSport 300+ reed toch al een goede 490km/u?
@Edge: yep de long tail – weet niet of dat geldt als productieauto
@heinb: yes, die telt. Gaat in productie als de Chiron SuperSport 300+.
@720s: volgens Carscoops was het geen goedgekeurde meting, aangezien ze het niet 2 richtingen op hebben gedaan. Alsnog bizarre prestatie! De Tuatara zou snelheden van 300 m/h moeten behalen, dan ga je al snel richting de 500(!) Tijd voor een nieuwe fiat
Vind het een gaaf ding die Tatuara. Een beetje Koenigsegg-achtig, maar ze komen nog niet eens een beetje in de buurt van de bijna onmogelijke perfectie die Christian von Koenigsegg in zijn auto’s weet te leggen. Zou zelf altijd voor de Zweed gaan.
Ik ben benieuwd of christian de uitdaging aan gaat om het te overtreffen. (Als SSC het echt gepresteerd zou hebben)
Met een Gemera. Zou helemaal cool zijn, met een driepitter ?
@tjorque: ze hebben de Jesko Absolut om de poging te wagen om harder te gaan dan 500km/h
Dat ze het kunnen daar twijfel ik niet aan…
Alleen zou ik het gewoon heel grappig vinden dat een 2L 3cil, vierzitter, eventjes een 5,8l V8 afdroogt.
Supercar Blondie… (Heb ik niet veel mee) heeft er wel een gaaf filmpje van gemaakt… Het geluid van dat apparaat…
Zullen ze de weg minutieus hebben onderzocht op alles wat maar enigszins een klapband kan veroorzaken. Want krijg je die bij zulke hoge snelheden, is er kleine kans dat je dat overleeft.
Je maakt een auto, geeft miljoenen uit, bent trots op t resultaat, wil meedoen met t wedstrijdje verpissen, zet auto op vliegtuig, vliegt naar open vlakte, dicht tijdelijk wat gaatjes af, geeft 2x gas (heen en terug) kijkt naar t resultaat, publiceert het resultaat of zwijgt. Hoe moeilijk kan het zijn????
Stap 1 en 2 zijn al best moeilijk.
Wat voor motor ligt er in dit ding?
eentje met plenty peekaas.
Als je een zwarte neemt, komt-ie uit Gotham City….