• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Golf GTI Clubsport is de ultieme Golf

Auteur: machielvdd, gepost 14 oktober 2020 om 00:01 – 38 Reacties

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Hoe lang dat zo blijft is vraag twee, maar voor nu is deze GTI Clubsport de snelste Golf.

De saaie varianten van de Golf 8 hebben we al voorbij zien komen en we zijn inmiddels toegekomen aan de spannende varianten. Wouter reed al in de Golf GTI en die wist hem wederom de nodige lol te bezorgen. Het blijft echter niet bij de GTI. Volkswagen presenteert nu de volgende hete Golf, die potentieel een nog grotere glimlach op je gezicht kan toveren.

Clubsport

Degenen die met smart zaten te wachten op de Golf R moeten nog even langer geduld hebben, want hier is eerst de Golf GTI Clubsport. Volkswagen introduceerde dit label voor het eerst in 2016, ter ere van het 40-jarig bestaan van de GTI. Deze Clubsport kreeg toen 265 pk, of zelfs 290 pk met de boost-functie. Datzelfde jaar volgde er ook nog een Clubsport S, die zonder boost-functie aan 310 pk kwam. De facelift kreeg ook een soortgelijke variant, maar die heette dan weer de TCR. Die kreeg 290 pk.

Vermogen

Om de verwarring qua performance-versies van de Golf compleet te maken keert Volkswagen nu weer terug naar de benaming Clubsport. Deze variant wordt dus gepositioneerd tussen de GTI en de R. De Volkswagen Golf GTI Clubsport heeft een vermogen van 300 pk gekregen. Dat is net genoeg om de TCR te overtreffen, maar ook weer net niet zoveel dat er geen ruimte meer is voor een R.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Stevige upgrade

Aangezien de standaard GTI 245 pk heeft, is dit toch best een stevige upgrade. Het koppel van de viercilinder is gestegen naar 400 Nm, waar dat eerst 370 Nm was. De Golf sprint nu in minder dan 6 seconden naar de 100 km/u. Qua topsnelheid ga je geen verschil merken, want bij 250 km/u loop je nog steeds tegen de begrenzer aan.

Bijgeschaafd

Volkswagen heeft het niet gelaten bij het opkrikken van het vermogen. Integendeel, de Golf GTI is op diverse andere punten bijgeschaafd. Zo heeft de GTI minder camber (oftewel: meer negatief camber) op de vooras gekregen en is de stuurrespons directer gemaakt. Ook is de Clubsport voorzien van grotere remmen. Aan de zeventraps DSG-bak is niets veranderd.

Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI Clubsport

Vehicle Dynamics Manager

Aan de nieuwe Vehicle Dynamics Manager waar de GTI over beschikt is wel wat veranderd. Dit centrale systeem stuurt in de normale GTI al onder meer ABS, ESP, het elektronische XDS-differentieel en de optionele adaptieve dempers aan. Bij de Clubsport is nu ook het mechanische sperdifferentieel, waar de GTI standaard over beschikt, meegenomen in het systeem.

Nürburgring

Of de Golf door alle aanpassingen een beetje vlot stuurt? Daarvan kun je alvast een indruk krijgen in de onderstaande video. De man achter het stuur is Benny Leuchter, die in 2016 een rondetijd van 7:49.21 neerzette op de Nürburgring met een Clubsport S. Dat was genoeg om het ronderecord voor voorwielaangedreven auto’s te verbreken. Zelf de Benny Leuchter uithangen kan ook, want de Clubsport heeft een Special-modus. Als je die modus kiest heb je de optimale set-up voor een razendsnel rondje op de ‘Ring.

Exterieur

Zoals gezegd heeft de Golf GTI met de Clubsport een stevige upgrade gekregen, dus dat mag je ook terugzien in het uiterlijk. Dat zit wel snor: de Clubsport vrij makkelijk te herkennen als Clubsport. Om met de voorkant te beginnen: de grille wordt nu omgeven door een dikke matzwarte rand die doorloopt over de zijkant en aansluit op de striping. De onderrand van de grille in carrosseriekleur loopt niet door zoals bij de reguliere GTI, maar buigt naar boven ter hoogte van de koplampen.

Aan de achterkant treffen we een flinke spoiler aan. De uitlaten zijn iets ovaler van vorm en staan verder naar buiten. Verder heeft de Clubsport ook een heuse diffuser gekregen. De Clubsport beschikt standaard over 18 inch vijfspaaksvelgen en is optioneel met 19 inch sloffen te krijgen. Al met al hoef je de tuningcatalogus niet meer open te slaan als je deze Golf besteld.

Interieur

Aan het exterieur is er dus het nodige aangepast, maar dat geldt niet voor het interieur. De rode accenten en het sportstuur tref je namelijk ook in de normale Golf GTI aan. De Red Light District-verlichting die je ziet is ook op een huis-tuin-en-keuken-Golf te krijgen onder de noemer sfeerverlichting.

De Volkswagen Golf GTI Clubsport komt eind dit jaar op de markt. Wat hij moet gaan kosten is nog niet bekend. Ter indicatie: de reguliere Golf GTI is er vanaf €48.335. Voor degenen die een Clubsport te min vinden: er zit ook nog een Golf R in de pijplijn, die waarschijnlijk 333 pk gaat krijgen.

Ook interessant!

  • Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
  • Video: Golf GTI bestuurder scheurt als een gek
  • Video: Golf GTI kopt een Range Rover
  • rijtest
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport van Sjors

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

clubsport, golf, golf-8, golf-gti, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Is dít nu de allersnelste productieauto ter wereld?
Volgend bericht: Zo ontzettend gaaf klinkt de nieuwe 992 GT3 RS »

Lees Interacties

Reacties

  1. robbie123 zegt

    14 oktober 2020 om 00:27

    J a ja, het blijft een Golfje waar mijn oma ook in rijd. En 10.000.000 anderen. Niks bijzonders dus…

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      14 oktober 2020 om 06:14

      @robbie123: goh, nooit geweten dat elke Golf standaard geleverd wordt met 300 pk en sperdiff.

      Login om te reageren
      • GH zegt

        14 oktober 2020 om 08:15

        @mpgc: en toch sluit ik mij er bij aan. Kneiters duur apparaat. Elke auto is slink gestegen natuurlijk, maar het imago Golf bestaat uit twee woorden; eenheidsworst (lees;de lease brigade) en petjes (lees; de GTI varianten er boven welke naar het schijnt vaak gehuurd worden). Nee, voor mij is het veel leukers op de markt voor dit geld. Een gebruikte BMW 330i of demo Kia Stinger, of in deze klasse een gebruikte Focus ST voor 30k, wat ik wel persoonlijk wel acceptabel vind voor zo’n grootte auto.

        Login om te reageren
        • grasvreter zegt

          14 oktober 2020 om 09:13

          Ik vind het persoonlijk ook zo. Als je met een golf aan komt zetten heb je geen inspiratie gehad om verschillende modellen te vergelijken. Want dan kom je vrijwel niet uit op een golf. Het is een beetje als: JA DOE MAAR SAMSUNG OF IPHONE. ohja, maar je zou ook kunnen kijken naar motorola asus nokia en al deze merken die echt goede telefoons bouwen, misschien zit er iets tussen wat beter aan je wensen voldoet NEE IK HAD VORIGE KEER IPHONE DEZE KEER NEEM IK SAMSUNG. DOE MIJ DIE SAMSUNG.

          Login om te reageren
          • roberto zegt

            14 oktober 2020 om 10:40

            Want goed is goed, kan ook toch? Ik heb al jaren een Iphone omdat ik het Apple systeem fijn vindt werken, mijn vriendin heeft een Samsung maar kan maar niet wennen aan de Android. Ik verf al jaren met Flexa, omdat het fijn schildert. Ben niet iemand die gadget geil is en het nieuwste product of nieuwste hype mee moet doen (en gelukkig dus ook niet met een Tesla).

            Betreft auto’s.. ik heb diverse Golfjes gehad en het geluk (of toch niet) dat ik heel veel verschillende auto’s heb mogen rijden en eerlijk; de Volkswagen stak in meeste opzichten boven zijn concurrenten uit (tuurlijk smaken verschillen). Maar van infotainment tot aan rijgedrag etc. (De MB / BMW / Jaguar niet meegenomen). Enige welke ik in de buurt vond komen was de Volvo V40 welke mij positief verraste bij lange afstandsreizen, alleen daar vind ik het infotainmentsysteem simpelweg niet zo fijn als als die van VAG. Ook de Skoda Octavia (Diesel) en Seat Leon (FR benzine) gereden, beiden fijne auto’s! Vooral de Skoda een verrassing aan ruimte, de Leon in rijgedrag. Qua afwerking zitten zij misschien een niveau onder de VW, maar niet al te storend vind ik. Alleen dat geruis…. Een kippenhok is zelfs beter geïsoleerd! De combinatie van dit alles maakt de Golf (misschien een saaie) maar wel de meest logische keuze. Alleen dan de prijs nog…..

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              14 oktober 2020 om 10:47

              @roberto: eens. Goede uitleg. Een goede auto is een goede auto en niet ineens een slechte omdat mensen die je niet lief vindt er in rond rijden ;-).

              Login om te reageren
            • bierbuik zegt

              14 oktober 2020 om 12:24

              @roberto: ik haakte af bij het gedeelte over Flexa verf, wat een bende is dat zeg. Zegt wel iets over uw schilderkunsten, er vanuit gaande dat het netjes is geworden

              Login om te reageren
              • roberto zegt

                14 oktober 2020 om 22:58

                @bierbuik: het is de basis he.. liefst Trimetal, maarja dat is de VW vergelijken met een Mercedes-Benz ? ieder geval geen Praxis eigen merk o.i.d. (Dat zijn de Dacia’s van de markt?)

          • 87sandyd zegt

            15 oktober 2020 om 09:34

            @grasvreter: Dat je daar druk over gaat maken op een forum, dat zegt ook wel iets…

            Login om te reageren
        • gromit zegt

          14 oktober 2020 om 17:34

          @gh, ik denk dat jij beter nog wat centjes gaat sparen tot je een EV kan kopen. Zo’n lekker unieke, spannende EV met een universele Holland Electro motor. Zooooommmm…. gaap.

          Login om te reageren
          • LaCotse zegt

            15 oktober 2020 om 10:31

            @gromit: ach, die nieuwe Skoda Enyaq iV is tóch niet zo saai? En voor een paar euro meer een e-tron S, Zet ze maar voor mijn deur hoor!

            Login om te reageren
  2. saxoke zegt

    14 oktober 2020 om 01:15

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. saxoke zegt

    14 oktober 2020 om 01:21

    Dit is dus de GTI die je hebben moet. Even nog over de gewone GTI: heeft die nu een echt sper? Of het XDS systeem dat via de remmen werkt zoals de sperloze GTI van de vorige generatie dat had? Uit dit artikel kan ik daar niet goed aan uit. Als de gewone GTI geen echt sper heeft zou ik m echt laten staan en voor deze Clubsport gaan

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      14 oktober 2020 om 08:03

      @Saxoke: de standaard Golf GTI heeft standaard een mechanisch sperdifferentieel dat elektronisch wordt aangestuurd. Dus géén XDS, dat software-matig het binnenste wiel afremde. De huidige ‘standaard’ GTI is een doorontwikkeling van de ‘Performance’. Ook heeft de huidige Golf 8 GTI een strakkere afstelling van veren, dempers en directere besturing dan de Golf 7 GTI PP. Ondanks dat de 8 een doorontwikkeling is van de 7, is er stiekem best veel aan veranderd.

      Het grote verschil is dat deze een veel sterker blok heeft met grotere turbo en sterkere internals. Dus als je wil gaan tunen, is de Clubsport een goede optie. Wil je gewoon een leuke allrounder, dan zal de GTI voor velen voldoende zijn.

      Login om te reageren
      • nofxke zegt

        14 oktober 2020 om 12:15

        @willeme: hoe wordt een mechanisch sperdifferentieel elektronisch aangestuurd?
        Dacht net dat mechanisch betekende dat er geen elektronica kwam bij zien…

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          14 oktober 2020 om 12:22

          @nofxke: mechanische onderdelen kunnen gewoon elektronisch aangestuurd worden.

          Het XDS is géén sperdifferentieel. Op elektronische wijze wordt er een ‘sperwerking’ gesimuleerd. Heeft dus niets met een sper te maken. Je binnenste remmen gaan sneller op.

          Het enige mechanische sper is het andere mechnische sper niet. Denk aan een wokkel-sper of platensper. Ook de aansturing kan anders zijn. Daar is in dit geval sprake van. Het is niet nieuw hoor. Een C63 AMG heeft een mechanisch spur, de C63S heeft een elektronisch aangestuurd sper.

          Het voordeel is dat je veel meer de sperwerking kunt programmeren en afstellen. Nadeel: het is duurder en omslachtiger.

          Login om te reageren
      • saxoke zegt

        14 oktober 2020 om 12:55

        @willeme: dank je voor de uitleg.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          14 oktober 2020 om 13:47

          @saxoke: graag gedaan! Nu maar hopen dat de Cupra L:eon ST snel komt, dan kunnen de huidige modellen een beetje zakken in waarde. Geweldige auto voor de hond :-D

          Login om te reageren
          • saxoke zegt

            14 oktober 2020 om 17:17

            @willeme: voor mij als Belg valt de prijs in Duitsland al goed mee. Zelf ben ik nog steeds een zeer tevreden gebruiker van de Cupra ST

            Login om te reageren
  4. Stefje zegt

    14 oktober 2020 om 01:48

    Ben toch vooral benieuwd of de Clubsport weer de Recaro Wingbacks krijgt. De TCR moest die missen. Wellicht dat de nieuwe Clubsport dir luxe wel weer heeft. Dat maakte mijn inziens echt het verschil tussen een gewone GTI en de Clubsport :)

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 oktober 2020 om 08:53

      @Stefje: Bang van niet, anders had het denk wel op de foto gestaan. Wellicht weet @Willeme of de schaalstoelen er nog zijn? Bij de Golf 7R vanaf de facelift ook al niet meer leverbaar…. Moet zeggen dat de standaard GTI stoelen wel flink verbeterd lijken (niet op gezeten) TOV de vorige generatie.

      Login om te reageren
  5. Lekker Makkelijk zegt

    14 oktober 2020 om 07:31

    Liever de GR Yaris – die rijdt rondjes om dit saaie ding.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 oktober 2020 om 08:49

      @Lekker Makkelijk: Tja, appels met peren. Deze is vele malen praktischer. Totaal andere auto.

      Login om te reageren
      • Lekker Makkelijk zegt

        14 oktober 2020 om 09:36

        -edit: nutteloze bijdrage-

        Login om te reageren
    • hotze zegt

      14 oktober 2020 om 09:28

      en vooral: met manuele schakelbak zoals het ook zou moeten in de Golf.

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      14 oktober 2020 om 12:56

      @Lekker Makkelijk: met de Golf GTI rij ik met t hele gezin lekker comfortabel naar de andere kant van Europa. Dat zie ik met een Yaris GR nog niet gebeuren

      Login om te reageren
  6. kvh87 zegt

    14 oktober 2020 om 07:54

    In deze trim vind ik de golf 8 prima te pruimen!

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    14 oktober 2020 om 08:24

    Hij is fijn! Komt hij nu al of volgend jaar? 1976>2021 45 jaar Golf GTI, lijkt een logische optelsom. Dan is de eerste Clubsport ook alweer vijf jaar geleden.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      14 oktober 2020 om 09:58

      Klinkt logisch, maar hij komt waarschijnlijk nog dit jaar.

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        14 oktober 2020 om 10:17

        @machielvdd: dan noemen ze het modeljaar 2021 en klopt het heritage marketing verkooptechnisch alsnog voor de fanboyz.

        Login om te reageren
        • machielvdd zegt

          14 oktober 2020 om 10:21

          Ja dat is ook weer zo. Iedereen blij.

          Login om te reageren
  8. Robert zegt

    14 oktober 2020 om 09:14

    GTI. Ik mis het golfbalpookknopje toch wel een beetje, hoor… (nog een nadeel van die DSG bak). En voor de true legacy had men best een ruitje of streepje op de stoelbekleding mogen aanbrengen.

    Login om te reageren
  9. julian06 zegt

    14 oktober 2020 om 09:33

    Ziet er prachtig uit!

    Login om te reageren
  10. Lekker Makkelijk zegt

    14 oktober 2020 om 10:16

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  11. graewheijnst zegt

    14 oktober 2020 om 11:54

    Dacht ff dat het een nieuwe Toyota was… Over-styled

    Login om te reageren
  12. meetsysteem zegt

    14 oktober 2020 om 14:52

    Want goed is goed, kan ook toch? Ik heb al jaren een Iphone omdat ik het Apple systeem fijn vindt werken, mijn vriendin heeft een Samsung maar kan maar niet wennen aan de Android. Ik verf al jaren met Flexa, omdat het fijn schildert. Ben niet iemand die gadget geil is en het nieuwste product of nieuwste hype mee moet doen (en gelukkig dus ook niet met een Tesla).

    Betreft auto’s.. ik heb diverse Golfjes gehad en het geluk (of toch niet) dat ik heel veel verschillende auto’s heb mogen rijden en eerlijk; de Volkswagen stak in meeste opzichten boven zijn concurrenten uit (tuurlijk smaken verschillen). Maar van infotainment tot aan rijgedrag etc. (De MB / BMW / Jaguar niet meegenomen). Enige welke ik in de buurt vond komen was de Volvo V40 welke mij positief verraste bij lange afstandsreizen, alleen daar vind ik het infotainmentsysteem simpelweg niet zo fijn als als die van VAG. Ook de Skoda Octavia (Diesel) en Seat Leon (FR benzine) gereden, beiden fijne auto’s! Vooral de Skoda een verrassing aan ruimte, de Leon in rijgedrag. Qua afwerking zitten zij misschien een niveau onder de VW, maar niet al te storend vind ik. Alleen dat geruis…. Een kippenhok is zelfs beter geïsoleerd! De combinatie van dit alles maakt de Golf (misschien een saaie) maar wel de meest logische keuze. Alleen dan de prijs nog…..

    Héj Roberto, dit was mijn tekst toch? ??

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      15 oktober 2020 om 19:09

      @meetsysteem: helemaal gelijk! Toen ik afgelopen jaar m’n zoektocht naar een leuk rijdende C segment begon, heb ik zowat alles testgereden wat me aanstond ( i30N, Golf GTI en Leon Cupra.) Toegegeven de 308 heb k niet gereden, dat niet afleesbaar dashboard bij mijn juiste rijhouding deed m al voor de rit afvallen maar van de andere was de Golf GTI eigenlijk de meest interessante. Toch ben ik vanwege de ruimte voor de Cupra gegaan, rijgedrag is 99,9% vergelijkbaar maar met meer vermogen en ruimte voor dezelfde prijs. Dus ja, heel bewust voor een VAG product gekozen omdat ze echt niet zo slecht rijden als wat “iedereen” hier beweert

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        15 oktober 2020 om 19:29

        Leuk, saxoke maar eigenlijk heb ik Roberto geplagieert, dus double credits for him ??
        En klopt, 25% van de Europeanen rijdt een Vagje, die zijn heus niet gek. Bovendien: doe lekker wat je zelf fijn vindt, draai de muziek die je goed vindt, eet wat je lekker vindt, ga op vakantie naar waar jij het mooi vindt..

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North