Is garantie op je auto nog steeds belangrijk?

Branded content, 61 Reacties
SEAT Service

Auto's gaan niet meer kapot, toch?

Auto’s worden beter en beter. Veiligheid, rijeigenschappen, prestaties en techniek ontwikkelen zich in rap tempo. De tijden dat je een 10 jaar oude auto naar de sloop moest brengen, omdat deze tot de draad versleten was, zijn écht voorbij. Ook zijn de onderhoudsintervallen véél langer dan pak ‘m beet 10 jaar geleden. Kortom, je zou denken: “is garantie op mijn auto nog wel van belang?” We zochten het voor je uit.

Garantie
Om maar met de deur in huis te vallen: jazeker, garantie is wel degelijk van belang. Auto’s worden steeds complexer. Daarom is het handig om met je auto naar een merkdealer te gaan. Die kent jouw auto het beste. Als je bijvoorbeeld een SEAT bij de dealer in onderhoud brengt, dan krijg je vier jaar garantie op de auto reparatie. Dat scheelt een hoop zorgen. Na een servicebeurt bij merkdealers maak je daarbij vaak automatisch aanspraak op extra diensten.

Bij SEAT heb je na een onderhoudsbeurt bijvoorbeeld automatisch recht op gratis Mobiliteitsservice. Zo sturen ze bij pech onderweg een specialist naar je toe die je komt helpen. Niet alleen in Nederland, maar in bijna heel Europa. Mocht de specialist de auto niet direct kunnen repareren, dan krijg je een vervangende auto mee. Kijk, dit soort pechhulp heb je niet bij een universele garage die je veel succes wenst.

Onderhoud
Nu horen we je denken: “Ik heb een auto, maar deze is nog niet in onderhoud bij een officiële merkdealer.” Een aantal merken hebben daarom een zogenaamde Welkomstcheck. Bij deze check wordt de auto geheel nagelopen om de technische staat in beeld te krijgen. Ook erg handig voor mensen die bijvoorbeeld een auto hebben gekocht via een universele garage of particulier. Dan weet je heel snel wat voor vlees je in de kuip hebt en wat de onderhoudskosten zijn om de auto weer in topconditie te krijgen. Ontdek hier op welke 30 punten je auto wordt gecheckt bij de Welkomstcheck van SEAT.

SEAT Service

Merkgarage
Dat waren al een paar redenen om de auto bij de merkdealer in onderhoud te doen, maar daar houdt het niet op. Het is natuurlijk vrij logisch dat de medewerkers van een merkgarage door hun specifieke vakmanschap omtrent het merk de betreffende auto het beste kennen. Natuurlijk zijn er genoeg universele garages met redelijke kennis van zaken, maar de merkgarage kent écht alle aspecten van de auto. Dit biedt nog een voordeel: omdat de monteur de auto’s van haver tot gort kent, kan hij tijd besparen. Dat scheelt vervolgens weer op de rekening. Daarnaast heeft een merk-medewerker de beschikking over alle specialistische apparatuur en gereedschappen.

SEAT Service

Restwaarde
Ook bij de SEAT Service vestigingen is dit het geval, deze garages zullen enkel originele onderdelen gebruiken. Die passen immers het best bij je auto en daardoor kan SEAT er dus garant voor staan dat jouw auto echt een SEAT blijft. SEAT is open over hun onderhoudsprijzen. Bekijk de prijzen per model of vul je kenteken in en bekijk specifieke prijzen voor jouw SEAT.

Maar daar houden de voordelen niet op. Een auto in onderhoud brengen bij de merkgarage levert nog wat op ook. Denk namelijk aan de restwaarde van je auto. Een auto die onderhouden is door de dealer is gewoonweg meer waard dan een identieke auto die bij een universele garage in onderhoud is geweest. Omdat er alleen merk-specialisten aan de auto hebben gewerkt, is de kans op bedrijfszekerheid verreweg het grootst, daarmee de afschrijving van de auto lager, en dus ook de inruilwaarde of verkoopwaarde hoger.





61 reacties

Nou, kom maar op met de verhalen van Seat rijders waarbij dingen niet onder de garantie vielen om een of andere reden, terwijl dat logischerwijs wel zou moeten.
@gregorius: Gelukkig is mijn Ibiza lease, maar na 12.000km hield een sensor van de turbo er mee op. De sensor zat zo diep in de turbo dat de hele turbo vervangen moest worden. Viel niet onder de garantie, gelukkig niet hoeven te betalen, want lease. Belachelijk dat het niet onder garantie valt.
@baklava: Garantie bij auto’s bestaat niet…. is net als bij verzekeringen… als er een mogelijkheid is komen ze er zeker onderuit. als ze die mogelijkheid kunnen creeren doen ze het ook. In alle andere gevallen heb je de gerantie als dwars en breed betaald ;)
@dutchneon: Dat is natuurlijk onzin, er zijn heus nog eerlijke autobedrijven.
Ik heb zelf de indruk dat bij merkdealers juist niet de vereiste kennis aanwezig is om defecten aan auto’s van >10 jaar te repareren, omdat bij merkdealers alleen vrij jonge auto’s beurtjes krijgen…

Een luchtfiltertje in een auto van 3 jaar oud zetten is veel makkelijker dan een merkspecifieke motorspecifieke elektronische storing oplossen in een auto van 15 jaar oud. En zo kan het dat Google de diagnose soms beter weet dan de monteur uit de ‘gespecialiseerde merkgarage’.
@dare2think: Nagel op de kop, dit geldt ook voor recente wagens trouwens, ik kan hier helaas boeken over schrijven, vandaar dat ik zelf ben beginnen sleutelen… Goede autotechniekers zijn schaars, je hebt eigenlijk iemand nodig met het IQ van een ingenieur die deze studies gedaan heeft, maar wat doen ze in het onderwijs? De domme mannekes duwen ze in die studierichtingen…
@volvo_440_turbo: Precies, bij de merkdealers lopen teveel jochies rond die alleen maar trucjes geleerd hebben en maar amper snappen wat er allemaal echt gebeurt. Door de comments wordt de reclame precies de andere kant op gebogen..
@Volvo_440_turbo: Dan ben ik (nu nog) je man. Echter als ik mijn hbo afgemaakt heb, ga ik ook lekker als ingenieur werken hoor. Dat hongerloontje wat je als monteur krijg staat niet in verhouding met het werk dat je doet.
@theblazerunner: Als ik je nodig heb laat ik je iets weten ;) mijn huidige monteur is hooggeschoold, geeft les bij Bosch en sleutelt aan zijn eigen rally auto, zo iemand heb je nodig…
@dare2think: ik werk zelf in een universeel garagebedrijf met een leerling naast me en die kwam vorige week vertellen dat een turbo niet op uitlaat gassen werkt maar op temperatuur verschil. Net zoals wind buiten met hoge en lage druk gebieden…. wat leren ze die jongens toch :(
@ferdie: waarschijnlijk de turbo van z’n Nissan Leaf teveel bestudeerd…. ohnee dat heet daar geloof ik een warmtepomp….
@dare2think: 100% mee eens
-edit: goed lezen, staat erbij-
@spykerboy: Het is brandende content
@Hubert: Oh nee, hopelijk is er een brandblusser op het AB hoofdkantoor!
Kooptip. Koop een Japanse modelletje en je hoeft nooit zorgen te maken over garantie.
@appeltaartislekker: in de Autobild van deze week stond een artikel over roestpreventie. Blijkt dat de Japanse fabrikanten daar veel minder werk in steken dan de Europese. Het is dus niet zwart wit, soms ook roestbruin.
@mashell: Maar dan heb je het risico ruim betaald.
Wielen onder je auto, nog steeds belangrijk?
Mijn Seat staat al anderhalve maand bij de garage met electronica geneuzel. Seat mobiliteitsservice sta je doorgaans in mijn geval ook gemiddeld 2 uur op te wachten. Het is private lease, maar vanaf oktober 2016 zijn de problemen al begonnen 2 maanden nadat de auto nieuw aan mij werd afgeleverd. Storingen als op stuurslot slaan bij 120km/h, verlichting buitenkant die helemaal uitvalt, parkeersensoren die uit het niets aangaan, multimediasysteem wat al 2x volgens de dealer is vervangen. Na controle bij een vriend die bij een andere dealer werkt als monteur blijkt dat ze er nog nooit wat mee hebben gedaan. Auto wist ook continu uit zichzelf de storingen. Kortom gewoon een rotauto met alleen maar ellende en PON doet niks.
@maussieknip: stuurslot bij 120 km/u? En daar ga je dan vrolijk in verder rijden? Lijkt mij een prima geval voor de rijdende rechter… 😎
@potver7: vrolijk gaat dat niet zijn, maar wat kan je anders doen. Hij kan die auto niet zomaar achterlaten en vertrekken.
@maussieknip: Op stuurslot op de snelweg?? En je durft er nog in te rijden?
@maussieknip: Ik ben er zo goed als zeker van dat de stuurwielelectronica hiervan de oorzaak is.
Stuurkolom vervangen.
Nu toegegeven, mocht ik als dealer mijn klant zo de weg opsturen , ik zou mij doodschamen.
@wimof: mijn verhaal werd zelfs in twijfel genomen omdat de auto op moment van uitlezen geen enkele storing gaf. Die twijfel werd recht in mijn gezicht uitgesproken door de dealer, die dezelfde naam heeft als de importeur.
@maussieknip: “Auto wist ook continu uit zichzelf de storingen” Dat is op zich normaal. Als de storing een X aantal ritten niet meer optreed worden deze gewist.
@mashell: ja klopt daar ben ik me ook van bewust, aangezien ik zelf in het verleden ook bij verschillende autobedrijven werkzaam ben geweest. Alleen in het geval van mijn auto zaten er bij de laatste keer 12 storingen in de auto en bij uitlezen konden ze geen enkele opgeslagen storing vinden 2 uur nadat de auto de storingen aangaf. Vandaag iig de beslissing genomen om de auto in te leveren voor de deal die PON uiteindelijk heeft aangeboden, hoe graag ik het ook had gezien een andere deal met ze te hebben.
@maussieknip: Het beginsel is toch dat je een opmerking van een klant niet in twijfel trekt.
Het diagnose apparaat is niet heilig.
Veel voorkomende mentaliteit door mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.
Ok toegegeven, het is niet altijd gemakkelijk, maar toch.
Gratis mobiliteitsservice? Echt niet! Zit gewoon in de prijs van het onderhoud! Bij VAG heb je garantie nodig maar wel langer dan 3 jaar en die durven ze niet te geven!
@jupke: Elke dealer kan een kulanz vraag voor een herstelling indienen en die zal worden goedgekeurd, zeker als de dealer een bijdrage wil doen.
@wimof: ik weet niet hoe het in België is maar hier heeft VAG de garantie afgekocht voor betere korting op nieuwe auto’s:dus GARANTIE KOSTENPOST voor Pon!
@jupke: Hoe de situatie in België hiervoor is weet ik niet, maar hun korting is +- 3x de dealerkorting.
@jupke: afgekocht? Is het niet normaal dat de importeur degene is die, onder lokaal recht, de garantie verleend? Ook de andere importeurs zullen op dezelfde manier de garantie “afgekocht” hebben.
@mashell: normaal betaald de fabriek de garantie! Hier in Nederland betaald Pon het zelf.
@jupke: ben wel benieuwd waar je dit vandaan hebt? Ken het verhaal maar het is mij nooit officieel bevestigd
@nautique206: de importeur gaat het niet toegeven. Is toch logisch!
@jupke: je kan zelfs 4 jaar garantie krijgen
Liever naar de specialist wanneer je auto ouder dan 10 jaar is….
@dutchdriftking: Klopt, toen twintig jaar na de eerste Golf iemand om onderdelen kwam vragen was dat voor mij geen probleem, mijn magazijn medewerker stond met zijn mond vol tanden.
Mijn neefje loopt stage bij een merkdealer, aardig jong maar het is een prutser, ze laten hem wel kleinr beurten uitvoeren (onder toezicht van?) Moet er niet aan denken dat hij mijn auto in zijn handen krijgt.
@toniominestrone: Ik werk ook bij een merkdealer. Zonder papiertje, zonder toezicht. (Enkel op m’n eerste dag) Lekker beunen. 6 maanden nu al, and still goin’ strong.
Sindsdien ook niet meer in gereden en gemeld dat ik hem niet meer terug wil. Nu een goede deal gemaakt om hem vervroegd in te leveren.
Maar inmiddels ben ik dus ook 2,5 jaar verder a ruim 300 euries in de maand voor een auto die nooit goed geweest is en nog steeds niet goed omdat ze het vertikken er een nieuwe computer in te gooien
Bij de dealer word de auto gerepareerd door een puistenkop die s’morgens op z’n brommertje aangereden komt!😬
@jupke: Als ie maar goed sleutels toch? Liever dat dan een mooie blonde vrouw die de olie bij de peilstok probeert te vullen…
Nieuwe auto’s gaan niet kapot.. 3jaar met een Renault lease slet van het werk en mijn uitlaat is er al eens afgevallen op de E40. Ik heb mijn turbo al eens opgeblazen en al 2 maal zijn mijn leidingen van het koelwater gebarsten door de Vries kou.
8 jaar met mijn VW T3 en ik heb enkel een doorgeroeste uitlaat en mijn koppeling vervangen.
Merk dealers zijn goed in fouten uitlezen en nieuwe onderdelen steken. Zo wat half mijn vriendengroep werken bij verschillende merk dealers en geen enkel van hun zou ik vertrouwen om de carbu van mijn mustang af te regelen. Zegt genoeg zeker? De enige garagisten die ik vertrouw leunen tegen de 60 aan en hebben een smerige loods vol auto onderdelen en een parking vol wrakken.
@shiva: dus alle wagens die je niet kon repareren rond je loods zetten wekt bij jou vertrouwen…
@mashell: Dat noem je nou passie.
@shiva: een turbo blaas je niet zomaar op.. Turbo’s gaan in 99% van de gevallen stuk door misbruik.
Garantie van PON ??

Tja .. dan weet je eigenlijk al genoeg ..
Het was mijn eerste, maar ook mijn laatste ervaring met VAG. Voorheen altijd Frans en ook Italiaans gereden in totaal zo’n 10 stuks in gem. 12 jaar tijd en doorgaans minder gezeik mee gehad dan ik nu met mijn Ibiza FR in 2,5 jaar tijd al heb. Collega van mij heeft exact dezelfde van 3 maandjes jonger en is in die periode al 10x afgesleept en nog blijft PON zeggen niks te kunnen vinden ook bij de auto van mijn collega.
@maussieknip:

Europese garantie voorwaarden zijn een lachertje ..
In Rusland en Amerika hebben ze serieus andere voorwaarden getroffen voor met name VAG producten ..
Mijn ervaring met oplichters van vw. Recensie gekopieerd van fb.

Beste Oplichters,

Als trouwe vw eigenaar ( al jaren ) en ook trouwe klant van Martin Schilder garage in Alkmaar. Met elk probleem ben ik altijd naar jullie gegaan. Voor onze vakantie begon mijn auto te stotteren en het lampje ‘’engine check’’ begon te branden. 3 dagen voor dat we weg zouden gaan, dit is niet best! Zoals altijd ben ik wanhopig naar jullie gegaan om mijn auto te maken. Jullie balie mederwerker heeft alles gedaan om mijn auto te maken binnen die 3 dagen.
22.06 heb ik naar jullie mijn auto gebracht. 23.06 kreeg ik telefoon dat mijn auto klaar was. Hoe blij ik was, we gaan gerust naar vakantie !
Tijdens het ophalen van de auto heb ik de factuur C-O-N-T-A-N-T betaald ( zoals altijd ). Als bewijs heb ik de factuur gekregen met blauwe stempel van Martin Schilder. Dus niks aan de hand zou je denken? ( Ik wil wel benadrukken dat het probleem met stotterende auto is nog niet opgelost )

Rond 20.08 krijg ik berichtje (app) “zou u graag z.s.m. openstaande factur willen betalen? Gr Jos „ – verbaasd


Na deze APP heb ik meteen een email gestuurd dat ik zeer verbaasd ben en dat alle facturen contant betaald zijn.In de email werd ook aangegeven dat ik contact via email wil hebben omdat ik zeer slecht telefonisch bereikbaar ben. Paar dagen later ( 22.08 ) krijg ik antwoord van Roel dat:

“Er zijn 2 facturen gemaakt.

1) 493/6154531 € 54.99 deze is keurig betaald.

2) 493/927145 € 590.01 deze moet nog betaald worden. Dit betreft het vernieuwen van een Waterpomp.”



Dag later ( 23.08 ) heb ik een antwoord gestuurd:

“Beste Mnr ****.
Bedankt voor uw mail,
Zoals ik u in mijn vorige mail al heb bericht, heb ik de rekening zoals u noemt, netjes aan de kassa betaald. Er werd mij gevraagd of ik het geld wilde overmaken, maar aangezien ik het geld contant bij me had, heb ik dit gewoon ter plekke betaald. Ik heb daarom tot op heden geen factuur ontvangen (lijkt me logisch).
Deze hele gang van zaken, verbaasd mij zeer. Ik ben altijd een trouwe klant van u geweest, en heb altijd netjes alle rekeningen (optijd) betaald. Daarbij is het ook een beetje vreemd dat ik 2 maanden na datum een berichtje (app) van jullie via de telefoon moet krijgen, met de vraag of ik zo spoedig mogelijk een openstaande rekening wil betalen. Zeer onprofessioneel allemaal.
Hopelijk heb ik jullie voldoende geinformeerd met deze mail en het mag, bij deze, dus duidelijk zijn, dat er geen openstaande rekeningen op mijn naam staan.”

Dezelfde dag kreeg ik antwoord van Roel binnen

“Geachte heer ****
Mijn collega in Bergen Dhr. Frank Schilder heeft alles nagekeken maar factuur 927145 € 590.01 is niet betaald.Zou u een betalingsbewijs van de contante betaling kunnen sturen per email? Er wordt namelijk altijd een betalingsbewijs meegegeven aan de klant bij contante betaling.Alvast bedankt.”

Snel actie ondergenomen en paar uur later op dezelfde dag ( 23.08 ) heb ik een scan van de factuur gestuurd naar Roel. Op welke ik antwoord heb gekregen (de volgende dag ( 24.08 )) met smoes dat die onleesbaar is.

“Geachte heer ****,
Hartelijk dank voor uw email. Helaas is deze onleesbaar.
Heeft u nog een leesbare afgetekende factuur voor mij.Met vriendelijke groet,”

Je zou toch denken dat dit een grap is maar het gaat nog door…

Een uur later heb ik weer factuur gestuurd in betere kwaliteit. Je zou echt blind en dom moeten zijn als je stempel niet kan zien….



21 dagen later…

Email van Bas

“Goedemorgen Sebastian,

Alles goed? Ik heb je aantal keer geprobeerd te bellen, maar krijg je niet te pakken.

Ik kreeg van onze administratie door dat er onduidelijkheid bij ons is over je factuur.

Ik weet dat jij altijd direct bij ons afrekent, echter vermoed ik dat hier de verwerking niet goed gegaan is. Weet jij nog bij wie je je rekening van de waterpomp hebt betaald?

Alvast bedankt voor het reageren.

Met vriendelijke groet,”


Zoals al eerder aangegeven heb ik in de email gezegd dat ik alles via email wil regelen omdat ik slecht bereikbaar bent. Dat er vaak gebeld was zou wel kloppen, meerdere malen per dag. Meeste telefoons „prive’’.
Ik was bijna vergeten dat er een meneer van Martin Schilder garage ook mijn mij thuis geweest is? Dankzij buren kon ik kenteken krijgen. Meneer de „stalker” van de grijse vw touran moet blij zijn dat ik thuis niet was.
Terug naar de emails.
Dit was mijn laatste email, antwoord op de email van Bas. (26.09)

“Aan Martin Schilder.
Tot mijn grote verbazing heb ik een voice-mail bericht van jullie ontvangen. Of ik even met de rekening langs wil komen, omdat jullie deze niet goed kunnen lezen. (Mijn facturen bewaar ik allemaal op de computer -ingescand- , maar dit terzijde)

Ik ben eigenlijk een beetje zat van deze factuur en het verhaal of deze wel of niet betaald is. Zoals ik jullie nou al diverse malen heb gezegd, heb ik deze kontant betaald aan de kassa. In de laatste mail hebben jullie gezegd dat er waarschijnlijk tijdens de verwerking bij jullie iets fout is gegaan. Nu begin ik me toch wel kwaad te maken. Ik heb alles gedaan wat jullie hebben gezegd/gevraagd. Als bij jullie de boekhouding niet op orde is, of de inkt van de stempel is bijna op, of de persoon in kwestie kan niet goed de stempel gebruiken, of wat voor excuses er nog meer verzonnen gaan worden, willen jullie dan misschien de fout bij jezelf zoeken in plaats van mij het leven zuur te maken en mij het gevoel te geven dat ik een wanbetaler ben?

Ik kan jullie in ieder geval met grote zekerheid vertellen dat ik klant af ben bij jullie. Nog nooit ben ik zo behandeld. Ik hoop dan ook dat dit het laatste contact tussen ons is.”



Op deze email heb ik geen antwoord gekregen. Ik wil ook zeggen dat ik geen briefen heb gekregen, geen herinneringen of wat dan ook via de post. NIKS!!!



Bijna een MAAND LATER

Vandaag is 21 october, krijg ik email en brief met een AANMANING !!! GVD zou je denken!

Geen 590 euro maar 707 euro…



Dit keer is alles gedaan om kontact telefonisch te maken. Rond 13 uur is er telefonisch contact opgenomen met Bas. Hij wist wie ik ben, er was gezegd dat ik idd altijd alles contact betaald etc… ( aangezien we op vakantie gaan morgen, wordt er nog even gevraagd of we per e-mail te bereiken zijn op ons vakantie adres ) We eisen dat dit vandaag word afgehandeld.

Ze gaan vergaderen…

Om 15 uur hebben we weer gebeld, toen was er gezegd dat we rond 16 uur te horen krijgen hoe we dit oplossen.



21 october 15.50 uur, het verlossende woord via de telefoon.

Bas staat op de intercom omdat dat even handiger is ( lees: er zijn meer mensen in de kamer) .

De conclusie, het eerste deel van de rekening is keurig betaald en het tweede deel moet nog betaald worden. 590,01 euro om wel te verstaan.

Dit is HUN conclusie, die van mij is dat ik hem al heb betaald. Bij deze word ik dus buiten een wanbetaler voor leugenaar neergezet. Ook word er vermeld dat er op hun mailtjes geen reaktie is gekomen. Zoals bovenstaand kun je opmaken dat van mijn kant gewoon netjes binnen 24 uur reaktie is gegeven op hun mails, terwijl ik soms 3 weken moesten wachten op reaktie. Ook dit is gemeld in het telefoon gesprek, maar dat vonden ze niet de moeite om op te reageren.

De woede is nu zo groot dat Martin Schilder er zelf aan te pas komt.

Deze bleef totaal ongeroerd en ongeinteresserd. De rekening moet gewoon betaald worden, want ze kunnen niet terug vinden dat de rekening is voldaan. ( lijkt me een administratieve misser van hun kant, maar daar heeft meneer geen boodschap aan). Hij wil daarom het gesprek beeindigen omdat er toch geen verandering in komt. Nee dat blijkt, hij wil gewoon nog een keer geld zien.

Oke ik ben er zat van, ik betaal wel gewoon NOG een keer,( ook al heb ik gewoon bewijs in de vorm van een afgestempelde factuur) maar wil absoluut geen aanmaningskosten betalen en onder geen enkele voorwaarde nog maar iets met hun te maken hebben.

Na wat getwijfel heeft Meneer Martin Schilder gezegd dat hij dan wel voor de verdere kosten zal opdraaien.. Ze verwachten ook nog een dank je wel???

Nog nooit ben ik zo arrogant behandeld. De ongeinteresserdheid spatte ervan af. Voor mij zijn dit gewoon een stelletje oplichters die er gewoon alles aan doen om geld te vangen. –

De visite bij Martin Schilder heeft me dus 2x 590.01 euro gekost + 54.99 euro uitlezen + nodige stress en nog steeds een niet goed werkende auto! Ik hoop dat Martin Schilder dit geld goed kan investeren in goed werkende boekhouding!
@seba: zeer vreemd verhaal. Als je een afgetekende factuur hebt, dan laat je die toch gewoon zien in hun garage of een goede kopie daarvan. Hier wordt een garagebedrijf onnodig door het slijk gehaald, misschien ligt de fout bij hen, maar dat kun je zelf komen bewijzen of heb je inderdaad niet betaald? Ik zou daarom deze facturen nooit kontant betalen, maar altijd per bank, zodat je het altijd kunt bewijzen.
Auto’s gaan nooit kapot.

Ik vind het wel een geinige stelling. Mijn ervaring is namelijk totaal anders. Met elke auto die ik tot nu toe gehad heb was er wel altijd wat. Vrijwel altijd vanaf nieuw gereden met garantie dus gelukkig. Ook vrij ernstige dingen, uitschieter is wel een Audi A6 2.0 TFSI waarbij de hele motor is vervangen wegens overmatig olieverbruik. Toen ik die factuur onder ogen kreeg, moest ik heel hard lachen richting meneer de “sales consultant”. Hij vroeg nog of ik in het nieuwe model geïnteresseerd was. Maar dat ik het zelf niet hoef te betalen betekent natuurlijk niet dat ik zin heb om in mijn eigen tijd om de haverklap naar de dealer te rijden. Ik heb dus vriendelijk bedankt en ben naar de Honda dealer gereden (concept merkentrouw is voor mij onbegrijpelijk).

Ook bij de Honda een sensor (ABS? geen idee) op het achterwiel moeten vervangen. Dat was wel het enige en niet heel duur, maar toch. Automaatbakken met dubbele koppeling ga ik met een boog omheen, ongeacht merk. Dat houdt het gewoon niet uit tot de 200k km. Wel eens op vakantie mee stil gestaan (1x VAG, 1x Volvo), daar word ik nog het meest pissig van.

Ik ben van mening dat een auto met een rustige rijstijl tot de 300.000 km simpelweg foutloos moet zijn. Elk jaar een beurt, meer niet.
Garantie nemen op alles wat bij VAG vandaan komt is zeker verstandig.
Autos gaan eerder korter mee met al die milieu technieken. EGR , roet/ partikelfilters en euro normen halen de levensduur van een auto echt naar beneden. En wat te denken van de rikketikkeklapper VW motoren die allemaal in de soep lopen. Alles moet tegenwoordig luxer en veiliger en daardoor ook meer techniek. Wij blijven lekker in onze 2002 Toyota rijden want hoe ouder de auto hoe minder techniek hoe minder er kapot gaat.
Garantie is nu belangrijker dan ooit. Reparaties zijn namelijk ook duurder dan ooit. 590,- voor een waterpomp bijv. Moest je vroeger eens proberen haha.

Mijn meest betrouwbare auto was een Rover 620(gerebadgede Honda Accord) die ik kocht voor 1250,- guldens met 270k op de klok. Hoe hard ik die auto er ook van langs gaf, hij wou maar niet kapot!


Wat mensen vandaag de dag accepteren op autogebied om een beetje hip voor de dag te komen is voor mij volstrekt onbegrijpelijk. Maargoed, sommige mensen werken erg graag en dan is het wel fijn als je je centjes kwijt kan.
Lekker klagen allemaal die leaserijders, maar wel de beurten uitstellen, dsg olie uitstellen en maximaal trappen met koude motor. ”Want het is toch niet van mij, boeie”
Begin eerst bij jezelf, pleeg het juiste onderhoud, rij hem netjes warm en laat hem netjes na draaien mits turbo.
Bewaar alle facturen, en houdt je auto gewoon netjes. Scheelt je op voorhand een hoop gezeik.
Daarnaast zijn alle garages duur, proberen overal een slaatje uit te slaan dat is algemeen bekend.
In 2011 nieuwe BMW 320d E91 gekocht. Deed toen +45.000km per jaar. Na 25.000km al rare geluiden bij bepaalde rpm. Over periode van een jaar verschillende keren langs concessie geweest. Vonden nooit iets. Tot er rond 80.000km duidelijk minder vermogen was. Uiteindelijk alle 4 de injectoren moeten vervangen. Totale kost was rond de 3.000 euro. Zware discussies gehad maar uiteindelijk toch niets zelf moeten betalen. Heeft me veel tijd gekost. Had geluk dat ik emails had waarin ze, 6 maanden eerder, erkenden het rare geluid ook te horen en dat het niet normaal was. Daarna nog zorgeloos gereden tot 170.000km en verkocht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).