• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is Peugeot/Citroen het volgende slachtoffer van Fiat?

Auteur: robbie, gepost 31 mei 2009 om 17:04 – 91 Reacties

PSA logo

Fiat mag de strijd om Opel dan wel verloren hebben van Magna, maar dat betekent nog niet dat topman Sergio Marchionne zijn plannen voor world domination in de ijskast heet gezet. Want inmiddels duiken de geruchten weer op dat Fiat een oogje heeft op het Franse PSA (Peugeot/Citroen). Er zijn zelfs boze tongen die beweren dat de onderhandelingen een Opel een afleidingsmanouvre waren om rustig met PSA te kunnen onderhandelen: “It makes sense. Some people are saying (Fiat’s effort with) Opel is a type of smokescreen to attract media attention so they can negotiate behind the scenes with Peugeot”. En een fusie is minder raar dan het op het eerste gezicht lijkt.

Fiat en PSA werken namelijk al 20 jaar samen op het gebied van lichte bedrijfsauto’s (Fiat Scudo, Peugeot Expert etc) en Fiat zou PSA kunnen helpen aan wat grotere high-end premium modellen (Alfa Romeo, Lancia). Beide concerns zijn namelijk afzonderlijk te klein om uiteindelijk te overleven. Een combinatie van Fiat en PSA zou op jaarbasis zo’n 7 miljoen auto’s produceren en dat zou meer dan genoeg zijn om levensvatbaar te zijn. Het zou zelfs een nog betere deal zijn dan met Opel.

Er zijn echt nog wel wat hobbels op de weg. PSA heeft al aangegeven dat ze liever onafhankelijk blijven. En uiteraard spelen er nog een heleboel sentimentele zaken een rol. Zal de Peugeot familie accepteren dat die Italianen er met hun merk vandoor gaan? En dan heb ik het nog geen eens gehad over de vakbonden die gaan piepen over banen die verloren gaan. Of over politici die het geen geschikt plan vinden. En het is nog maar de vraag of Fiat het kan betalen.

Maar als een deal met PSA niet lukt, wat blijft er dan nog over voor Fiat? Fiat heeft ook nog steeds interesse in Saab, maar een grote speler is dat natuurlijk niet. Ook heeft Fiat wat samenwerkingsverbanden met Tata en enkele Chinese partijen, maar dat zet ook niet veel zoden aan de dijk. (via: Automotive News)

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Garage: het onfortuinlijke einde van het GTI-project
  • Waarom heeft BMW nooit deze niche opgevuld?
  • Slecht nieuws voor mensen die de Audi Concept C niet mooi vinden
  • Eindelijk, een SUV van een luxemerk dat het wél begrepen heeft
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Fiat, Peugeot, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « Murcielago LP670-4 SV heeft standaard een kleintje
Volgend bericht: Megagallery: Audi TT RS Coupe en Roadster »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alwood zegt

    31 mei 2009 om 17:09

    hmm, Fiat is ook al semi met Chrysler bezig. Een fusie met PSA zou ze in Europa een sterkere positie geven maar wereldwijd legt het nog weinig gewicht in de schaal.

    Login om te reageren
  2. j zegt

    31 mei 2009 om 17:14

    Ik vind dit echt een heel goed idee. Het brandhout bij elkaar vegen en over een paar jaar zonder subsidie zijn we er klaar mee.

    Login om te reageren
  3. Benjamin1 zegt

    31 mei 2009 om 17:20

    Fiat en bmw zouden elkaar perfect aanvullen. Noem dit maar vloeken in de kerk maar ze passen qua modellen etc wel goed bij elkaar.

    Login om te reageren
  4. Pattatenkweker Jeff Pieraert zegt

    31 mei 2009 om 17:22

    Brol zoekt brol, slechter kan de wereld er niet van worden, enkel beter.

    Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    31 mei 2009 om 17:23

    Ze zouden zich beter op de Chinese markt concentreren. Daar kan er nog veel verkocht worden, als je de juiste en voldoende modellen aanbiedt. Natuurlijk, Fiat breekt daar nog niet echt potten, en PSA staat er toch al redelijk sterk met 2 joint-ventures. Dus misschien is dat wel de bedoeling.

    Login om te reageren
  6. mrtn zegt

    31 mei 2009 om 17:23

    @ Benjamin1

    Vertel.

    Login om te reageren
  7. witte480 zegt

    31 mei 2009 om 17:37

    Heeft fiat geld over. maken trouwns leuke auto’tjes. corma, bravo, grand punto e.d.

    Login om te reageren
  8. VivelaFRANCE zegt

    31 mei 2009 om 17:44

    Ik hoop eerlijk gezegd dat dit bij geruchten blijft. Ondanks dat ik FIAT een geweldig concern vind, met vele mooie auto’s, moét PSA in Franse handen blijven. In theorie zou er een práchtige auto moeten uitkomen, wanneer ze hun krachten zouden bundelen. Maar in de praktijk zie je dat het beter is als ze autonoom auto’s blijven bouwen. Op die manier blijft er zowel aan de Franse, als de Italiaanse kant, iets moois komen. De enige oplossing die ik me in kan beelden, is zoals nu, samenwerking op het gebied van bedrijfsauto’s en minder belangrijke modellen. Zolang de Fransen de touwtjes maar in handen houden, vind ik het prima ;) !

    Login om te reageren
  9. Tommy zegt

    31 mei 2009 om 17:58

    Als ze dan hun eigen desingers bij PSA aan het werk zetten is dat zo’n slecht idee nog niet! :P

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 18:03

    is het nou is afgelopen met die grote smoel bravour van Fiat ..
    ze kunnen Lancia niet eens in leven houden ..

    @J .. you,re right ..

    Login om te reageren
  11. joep zegt

    31 mei 2009 om 18:05

    Er was toch al eerder gesproken over een fusie? PSA heeft namelijk iets wat Fiat wel wil maar niet heeft: Geld….

    Login om te reageren
  12. Buyck zegt

    31 mei 2009 om 18:11

    Fait is een rondlopend lijk die nog de schoon hoog wil houden als ze niet opletten gaan ze over de kop!

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    31 mei 2009 om 18:23

    en wat kan Fiat Spa bieden aan PSA .. design ??

    mooi .. noem maar eens een succesvol design-icoon van Fiat Spa van de laatste 20 jaar ..
    let wel .. succesvol ..

    Login om te reageren
  14. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 18:26

    Dus dan krijg je straks het toppunt van Amerikaanse slechte kwaliteit (Chrysler), het toppunt van Franse slechte kwaliteit (Peugeot/Citroën) en het toppunt van Italiaanse slechte kwaliteit (Fiat) in één bedrijf?

    Willen ze een soort “bad bank” maar dan voor de auto-industrie worden ofzo? Altijd goed natuurlijk. De rommel uit de markt halen…

    Login om te reageren
  15. Relief zegt

    31 mei 2009 om 18:31

    @Pattatenkweker Jeff Pieraert

    Blijf jij maar lekker bij je pattaten. Autokennis is voor jou niet weggelegd.

    Login om te reageren
  16. Dennis zegt

    31 mei 2009 om 18:58

    Waarom staat het oude logo van Citroën nog in dat plaatje? Kost dat zoveel moeite om even te veranderen? Verder zie ik een samenwerking wel zitten, mits het bij motoren en onderdelen blijven.

    Login om te reageren
  17. Bert zegt

    31 mei 2009 om 19:00

    Frankrijk zou ik echt vandaan blijven… daar staken ze al als het regent.

    Login om te reageren
  18. Bobel zegt

    31 mei 2009 om 19:18

    @ Bert: Maar wel een heerlijk land ;)

    Ik zeg gewoon doen… blijven de roestende bakken binnen een bedrijf :P.

    Login om te reageren
  19. -niels- zegt

    31 mei 2009 om 19:20

    die italianen blijven maar mooi met d’r pootjes van citroën af, straks wordt het weer net zo waardeloos als toen peugeot ermee vandoor ging. tegenwoordig mag het wat design betreft wel weer citroën genoemd worden qua rijgedrag nog lang niet. alsjeblieft niet nog meer burgerbakken met dubbele chevrons

    Login om te reageren
  20. johnny t zegt

    31 mei 2009 om 19:20

    Rick-dos , de italianen staan ruim boven in de ADAC statistieken en langeduurtesten boven bv. VAG . Of weet je zo weinig van auto”s ?

    Login om te reageren
  21. johnny t zegt

    31 mei 2009 om 19:24

    ja , wij kunnen van alles willen. De fabrikanten zullen echt min. 6 miljoen autos moeten bouwen om te overleven . Dat geldt niet alleen voor Fiat. De rest gaat nog volgen.

    Login om te reageren
  22. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 19:31

    @johnny t

    Het zal wel. Overal anders in Europa staan ze onderaan te bungelen. Of is je bril té FIAT gekleurd?

    Login om te reageren
  23. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 19:37

    *kuch*

    http://www.jdpower.com/corporate/news/releases/pressrelease.aspx?ID=2008047

    Login om te reageren
  24. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 19:41

    Spamfilter?

    Login om te reageren
  25. Klassiekerrally zegt

    31 mei 2009 om 19:54

    @ lincoln: noem eens een mooie Peugeot van de afgelopen paar jaar ;)

    Simca bouwde Fiat’s in licentie. Simca is uiteindelijk via Chrysler opgegaan in Peugeot als ik me niet vergis. En zo zou het cirkeltje weer rond zijn…

    Login om te reageren
  26. Klaas zegt

    31 mei 2009 om 20:16

    Zou Daewoo/Chevrolet/GM Korea niet een goede partner voor of PSA of Fiat zijn? Hier in Europa de boel bij elkaar vegen is wel leuk. Maar de overlap tussen Fiat en PSA is wel zo groot dat ik denk dat er wat merken moeten sneuvelen.

    Een combinatie met Daewoo geeft een sterke aanwezigheid in Azie. Daar zit nog groeipotentieel.

    Login om te reageren
  27. TheMaster zegt

    31 mei 2009 om 20:43

    @mrtn;
    Fiat+BMW, BMW voor sportieve sedans etc en Fiat voor de kleine auto’s (BMW 1 series en kleinere modellen). Idee is wel goed qua “line-up”!

    @dennis;
    Wat denk je met dat oude logo? Dat ze dit zelf gaan tekenen ofzo? GOOGLE gebruik je voor dit soort dingen en dan gewoon kopiëren en plakken
    http://images.google.nl/images?gbv=2&hl=nl&sa=1&q=psa+logo&btnG=Afbeeldingen+zoeken&aq=f&oq=

    Login om te reageren
  28. Ruben zegt

    31 mei 2009 om 20:44

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  29. Wollie zegt

    31 mei 2009 om 21:02

    Eigenlijk zou Fiat voluit voor BMW moeten gaan. Niet dat ik BMW nu zo’n fantastisch merk vind, maar zakelijk gezien vullen ze mekaar goed aan.
    Het risico voor Fiat is nu natuurlijk wel dat ze zichzelf in een zwakke onderhandelingspositie plaatsen door uit te schreeuwen dat ze hoe dan ook een partner willen. Hoe langer dat geschreeuw duurt, hoe meer ze het imago opbouwen dat ze de hoer van de auto-industrie zijn, die desnoods voor 1 euro onder de lakens kruipt. Financieel kunnen ze daar nooit beter van worden.
    Technisch gezien zou een deal met PSA wel een goede zaak zijn voor Fiat Powertrain. Fiat heeft op gebied van motoren nu nog een armlengte voorsprong, maar eenmaal PSA zijn MCE-5 produkten in de markt zet verandert die voorsprong in een achterstand.

    Login om te reageren
  30. WieAndersDasAuto zegt

    31 mei 2009 om 21:25

    @ johnny t

    Hmm, je bent duidelijk een fan van Japanse auto’s? ;)

    Login om te reageren
  31. W115 zegt

    31 mei 2009 om 21:38

    Ik geloof er niets van, Fiat wil zo veel, dat ze hun kaarten niet op een zetten, tja dan heb je niet zoveel kans hea ;)

    Login om te reageren
  32. W115 zegt

    31 mei 2009 om 21:44

    @Wollie

    Dat geloof je toch zelf niet, BMW, wat staat voor een en al kwaliteit, moederbedrijf van de succesvolle MINI en de RR. Maarja, Fiat(niet het Fiat groep) en de PSA hebben een ding gemeen, ze dalen allebei erg snel in waarde ;)

    Login om te reageren
  33. joep zegt

    31 mei 2009 om 22:12

    Is Hyundai wellicht niet een leuke partner voor fiat btw?

    Login om te reageren
  34. Henkie zegt

    31 mei 2009 om 22:13

    @ lincoln

    Lancia gaat het zo slecht niet mee, vooral in Italië is dit een heel populair merk. Als volgend jaar de nieuwe Ypsilon op de markt is, komt het met Lancia wel goed, daar de Delta ook best populair is (behalve in Nederland, als conservatief VW-land).

    Een designicoon die succesvol was van de FGA?
    Alfa 156, 147, Fiat Grande Punto (vind maar eens een dergelijk mooie auto in dit segment)
    alle 3 verkoopsuccessen..:)

    Login om te reageren
  35. KoguchiPower zegt

    31 mei 2009 om 22:31

    Fiat die PSA overneemt? Hahaha, wat een grap…
    PSA is veel te gezond (lees: duur) voor Fiat Spa op dit moment.
    Saab of Opel zouden veel interessanter zijn daar deze op dit moment ruim onder de marktwaarde worden verkocht (inclusief vele garanties en kredieten van diverse overheden).

    Login om te reageren
  36. Citrofiel zegt

    31 mei 2009 om 22:49

    Gaat het nu om een overname door Fiat zoals oa wordt beweert in de laatste alinea, of om een fusie, zoals in de laatste zin van de eerste alinea staat?

    @ Rick dos; Tegenwoordig ligt de zaak iets genuanceerder: *kuch*.

    Login om te reageren
  37. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 23:01

    @Citrofiel

    Zag vandaag een zwaluw. Durf te zweren dat het nog geen zomer is…*kuch*

    http://www.autoweek.nl/tevredenheidstrofee.php?overzicht=11&jaar=2008

    Login om te reageren
  38. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 23:02

    Echt, kan die k*t spamfilter niet uit?

    Login om te reageren
  39. Citrofiel zegt

    31 mei 2009 om 23:17

    @ Rick dos; Ten eerste: Tevredenheid is iets anders dan betrouwbaarheid. (in jouw eerste reactie sprak je van kwaliteit, daar vallen minder dingen onder dan tevredenheid) Ten tweede, belangrijker: Het tevredenheidsonderzoek van Autoweek werkt met auto’s die minstens 6 maanden, maximaal 2 jaar oud zijn (uit mijn hoofd), daarbij zitten dus nog veel auto’s van de oudere modellen, terwijl die nieuwe modellen nu net het verschil maken. Zeker aangezien het onderzoek van 2008 in de eerste helft van 2008 ‘gemeten’ werd. Ten derde: Maak gewoon een account, dan heb je minder tot geen last meer van het spamfilter, merk ik. ;)

    Login om te reageren
  40. Citrofiel zegt

    31 mei 2009 om 23:23

    @ Rick dos; Vergeet punt 1. Ik zat niet op te letten. :oops:

    Login om te reageren
  41. LPJ zegt

    31 mei 2009 om 23:25

    Tevredenheid is inderdaad iets anders dan betrouwbaarheid. Oa perceptie speelt hierbij een grote rol. Wat ik trouwens altijd raar vind is dat als iedereen toch zo ontevreden is over z’n Peugeot, waarom blijven ze dat dan toch kopen? Of heeft het er eerder mee te maken dat die 407 een leasebak is wat eigenlijk niet een echte keuze was? Maar dan heeft het ook daar weer niet per se iets met betrouwbaarheid te maken.

    Login om te reageren
  42. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 23:27

    @Citrofiel

    Ten eerste: als je beter had gekeken dan linkte ik naar het onderdeel “betrouwbaarheid”.
    Ten tweede: en dat linkt gelijk weer naar mijn opmerking “zwaluw” en “zomer”. Wacht maar eerst af. Telkens is het weer gebleken dat met de komst van nieuwe modellen uit Italië of Frankrijk het LIJKT alsof de lek v.w.b. de betrouwbaarheid boven is. Kijk vervolgens een paar jaar later en dan zie je ze gewoon weer onderaan bungelen.

    Als ze het lek nu inderdaad boven hebben dan is dat mooi voor hun. Maar gezien het verleden zou ik maar wachten met feest vieren.

    Een account heb ik al. Maar om nou steeds in en uit te loggen op AB… ;)

    Login om te reageren
  43. LPJ zegt

    31 mei 2009 om 23:27

    Citrofiel: het gaat dan nog steeds over de “tevredenheid van de betrouwbaarheid”, niet de werkelijke nummers. Dus daar blijft toch het punt van perceptie, verwachtingingen, etc … overeind.

    Login om te reageren
  44. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 23:28

    @Citrofiel

    Vergeet dan ook mijn eerste punt. ;)

    Login om te reageren
  45. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 23:31

    @LPJ

    Als het uit één onderzoek zou blijken dan kun je er over twiseten als meerdere onderzoeken hetzelfde aantonen dan niet meer.

    Zoals je weinig tot niet kan twijfelen aan de betrouwbaarheid van de Toyota’s en Honda’s van deze wereld omdat dit uit testen blijkt geldt dit ook de andere kant op natuurlijk…

    Login om te reageren
  46. Citrofiel zegt

    31 mei 2009 om 23:38

    @ Rick dos; Oke dan, we zullen afwachten.
    En ik log niet in en uit. Ik log gewoon nooit uit. Daardoor ben ik nu op meerdere pc’s altijd ingelogd als ik autoblog bezoek. De anderen in huis bezoeken AB toch niet, dus ik hoef niet bang te zijn dat er onzinnige reacties worden geplaatst onder mijn naam. Ben jij daar wel bang voor soms? :P Ik weet eigenlijk niet of het ook tegelijk kan, op meerdere pc’s ingelogd zijn, die aan staan en autoblog geopend hebben… Maar dat doet er ook niet toe.

    @ LPJ; Je hebt gelijk natuurlijk. Als men verwacht dat een auto onbetrouwbaar is, zal men eerder bij een foutje denken: Ah, het klopt! Bij een als betrouwbaar bekend staande auto zal men denken: Foutje, kan gebeuren.

    Login om te reageren
  47. LPJ zegt

    31 mei 2009 om 23:39

    Ben ik het met je eens, er zal wel wat van waar zijn ;-)

    Maar toch kan ik me niet ontdoen van de gedachte dat alleen al het imago op zich zorgt voor een slechtere score.

    Stel je krijgt een 407 als bedrijfswagen, terwijl je liever een BMW had gehad. Van het moment er iets aan die 407 scheelt zul je al gaan denken dat het een crappy peugeot is die niet te betrouwen is, terwijl je dat je geliefde BMW eerder zou vergeven. Al zal die gedacht het inderdaad niet volledig verklaren ;-)

    Nu goed, het enige wat mij interesseert is hoe tevreden ik er van ben, en dat valt nogal mee ;-)

    Login om te reageren
  48. lucav zegt

    31 mei 2009 om 23:40

    Iedereen roep al twintig jaar dat er alleen grote fabrikanten overblijven en wie zijn er nu failliet: juist de grote fabrikanten. Juiste de familiebedrijven die voor lange termijn denken gaan hebben de afgelopen jaren bewezen succesvol te zijn (Honda, BMW, Peugeot). Zij hebben vooral de samenwerking gezocht en zich niet gefixeerd op overnames. Opvallend is dat van de afgelopen dertig jaar van overnames er maar twee a drie goede voorbeelden zijn. Volkswagen met Audi (pas na 20 jaar echt suceesvol), Renault met Nissan en Peugeot met Citroen. Verder alleen maar ellende”Fiat met Alfa en Lancia, Mercedes met Chrijsler en Smart, BMW met Rover, Vag met Seat. Het mooiste van alles is nog dat Renault uitgelachen werd toen zij Nissan overnamen. Wat wilde Renault wel wat Mercedes niet kan..

    Overigens hoor ik wat resultaten (winstgevendheid) weinig slechts nieuws uit frankrijk. Waarschijnlijk doen ze het nog niet zo slecht.

    Login om te reageren
  49. Rick-dos zegt

    31 mei 2009 om 23:50

    @Citrofiel

    Nou, vooruit dan, omdat je zo aandringt. ;)

    @LPJ

    “Nu goed, het enige wat mij interesseert is hoe tevreden ik er van ben, en dat valt nogal mee”

    At the end of the day. When all is said and done. That’s the only thing that counts. ;)

    Login om te reageren
  50. super zegt

    1 juni 2009 om 00:07

    @lucav
    alleen amerikaanse grote producenten zijn kapot/kapot aan het gaan (nouja, ford misschien iets minder), de reden hiervoor is niet dat ze zo groot waren maar a. dat ze veel te genereus waren naar hun werknemers toe en b. modellen bouwden die zeker met de stijgende brandstofprijzen niet meer verkochten. Andere grote producenten draaien niet zo goed maar gaan nog lang niet failliet; vw, toyota, renault blijven voorlopig nog wel even. Je ziet dat die bedrijven enorme voordelen halen uit hun grootte; bijv platform sharing of de economische levensduur van oudere techniek verlengen door het oprichten van b-merken zoals dacia en skoda/seat (bijv de levensduur van de oude a4 kan nog verlengd worden door hem als seat te verkopen). Toyota is in zichzelf al enorm en heeft ook wel b-achtige modellen maar dan vooral in azie. Kleine merken die die schaalvoordelen niet kunnen behalen (saab, rover, volvo, jaguar) worden of overgenomen of gaan kapot. Hoe je het ook wendt of keert; de auto is in toenemende mate een massa-product en daarvoor geldt al sinds jaar en dag dat schaalvoordelen van groot belang zijn. Je kunt wel voorbeelden noemen van overnames die mis zijn gegaan maar bedenk eens wat er gebeurd was zonder die overnames, denk je werkelijk dat chrysler er dan nu beter voor had gestaan? Of denk je dat volvo geen profijt heeft gehad van het focus platform? Denk je dat jaguar uberhaupt nog bestaan had? Of alfa-romeo zonder fiat?

    Login om te reageren
  51. super zegt

    1 juni 2009 om 00:09

    @LPJ
    je kunt die redenering ook omdraaien; je kunt ook flink teleurgesteld raken als je veel te hoge verwachtingen hebt van je nieuwe bmw/audi etc. of veel te lage verwachtigen van je peugeot.

    Login om te reageren
  52. MC zegt

    1 juni 2009 om 00:41

    Ik vind veruit Franse wagens nog steeds het beste, alhoewel nu de Opel Insignia er is… Misschien toch een duits, dan maar?

    Login om te reageren
  53. MC zegt

    1 juni 2009 om 00:44

    Trouwens, me vader heeft 5 jaar gereden met een C5 uit het jaar 2000.
    5 jaar alleen maar moeten betalen voor APK eigenlijk… 20 euro per keer.

    Na 5 jaar weer een andere auto een Audi A3 beetje klein vergeleken met C5 en 5 jaar weer bijna voorbij :) Woensdag Peugeot 308SW ophalen. Dankje overheid voor de 1000 euro.

    Login om te reageren
  54. johnny t zegt

    1 juni 2009 om 10:07

    wie anders das auto : je zult begrijpen dat wanneer ik in een auto rij die uit italie kom en die waarschijnlijk ouder is als jouw als persoon ik niet om betrouwbaarheid maal. De liefhebber , zeg maar….
    Een nieuwe auto dient wel aan de conformiteit te voldoen.
    kijk even of de toyotas echt zo betrouwbaar zijn : http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/tab.asp?ComponentID=250016&SourcePageID=250114

    Login om te reageren
  55. johnny t zegt

    1 juni 2009 om 10:10

    das auto wie anders : kijk hier even of toyota nu zo betrouwbaar is : http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/tab.asp?ComponentID=250016&SourcePageID=250114

    rijdende in een italiaan die ouder is als jouw als persoon zal betrouwbaarheid me een worst zijn , de liefhbber , zeg maar.

    Voor een nieuwe auto gaat die vlieger niet op , vandaar.

    Login om te reageren
  56. johnny t zegt

    1 juni 2009 om 10:14

    rick dos , bedoel je dit ?

    http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html

    http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html

    http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html

    Login om te reageren
  57. Herke zegt

    1 juni 2009 om 10:31

    BMW samen met Fiat? Dat ga je toch niet menen? hahaha

    Login om te reageren
  58. Dirk zegt

    1 juni 2009 om 10:36

    @ J
    Wat bedoel je daar nu weer mee??????????????

    PSA heeft Fiat niet nodig om te overleven.
    Een samenwerking tussen de beide groepen bestaat al lang en zal in de toekomst wel zo blijven.

    Login om te reageren
  59. Dirk zegt

    1 juni 2009 om 10:38

    @ Herke
    BMW is te klein om in de toekomst alle ontwikkelingskosten zelf te dragen, een eerste voorbeeld is de Peugeot 1.6 turbo motor die ze gebruiken.

    Login om te reageren
  60. de sjonnies zegt

    1 juni 2009 om 10:39

    Om on topic te gaan, PSA is nummer 2 in Europa, dus als PSA niet groot genoeg is, zoals dit stuk doet suggereren, blijft alleen maar VAG over in Europa.
    Probleem van PSA is dat ze in Frankrijk zitten met hun fabrieken en dat Frankrijk nog steeds voor ondernemers een communistisch georganiseerd land is wat arbeidsverhoudingen betreft enja, de Fransen staken als de kleur van het WC papier veranderd !
    De reden dat PSA destijds de Engelse fabrieken sloot was niet dat ze ontevreden waren over de kwaliteit van de producten, integendeel zelfs;
    (de GTI’s werden er o.a. gemaakt) maar juist het feit dat het sluiten van fabrieken in Frankrijk zou leiden naar mogelijke stakingen met een mogelijke ondergang van het PSA concern. M.a.w., in Frankrijk maken de vakbonden de dienst uit, vergelijk het maar met het Engeland van voor Thatcher.
    Verder rijd ik met een PSA produkt en ben ik zeer, zeer tevreden dus al dat geneuzel over meuk kwaliteit van Citroën schud ik lachend van me af ! :D

    Login om te reageren
  61. j zegt

    1 juni 2009 om 10:45

    @dirk
    Psa is ten dode opgeschreven op de lange termijn zelfs met de permanente subsidie van de franse overheid. Niet dat ,dat een gemis zal zijn want ze bouwen alleen maar minder mooie,technologisch niet vernieuwende auto,s. Het is puur een “me too” product. Als het niet meer bestaat zal niemand het missen.

    Login om te reageren
  62. Rick-dos zegt

    1 juni 2009 om 10:48

    @johnny t

    Nee, meer dit…

    http://www.autoexpress.co.uk/news/spyshots/234223/facelifted_grande_punto_blows_its_cover.html

    Login om te reageren
  63. Rick-dos zegt

    1 juni 2009 om 10:50

    @johnny t

    Nee, ik bedoel meer dit…

    http://www.autoexpress.co.uk/news/spyshots/234223/facelifted_grande_punto_blows_its_cover.html

    Login om te reageren
  64. Dirk zegt

    1 juni 2009 om 10:59

    @ J
    Als PSA om die reden moet verdwijnen dan moet meer dan de helft van de autoindustrie verdwijnen.
    Ik rij tevreden met mijn 407 coupé 2.7 hdi rond en geloof me vrij die auto moet niet onder doen voor mijn vorige wagen een BMW 525D.
    De inruilwaarde voor een BMW of Mercedes is allen in de verbeelding hoog maar als je in de praktijk er een moet kwijt raken is het andere koek.

    Login om te reageren
  65. lincoln zegt

    1 juni 2009 om 11:03

    @klassiekerrally .. +@Henk ..

    een SUCCESVOL STIJL-ICOON van de afgelopen 20 JAAR ..
    nope .. dan heeft PSA er meer op zijn conto staan ..

    ik ga ze niet opnoemen ..

    Login om te reageren
  66. johnnyn t zegt

    1 juni 2009 om 11:07

    Rick, ik zie dat je al 37 jaartjes oud bent……

    Login om te reageren
  67. de sjonnies zegt

    1 juni 2009 om 11:10

    @j iedere auto van tegenwoordig is een “me too” produkt, iedere auto van tegenwoordig draagt DNA in zich van eerdere, soms zeer oude vindingen, Citroën kwam in 1968 met meedraaiende lampen uit op de DS, dit was eigenlijk een vinding van het Amerikaanse merk Cord en wordt momenteel door BMW weer als “nieuw” gepromoot, Panhard was in 1955 de eerste met een dashboard waarbij alle knoppen op de stuurkolom voor de bestuurder zaten, Reanult was met de R4 de eerste die een mega succes had met de 5e deur als was die eerder gebruikt door, wederom, een Amerikaanse fabriek Kaiser Frazer, moet ik nog ff doorgaan? ;)

    @ dirk inruilwaarde is relatief, de meeste mensen ‘vergeten’dat een vergelijkbaar Duits of ander ‘premium’ produkt 15 to 20 mille meer kost,
    renteverlies? Verder krijg je dit verschil in aanschafprijs never nooit terug !

    Login om te reageren
  68. Rick-dos zegt

    1 juni 2009 om 11:35

    Johnny, yep, relevantie ervan is 0. Maar goed, dat zijn je andere comments ook….

    Login om te reageren
  69. sven2 zegt

    1 juni 2009 om 11:38

    hopelijk niet zeg, stel je voor een 500 met 308 snuit :P

    Login om te reageren
  70. johnny t zegt

    1 juni 2009 om 11:49

    Rick, ik loop niet te bleren dat alles rommel is behalve mijn auto. Vandaar de leeftijd waarvan ik gehoopt had dat deze in de buurt van, zeg 19 had gelegen.
    Geen verwijt maar teleurstelling, want wat een niveau hier.

    Login om te reageren
  71. EM zegt

    1 juni 2009 om 12:01

    @ Klassieke rally
    Mooie Peugeots van de laatste 20 jaar zijn echt geen zeldzaamheden.
    405 en 605 getekend door Pininfarina.
    Peugeot 607 is 8 jaar in productie en nog altijd tijdloos mooi.
    de 406 coupé is een pareltje, en de huidige 407 coupé mag er gerust ook wezen.
    De 205 is 26 jaar geleden voorgesteld en kan nu nog doorgaan voor een moderne auto.
    De 307 en de huidige 308 zijn de referentie in hun klasse.
    Ik kan nog een tijdje doorgaan.

    Login om te reageren
  72. Rick-dos zegt

    1 juni 2009 om 12:02

    @johnny t

    Nee, bij elke FIAT dan wel Alfa Romeo topic lopen bleren dat wat zij maken helemaal fantastisch is en dat iedereen gek is die anders beweert, dát getuigt van volwassenheid.

    Als je dan teleurgesteld bent in het niveau begin dan eerst bij je zelf…

    Login om te reageren
  73. MC zegt

    1 juni 2009 om 12:22

    @Klassieke rally

    Sorry hoor maar Peugeots hebben nog steeds erg mooie auto’s alleen de smaken verschillen oke? Je mag zeggen wat je wilt maar het is ieders eigen mening klaar.

    Login om te reageren
  74. lincoln zegt

    1 juni 2009 om 12:29

    @klassiekerrally ..
    zo .. dat waren de peugeots ..
    blieft u ook nog een salvo citroens ??

    (met dank aan @EM) ..

    Login om te reageren
  75. de sjonnies zegt

    1 juni 2009 om 13:04

    @ lincoln, en jij bent nu niet met je Mark V town car aan het rijden?
    Effe de French Connection aan het beleven?

    Login om te reageren
  76. Jean zegt

    1 juni 2009 om 13:05

    Maar weer even on topic: Fiat-auto heeft gewoon geen geld en PSA zal zeker niet voor nop overgaan (2006 en 2007 waren zeer winstgevend, 2008 beperkt verlies). Als er al iets tussen die twee plaats vindt zal het eerder een fusie zijn. Daarvoor zijn echter de voordelen te gering (overlap in markt en techniek, werken al goed samen).
    Fiat zal inderdaad wat in het oosten moeten gaan zoeken. Hyundai/Kia is te groot en te duur, Mitsubishi misschien? Verder zijn er niet veel vrije oosterse spelers meer. GM-Asia is een van de weinigen, maar als dat een optie was was dit vast aan bod gekomen bij de onderhandelingen met GM over GM-Europe.

    Login om te reageren
  77. lincoln zegt

    1 juni 2009 om 13:14

    @de sjonnies .. de 78er towncar coupe (niet te verwarren met de Mark V ) staat op de nominatie voor een top-chop ..
    en ben nu “hard” bezig met mijn 70er Olds ..

    vind knutselen/friemelen way leuker dan rijden ..
    dat doe ik in mijn 95er Mercury Marquis ..
    die ugly basterd is veel comfortabeler ..

    Login om te reageren
  78. de sjonnies zegt

    1 juni 2009 om 13:30

    @ lincoln, wat voor 70er olds een ninety-eight? kwijl !

    Login om te reageren
  79. lincoln zegt

    1 juni 2009 om 13:37

    een Delta 88 coupe .. de enige die nog met slinger-raampjes besteld kon worden .. eerste (enige) eigenaar was te gierig om wijzers (8dollar) voor zijn klok (standaard) te kopen ..

    maar is compleet .. roest-vrij .. keihard .. en heb er net zoveel voor betaald in euro,s als dat die gierigaard in 1970 in dollars heeft gedaan ..

    ik denk de enige in nederland ..

    Login om te reageren
  80. de sjonnies zegt

    1 juni 2009 om 13:47

    @ lincoln – Die dubbele grille die een klein stukje naar de motorkap toeloopt?

    Login om te reageren
  81. northspotting zegt

    1 juni 2009 om 17:32

    Sarcozy versus Berlusconi, dacht het niet! :P Dat wordt helemaal een chaos met vieze opmerkingen haha. Nee, PSA moet lekker zelfstandig blijven. En ik denk ook niet dat de familie Peugeot zal accepteren dat hun levenswerk door een recessie van 2 jaar wordt overgenomen door van die italiaantjes.

    Login om te reageren
  82. akie zegt

    1 juni 2009 om 19:16

    als ze heel volkswagen incl. bugatti, bentley, lamborghini enzo maar niet over gaan nemen. Ook de rest van de amerikaanse en japanse autobedrijven moeten niet van fiat gaan worden.

    Stel je voor:
    Bugatti panda
    Lamborghini Bravo
    Bentley Continental Abarth
    Dodge Punto
    Chevrolet Ritmo
    Buick 500

    Login om te reageren
  83. heidekonijn zegt

    1 juni 2009 om 21:41

    Fiat heeft geen geld : Fiat maakt voor 17 opeenvolgende kwartalen winst, zonder dat de overheid in hun thuismarkt moet bijspringen met een slooppremie.

    Fiat is brol : de Panda is volgens Auto Motor und Sport (klinkt italiaans he) betrouwbaarder dan een Mercedes A-klasse

    Fiat beseft dat kleine merken worden opgeslokt. Gezien het momenteel door zijn gamma aan kleine goedkopere auto’s sterk staat, is het nu de kans om anderen op te kopen voor een prikje, voordat straks de tafels weer omdraaien en zij opgeslokt worden.

    Porsche heeft al laten kennen in de problemen te zitten, maar zal waarschijnlijk vroeg of laat van VW worden. Wat zou er met Mercedes en BMW gaan gebeuren, als de economie nog wat slabakt vraag ik me af?

    Login om te reageren
  84. Jean zegt

    1 juni 2009 om 22:20

    @heidekonijn: het eigen vermogen van de hele Fiat groep (dus incl. de rijke agrarische tak CNH) is nog steeds kleiner dan het eigen vermogen van Peugeot-Citroën. Dit komt omdat Peugeot-Citroen al sinds eind jaren 80 nauwelijks grote verliezen geleden heeft (dit i.t.t. Fiat Auto die pas sinds 2005 weer een beetje op de rit zitten na jarenlang enorme verliezen geleden te hebben).
    Fiat Auto draait sindsdien inderdaad met winst maar dat is maar relatief: de winst van alleen al de bedrijfswagendivisie Iveco is al groter dan de hele auto-afdeling. Daarnaast heeft het haar financieringslasten kunstmatig verlaagd door het converteren van leningen in kapitaal door het moederbedrijf.

    Dat Fiat al jaren geen brol meer maakt ben ik overigens volledig met je eens. Overigens geldt dit ook voor Peugeot-Citroen. In de tijd dat ik zelf een Xantia reed (eind jaren 90) scoorde deze in de Duitse pechstatistieken beter dan welke Mercedes dan ook. De huidige C4 Picasso is zelfs de meest betrouwbare auto in zijn klasse.

    Login om te reageren
  85. Robin zegt

    2 juni 2009 om 08:12

    @ J
    PSA is op de vw groep na de grootste in Europa.
    Moet VW dan ook verdwijnen ?
    Ik rij momenteel met een Mondeo en daar is niets mis mee maar hij kan echt niet tippen aan het rijplezier die ik had in mijn Peugeot 407.
    Voor mijn Peugeot had ik een 320 d van BMW,die was de duurste en de minst leuke van dit drietal en over de zogezegde kwaliteit en bedrijfszekerheid gaan we maar zwijgen.
    Geef eens een zinnige uitleg waarom je alles die niet uit Duitsland komt direct afkraakt.
    Voor mij maakt het niet uit welk logo er op mijn wagen staat als het maar betaalbaar en leuk is.

    Login om te reageren
  86. fiatfreak zegt

    2 juni 2009 om 16:58

    sinds wanneer gaat fiat zich bemoeien met franse auto’s? fiat is sinds kort wel brutaal!!

    Login om te reageren
  87. Cpt. More Beer zegt

    2 juni 2009 om 21:59

    PSA prut? Ik heb nu een vijftal auto’s van PSA gehad, maar ervaring is dat PSA eigenlijk van een klein puntje serieus last heeft, en dat is de soms wat gebrekkige electro. Zo vallen er wel eens lichtjes uit, werkt de electrische deurvergrendeling niet altijd even optimaal en rammelt er wel eens wat.

    Zulk falen is wel eens irritant, maar die motorblokjes blijven het goed doen. Die dieseltjes lopen als een trein, en blijven doorgaan, ondanks een uitvallend lampje.

    Restwaarde een probleem? Ik vind van niet. Doordat de markt niet op Franse autotjes staat te wachten rijd ik al jaren erg goedkoop.

    Login om te reageren
  88. heidekonijn zegt

    3 juni 2009 om 12:43

    @Jean
    Fiat past het Keiritsu systeem toe; met steun van andere Italiaanse spelers dus, zoals de banken die achter het concern staan, en de bedrijven van de families die in Fiat zitten. Verkijk je dus niet op een bedrijf vs bedrijf vergelijking.

    Me lijkt dat ze het vooral gaan spelen op gezamelijke inkoop van onderdelen. Een waterpomp van een C2, 147 of zelfs een 725i is krek dezelfde, alleen zal die laatste een hogere prijs ervoor moeten betalen op zijn eentje als dat FGA/PSA dat gezamelijk zullen moeten doen.

    Login om te reageren
  89. BananaFlip zegt

    3 juni 2009 om 13:51

    Fiat is inderdaad hard bezig de hele autoproductie de domineren.
    Dit lijkt me nog niet eens zo’n gek idee, die Fransozen mogen ook wel eens wat emozione in hun producten brengen.

    Login om te reageren
  90. Jean zegt

    3 juni 2009 om 17:40

    @Heidemij: Bij het Keiritsu systeem gaan er bijna alleen aandelen over tussen samenwerkende bedrijven om zo een conglomeraat te vormen. Dat is ongeveer zoals Fiat Opel wilde overnemen. Maar toen er slechts 300 milj. Euro aan risicodragend kapitaal aan Fiat gevraagd werd moesten ze afhaken. Blijkbaar staat niemand momenteel echt achter Fiat met geld.
    Marchionne is een hele clevere vent die Fiat tot nu toe uitstekend op de rit gekregen heeft. Met de deelname in Chrysler heeft hij echter al redelijk veel risico genomen en om daar bij een fusie ook in te gaan deelnemen of liquide middelen in te stoppen is waarschijnlijk een halte te ver voor een gezonde investeerder of fusiepartner.
    Hij had beter met Mitsubishi of Hyundai kunnen gaan samenwerken: dan had hij ook een Amerikaans verdelernetwerk gehad met ook een stevige Oosterse presence.

    Login om te reageren
  91. mammoet zegt

    26 juli 2009 om 01:19

    prijs/kwaliteit:
    ik vind het moeilijk kiezen tussen schijnbaar dezelfde lichte bestelwagens.
    Bipper, Nemo of Fiorino. Waarin verschillen ze en welke kiezen dan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North