• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jackie Stewart legt uit hoe een F1-auto uit 1986 werkt

Auteur: JordyS, gepost 10 oktober 2014 om 22:43 – 17 Reacties

Jackie Stewart legt uit


Wie kijkt naar de Formule 1-stuurtjes anno 2014 zou denken dat de coureurs nooit eerder zoveel aan hun hoofd hadden, maar niets blijkt minder waar.

Als we puur kijken naar de stuurtjes, dan waren die in de jaren tachtig inderdaad een stuk simpeler. Daar staat echter tegenover dat het dashboard van de auto’s helemaal vol metertjes, schakelaars en lampjes zat, terwijl er ook nog eens met de hand geschakeld diende te worden en er ook allerlei andere factoren meespeelden bij het rijden van een snel rondje.

Zo neemt Sir Jackie Stewart ons niet alleen mee voor een kijkje in de cockpit van de turbo-monsters, maar laat hij ook zien hoe de Lotus van Ayrton Senna in elkaar steekt. Hij beschikte bijvoorbeeld over speciale banden, motoren en versnellingsbakken voor de kwalificatie én de wedstrijden, zodat hij op zaterdagmiddag echt tot het uiterste kon gaan, op jacht naar dat ene snelle tijd.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • Video: auto doet Dukes of Hazzard na

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, jackie-stewart, Klassiekers, Racing, Techniek, Video

Vorig bericht: « Kunstenaar tovert Ferrari FF om in kleurrijk schilderij
Volgend bericht: FIA overweegt automatische snelheidslimiet F1 [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    10 oktober 2014 om 22:47

    Blijft een held. Hij is degene die de Nurbugring Nordschleide ‘The Green Hell’ noemde. Zoals hij zei “If you like the Nürburgring, you haven’t driven fast enough. I have and it’s terrible.”

    Login om te reageren
    • hillegaar zegt

      11 oktober 2014 om 12:45

      @gtwillem: met Jackie over de ring; https://www.youtube.com/watch?v=_AiHekdM3A0

      Login om te reageren
  2. gash zegt

    10 oktober 2014 om 23:05

    Bedankt voor dit filmpje. Naar Jackie Stewart wil ik best luisteren, Senna zou ik niet vertrouwen.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 oktober 2014 om 23:57

      @gash: Waarom niet? Hij was een van de weinigen die sneller kon rijden met een auto dan dat de telemetrie uitwees dat uberhaupt mogelijk was. Als er iemand kon uitleggen hoe je het maximale uit een stuur, koppeling, rempedaal en gaspedaal kon halen was hij het wel. Daarnaast was het een zeer aimabel persoon dat niet eens dacht aan maximale roem of grootste hoeveelheid rijkdom , maar gewoon de allersnelste zijn. En hij was de snelste. De enige die in de buurt kwam was Michael Schumacher.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        11 oktober 2014 om 00:08

        @gtwillem: En Senna heeft het geleerd van…….. The one and only Alain Prost

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          11 oktober 2014 om 07:39

          @norge:
          Beide kregen op de karts rijles van de Nederlander Peter de Bruijn, de man die trouwens ook een grote rol speelde in de carrière van Raikkonen, Verstappen en Paul Tracy, om er maar een paar te noemen.

          Login om te reageren
        • fejjie zegt

          11 oktober 2014 om 09:58

          @norge: Talent kan je niet leren.

          Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          11 oktober 2014 om 10:05

          @norge:
          Dacht het niet.
          Denk eerder dat ‘ie zich nu omdraait in zijn kuipstoel.
          Als er twee totaal verschillende rijders waren qua stijl, uitstraling en emotie in een zelfde periode waren het wel die twee.
          Prost de rekenmeester, de boekhouder de puntenschraper die geen deuk in een pakje boter reed op een natte baan.
          Tegenover Senna, de man die buiten zichzelf kon treden en daardoor ongestraft dingen deed met een F1 wagen, die gewoon op papier niet mogelijk waren.
          De man die door de regen kon jagen alsof ‘ie in noord Europa was geboren.

          Ok ik geef toe, ik heb nooit ene moer gehad met Prost, vond het een klinische doodsaaie rijder, Senna gaf vuurwerk.

          Login om te reageren
          • norge zegt

            11 oktober 2014 om 16:19

            @desjonnies: Heerlijk hoe hij ronden lang achter iemand lag te pushen, plotseling liet hij zich dan terug zakken waardoor de voorligger dacht dat Prost een probleem had.Dan na een rondje ofzo knalde hij er op volle snelheid voorbij…Iedereen trapte erin , zelfs de commentatoren zagen het nooit komen.
            Als je goed naar de man zijn lijstje met wereldkampioenschappen kijkt (en ook naar wie hij als concurrenten had) en het aantal tweede plaatsen ( en waar hij van verloor) Besef je gewoon dat hij 1 van de beste coureurs ooit is .Persoonlijk schat ik hem hoger in dan Senna.

            Login om te reageren
      • gash zegt

        11 oktober 2014 om 00:15

        @gtwillem:

        En van Schumacher hoef ik geen skiles.

        Login om te reageren
        • bimmerfanatic97 zegt

          11 oktober 2014 om 08:15

          @gash: dit vind ik nogal ongepast

          Login om te reageren
      • rolov zegt

        11 oktober 2014 om 07:51

        @gtwillem: senna was Al rijk. Dus daar dacht hij idd niet aan. En senna Was helemaal niet zo’n vriendelijk persoon. Rijden kon hij idd. Maar schumi staat op gelijke hoogte. Minimaal.

        Login om te reageren
      • Rossi zegt

        11 oktober 2014 om 08:03

        @gtwillem: Schumacher was beter dan Senna. In het begin van 1994 won Schumi veel 1 op 1 duels van Senna.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          11 oktober 2014 om 08:12

          @Rossi:
          Begin 1994 reed de Williams van Senna als een drol, dat is geen basis om dergelijke verstrekkende conclusies te trekken.
          Ik wil geen afbreuk doen aan de prestaties van der Michael maar een echte strijd in gelijkwaardig materiaal had een beter en waarschijnlijk ander beeld gegeven. Helaas zullen we het nooit weten.

          Zo denkt een objectief kijkende Duitser er dus over….

          Login om te reageren
        • RazorHead zegt

          13 oktober 2014 om 00:10

          @Rossi:
          1994, dat jaar dat schumacher illegaal met tractie controle reed? Ja dat is inderdaad vergelijkbaar ………

          Login om te reageren
  3. camber24 zegt

    11 oktober 2014 om 01:27

    Waarom zou je de exhaust temperature willen weten? Kan z’n uitleg niet volgen. Hij heeft het over het ploffen van de turbo, maar dan is het toch al te laat?

    Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      11 oktober 2014 om 13:24

      @camber24: je kan optijd er voor zorgen dat de temperatuur niet te veel oploopt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North