Jackie Stewart legt uit hoe een F1-auto uit 1986 werkt

Auteur: , 17 Reacties

Wie kijkt naar de Formule 1-stuurtjes anno 2014 zou denken dat de coureurs nooit eerder zoveel aan hun hoofd hadden, maar niets blijkt minder waar.

Jackie Stewart legt uit

Als we puur kijken naar de stuurtjes, dan waren die in de jaren tachtig inderdaad een stuk simpeler. Daar staat echter tegenover dat het dashboard van de auto’s helemaal vol metertjes, schakelaars en lampjes zat, terwijl er ook nog eens met de hand geschakeld diende te worden en er ook allerlei andere factoren meespeelden bij het rijden van een snel rondje.

Zo neemt Sir Jackie Stewart ons niet alleen mee voor een kijkje in de cockpit van de turbo-monsters, maar laat hij ook zien hoe de Lotus van Ayrton Senna in elkaar steekt. Hij beschikte bijvoorbeeld over speciale banden, motoren en versnellingsbakken voor de kwalificatie én de wedstrijden, zodat hij op zaterdagmiddag echt tot het uiterste kon gaan, op jacht naar dat ene snelle tijd.



17 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Blijft een held. Hij is degene die de Nurbugring Nordschleide ‘The Green Hell’ noemde. Zoals hij zei “If you like the Nürburgring, you haven’t driven fast enough. I have and it’s terrible.”
Bedankt voor dit filmpje. Naar Jackie Stewart wil ik best luisteren, Senna zou ik niet vertrouwen.
@gash: Waarom niet? Hij was een van de weinigen die sneller kon rijden met een auto dan dat de telemetrie uitwees dat uberhaupt mogelijk was. Als er iemand kon uitleggen hoe je het maximale uit een stuur, koppeling, rempedaal en gaspedaal kon halen was hij het wel. Daarnaast was het een zeer aimabel persoon dat niet eens dacht aan maximale roem of grootste hoeveelheid rijkdom , maar gewoon de allersnelste zijn. En hij was de snelste. De enige die in de buurt kwam was Michael Schumacher.
@gtwillem: En Senna heeft het geleerd van…….. The one and only Alain Prost
@norge:
Beide kregen op de karts rijles van de Nederlander Peter de Bruijn, de man die trouwens ook een grote rol speelde in de carrière van Raikkonen, Verstappen en Paul Tracy, om er maar een paar te noemen.
@norge: Talent kan je niet leren.
@norge:
Dacht het niet.
Denk eerder dat ‘ie zich nu omdraait in zijn kuipstoel.
Als er twee totaal verschillende rijders waren qua stijl, uitstraling en emotie in een zelfde periode waren het wel die twee.
Prost de rekenmeester, de boekhouder de puntenschraper die geen deuk in een pakje boter reed op een natte baan.
Tegenover Senna, de man die buiten zichzelf kon treden en daardoor ongestraft dingen deed met een F1 wagen, die gewoon op papier niet mogelijk waren.
De man die door de regen kon jagen alsof ‘ie in noord Europa was geboren.

Ok ik geef toe, ik heb nooit ene moer gehad met Prost, vond het een klinische doodsaaie rijder, Senna gaf vuurwerk.
@desjonnies: Heerlijk hoe hij ronden lang achter iemand lag te pushen, plotseling liet hij zich dan terug zakken waardoor de voorligger dacht dat Prost een probleem had.Dan na een rondje ofzo knalde hij er op volle snelheid voorbij…Iedereen trapte erin , zelfs de commentatoren zagen het nooit komen.
Als je goed naar de man zijn lijstje met wereldkampioenschappen kijkt (en ook naar wie hij als concurrenten had) en het aantal tweede plaatsen ( en waar hij van verloor) Besef je gewoon dat hij 1 van de beste coureurs ooit is .Persoonlijk schat ik hem hoger in dan Senna.
@gtwillem:

En van Schumacher hoef ik geen skiles.
via Android app
@gash: dit vind ik nogal ongepast
@gtwillem: senna was Al rijk. Dus daar dacht hij idd niet aan. En senna Was helemaal niet zo’n vriendelijk persoon. Rijden kon hij idd. Maar schumi staat op gelijke hoogte. Minimaal.
@gtwillem: Schumacher was beter dan Senna. In het begin van 1994 won Schumi veel 1 op 1 duels van Senna.
@Rossi:
Begin 1994 reed de Williams van Senna als een drol, dat is geen basis om dergelijke verstrekkende conclusies te trekken.
Ik wil geen afbreuk doen aan de prestaties van der Michael maar een echte strijd in gelijkwaardig materiaal had een beter en waarschijnlijk ander beeld gegeven. Helaas zullen we het nooit weten.

Zo denkt een objectief kijkende Duitser er dus over….
@Rossi:
1994, dat jaar dat schumacher illegaal met tractie controle reed? Ja dat is inderdaad vergelijkbaar ………
Waarom zou je de exhaust temperature willen weten? Kan z’n uitleg niet volgen. Hij heeft het over het ploffen van de turbo, maar dan is het toch al te laat?
@camber24: je kan optijd er voor zorgen dat de temperatuur niet te veel oploopt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).