Een Formule 1-stuur is verrekte ingewikkeld

Auteur: , 36 Reacties

Zo veel knopjes....en ze hebben allemaal een belangrijke functie!

F1-stuur

Dexters zusje DeeDee had vroeger de gevleugelde uitspraak: what does this button do? Welnu, dat gaan we je uitleggen. Wat je voor je neus ziet is een stuur van een Sauber C33 (hi-res), de auto waarmee Gutierrez en Sutil dit lopende seizoen al zes races lang ontzettend tegenvallen. Maar wie weet zijn de racegoden ze morgen in Canada gunstiger gezind.

Om kromme vertalingen van de specialistische taal te voorkomen laten we de Engelse tekst staan zoals hij is. Voor een computeroverzichtje van stuur en knopfuncties is er DEZE hi-res afbeelding:

  • Yellow N button: Selects neutral from 1st or 2nd gear.
  • BRKBAL (brake balance) rotary switch: Adjusts the front and rear brake balance.
  • Black Box button: Confirms the driver’s intention to come to the pits.
  • Blue and orange S1/S2 buttons: These can be programmed for various funcutions.
  • Entry rotary switch: This allows the driver to make changes to corner entry settings of the differential.
  • Orange and green BRK-/BRK+ buttons: These change the brake balance between a programmed position and the current BRKBAL rotary position.
  • IGN (ignition) rotary switch: Controls ignition timing.
  • White ACK (acknowledge) button: Acknowledges changes in the system.
  • PREL (preload) rotary switch: Controls the preload differential offset torque.
  • Red Oil button: Transfers oil from the auxiliary tank to the main tank.
  • Black BP (bite point) button: Activates the clutch bite point finding procedure.
  • DRS (drag reduction system) button, upper left edge of the wheel: Activates the rear wing flap in the DRS zone.
  • Red PL (pit lane) button: Activates the pit lane speed limiter, limiting the car to the designated pit lane speed limit (typically 100 km/hr).
  • Black R button: Activates the driver radio transmission.
  • SOC rotary switch: Controls the state of charge of the ERS energy storage system, whether the system is generating or consuming energy.
  • Pedal rotary switch: Changes the pedal map dictating how the accelerator pedal responds to inputs.
  • Fuel rotary switch: Controls the rate of fuel consumption.
  • Black OT button: Activates configurable performance maps to assist the driver in overtaking or defending.
  • Tire rotary switch: Tells the ECU and other systems what type of tire the car is running on.
  • BBal-/BBal+ switches: These are used to make fine adjustments to the brake balance offset.
  • MFRS (multi-function rotary switch): This allows the driver and engineers to control a variety of systems that don’t require a dedicated buttons. They include engine modes (PERF), rev limiter (ENG), air-fuel ratio (MIX), turbo-compressor (TURBO), corner exit differential (VISCO), MGU-K recovery limits (BRK), MGU-K boost limits (BOOST), dashboard options (DASH), cruise control (CC, disabled for qualifying and the race), shift type (SHIFT), and the clutch bite point offset (CLU).
  • White -10/+1 buttons: These allow quick navigation of maps from the MFRS dial.

Als je dit zo bekijkt is het ronduit knap dat Lewis Hamilton het tijdens races voortdurend klaarspeelt om zich over de radio als een klein kind te gedragen. Maar misschien is het gewenning.



36 reacties

Dat is inderdaad wel wat ingewikkelder dan het stuur wiel in straat auto’s. Zelfs daar zitten soms al veel knopjes op het stuur.
Vind het al heel wat dat ik een computer weet te bedienen
@moondustfocus: Je bent al tot hier gekomen dus. *applaus* :-)
Ik heb even een vraag,

Ik kan morgen niet naar supercarsunday dus wil ik even langs de snelweg gaan zitten om sommige auto’s alsnog te kunnen spotten. Ik woon zelf in Amersfoort.
Weet iemand hoelaat de deelnemers ongeveer vertrekken richting Assen en welke snelweg het populairst zou zijn in de buurt van Amersfoort.
Alvast bedankt ,

Ruben
@ruben1999: je kunt mij langs Amersfoort zien rijden om 9.00 uur :-)
mrcarfreak via iPad app
@mynameisjeroen: leuk! In welke wagen?
-edit: nutteloze bijdrage-
@ruben1999: Probeer langs de A28 bij vathorst te gaan zitten.
Daar komt vast het meeste spil langs richting Assen.
@awesome: woon zelf ook in vathorst , dus bedankt voor de tip! ga ik zeker doen
@ruben1999: A28 bij Vathorst is inderdaad een goed idee, alleen is de A28 daar nogal hoog. Je kunt beter op 1 van de snelwegovergangen bij Nijkerk gaan staan. Geloof me ik woon daar en je hebt altijd prima zicht op wat er aankomt! Als
ik jou was zou ik op de overgang van de Watergoorweg de Arkemheenpolder in gaan staan, daar is het niet druk en het is goed bereikbaar.
Veel wordt niet a nauwelijks gebruikt. Valt reuze mee
Mooiste is nog het verschil tussen 2 coureurs in het zelfde team:

http://www.benzinsider.com/wp-content/uploads/2014/01/lewis-hamilton-and-nico-rosberg-steering-wheel-390×270.jpg
(stuurtjes van vorig jaar).

Ze zijn nu helemaal bespoke gemaakt naar de coureur zn preferenties.
@basjaski: De één is meer knopjesgeil dan de ander.
En dat allemaal bedienen tijdens het rijden.. Maakt het rijden nog moeilijker
@2cool4school:
tja, was je nu maar niet 2cool4school, dan was het een stuk makkelijker te doorgronden..
@2cool4school: maar een klein deel. Meeste is preset
@sebasjuhh: Dan nog snap ik niet waarom er zoveel knoppen op moeten zitten. Ik bedoel, bouw een wifi antenne in ofso, wat routers op centrale plekken in op het circuit en laat die engineers dat doen vanuit de pits, die kunnen dan tegelijk alle dingen monitoren en van daaruit de beste settings kiezen. Of zie ik iets over het hoofd,? vast wel:P
@b00m3rang: Dat is een goed idee. Was het niet dat dat verboden is.
Een aantal jaar geleden mocht het wel. Ze konden net nog niet de auto zelf sturen en remmen omdat dat 2 zaken zijn die toen nog niet volledig elektrische ging.

Wat nu nog wel kan is dat de auto alle data naar de pits stuurt. En het kan zelfs zijn dat de pits eerder weet dat er iets kapot is dan de coureur.
@2cool4school: rijden met 3 pedalen in de F1 is volgens mij nog altijd veel moeilijker en uitdagender dan dit stuur
@aventador51: mclaren heeft zelfs kortgeleden een jaar met 3 pedalen gereden. 1998 of 1999 als ik het me goed herinner. Zodat de coureurs ook het binnenste wiel afzonderlijk wat meer konden afremmen. Wat de huidige elektronische diffs zegmaar voor je doen in meeste auto’s.
@lambo4all: Dat is 15 jaar geleden.
Geen volumeregeling? En welke bedient de cruise control?
z’n f1 stuurtje is peanuts vergeleken met het idrive systeem uit de e60 5 serie ;)
@bmwpowerm5: Hahaha sorrie, maar als je die iDrive nu nog niet snapt dan ben je wel dom… :-D
@VeniVidiVici: We kunnen niet allemaal zo slim én mooi zijn… zoals ik.
@VeniVidiVici: heb er erg veel op gevloekt waardeloos systeem is dat
@bmwpowerm5: Mwah, het is net zo makkelijk als poepen… van voor naar achter van links naar rechts, rondjes draaien en hup… drukken.
@VeniVidiVici: heb dat hok snel verkocht en een e39 5 serie gekocht
bevalt veel beter
Geeft ook wel aan dat er een hoop elektronica aan boord is.
@sir_smokalot: Op je laatste stukje… geen gewenning, maar gewoon het praten met de mond en de knopjes met de vingertjes ;-)
Is toch niks? Mijn Volvo heeft 11 knoppen op het stuur, 3 links van het stuur en 147 (o.i.d.) op de middenconsole. Bij de F1 past het gewoon nog allemaal op een klein sportstuurtje.
Maar goed dat die computer twee handvaten heeft..
Ja, niet zeiken. Hadden ze maar geen F!-piloot moeten worden hoor.
Pfff damn, ik heb soms al ruzie met de 2 x 2 knoppen voor de cruisecontrol op mijn stuur…
Het gebrek aan een claxon, 10000 ruitenwissers, pinkers, en een knopje om de spiegel niet in je ogen te laten schijnen dat niet werkt mis ik wel.

Hoe zou het er bij een LMP wagen uitzien? Want die hebben waarschijnlijk nog net iets meer aan boord.


Hoe dan ook, het lijkt veel, maar terwijl je zegt dat het veel is ben je zelf zonder erbij na te denken op een 20 tal knopjes aan het drukken en dat heb je geleerd op paar uurtjes tijd. Die rijders doen niets anders en trainen er dagelijks voor.
Overigens ook verrekte duur..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).