• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Een Formule 1-stuur is verrekte ingewikkeld

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 juni 2014 om 17:32 – 36 Reacties

F1-stuur


Zo veel knopjes….en ze hebben allemaal een belangrijke functie!

Dexters zusje DeeDee had vroeger de gevleugelde uitspraak: what does this button do? Welnu, dat gaan we je uitleggen. Wat je voor je neus ziet is een stuur van een Sauber C33 (hi-res), de auto waarmee Gutierrez en Sutil dit lopende seizoen al zes races lang ontzettend tegenvallen. Maar wie weet zijn de racegoden ze morgen in Canada gunstiger gezind.

Om kromme vertalingen van de specialistische taal te voorkomen laten we de Engelse tekst staan zoals hij is. Voor een computeroverzichtje van stuur en knopfuncties is er DEZE hi-res afbeelding:

  • Yellow N button: Selects neutral from 1st or 2nd gear.
  • BRKBAL (brake balance) rotary switch: Adjusts the front and rear brake balance.
  • Black Box button: Confirms the driver’s intention to come to the pits.
  • Blue and orange S1/S2 buttons: These can be programmed for various funcutions.
  • Entry rotary switch: This allows the driver to make changes to corner entry settings of the differential.
  • Orange and green BRK-/BRK+ buttons: These change the brake balance between a programmed position and the current BRKBAL rotary position.
  • IGN (ignition) rotary switch: Controls ignition timing.
  • White ACK (acknowledge) button: Acknowledges changes in the system.
  • PREL (preload) rotary switch: Controls the preload differential offset torque.
  • Red Oil button: Transfers oil from the auxiliary tank to the main tank.
  • Black BP (bite point) button: Activates the clutch bite point finding procedure.
  • DRS (drag reduction system) button, upper left edge of the wheel: Activates the rear wing flap in the DRS zone.
  • Red PL (pit lane) button: Activates the pit lane speed limiter, limiting the car to the designated pit lane speed limit (typically 100 km/hr).
  • Black R button: Activates the driver radio transmission.
  • SOC rotary switch: Controls the state of charge of the ERS energy storage system, whether the system is generating or consuming energy.
  • Pedal rotary switch: Changes the pedal map dictating how the accelerator pedal responds to inputs.
  • Fuel rotary switch: Controls the rate of fuel consumption.
  • Black OT button: Activates configurable performance maps to assist the driver in overtaking or defending.
  • Tire rotary switch: Tells the ECU and other systems what type of tire the car is running on.
  • BBal-/BBal+ switches: These are used to make fine adjustments to the brake balance offset.
  • MFRS (multi-function rotary switch): This allows the driver and engineers to control a variety of systems that don’t require a dedicated buttons. They include engine modes (PERF), rev limiter (ENG), air-fuel ratio (MIX), turbo-compressor (TURBO), corner exit differential (VISCO), MGU-K recovery limits (BRK), MGU-K boost limits (BOOST), dashboard options (DASH), cruise control (CC, disabled for qualifying and the race), shift type (SHIFT), and the clutch bite point offset (CLU).
  • White -10/+1 buttons: These allow quick navigation of maps from the MFRS dial.

Als je dit zo bekijkt is het ronduit knap dat Lewis Hamilton het tijdens races voortdurend klaarspeelt om zich over de radio als een klein kind te gedragen. Maar misschien is het gewenning.

Ook interessant!

  • Het mooiste automerk blijft nog even in de Formule 1
  • Helaas: M4-killer met Formule 1 techniek komt er niet
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing, sauber, Techniek

Vorig bericht: « 7 ideale auto’s voor plantenliefhebbers
Volgend bericht: Manhart MH2 Clubsport: M235i-trackspeeltje met 430 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. moldauferrari zegt

    7 juni 2014 om 17:42

    Dat is inderdaad wel wat ingewikkelder dan het stuur wiel in straat auto’s. Zelfs daar zitten soms al veel knopjes op het stuur.

    Login om te reageren
  2. moondustfocus zegt

    7 juni 2014 om 17:47

    Vind het al heel wat dat ik een computer weet te bedienen

    Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      7 juni 2014 om 19:06

      @moondustfocus: Je bent al tot hier gekomen dus. *applaus* :-)

      Login om te reageren
  3. ruben1999 zegt

    7 juni 2014 om 17:53

    Ik heb even een vraag,

    Ik kan morgen niet naar supercarsunday dus wil ik even langs de snelweg gaan zitten om sommige auto’s alsnog te kunnen spotten. Ik woon zelf in Amersfoort.
    Weet iemand hoelaat de deelnemers ongeveer vertrekken richting Assen en welke snelweg het populairst zou zijn in de buurt van Amersfoort.
    Alvast bedankt ,

    Ruben

    Login om te reageren
    • mynameisjeroen zegt

      7 juni 2014 om 20:40

      @ruben1999: je kunt mij langs Amersfoort zien rijden om 9.00 uur :-)

      Login om te reageren
      • mrcarfreak zegt

        7 juni 2014 om 20:59

        @mynameisjeroen: leuk! In welke wagen?

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          7 juni 2014 om 22:38

          -edit: nutteloze bijdrage-

          Login om te reageren
    • awesome zegt

      7 juni 2014 om 22:34

      @ruben1999: Probeer langs de A28 bij vathorst te gaan zitten.
      Daar komt vast het meeste spil langs richting Assen.

      Login om te reageren
      • ruben1999 zegt

        7 juni 2014 om 22:48

        @awesome: woon zelf ook in vathorst , dus bedankt voor de tip! ga ik zeker doen

        Login om te reageren
    • matje140 zegt

      7 juni 2014 om 23:44

      @ruben1999: A28 bij Vathorst is inderdaad een goed idee, alleen is de A28 daar nogal hoog. Je kunt beter op 1 van de snelwegovergangen bij Nijkerk gaan staan. Geloof me ik woon daar en je hebt altijd prima zicht op wat er aankomt! Als
      ik jou was zou ik op de overgang van de Watergoorweg de Arkemheenpolder in gaan staan, daar is het niet druk en het is goed bereikbaar.

      Login om te reageren
  4. nathoes zegt

    7 juni 2014 om 17:54

    Veel wordt niet a nauwelijks gebruikt. Valt reuze mee

    Login om te reageren
  5. basjaski zegt

    7 juni 2014 om 18:21

    Mooiste is nog het verschil tussen 2 coureurs in het zelfde team:

    http://www.benzinsider.com/wp-content/uploads/2014/01/lewis-hamilton-and-nico-rosberg-steering-wheel-390×270.jpg
    (stuurtjes van vorig jaar).

    Ze zijn nu helemaal bespoke gemaakt naar de coureur zn preferenties.

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      8 juni 2014 om 00:21

      @basjaski: De één is meer knopjesgeil dan de ander.

      Login om te reageren
  6. 2cool4school zegt

    7 juni 2014 om 18:32

    En dat allemaal bedienen tijdens het rijden.. Maakt het rijden nog moeilijker

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      7 juni 2014 om 19:10

      @2cool4school:
      tja, was je nu maar niet 2cool4school, dan was het een stuk makkelijker te doorgronden..

      Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      7 juni 2014 om 19:39

      @2cool4school: maar een klein deel. Meeste is preset

      Login om te reageren
      • b00m3rang zegt

        7 juni 2014 om 20:03

        @sebasjuhh: Dan nog snap ik niet waarom er zoveel knoppen op moeten zitten. Ik bedoel, bouw een wifi antenne in ofso, wat routers op centrale plekken in op het circuit en laat die engineers dat doen vanuit de pits, die kunnen dan tegelijk alle dingen monitoren en van daaruit de beste settings kiezen. Of zie ik iets over het hoofd,? vast wel:P

        Login om te reageren
        • arjontje zegt

          7 juni 2014 om 20:56

          @b00m3rang: Dat is een goed idee. Was het niet dat dat verboden is.
          Een aantal jaar geleden mocht het wel. Ze konden net nog niet de auto zelf sturen en remmen omdat dat 2 zaken zijn die toen nog niet volledig elektrische ging.

          Wat nu nog wel kan is dat de auto alle data naar de pits stuurt. En het kan zelfs zijn dat de pits eerder weet dat er iets kapot is dan de coureur.

          Login om te reageren
    • aventador51 zegt

      7 juni 2014 om 22:46

      @2cool4school: rijden met 3 pedalen in de F1 is volgens mij nog altijd veel moeilijker en uitdagender dan dit stuur

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        7 juni 2014 om 23:06

        @aventador51: mclaren heeft zelfs kortgeleden een jaar met 3 pedalen gereden. 1998 of 1999 als ik het me goed herinner. Zodat de coureurs ook het binnenste wiel afzonderlijk wat meer konden afremmen. Wat de huidige elektronische diffs zegmaar voor je doen in meeste auto’s.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          8 juni 2014 om 09:41

          @lambo4all: Dat is 15 jaar geleden.

          Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    7 juni 2014 om 21:02

    Geen volumeregeling? En welke bedient de cruise control?

    Login om te reageren
  8. bmwpowerm5 zegt

    7 juni 2014 om 21:22

    z’n f1 stuurtje is peanuts vergeleken met het idrive systeem uit de e60 5 serie ;)

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      7 juni 2014 om 22:09

      @bmwpowerm5: Hahaha sorrie, maar als je die iDrive nu nog niet snapt dan ben je wel dom… :-D

      Login om te reageren
      • heidi zegt

        8 juni 2014 om 00:18

        @VeniVidiVici: We kunnen niet allemaal zo slim én mooi zijn… zoals ik.

        Login om te reageren
      • bmwpowerm5 zegt

        8 juni 2014 om 09:50

        @VeniVidiVici: heb er erg veel op gevloekt waardeloos systeem is dat

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          8 juni 2014 om 10:22

          @bmwpowerm5: Mwah, het is net zo makkelijk als poepen… van voor naar achter van links naar rechts, rondjes draaien en hup… drukken.

          Login om te reageren
          • bmwpowerm5 zegt

            8 juni 2014 om 17:54

            @VeniVidiVici: heb dat hok snel verkocht en een e39 5 serie gekocht
            bevalt veel beter

            Login om te reageren
  9. c-ad zegt

    7 juni 2014 om 21:22

    Geeft ook wel aan dat er een hoop elektronica aan boord is.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      7 juni 2014 om 22:07

      @sir_smokalot: Op je laatste stukje… geen gewenning, maar gewoon het praten met de mond en de knopjes met de vingertjes ;-)

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    7 juni 2014 om 22:47

    Is toch niks? Mijn Volvo heeft 11 knoppen op het stuur, 3 links van het stuur en 147 (o.i.d.) op de middenconsole. Bij de F1 past het gewoon nog allemaal op een klein sportstuurtje.

    Login om te reageren
  11. norge zegt

    7 juni 2014 om 23:03

    Maar goed dat die computer twee handvaten heeft..

    Login om te reageren
  12. heidi zegt

    8 juni 2014 om 00:16

    Ja, niet zeiken. Hadden ze maar geen F!-piloot moeten worden hoor.

    Login om te reageren
  13. mylvan zegt

    8 juni 2014 om 09:07

    Pfff damn, ik heb soms al ruzie met de 2 x 2 knoppen voor de cruisecontrol op mijn stuur…

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    8 juni 2014 om 11:11

    Het gebrek aan een claxon, 10000 ruitenwissers, pinkers, en een knopje om de spiegel niet in je ogen te laten schijnen dat niet werkt mis ik wel.

    Hoe zou het er bij een LMP wagen uitzien? Want die hebben waarschijnlijk nog net iets meer aan boord.

    Hoe dan ook, het lijkt veel, maar terwijl je zegt dat het veel is ben je zelf zonder erbij na te denken op een 20 tal knopjes aan het drukken en dat heb je geleerd op paar uurtjes tijd. Die rijders doen niets anders en trainen er dagelijks voor.

    Login om te reageren
  15. mclarenf1lm zegt

    8 juni 2014 om 17:44

    Overigens ook verrekte duur..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North