• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar Bertone Pirana is de ‘ideale auto’

Auteur: carmiggelt, gepost 16 januari 2014 om 22:58 – 16 Reacties

Afbeelding Jaguar Bertone Pirana is de ‘ideale auto’Afbeelding Jaguar Bertone Pirana is de ‘ideale auto’Afbeelding Jaguar Bertone Pirana is de ‘ideale auto’Afbeelding Jaguar Bertone Pirana is de ‘ideale auto’Afbeelding Jaguar Bertone Pirana is de ‘ideale auto’Afbeelding Jaguar Bertone Pirana is de ‘ideale auto’Afbeelding Jaguar Bertone Pirana is de ‘ideale auto’

Vergeten concept: Bertone Jaguar Pirana
Er bestaat er maar ééntje van op de hele wereld. Een volledig functionerend showmodel van de meest perfecte auto ooit, zo was de bedoeling.

Het begon in 1967 allemaal met de basis van een E-Type: het chassis en haar 4.2 litermotor. Daaromheen werd door Bertone en Marcello Gandini, die ook de Lambo Countach voor zijn rekening nam, een stalen monocoque body ontworpen. De reden waarom is een ongewone: de Britse krant The Daily Telegraph gaf de opdracht tot de bouw. De Pirana moest dienen als publiciteitsstunt voor de krant: dit was volgens hen de ‘ideale auto’.

Het mag duidelijk zijn dat de Lamborghini Espada een tijdje later nogal wat designkenmerken geleend heeft van deze 2+2 Jag. Kijk alleen al naar het langgerekte front en de plaatsing van de koplampen. En natuurlijk die lekkere Kamm-tail.

Het publiek zag het bijzondere prototype voor het eerst op de London Motor Show van ’69 in Earl’s Court. Voor Bertone was dit niet alleen een stunt voor de krant, maar zijn visie op hoe de opvolger van de E-Type er uit zou moeten zien. Die opvolger kwam er alleen niet.

Het interieur van de Pirana heeft een geïntegreerde middenconsole, een overcompleet klokkenspel en speciaal ontworpen zetels. Ook had het prototype elektrische ramen en een radioantenne die, wanneer het contact aangezet werd, automatisch omhoog kwam. Als klap op de vuurpijl was de Pirana uitgerust met een voorloper van een Climate Control-systeem: koele lucht over het hemeltje, warme lucht door de vloer.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Jaguar I-PACE Black scheelt weer opties aanvinken

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone, concept, Jaguar, Klassiekers

Vorig bericht: « Mustang Boss 302 barnfind is klaar voor burnouts
Volgend bericht: Leasen wordt dit jaar fors duurder »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob68 zegt

    16 januari 2014 om 23:10

    Twijfel tussen mooi en lelijk bij mij, geslaagde auto dus.

    Login om te reageren
  2. 3246cm252kw zegt

    16 januari 2014 om 23:15

    Ik vind hey best een gave wagen maar oogt erg Amerikaans.

    Login om te reageren
  3. sirmustang zegt

    16 januari 2014 om 23:19

    Vind hem echt drie keer niks…
    De voorkant is nog wel mooi… maar alles na de A-stijl vind ik lelijk

    Login om te reageren
  4. snodaard zegt

    16 januari 2014 om 23:32

    Amerikaans met een vleugje Citroën SM, niet heel brits in ieder geval. Potjandorie.

    Login om te reageren
  5. krokant zegt

    16 januari 2014 om 23:55

    Doe mij dan maar die E-Type die op de laatste foto achteraan staat! Zoals al eerder gezegd oogt deze auto niet erg Brits, ik zeg: voorkant Corvette, achterkant DeLorean. Wel gaaf om te zien hoe ze vroeger dachten over de “ideale auto”.

    Login om te reageren
  6. 645ci zegt

    17 januari 2014 om 08:36

    Jag meets musclecar meets Lambo… ik wil weleens proberen of ik eraan zou kunnen wennen. Doe mij er maar eentje.

    Login om te reageren
  7. AlfaAlex zegt

    17 januari 2014 om 08:59

    “wat designelementen geleend heeft…” Het is eigenlijk gewoon een Espada die nog niet helemaal af was. De Espada is toch een stuk beter geslaagd uiteindelijk. Sterker, dat is een van mijn favouriete auto’s ooit!

    Login om te reageren
  8. Alfarobert zegt

    17 januari 2014 om 09:20

    Als je hiermee aan komt rijden zal iedereen denken He,Lamborghini Espada.Als ze dan de Jaguar in de grill zien worden ze helemaal verbaasd neem ik aan.Ik vindt hem prachtig.We hebben het hier wel over 1969.

    Login om te reageren
  9. giova zegt

    17 januari 2014 om 10:22

    Ligt dit nu aan mijn of lijkt dit bizar sterk op een Alfa Romeo Montreal? http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Montreal

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 januari 2014 om 13:05

      @giova: Zelfde ontwerper. En ontwerpers zijn lui…

      Login om te reageren
  10. AlfaAlex zegt

    17 januari 2014 om 11:02

    Dimensies en vormen van Montreal toch wel erg verschillend hoor!

    Login om te reageren
  11. RobinM zegt

    17 januari 2014 om 11:02

    Lamborghini Espada? IMO gewoon een gerebadgde auto….
    https://www.google.nl/search?q=lamborghini+espada&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=VP_YUr6kF4nQtAaI3oGQBA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1920&bih=885

    Login om te reageren
  12. mclarenf1lm zegt

    17 januari 2014 om 18:25

    Lang niet zo mooi als de originele E type, maar ik ben er überhaupt nog niet zeker van of ik hem mooi of lelijk vind.

    Login om te reageren
  13. pursche zegt

    17 januari 2014 om 21:43

    Schitterende auto

    Login om te reageren
  14. pursche zegt

    17 januari 2014 om 21:44

    Schitterende wagen

    Login om te reageren
  15. tk97 zegt

    26 mei 2014 om 15:16

    Vindt het wel wat hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North