Er bestaat er maar ééntje van op de hele wereld. Een volledig functionerend showmodel van de meest perfecte auto ooit, zo was de bedoeling.
Het begon in 1967 allemaal met de basis van een E-Type: het chassis en haar 4.2 litermotor. Daaromheen werd door Bertone en Marcello Gandini, die ook de Lambo Countach voor zijn rekening nam, een stalen monocoque body ontworpen. De reden waarom is een ongewone: de Britse krant The Daily Telegraph gaf de opdracht tot de bouw. De Pirana moest dienen als publiciteitsstunt voor de krant: dit was volgens hen de ‘ideale auto’.
Het mag duidelijk zijn dat de Lamborghini Espada een tijdje later nogal wat designkenmerken geleend heeft van deze 2+2 Jag. Kijk alleen al naar het langgerekte front en de plaatsing van de koplampen. En natuurlijk die lekkere Kamm-tail.
Het publiek zag het bijzondere prototype voor het eerst op de London Motor Show van ’69 in Earl’s Court. Voor Bertone was dit niet alleen een stunt voor de krant, maar zijn visie op hoe de opvolger van de E-Type er uit zou moeten zien. Die opvolger kwam er alleen niet.
Het interieur van de Pirana heeft een geïntegreerde middenconsole, een overcompleet klokkenspel en speciaal ontworpen zetels. Ook had het prototype elektrische ramen en een radioantenne die, wanneer het contact aangezet werd, automatisch omhoog kwam. Als klap op de vuurpijl was de Pirana uitgerust met een voorloper van een Climate Control-systeem: koele lucht over het hemeltje, warme lucht door de vloer.
rob68 zegt
Twijfel tussen mooi en lelijk bij mij, geslaagde auto dus.
3246cm252kw zegt
Ik vind hey best een gave wagen maar oogt erg Amerikaans.
sirmustang zegt
Vind hem echt drie keer niks…
De voorkant is nog wel mooi… maar alles na de A-stijl vind ik lelijk
snodaard zegt
Amerikaans met een vleugje Citroën SM, niet heel brits in ieder geval. Potjandorie.
krokant zegt
Doe mij dan maar die E-Type die op de laatste foto achteraan staat! Zoals al eerder gezegd oogt deze auto niet erg Brits, ik zeg: voorkant Corvette, achterkant DeLorean. Wel gaaf om te zien hoe ze vroeger dachten over de “ideale auto”.
645ci zegt
Jag meets musclecar meets Lambo… ik wil weleens proberen of ik eraan zou kunnen wennen. Doe mij er maar eentje.
AlfaAlex zegt
“wat designelementen geleend heeft…” Het is eigenlijk gewoon een Espada die nog niet helemaal af was. De Espada is toch een stuk beter geslaagd uiteindelijk. Sterker, dat is een van mijn favouriete auto’s ooit!
Alfarobert zegt
Als je hiermee aan komt rijden zal iedereen denken He,Lamborghini Espada.Als ze dan de Jaguar in de grill zien worden ze helemaal verbaasd neem ik aan.Ik vindt hem prachtig.We hebben het hier wel over 1969.
giova zegt
Ligt dit nu aan mijn of lijkt dit bizar sterk op een Alfa Romeo Montreal? http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Montreal
Esprit_de_Flandre zegt
@giova: Zelfde ontwerper. En ontwerpers zijn lui…
AlfaAlex zegt
Dimensies en vormen van Montreal toch wel erg verschillend hoor!
RobinM zegt
Lamborghini Espada? IMO gewoon een gerebadgde auto….
https://www.google.nl/search?q=lamborghini+espada&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=VP_YUr6kF4nQtAaI3oGQBA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1920&bih=885
mclarenf1lm zegt
Lang niet zo mooi als de originele E type, maar ik ben er überhaupt nog niet zeker van of ik hem mooi of lelijk vind.
pursche zegt
Schitterende auto
pursche zegt
Schitterende wagen
tk97 zegt
Vindt het wel wat hebben.